Ruttförslag från Linköping till OSLO

heshi2023

Medlem
Hej kära cyklister!
Jag ska cykla från Linköping till Oslo den 1 april 2026 för förstagången. Jag har tidigare cyklat vid flera tillfällen från Linköping till Danmark och även Tyskland och Nederländerna. Men jag har aldrig cyklat till Norge och nu är det dags att planera inför en riktig cykeltur till Oslo. För att göra det har jag en cykel som klarar förstås både asfalt samt grusvägar. Det som jag behöver veta är något vägval eller ruttförslag från Linköping till Oslo eller från Karlstad till Oslo. Jag uppskattar om någon kan komma med något förslag eller att dela sin egen erfarenhet med mig.

Tack på förhand!
Allt gott//Heshmat khosrawi

Från Karlstad till norska gränsen, om du kommer den vägen, upplevde jag det i somras när jag och en kompis cyklade till bland Oslo att det var besvärligt att hålla sig borta från E18. Och den var inte direkt trevlig att cykla på. Om du kan köra grus rekommenderar jag att kika på att sno lite sträckor av Unionsleden. De delar av den vi körde var både fina och trevliga men såg några sträckor med rätt grovt grus så hade velat ha minst 40mm däck. Efter att ha korsat in i Norge finns mycket fler alternativa vägar mot Oslo. Där var det lätt att hålla sig på asfalterade lugna vägar.

Såhär körde vi genom Sverige men då blev det mycket E18.
1000023692.webp

Ni har jag aldrig cyklat den sträckan men jag bor på ungefär samma breddgrad som Oslo och grusvägarna hos mig runt första april är typiskt lera eller is. Känns vanskligt att planera en rutt med mycket grus vid den tiden.

Tillbaka
Topp