Rundtramp?

WipeClean

Ny medlem
Rundtramp?
Trots mina "många" mil ute i skog och lvg så har jag fortf. svårt med rundtrampet.
När jag tänker på det så kör jag med rundtrampet, men det hinner inte gå många sek.
förrens jag återgår till bara "nedtramp".
Jag vet ej om jag automatiskt gör "uppdrag" då, men det känns inte som det!?

Hur gör ni för att bibehålla rundtrampet?

Rundtramp?
Tänker inte på hur jag gör faktiskt, det sitter väl i ryggen numer.
När jag märker att jag trampar dåligt brukar jag se till att hålla baken som klistrad i sadeln det brukar hjälpa mig.
Självklart trampar jag inte lika "bra" när jag är trött så det är väl bara att fortsätta att trampa på så löser det sig nog.

Rundtramp?
Ett bra "start-tips" är att dra knät mot styret på vägen upp. Tänk inte rundtramp, tänk att du skall dra knät mot styret på uppvägen. Det handlar om att göra det till en vana. Det skall sitta i ryggmärgen helt enkelt.

Rundtramp?
Jag tror att det är bäst är att träna detta på landsväg. Kör minst 3 timmar med kandens på 95-110 så skall du se att det släpper efter ett par veckor. Sedan så sitter det i ryggen till nästa år då du behöver repetera.

Rundtramp?
Du kan höra om du trampar bra också, speciellt på asfalt med mönstrade däck.
Istället för Rrrr Rrrr Rrrr ska det låta rrrrrrrrrrrrrrrrrr :-)

Rundtramp?
Förut hade jag lite skrikande bromsar, så när jag skulle förbi någon så bromsade jag hårt precis innan och de flyttade sig jäkligt fort kan jag meddela, det lät lite som ett signalhorn.

Rundtramp?
Micke S Skrev:
-------------------------------------------------------
> ja. att skrämma folk är perfekt. det tycker folk
> är häftigt, och då ökar ju sportens populäritet.
> tummen upp för den tekniken.

Själv tycker jag det är jättebra med folk som går fem i bredd och använder allt utrymme, inklusive cykelbanan. Vafan, de får väl hata cyklister, men cyklister kommer hata dem med.

Rundtramp?
Micke S Skrev:
> ja. att skrämma folk är perfekt. det tycker folk
> är häftigt, och då ökar ju sportens populäritet.
> tummen upp för den tekniken.

Själv tycker jag det är jättebra med folk som går fem i bredd och använder allt utrymme, inklusive cykelbanan. Vafan, de får väl hata cyklister, men cyklister kommer hata dem med.

Rundtramp?
hoppas du kommer till insikt över hur saker och ting fungerar här i världen. en värld där hat mellan olika intressegrupper är accepterat tycker i varje fall inte jag låter allt för roligt.

med vänlighet kommer man ofta långt. men visst, säg den med rent samvete.

Rundtramp?
Micke S Skrev:
> hoppas du kommer till insikt över hur saker och
> ting fungerar här i världen. en värld där hat
> mellan olika intressegrupper är accepterat tycker
> i varje fall inte jag låter allt för roligt.
>
> med vänlighet kommer man ofta långt. men visst,
> säg den med rent samvete.

Bra sagt

Rundtramp?
Visst Micke, jag måste faktiskt säga att så ond var jag inte mot alla som använde för mycket av utrymmet, men nog blir man riktigt irriterad då man en gång saktat in för ett par i medelåldern och artigt sagt: Ursäkta! Detta är en cykelbana, var vänliga och håll er på er sida. Reaktionen var som att prata till en vägg med följden av att man blev tvungen att köra ut på vägen och upp igen på trottoaren. Man forstätter på motionsrundan och bestämmer sig för att ta ett varv till, rätt som det är så kommer man ikapp dessa personer igen och tänker "den här gången är det ni som flyttar på er" och så bromsar man kraftigt med högt skrikande bromsar kanske fem meter ifrån dem. Självklart hoppar de åt sidan.
Jag är mycket trevlig till alla personer som är ute och går och ber alltid trevligt att de ska flytta på sig. Oftast gör de så. Annars får man någon otrevlig kommentar. De få gångerna man träffar på de arga personerna en gång till är man inte lika schysst, undrar om ens du skulle vara det Micke...
Jag är absolut för att alla cyklister och gående ska vara trevliga mot varandra, dock är det samma problem som med nollvisionen i trafiken: det kommer aldrig att ske.
Jag vill bara påpeka att jag inte fräser och skrämmer alla gående som "stör" mig, bara några få gånger. Dock tänker jag inte sluta med det, de som är nonchalanta mot mig när jag är trevlig kommer inte få en till chans om jag träffar dem igen. Micke, du får gärna tycka att det är fel, men du kommer inte ändra mig.

Rundtramp?
Ett bra sätt att träna rundtramp är att trampa med ett ben i taget. Det görs lättast med cykeln på en trainer.
Jag undviker cykelbanor när jag tränar för de är fulla i folk som vinglar hit och dit, så har vi livsfarliga korsningar mellan cykelbanorna i Borlänge.

Rundtramp?
Käre Crossmax äger!

Förstår du inte att ditt beteende är det som gör att folk tycker illa om oss cyklister? Själv tycker jag oxå det är synd att vissa går på cykelbanan när det finns gångbana och visst kan man bli irriterad. Men det är när man irriterar sig på sådana petitesser, såna skitsaker, obetydliga vardagshändelser som man vet att man har det förbannat bra. Därför bromsar jag gärna in 897 gånger per runda och kör lugnt förbi.

Glöm aldrig det.

Använd din ilska istället till att fokusera på rundtrampet. Då kan du snabbt accelerera efter du bromsat in. Det är bra träning.

Rundtramp?
Jag gör en OT i min egen tråd! :)

Självklart så försöker jag meddela min medtrafikanter om min närvaro, antingen med ett högt "Kommer på höger/vänster sida!!!" eller nåt lik.
Men ibland så hör dom mig inte, oftast då pensionärer som inte skruvat upp hörapparaten ordentligt...
Då får man försiktigt köra om dom, men oftast så blir dom VÄLDIGT förvånade när jag kör förbi och muttrar något ohörbart!

Så jag tror, hur trevliga vi cyklister än är, så kommer det ändå bli gnäll över våran hiskeliga framfart på cykelvägar och annat.

Tebax till ämnet!

Tack för alla tips, skall testa det ikväll när jag ska ut och träna!

Rundtramp?
Hej, WipeClean: mitt råd, tryck ned hälen i framåttrampet dra sedan uppåt bakåt samtidigt som du drar upp hälen i nedåt pressar du ned hälen igen, och ha hela tiden drag i pedalerna. I denna rörelse får man maximalt runddrag samtidigt som vaden slappnar av halva varvet viket är viktigt eftersom vaden inte orkar lika mycket som låret.

Rundtramp?
Ok, tror jag har gjort rätt hela tiden, problemet är bara att få in kontinutet i det hela... :)

Old pi: Är det inte risk för sendrag i vaden när du gör så?

Rundtramp?
WipeClean: Jag gör som old pi och jag har aldrig haft några sendrag.
Jag brukar tänka att jag skrapar av skit från sulan, den rörelsen är riktigt bra :-)
Om du blir trött i vaden så spänner du dig nog lite, försök slappna av då.

Men gör det du tycker känns mest naturligt för dig. Kollar man på elitcyklister så har de flesta lite olika tekniker så jag vet inte direkt om det finns någon stil som är mer rätt än någon annan.
Jag varierar min under tiden beroende på vilka delar av benen jag känner mig trött i.

Rundtramp?
WipeClean! nej inget sendrag, men visst blir man trött i musklerna beroende på form odyl, det kan även vara svårt att hålla ett bra rundtramp för att man är otränad. Jag håller med Steve testa fram din egen trampteknik, som Steve o jag gör är i alla fall en utarbetad teknik som gör cyklingen effektivare.

Rundtramp?
Ja, saken är ju den är att jag inte är säker på om jag gör fel eller rätt?
Jag testade att "skrapa skit från sulan" och kände direkt att rörelsen var annorlunda,
men det kanske inte då betyder att jag gör fel?

Hm, får testa lite mer, men inte för mycket innan FMT... ;)

Rundtramp?
WipeCLean skrev:
>Självklart så försöker jag meddela min medtrafikanter om min närvaro, antingen med ett högt "Kommer på >höger/vänster sida!!!" eller nåt lik.
>Men ibland så hör dom mig inte, oftast då pensionärer som inte skruvat upp hörapparaten ordentligt...
>Då får man försiktigt köra om dom, men oftast så blir dom VÄLDIGT förvånade när jag kör förbi och >muttrar något ohörbart!

>Så jag tror, hur trevliga vi cyklister än är, så kommer det ändå bli gnäll över våran hiskeliga framfart >på cykelvägar och annat.

Ett tips är att skaffa en liten ringklocka, så slipper man skrika..

Rundtramp?
Läste i Cycling + (tror jag att det var, ett gammalt ex från -95 eller nåt) om en mental metod som lät skum men tydligen skulle vara effektiv. Jag var ju tvungen att prova detta, det lät ju så dumt, och jag tyckte den funkade kalasbra. I alla fall för mig.

Man ska helt enkelt föreställa sig att man trampar med foten i en minskande spiralrörelse hela tiden. Nu kan man ju inte göra det rent praktiskt, så länge vevarmarna inte är gjorda av kola eller pedalaxeln gått av, men man ska i alla fall tänka "minskande spiralrörelse".

Denna metod, i kombination med den klassiska att växelvis köra med en fot urklickad och bara trampa med ett ben, har gett mig ett hyfsat rundtramp.

// P

Rundtramp?
Är det någon som vet vad man egentligen vinner av ha ett riktigt rundtramp? Effektmässigt, uthållighetsmässigt m.m. Klarar man att cykla längre om man använder ett riktigt rundtramp jämfört med om man använder nedtramp? Finns det någon undersölkning om det? Själv har jag faktiskt aldrig riktigt funderat över hur jag trampar, men det har nog alltid varit nedtramp i stället för rundtramp. Det är kanske en ide´ att träna lite på trampet när jag sitter på motionscykeln under vintern.

Förresten; är det bara benen som används när man drar upp benet i slutet av rundtrampet? Det bör väl även belasta nederdelen av magen tycker jag. Kanske ide´ att träna magen också?

Senast redigerad av en moderator:
Rundtramp?
Med ett effektivt rundtramp kan du cykla både fortare och längre tid. Du får även bättre kontroll i stöket (bakhjulet spinner inte loss lika lätt, speciellt vintertid).

Främst är det väl Tensor fasciae latae, Sartorius, Iliopsoas, Rectus femoris och Obliquus externus abdominis som drar låret upp mot bröstkorgen. Men även Hamstrings får en skopa av uppdraget.

Att styrketräna hela kroppen är alltid en god idé, speciellt (för cyklister) överkroppen samt rygg OCH mage. En stark och framförallt jämnstark bålmuskulatur (mage och nedre rydd) motverkar ryggont vid cykling.

Rundtramp?
"Främst är det väl Tensor fasciae latae, Sartorius, Iliopsoas, Rectus femoris och Obliquus externus abdominis som drar låret upp mot bröstkorgen. Men även Hamstrings får en skopa av uppdraget."
Kort sagt, först och främst benen alltså. Tack för ett mycket informativt svar, the_TnT.

Vad gäller magträning, har ni någon bra träning som kan anses vara "cykelrelaterad". Jag är inte vidare förtjust i "sit-ups". Är benlyft bättre?

/Viktor

Rundtramp?
Spelar inte den relativa styrkan i dom olika musklerna in
på rundtrampet.

Om man tänker sig rundtrampet som en fyrkant så är jag alltid
mycket starkare i rörelsen uppåt/nedåt än i rörelsen framåt/bakåt.

Tycker att det går ganska bra att få till rundtrampet (det hörs
ett jämnt "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..." om nabbdäcken på asfalten)
när man cyklar på plan, jämn väg medans det hörs ett rytmiskt "rrrrr-
rrrrr-rrrrr-rrrrr ..." när det blir för brant eller svårt. Alltså
när jag är tvungen att ta i och använda engagera kvadriceps mer,
kanske maximalt, då hänger dom andra musklerna inte med längre och
bye-bye rundtramp.

Tror att den finns en optimal växel där rundtrampet fungerar bäst
men ifall man kör på för tungväxel kan det vara svårt att få till
rundtrampet. Är jag inne på rätt spår?

Rundtramp?
jerry:
jo det blir så.. svårare att hålla ett jämt rundtramp på en för tung respektive för lätt växel...

själv upplever jag det som att _JAG_ får till rundtrampet bäst med en kadens på 90 varv/min, och trainern är ett utmärkt sätt att testa detta på.. ett jämt "rrrrrrr"-ljud är ett bra rundtramp... cyklar du med dåligt rundtrampt så är det ett rytmiskt ljud där det låter mer när du trycker på pedalen.. som det blir när man kör utan spd.

Sedan så är det givetvis övning som ger fördighet lika så med rundtrampet..

Rundtramp?
Kom på oxå att även om man tappar rundtrampet när det
går tungt så har man ändå nytta av dom andra musklerna
som engageras och hjälper till ifall man har en bra
trampteknik.

Rundtramp?
> Vad gäller magträning, har ni någon bra träning
> som kan anses vara "cykelrelaterad". Jag är inte
> vidare förtjust i "sit-ups". Är benlyft bättre?

Benlyft funkar bra, men jag känner lätt av ryggen i dem. Hängande funkar bäst för mig:
http://ast-ss.com/training/exercises/execution.asp?bp=Ab&pn=5

Min personliga favorit för magen är crunches i kabelmaskin:
http://ast-ss.com/training/exercises/execution.asp?bp=Ab&pn=9

Och sidoböjningar (för Obliquus): Fatta en hantel i ena handen. Låt den armen hänga utmed sidan av kroppen. Sätt den andra handen bakom nacken så armbågen pekar snett uppåt (ser väldigt fånigt ut, men gör en hel del för utförandet). Böj dig åt sidan och sänk hanteln mot golvet. Räta upp igen och sträck lite över rak position. Gör ~10-15 repetitioner. Byt hand och sida. Notera att du inte ska orka göra fler än 15 med bibehållen form och kontroll, då är vikten för lätt. Börja dock försiktigt och lär dig rörelsen. Handen med hanteln ska hela tiden hållas nära benet när den glider upp/ned mellan höft och knä.

Rundtramp?
Jerry, har vi människor inte (också) lårbiceps på andra sidan som drar bak och upp, en ack så viktig och stor muskel i alla fall i min cykelåkning.

Rundtramp?
old_pi: jodå visst är det så. Det var inte så jag menade.

Bör man sträva efter att vara jämnstark i benmusklerna så
att t ex kvadriceps och bisceps är lika starka?

/Jerry

old pi Skrev:
> Jerry, har vi människor inte (också) lårbiceps på
> andra sidan som drar bak och upp, en ack så viktig
> och stor muskel i alla fall i min cykelåkning.

Rundtramp?
Hum, vet inte om jag lyckats med rundtramp, har fått för mig att det mest bara är ett uttryck för att vevarmarna snurrar i cirklar när man trampar. Hur som helst cyklar nog mer år Rrrr..Rrrr än rrrrrrrrrrrrr och tycker det funkar bra, dvs fullt tryck i varje tramptag nedåt, tycker inte det ger så mkt att "dra upp" pedalen på tillbakavägen osv.

Rundtramp?
Hej Jerry! Ja det tycker jag man bör eftersträva, men man är nog lite starkare i kvadriceps, o lårbiceps är mer svårtränad o tråktränad, ev är det därför vi ofta är lite svagare bak. Kan väl inte påstå att jag är till övers vältränad men när det gäller att trycka till och dra vevarmarna o cykeln fram o uppför i backar o dyl så har jag, i alla fall, lika stor nytta av ett bra bakuppdrag, det har när jag tänker efter räddat situationen oftare än framåttrycket.

Tillbaka
Topp