Rusta gammal hoj eller köpa ny budget-modell?

jesper998

Ny medlem
Nu när åren går och min fru har upptäckt att jag inte blir varken yngre eller smidigare så tänkte jag försöka börja motionera lite. Löpning kommer inte på fråga, men att röv-massera kulorna med något som mer liknar en stolpe än en sadel kanske jag kan tänka mig... Alltså tänkte jag ge mig ut på lite grusvägar och stigar i skogen.

Jag har en gammal (håll i er...) Asahi Black Mountain som säkert är 15 år gammal. Består sannolikt av rent stål samt Shimano STX med rapidfire-grunkor. Den börjar bli lite sliten, växel-pryttlarna behöver nog bytas (det går inte att växla "fram") och ny kedja och kugghjul skulle nog inte sitta fel. En eller två ekrar fattas oxå men i stort så gillar jag cykeln och den har fungerat bättre än andra nyare budget-hojar jag har provat.

Min fråga nu är om det är värt att renovera och uppgradera stålhästen eller om jag ska kolla på att köpa en ny budget-mtb? På xxl har dom nåt som på bild ser ut som en mtb för 2799: http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terrangcykel/merida-matts-redwood-terrangcykel/p/1097683_1_style. Eller är det värt att köpa ny gaffel och nya växlar (komplett)? Eller begagnad? Men vad ska man kolla på då?

Hilfe bitte :)

Din gamla cykel kan ha en plats i ditt hjärta och kanske i cykelstället utanför jobbet. Men som ersättning för ett gymkort eller ett par dyra löparskor bör du nog skaffa en mer motiverande cykel.

jesper998 skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså tänkte jag ge mig ut på lite grusvägar
> och stigar i skogen.
>

Låter som en kanonbra ide'. Det blir lagom svettiga pass, istället för löpning som kan vara ganska hårt. Rusta upp din gamla hoj, på kul, men köp en ny till skogen såklart, inte en budgetmodell du är väl värd något bättre, ärligt talat några tusenlappar hit eller dit, på sikt är det billigare att köpa dyrt direkt, ha inte för bråttom att slå till, tänk igenom och prova olika hojar

Miracle skrev:
> jesper998 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > ... På xxl har dom
> > nåt som på bild ser ut som en mtb för 2799:
> >
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terrangcykel/merida
>
> > -matts-redwood-terrangcykel/p/1097683_1_style.
>
> Jo, nog påminner den lite om en MTB men det är
> också allt. Ska du ha nått som funkar får du
> räkna med det dubbla. T.ex. denna som är ganska
> prisvärd:
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
> b=3328
>
>
> Frid!

Plusett.

Cykling är en materialsport, köp nytt ;)
Nä allvarligt, vilket är mest motiverande? Den där gamla järnhästen eller en ny blank som egentligen kostade mer än du hade råd med. Sälj den gamla och köp dej en jacka för pengarna.

Ok, jag tror jag fattar åt vilket håll det lutar... Släng skiten och köp nytt.

Vad tror ni om begagnat då? Skulle inte det passa en sån som mig med "stora" ambitioner och usel kondition? På blocket kan man ju hitta heldämpade hojar med några år på nacken för samma pris eller mindre än vad xxl tar för mtb-liknande skapelser, t.ex. http://www.blocket.se/uppsala/Cycle_Pro_Octagon_heldampad_53256628.htm

Eller en "vanlig": http://www.blocket.se/stockholm/Scott_MTB_Expert_Racing_M_53249443.htm för samma budget?

Om du kan lägga 3000kr på begagnad borde du kunna få något med hydraliska skivbromsar tycker jag.

finns ju några stycken i den prisklassen på happys köp och sälj iaf.

Om du ska köpa beggat, finns det reservdelar att tillgå? Ingen aning till gamla fulldämpade men tillverkare ska väl hålla reservdelar i 10 år enl. konsumentköplagen så det kan ju bli problem där kanske? Kan väl råda till att köpa nytt för icke fungerande grejor kan ta död även på motivationen.
Varför inte satsa på en bikefit hos din lbs så hjälper de dej att hitta rätt hoj för dej och för de ambitioner du har?

Visst går det att göra begagnat fynd, men det brukart krävas att man vet ganska så mycket om cyklar och komponenter för att undvika misstag som kan vara dyra. Dessutom är det bra om man kan skruva lite själv när det behövs. Vad som verkar vara ett bra köp kan visa sig vara riktigt dåligt bara drivlinan visar sig vara sliten, +2000kr. Eller en repa på dämparens innerben som man missat +3000 kr.

Om budgeten är begränsad till 3000 kr så skulle jag rekomendera en begagnad hardtail. Att klämma in en väl fungerande heldämpad kan bli svårt, riktigt svårt.

Men egentligen så tycker jag nog att du skall försöka att pressa upp budgeten till runt 5000 och se vad du kan få från Tyskland. Om du bor i Göteborg eller Stockholm så brukar det arrangeras provkvällar från de stora tyskarna så att man kan klämma, känna och prova innan köp.

MVH
Magnus

Varför inte så här:
Kolla in om du inte kan hitta lite begagnade men fungerande delar här på Happy, t ex på Yardsale-tråden, komplettera med ny kedja och lite vajrar på Biltema så du kommer igång och kan ge dig ut och cykla. Då är du igång på några få hundralappar.

Sen medan konditionen och lusten växer så läser du på om nyare cyklar och lusläser säljesannonserna här på Happy tills du hittar nåt som verkar vettigt. Och så kan man spara undan pengar och kanske höja ribban lite...
Ungefär den resan gjorde jag för snart ett år sen och när lusten fortfarande höll i sig efter sommaren slog jag till på en beg Scott Spark 40. En bra hoj och låg dessutom inom den budget jag satt upp i.o.m. att den var beg.
Min gamla cykel var lika gammal som din (Park Pre), men kanske inte lika illa ute som din låter, men mådde ändå bra med av ny kedja, drev och vajrar. Den ger mig fortfarande mycket cykelglädje och rullade hela vintern med dubbdäck då jag tänkte spara Sparken från det värsta saltslasket på vinterträningen.

Lycka till!

Var bor du och hur lång är du?

Spontant så såg denna ut att kunna vara en trevlig hoj för en nybörjare:

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=114807

Priset får nog ses som ett utgångspris, så med lite skickliga förhandlingsskills så kan den nog gå iväg på pengar inom din budget. Men var noga med att kolla drivlinans status och kontrollera innerbenen för repor.

MVH
Magnus

Uppsala. 178cm. Vikt? Tillräckligt...

Stockholm kan man ju åka till, dock får jag nog vässa prut-munnen ordentligt :) Tack för tipset!

tropfrog skrev:
> Var bor du och hur lång är du?
>
> Spontant så såg denna ut att kunna vara en
> trevlig hoj för en nybörjare:
>
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=114807
>
> Priset får nog ses som ett utgångspris, så med
> lite skickliga förhandlingsskills så kan den nog
> gå iväg på pengar inom din budget. Men var noga
> med att kolla drivlinans status och kontrollera
> innerbenen för repor.
>
> MVH
> Magnus

Behöver prutas rejält. Ny Acid kostar obetydligt mer hos tüskarna.

Tillbaka
Topp