Ryggproblem vid spinning

• Trådstartare Trådstartare Anna
  • Start datum Start datum
A

Anna

Guest
Ryggproblem vid spinning
Jag känner att jag behöver knaka med ryggen när jag kör spinning, och när man vrider överkroppen åt sidorna så knakar det massor. Efteråt så får jag ont i korsryggen.
Kan det bero på att jag sitter fel? Har inte kört spinning så länge.
Jag är väldigt rak i svanken enligt läkare när jag röntgade ryggen för några år sen.
Jag har styret högre än sadeln. Ev. kanske jag har sadeln lite för högt, jag gillar inte när man är tvungen att ha benen böjda hela tiden. Det känns som att man får kramp då.
Jag har inte så hög sadel så att jag översträcker knäna.

Några tips?

/Anna

Ryggproblem vid spinning
Inga tips men jag har ofta ryggont när jag cyklar (korsryggen). Spelar ingen roll om jag sitter på XC-cykeln med rätt aggressiv sittställning eller fullgungaren där jag sitter som i tv-fotöljen :)

Det handlar bara om hur mycket jag pressar på och tar i. Fullt ös = ont. Lagom fart = inte ont

Ryggproblem vid spinning
Inte mer tips än det vanliga, sadelhöjd så att du kan ta ut tramptaget utan att få benet helt rakt. Liten belastning på armarna, nästan inget förutom så att du kan hålla balansen på spinningcykeln.

Jag personligen sitter så högt som jag sitter på racern och har styret så lågt som om jag satt med händerna nere i bocken dvs en låg ställning vilket kan uppfattas som obekvämt och ansträngande för ryggen. Efter ett visst gnetande så står man ut med det. De flesta föredrar nog en mer upprätt sittställning.

Jag vet inte hur genomtränad du är - men ett enkelt tips utan att veta något om dig blir: försök träna mag och ryggmuskulatur. Det kommer att hjälpa dig men eftersom jag inte vet exakt orsak till dina problem kan jag inte säga att det kommer att eliminera dina problem. Är du redan stark i överkroppen så behöver du nog göra något åt din sittställning. tala med instruktören de brukar ha bra koll på ungefär hur man skall sitta. Utifrån det kan du ju experimentera lite tills det känns bra.

Lycka till! / R

Ryggproblem vid spinning
Jag hade ökande värk i rygg + ett ben under cykling hela sommaren/hösten, visade sig vara sned höft och nacke som var orsaken.
Möjlig orsak nån av alla vurpor förra vintern.

Efter några besök hos kiropraktor och lite knakilibrak i kotorna är problemet helt borta.

Ryggproblem vid spinning
Mitt ryggproblem, också i korsryggen, kom sig av att jag var/är för kort i vissa muskler (baksida lår och gluteus). Det har blivit mycket bättre med stretching.

Ryggproblem vid spinning
Anna skrev:
-------------------------------------------------------
> har sadeln lite för högt, jag gillar inte när
> man är tvungen att ha benen böjda hela tiden.
> Det känns som att man får kramp då.

Har oxå den känslan, att ja får kramp i baklåren när ja har låg sadel, men jag får så sjuk dålig sittställning när ja har sadeln högt...ngn som vet lösningen till våra gemensamma problem?

Ryggproblem vid spinning
Anna och Deore:
Lösningen på att inte sitta för högt eller lågt är ju att sitta lagom... men skämt åsido:

Om man sitter så högt att man sträcker ut benet helt så få överkroppen (korsryggen) jobba för att hålla höften still, då kan man krampa i ryggen och då blir det "knak"

Ryggont kan man också få av att sitta för böjd. Att flytta fram styret för att sträcka ut ryggen kan hjälpa ibland.

Ont i baklåren: Om det inte hjälper med en position mellan "högt" och "lågt" så testa med att flytta sadeln i längsled (heter det så? Jag menar framåt eller bakåt)

Ryggproblem vid spinning
stef skrev:
> Jag hade ökande värk i rygg + ett ben under
> cykling hela sommaren/hösten, visade sig vara
> sned höft och nacke som var orsaken.
> Möjlig orsak nån av alla vurpor förra vintern.
>
> Efter några besök hos kiropraktor och lite
> knakilibrak i kotorna är problemet helt borta.

Har samma problem. Men jag har inte varit hos kiropraktor än. Stretching hjälper tillfälligt i alla fall.
/J

Ryggproblem vid spinning
Tack för tipsen,, Ska börja med att övertala mig själv med att det är bättre att sänka sadeln även om det är jäkligt obekvämt och se om det hjälper. Annars kan jag säkert gå och knäcka ryggen lite om det inte skulle hjälpa med att ändra ställning. Streching håller jag på med mycket eftersom jag är en gamal fotbollsspelare som inte velat bli stel, så det tror jag att jag har skaplig koll på.

Hälsningar mamman på yardsalen ;)

Ryggproblem vid spinning
innan du sänker sadeln borde du be någon kolla på din sittställning så att det verkligen är så att du sitter för högt. annars är det ganska meningslöst och du riskerar att få problem med knäna.

det är ganska vanligt att få ont i ländryggen när man börjar med spinning, det är en ganska statisk belastning som man inte alls är van vid. se till att träna överkroppen också, det brukar hjälpa för de flesta.

Ryggproblem vid spinning
Det kan finnas fler orsaker till ditt problem, men om vi börjar med din sittställning. Sadelhöjden bör vara så hög som möjlig utan att du översträcker knäet eller vrider höften när du trampar. Du ska ha ett lätt böjt knä när pedalen är i bottenläge. Du bör sänka styret för det bör inte vara högre än sadeln. Läger än sadel är ok. När du sitter på spinning cykeln så ska ryggen vara böjd som ett litet c och magen ska vara lite spänd (som mot håll). Sug in naveln lite och känn efter. Under ett spinningpass så är belastningen på ryggen väldigt statisk och därför bör man träna mag- och ryggmuskler i gym eller på jympa om man vill slippa problem.
PS Jag är spinningledare sedan 3år DS

Ryggproblem vid spinning
Marklyft ger mig träningsvärk precis där jag får ont i korsryggen av hård cykling, men ta för f*n hjälp av en kunnig innan du börjar med marklyft. Fel teknik leder till diskbråck och annat skit...

Jag har även problem med hakningar av en sena i höften som måste "knakas" ut emellanåt.

Tänkte börja med coreträning men har inte kommit så långt ännu, jag är f.ö. ganska vig så jag tror inte stretching hjälper för mig. Det blev i varje fall ingen skillnad när jag slutade stretcha för ett par år sedan.

Ryggproblem vid spinning
För att kroppen ska hålla på en cykel behöver man träna bål-styrka. Träning på gym av specifikt mage och rygg har fungerat bra för mig.

/Rickard

Ryggproblem vid spinning
spinning är väldigt elakt mot ländryggen då det belastar väldigt statiskt till skillnad från cykling i verkligeheten (där hojen alltid rör sig lite i sidled). Har man porblem med ländryggen så kan det vara lurigt att köra spinning.

Sittställningen har många pratat om så nog om det. En viktig del att stretcha är höftböjaren på framsidan, en del som lätt blir kort på cyklister och ger just problem med ländryggen.

Har kommit till rätta med mina egna ryggproblem genom att styrketräna magen/ryggen ordenligt genom core/yoga och annat tjafs, har fungerat bra.

Ryggproblem vid spinning
Fjärdebrunn skrev:
> Det handlar bara om hur mycket jag pressar på och
> tar i. Fullt ös = ont. Lagom fart = inte ont

För mig är det precis tvärtom.

Ryggproblem vid spinning
JT skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det handlar bara om hur mycket jag pressar på
> och
> > tar i. Fullt ös = ont. Lagom fart = inte ont
>
> För mig är det precis tvärtom.

If your head is wax, don't walk in the sun

Ryggproblem vid spinning
fozk cukkla inomhus , deh är gud som säger att du ska cykla normalt istället utomhus , btw dom dära spining cukklarna är kanske lite ghay därför du få ont i ryggen

Ryggproblem vid spinning
tobbeo skrev:
> fozk cukkla inomhus , deh är gud som säger att
> du ska cykla normalt istället utomhus , btw dom
> dära spining cukklarna är kanske lite ghay
> därför du få ont i ryggen

Är det på ryska?

Ryggproblem vid spinning
bigmollo skrev:
> tobbeo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fozk cukkla inomhus , deh är gud som säger
> att
> > du ska cykla normalt istället utomhus , btw
> dom
> > dära spining cukklarna är kanske lite ghay
> > därför du få ont i ryggen
>
>
> Är det på ryska?

har du synfel ?

Ryggproblem vid spinning
tobbeo skrev:
> har du synfel ?

trollspray.jpg

Ryggproblem vid spinning
Jag tror alltid att jag fått en stroke när jag läser hans inlägg. Men sen förstår jag att det är krypterad text. Måste fixa en sån där enigma-maskin så jag kan översätta.

Ryggproblem vid spinning
bigmollo skrev:
> Jag tror alltid att jag fått en stroke när jag
> läser hans inlägg. Men sen förstår jag att det
> är krypterad text. Måste fixa en sån där
> enigma-maskin så jag kan översätta.

jag har massa citron på skärmen men det hjälper inte, finnas det någon lunar som kan tolka

Ryggproblem vid spinning
bigmollo skrev:
> Citron hjälper bara på detektivpennor. Det här
> är seriöst krypterat. En räknesnurra borde
> göra susen.
> /J

har för mig mytis har en sån. Du kan väl fråga honom mollo.

Tillbaka
Topp