Rusta upp ett fynd från återvinningscentralen

Tjena!

Jag gick förbi återbrukscontainern på min lokala återvinningscentral och höll på att tappa hakan. Någon hade lämnat en Cannondale racer i just min storlek. Det var en sliten, något äldre modell utan slangar och däck, med sjaskig kedja och växelreglage. Den hade verkligen inte fått någon kärlek på länge. Samtidigt: riktigt fina och fräscha hjul. Helheten gav ett lovande intryck som fick mig att ta hem den inför många gubbars avundsjuka blickar.

Jag har nu lagt en dag på att rengöra reglage, justera växlar, sätta på slangar och däck samt montera kasett och ny kedja. Allt har hittills gått som smort. När jag pumpat däcken upptäckte jag dock i bestörtning att framdäcket tar i cykelramen när det är riktat rakt framåt. Jag antar att cykeln åkt på en smäll eller krasch som böjt gaffeln en aning. Det är dock inga kännbara glapp eller synliga böjningar i någon annan riktning än ”rakt bakåt”. Jag misstänker alltså att krökningen sitter strax under styrlagret. Bifogar en bild.

Nu till mina frågor:
- Finns det någon chans att rädda framgaffeln genom att böja tillbaka den en aning? Går det?
- Finns det någon som gör ett sånt jobb i Stockholmsområdet?
- Har ni förslag på andra budgetvänliga och kreativa alternativ?

Stort tack på förhand! Allt gott!

Bilagor

• 57FDF410-A1EE-4C52-88F3-B913399D4F38.jpeg
    57FDF410-A1EE-4C52-88F3-B913399D4F38.jpeg
    1.2 MB · Besök: 343
Tjena!

Jag gick förbi återbrukscontainern på min lokala återvinningscentral och höll på att tappa hakan. Någon hade lämnat en Cannondale racer i just min storlek. Det var en sliten, något äldre modell utan slangar och däck, med sjaskig kedja och växelreglage. Den hade verkligen inte fått någon kärlek på länge. Samtidigt: riktigt fina och fräscha hjul. Helheten gav ett lovande intryck som fick mig att ta hem den inför många gubbars avundsjuka blickar.

Jag har nu lagt en dag på att rengöra reglage, justera växlar, sätta på slangar och däck samt montera kasett och ny kedja. Allt har hittills gått som smort. När jag pumpat däcken upptäckte jag dock i bestörtning att framdäcket tar i cykelramen när det är riktat rakt framåt. Jag antar att cykeln åkt på en smäll eller krasch som böjt gaffeln en aning. Det är dock inga kännbara glapp eller synliga böjningar i någon annan riktning än ”rakt bakåt”. Jag misstänker alltså att krökningen sitter strax under styrlagret. Bifogar en bild.

Nu till mina frågor:
- Finns det någon chans att rädda framgaffeln genom att böja tillbaka den en aning? Går det?
- Finns det någon som gör ett sånt jobb i Stockholmsområdet?
- Har ni förslag på andra budgetvänliga och kreativa alternativ?

Stort tack på förhand! Allt gott!

Det är ett stort moment i en sådan krock, risken är stor att även styrröret eller toppröret försvagats på kuppen.

Det går säkert att böja tillbaka gaffeln (sök på tuben), men insatsen är i mitt tycke alltför hög för att cykla runt på en potentiellt farlig ram.

Är det en aluminiumram? Ser nästan ut så. Ser nästan ut som det är en buckla på nedre bakstaget också?

Ser onekligen krockad ut. Skulle inte vilja fortsätta använda gaffeln. Jag tycker högra kedjestaget ser suspekt ut med, om det inte är -väldigt- aggressivt bucklat för att ge utrymme för vevarmen?

Men om nu ramen är OK, är det väl inte så svårt att fixa en ny framgaffel, om man hittar en som passar?

Senast ändrad:
TS cykel ser ut att ha mycket mindre utrymme även mellan bakhjul och sadelrör, hur breda däck monterade du @ravikivnart?
Gaffeln ser annorlunda ut mot den andra bilden.
Kan det vara så väl att det är fel gaffel och/eller för breda däck?

Gaffeln går ju såklart att byta men i dom där gamla gafflarna ska det ju skäras gängor om man t.ex behöver korta ner röret. Kan ju säkert nån gammal räv på nån cykelmek nånstans hjälpa med men lite extra krångel blir det ju

Angående ursprungsfrågan, att böja tillbaka det som är snett.
Om det nu är en aluram, så är det svårt att göra, som jag fattar iaf?
Hade det varit en stålram, så kanske det kunde göras.

Är det färg som är borta på inringat ställe? Kan isf också vara påverkat av ev krock & då också försvagat.

Bilagor

• Screenshot_20240714-223550.png
    Screenshot_20240714-223550.png
    600.6 KB · Besök: 98
Släng gaffeln, för att den är försvagad och det går inte att lita på den. Trots att det går att böja benen tillbaka kommer de inte att förstärkas av processen.

Sedan är det huvudröret som måste kontrolleras. Kolla om det är runt med skjutmått, och om det är rakt med linjal. Se upp även för sprickor vid fogar. Den nedre lagerkoppen ser ut halvvägs utslagen, kontrollera att allt är okej med den och under den. Om det upptäcks några skador, går det tyvärr inte att byta ut huvudröret för billigt, och hela resterande ramen måste då slängas.

I värsta fallet har du skaffat dig ett fåtal reservdelar att plocka av från ramen, för ett annat framtidsbygge.

Det lär ju ha funnits en anledning att den hamnade i containern från första början…
Haha, självklart! Men jag är en kronisk optimist, på gott och ont. Sådana här försök ska bara göras, enligt mig, och som tur är finns det gott om klokt folk i detta forum som vet mycket mer om skadekontroll och mek än vad jag gör!

Tack ALLA för så snabb och klok respons till en nybörjare som jag. Är som alltid impad av detta forum!

Jag ska kolla noggrant på styrröret och övriga slitställen i dagsljus. Håller tummarna för att ramen är intakt! I värsta fall får jag som sagt plocka av det som är användbart och fortsätta jakten…

Återkommer!

Det lär ju ha funnits en anledning att den hamnade i containern från första början…
Tycker nog den borde kastats i metallåtervinningen istället för återbruket. Man vet aldrig vem som plockar saker i återbruket och då kan det bli farligt för vederbörande.

Tillbaka
Topp