Rundtramp

hajom

Ny medlem
Rundtramp
Nu vill jag ha det här förklarat en gång för alla. Jag försökt leta på nätet efter en bra förklaring av konseptet rundtramp. Ingen har kunnat förklara för mig i RL vad det innebär förutom att det käns rätt när man lyckas!? Sedan lyckades jag se nått citat från han Armstromg "Skrapa lera med tårna" Vad katten menar han med det? Hjälp!

Rundtramp
Ett bra sätt att träna rundtramp på är att klicka ur ena foten och veva runt med bara ett ben när man cyklar. Då känner man direkt skillnad på bra o dåligt rundtramp. Skrapa lera är en metafor för hur det skall kännas i foten när trampan är i sitt nedre läge (eller stax innan). Ähh.. jag orkar inte förklara, nån får skicka en länk med illustrationer.

Rundtramp
Rippas tips om enbent cykling är skitbra. Leta upp en backe med lite motlut (pyttelite räcker, poängen är att få lite motstånd bara) och prova trampa med bara ett ben iklickat. Efter att ha testat själv visar det sig att jag har rundtramp med högerbenet men inte med vänster...

Rundtramp
Ett tips är oxå att inte tänka så mycket på att dra foten uppåt efter det lägsta läget utan mer att foten skall bakåt när foten passerat det främre läget. Om man ser tramptaget som en urtavla ska du koncentrera rörelsen mot kl3 och kl9 istället för kl6 och kl12 Annars blir det lätt lite ryckig trampning eftersom man koncentrerar sig på att foten skall var längst ner(kl6) och längst(kl12) upp istället för att få det jämna tramptag man eftersträvar.

Detta har hjälpt mig att få en ett bra rundtramp.

//Ola

Rundtramp
Ett annat tips jag har hört är att försöka cykla med så hög kadens (pedalvarv) man klarar utan att börja studsa på sadeln. Då skapas ett rundtramp naturligt och om man sedan sänker kadensen och försöker bibehållar rörelsen så har man ett bra rundtramp.

Rundtramp
*läser det aktuella kapitlet i Ned Overends bok och sammanfattar*

Rundtramp är bra för att;
- Få bättre fäste med jämnare kraft och mindre studs
- Avlastar musklerna, du kan cykla längre och snabbare

Tänk dig trampning (?) som en cirkelrörelse, inte en upp/ned-rörelse.

1) Tryck ned från toppen - Det kan alla som kan cykla
2) Dra foten bakåt i botten - Som att skrapa hundskit från skon
3) Dra upp knäna mot styret - Tänk inte på att dra upp benet, utan tänk på att föra knäna mot styret
4) Att komma över toppen sköter sig självt om man drar knät mot styret och den andra foten drar bakåt i botten

Detta kräver givetvis SPD eller motsvarande system...

Ned's favoritövning är precis den som Rippa förselår, cykla med bara en fot åt gången. Först på platten (generell teknikträning) och sen i svaga motlut (underlättar knät-mot-styret-tänket).

Själv trodde man inte att det fanns något rundtramp tills jag fick en defekt pedal på spinningen som klickade ur mig när jag drog uppåt så fort det gick tungt :)

Att cykla uppför i löst underlag eller överhuvudtaget på is (utan dubbdäck) kräver ett jämnt rundtramp, annars är man körd...

Rundtramp
Första gången jag testade att köra med bara en fot iklickad blev jag chockad över hur uselt rundtramp jag hade. Det är verkligen avslöjande. Sedan roade jag mig med att köra till o från jobbet ett tag (6km enkel resa) med bara ena foten iklickad. Ena benet till jobbet o andra ifrån. Efter någon vecka så blev det stor skillnad.

Jag roade säkert en och annan medtrafikant oxå.

Rundtramp
Folk brukar bli lite chockade när man tränar rundtramp. Speciellt när man håller samma takt som dom :)

Jag har svårt med hög kadens under "enbensträning". Börjar hoppa så hemskt när man bara använder ett ben.

Var det inte i kadens (förra numret, eller om det var på webben) som det stog något om tramprörelser? Dom tyckte att man skulle trampa "ner" på det sätt som kändes naturligt. Om det innebar att man lät hälen komma lägre, i nivå med eller högre än pedalaxeln spelade ingen roll, så länge tramprörelsen kändes naturlig.

Rundtramp
Själv kör jag ibland inomhus på "rullar" med racern på vintern, då gäller det att ha skapligt rundtramp för att inte åka/studsa av rullarna eftersom man balanserar på dom och inte sitter fast på något sätt. :-) Varje liten feltrampning märks direkt, så det är riktigt bra träning.
T1025_Ecotrack_192x144.jpg

/Leo

Tillbaka
Topp