Ryggont

Laja

Ny medlem
Ryggont
Började cykla mtb i våras och tycker det är fantastiskt roligt! Tyvärr har jag fått problem med ryggen (ont i ländrygg och ryggskott) och nu har min sjukgymnast sagt att jag ska låta bli att cykla... Söker nu naturligtvis efter tips som kan göra det möjligt för mig att fortsätta cykla. Funderar på att byta till en heldämpad cykel eller göra lite modifieringar på min Scott Scale 40. Har fått tips om att byta till bredare däck (har de däck som kom med cykeln nu)och korta styrstammen. Jag är 171 cm och har strlk M på cykeln, har hört att Scott har en ergonomi som gör att man sitter väldigt framåtlutad. Förstår att det är svårt att ge generella tips på denna korta beskrivning men nu famlar jag efter alla tips jag kan få! :-)

Ryggont
Mitt tips, core träning till förbannelse.
Plankan, sidoplankan, armhävningar, rygglyft och höftlyft.
Blir du starkare där så kommer många av dina problem att försvinna!

Ryggont
ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra beskrivning på höftböjstretch tack! Får
> sällan till den.

Ligg raklång på rygg. Dra upp båda benen till ung. samma position som vid sit-ups. Skall vara ca 90 grader i knävecken. För ut ena foten ca 50 cm i sidled. På samma ben som du vinklat ut drar du nu knät inåt nedåt mot golvet. Viktigt att foten är kvar i golvet. viktigt också att hela rumpan är ordentligt kvar i golvet.
Oklart? Fråga på!

Ryggont
Byt sjukgymnast! Den %#&@* borde bli av m legget ; om d va d första o i princip d enda hen sa.

Stretcha stretcha o stretcha. Så jävla tråkigt men ack så givande ofta.

Ryggont
Carl A skrev:
> Byt sjukgymnast! Den %#&@* borde bli av m legget ;
> om d va d första o i princip d enda hen sa.
>
> Stretcha stretcha o stretcha. Så jävla tråkigt
> men ack så givande ofta.

+++++ ... På stretch. Och byta sjukgymnast.

Been there..

Ryggont
Jag fick bort liknade problem med stretch av hamstrings och gluteus (baksida lår och röven alltså).
Hade powercyklat mycket på fixien med spd och alltid sittande i uppförsluten.
Man blir grymt stark, men lätt att det uppstår obalans om man inte stretchar också.

Ryggont
-Jag har problem med bilen, vad skall ja göra?

-Lätt: byt tändstiften

-Va, är det säkert, funkar det?

-Ja, varje gång. Byt, byt, byt...

-Men hur vet du att det är tändstiften som orsakar problemen?

-Jo, jag hade problem med bilen förra året. Jag bytte tändstift och sedan dess har bilen aldrig strulat.

Ryggont
Jag ska stretcha ännu mer i fortsättningen! Hur stor inverkan tror ni att en fel inställd cykel kan ha? Kan det bli "mjukare" stötar med bredare däck? Blir det bättre med heldämpat?

Ryggont
Gå till någon som kan. Själv var jag och gjorde en bikefit hos en naprapat som gillar att cykla. Lite ändringar på cykeln och förslag på övningar, inget tjafs om att sluta cykla trots lite ont i ryggen.

Ryggont
Kan ju vara så att om sjukgymnasten misstänker t ex diskbuktning i ländryggen, så vill han att det ska läka ut innan du fortsätter cykla. I övrigt så är det bukstödsmusklerna som behöver tränas. Ligg på rygg och stick in dina fingrar lite i magen precis ovanför höftlammarna, hosta till lite. Den muskulaturen du känner då är bukstödet, inte samma som sexpacket. Börja med att öva dig på att spänna bukstödet utan att spänna sexpacket, kan vara lite knepigt.

Ryggont
biffan skrev:
> -Jag har problem med bilen, vad skall ja göra?
>
> -Lätt: byt tändstiften
>
> -Va, är det säkert, funkar det?
>
> -Ja, varje gång. Byt, byt, byt...
>
> -Men hur vet du att det är tändstiften som
> orsakar problemen?
>
> -Jo, jag hade problem med bilen förra året. Jag
> bytte tändstift och sedan dess har bilen aldrig
> strulat.

He he he; hajjar din poäng.

Tänk om vi får ngn msvårartat diskbråck stretcha sönder det....

Men jag tror fortf på stretcha. O kanska stärka ovan nämnda muskler

Ryggont
Byt till en FS 29"er. Har hört att det löser allt ifrån en igenfrostad frys till just ländryggsproblem.

Eller så kan du göra som oss andra och träna bort skiten, coreträning fram för allt (mage/rygg)
Fast har sjukgymnasten sagt att du inte ska cykla så borde du fråga varför, kan ju vara allvarligare saker än klen muskulatur som gör det direkt farligt att cykla. Kolla det först!

Sen som någon skrev så är ofta korta baksida lår en anledning till ländryggsproblem, jag har blivit mycket bättre sedan jag dagligen började stretcha dessa.

Andgående FS/HT vid ryggproblem så är min högst personliga empiriska åsikt är att ryggproblem inte kan köpas bort.

Ryggont
Coreträning hjälpte mig en bit på vägen, men efter lite längre turer kunde jag knappt gå dagen efter. Sen skaffa jag en fs och har nog inte haft ordentligt ont sen dess.
Mitt recept var: bra naprapat som var väl insatt i cykling, coreträning, stretcha länge o ofta och byta till fs.

Ryggont
Någon som har tips på en bra naprapat som kan cykling och bikefit och bor nära Göteborg? Ska prata med sjukgymnasten som jag för övrigt är nöjd med. KAn mycket väl vara så att hon vill att jag ska öva upp bukstödet som mycketvillhamer skriver om och att jag sedan får OK att cykla igen. Har fått övningar som syftar till att stärka musklerna närmast ryggraden. Napratpat som kan cykling, stretching, core och sjukgymnastens övningar får det bli för mig i fortsättningen, så funderar jag vidare lite till på en ny cykel!

Tack för alla tips! :-)

Ryggont
+1 på detta! Funkar fint för mig.

Little Stereo skrev:
> +1 på stretcha höftböjare samt träna mage och
> rygg, cykelträningen frestar på bålen och
> baksida lår/sätesmuskulaturen överbelastar
> ländryggen ! :-) T

Ryggont
Fixa bra utlåtande från ryggkunnig först. Kolla sedan om du kan flytta sadeln bakåt lite grann, det avlastar ryggen. Går det så följ efter med en kort vinklad styrstam som du sätter åt fel håll, alltså uppåtvinklad. Cykla så och variera sittande och stående ofta. Träna och stretcha kontinuerligt. Efter ett tag kan du förhoppningsvis sätta dit en snyggare stam.

Ryggont
Hasse#7 skrev:
> Kolla sedan om du kan flytta sadeln bakåt lite grann,
> det avlastar ryggen.

Fel. Om du ska avlasta ryggen ska du flytta fram sadeln.

Det är dock inget bra sätt eftersom du lägger mer vikt på händerna. Bättre är då att höja styret. Belastningen på ryggen beror mycket på höftvinkeln.

Senast ändrad:
Ryggont
Jag har haft grymma problem med ryggen, och alla sa att jag skulle träna core, men jag är starkt i core så jag visste att det är inte där problemet var. Var hos sjukgymnast, vilket lindra för stunden, men så fort jag satte mig på cykeln så fick jag ont. Jag fick tipset att vinkla sadeln tydligt neråt och har inte haft några som alls problem efter det. Testa i alla fall, det kostar ju inget:-)

Ryggont
RUMBLE-ROLLER-BK.jpg

http://www.roller.se/

it's the shit
kombinerat med styrketräning såklart :-)

Tillbaka
Topp