Runda i Stockholms skärgård

earnstrom

Aktiv medlem
Ska bikepacka (lätt packning på racer) till Stockholm i sommar och verkar få en dag över, så jag tittade på strava och tänkte att man kan ge sig ut lite öster om stan:
Har aldrig cyklat i området så har ingen aning om det är en bra idé eller dålig. Tål grusväg och slipper helst hårt trafikerade vägar. Är det ngn som har ngt tips eller bekräftelse?

Fin runda. Kört någon liknande men då landsväg.
Tipsar om en väldigt trevlig runda som du garanterat får grus nästan hela vägen på. Sydöst om stan. Du kan ta cykeln på pendeln till starten.

Tål grus, men kanske inte föredrar det. Kommer söderifrån, så har nog lite av vägarna du tipsade om i rutten till Stockholm.

Jag åkte en liknande tur för två år sen som rapporterades i kyrktråden. Började i detta inlägg och avslutades i detta inlägg. I slutet av det sista inlägget finns en karta. Om jag minns rätt var det bara en kort bit efter Ingarö kyrka som var grus och det var ju en avstickare från huvudrutten.

Jag åkte en liknande tur för två år sen som rapporterades i kyrktråden. Började i detta inlägg och avslutades i detta inlägg. I slutet av det sista inlägget finns en karta. Om jag minns rätt var det bara en kort bit efter Ingarö kyrka som var grus och det var ju en avstickare från huvudrutten.
Ser ut som jag tänkt rätt då, särskilt om jag behöver se massa kyrkor efter en vecka njutandes alternativa religioner.

Ser ut som jag tänkt rätt då, särskilt om jag behöver se massa kyrkor efter en vecka njutandes alternativa religioner.
Om man är ute efter cyklingen skulle jag nog säga att man kan skippa kyrkofokuset. Ffa ska man inte ge sig upp till Resarö utan ta vägen över Bogesundslandet. Väg 274 var inte rolig. Sen tror jag att rutten du hade i länken i första inlägget är körd med MTB. Åtminstone saknas det som jag förstått det (racervänliga) alternativ till 274:an en bit öster om Östra Ryds kyrka.

Senast ändrad:
Screenshot_20220411-203753054 (1).jpg

Det inringade är lätt mtb eller stökig gravel-terräng. Inget jag hade gjort med packning, men det finns äventyrare som säkert skulle skratta åt det. :-)

Om man är ute efter cyklingen skulle jag nog säga att man kan skippa kyrkofokuset. Ffa ska man inte ge sig upp till Resarö utan ta vägen över Bogesundslandet. Väg 274 var inte rolig. Sen tror jag att rutten du hade i länken i första inlägget är körd med MTB. Åtminstone saknas det som jag förstått det (racervänliga) alternativ till 274:an en bit öster om Östra Ryds kyrka.
Jag ritade själv efter heatmappen, således ingen aning om det är elitpendling eller downhill som ligger bakom. Men tack för tipsen!

Jag förstår inte vad du menar med "racervänliga alternativ öster om Östra Ryds kyrka". Är problemet där inte precis att man inte kan undvika den biten av 274:an, förutom om man cyklar MTB-stig?

Jag har undvikat 274:an väst om Östra kyrka med vägen som kommer från norr, som du också gjorde.

En liten bit
Jag förstår inte vad du menar med "racervänliga alternativ öster om Östra Ryds kyrka". Är problemet där inte precis att man inte kan undvika den biten av 274:an, förutom om man cyklar MTB-stig?

Jag har undvikat 274:an väst om Östra kyrka med vägen som kommer från norr, som du också gjorde.
Ja, jag skrev ju att det saknas racervänliga alternativ. Tycker det jag skrev var tämligen glasklart.

En liten plus är dock att maxhastighet på 274:an nuförtiden är 80 km/h. Om jag inte minns fel var det 90 km/h för några år sen.

Brukar alltid cykla via Rydbo när jag ska åt det hållet. 274 har sedan en helt okej vägren. Det är bara några kilometer man behöver vara där tills man svänger av och in på den härliga Pålsundsvägen genom Bogesundslandet.

Kanske en sväng genom Djursholm? Ganska glesbefolkat pga stora villor och därmed lite trafik.
Jag tycker att dina förslagna vägar på Bogesundslandet är mer grus-mtb än landsväg. Vissa vägar har mer sprängsten än grus. Bogesundsvägen tycker jag är rundans höjdpunkt cykelmässigt.

Alternativ sträckning genom Täby med trevliga vägar. Går att ta sig från Djursholm via Lahällsvägen, Mosstorpsvägen upp till Enebyberg och vidare genom Täby.

värmdö.JPG

Tillbaka
Topp