Ryggsäck för pendling - köpråd

Ska börja pendla mer frekvent där det kommer bli en blandning av kommunalt och elscooter alt. Cykel. Själva cyklingen ca 1,5 mil per dag.

Till detta känner jag att det vore bra att uppdatera sig med en ny ryggsäck. Jag har försökt tänka till vad jag skulle behöva, men jag gissar att ni rutinerade rävar som hänger här har fler tips och trix att dela med er av:).

Jag vill i ryggsäcken få med följande:
-matlåda, mellanmål, shakes.
-dator 15,6”
-regnatäll
-ev. Ombyte, handskar, mössa.

Med packningen ovan gissar jag att det krävs ca 20 liters ryggsäck om man inte vill knyckla ihop allt. Vad tror ni om det?
Bröstrem/midjerem så den sitter stadigt.
Ett eget datorfack som klarar av 15,6”, gissar att det blir svårt att få igenom.
Vattentät alt. Regnskydd.
Jag har själv kikat på Osprey syncro 20. Den verkar bra på alla sätt med bra luftning för ryggen, men det kanske blir tajt med dator?

En annan är deuter trans alpine 30. Känns kanske i största laget men samtidigt gillar jag att vara ute i naturen, tälta osv, så den kanske kunde fylla den funktionen också. Spännbanden på sidorna kanske gör att det ändå går att få den tajt även om jag inte fyller ut den helt?

Som sagt, lite funderingar som ni gärna får hjälpa mig med så att jag får rätsida på mitt kommande köp:)

Väl mött!

Har cyklat en del lvg med en Deuter Trans Alpine 24 inkl. en tur på elva dagar på Cypern. Ett par mindre irritationsmoment är att när jag ligger nere i bocken i utförskörningar är det gränsfall till att överdelen tar emot nedre delen av hjälmen bak. Dessutom är fastsättningen av stycket som man kan använda för att fästa hjälmen bakpå ryggsäcken inte helt lyckad. Den senare ser dock ut att ha ändrats. I övrigt känns den gedigen och rätt genomtänkt med både bröst och midjerem. Upplever att den funkar bra i värme då det är en rejäl luftspalt.

Har cyklat en del lvg med en Deuter Trans Alpine 24 inkl. en tur på elva dagar på Cypern. Ett par mindre irritationsmoment är att när jag ligger nere i bocken i utförskörningar är det gränsfall till att överdelen tar emot nedre delen av hjälmen bak. Dessutom är fastsättningen av stycket som man kan använda för att fästa hjälmen bakpå ryggsäcken inte helt lyckad. Den senare ser dock ut att ha ändrats. I övrigt känns den gedigen och rätt genomtänkt med både bröst och midjerem. Upplever att den funkar bra i värme då det är en rejäl luftspalt.
Det låter kanske klokt att gå ner till 24 liters varianten. Hade missat att den fanns. Frågan är om man får ner en dator osv breddmässigt?

Ortlieb 30 liters, numera kör jag ortlieb 40 l messenger bag då jag handlar på vägen hem och även hämtar paket ibland så väska med rullstängning är de bästa.

Det låter kanske klokt att gå ner till 24 liters varianten. Hade missat att den fanns. Frågan är om man får ner en dator osv breddmässigt?
Volymsmässigt tycker jag 24 liter borde räcka men som du skriver kan ju t.ex. bredden vara för liten för det du vill stoppa i. Står specificerad som 24 cm bred och 50 cm hög.

Och bara för tydlighets skull så säger jag varken bu eller bä kring den ryggsäcken för ditt användningsområde. Har aldrig cyklat med en laptop i den. Tänkte bara att jag kunde ge mina synpunkter då du tog upp märket.

Jag har två Deuter Trans Alpine och min fru har en. Vi är supernöjda, överlägset bästa ryggsäckarna vi har ägt. De sväljer både laptop (beror på storlek, naturligtvis), regnställ, matlåda och allt smått som jag brukar ha med mig (pump, multitool m m).

Jag har två Deuter Trans Alpine och min fru har en. Vi är supernöjda, överlägset bästa ryggsäckarna vi har ägt. De sväljer både laptop (beror på storlek, naturligtvis), regnställ, matlåda och allt smått som jag brukar ha med mig (pump, multitool m m).
Är det 24 eller 30 du använder? Känns som 24 blir tajt på bredden gällande dator. 30 kanske blir för stor till ändamålet? Svårt att uppskatta via bilder så tar tacksamt emot ditt inspel:).

Ortlieb 30 liters, numera kör jag ortlieb 40 l messenger bag då jag handlar på vägen hem och även hämtar paket ibland så väska med rullstängning är de bästa.
Börjat kolla på de modellerna också. Tex ortlieb velocity 23, commuter daypack city 21l. Sitter de bra på ryggen? Får en 15,6” laptop plats i laptopfacket eller får man köra det i stora säcken så att säga :)?

Jag skaffade nyligen en Ortlieb vario PS som jag är riktigt nöjd med. Vattentät och går att konvertera mellan ryggsäck och pannier på 10 sekunder. Bra med utrymme samt hård botten så man kan ställa ner den utan att den välter. Laptopfack som sväljer två 15.6 tummare utan problem.

Iamrunbox har bra väskor. Själv kört med deras spintop 18l men den var slutsåld/ur produktion sist jag kollade. De har andra modeller. Gött svenskt företag och ryggor som håller.

Halv OT : Är det 7-8km enkel väg? Kan gå att köra lugnt & lättklädd med bra cykel utan ombyte. Korg / pakethållare sparar svett/ rygg, men dödar cykelglädjen imo, kan va ett alternativ.

Senast ändrad:
Börjat kolla på de modellerna också. Tex ortlieb velocity 23, commuter daypack city 21l. Sitter de bra på ryggen? Får en 15,6” laptop plats i laptopfacket eller får man köra det i stora säcken så att säga :)?
Ortlieb har i de jag har lite olika byggmöjligheter. Jag kör med mina som ren packsäck med en extra liten klickbar väska i för mindre grejer. Sen går de köpa till massor med funktioner i väskan. Min 30 l är utan problem lätt o få i dator. Den mindre vet jag inte. De sitter utmärkt på ryggen då de sitter mellanlägg så de kommer luft mellan ryggsäck o rygg.

Var också på jakt efter en ny ryggsäck för ett tag sedan, funderade även som du på syncro väskan.

Det blev en Osprey Escapist 25L mycket pga av "backsystem" airscape istället för airspeed.

Har airspeed på en större vandringsväska och det fungerar jättebra, förutom om man ska lyfta upp huvudet och titta uppåt, då tar det emot lite, stör inte direkt när man vandrar men tänker att när man cyklar så har man ju huvudet uppåt/bakåt (beroende på cykel) och man kommer åt hela tiden med huvudet/hjälmen.

I övrigt rekommenderar jag Escapist starkt, kört med den några månader nu med daglig pendling.

Gillar att man kan separera övre och undre delen av huvudfacket så man kan lägga blöta kläder eller fryst matlåda där under utan att det rör rena/torra kläder där uppe.

Inget dedikerat fack för laptop tyvärr men har regnskydd och man får plats med ombyte/förstärkningsplagg/lunch/laptop mm samt plats för lite till. Går att "sinch:a" ihop den ganska väl när den inte är välfylld också. Kan bli lite varm på ryggen jämnfört med andra "system" men väldigt nöjd med den.

Du känner inte att den blir för stor de dagar du inte proppar den full? Eller finns de bra lösningar för att komprimera den?

Det enda jag känner med en sådan är att det saknas mycket fack, eller hur känner du som använder den?

Dom gånger jag köpt eller fått en ryggsäck på 20-25 liter tycker jag alltid det blir så begränsat om man bestämmer sig för handla påvägen då iaf mina båtar till skor alltid tar upp en jäkla plats stjäl utrymme, bortsett om man inte kör barfotaskor då går dom rulla ihop rätt bra i ryggäcken eller komprimera.>

Vill du gå premium hade jag rek. Mission Workshop Rambler (22L expanderbar till 44L)
Alt. Vandal (29L till 65L)

Annars tycker jag alltid Ospray sitter bra och dom har både på 32L samt 25L (Escapist)

Min personliga favorit jag använder på pendling är annars en 40L om man nu vill prata volym.

Du känner inte att den blir för stor de dagar du inte proppar den full? Eller finns de bra lösningar för att komprimera den?

Det enda jag känner med en sådan är att det saknas mycket fack, eller hur känner du som använder den?
Det saknas mycket fack, de håller jag med om. Iaf i de versioner jag har, de är mer packväskor. Sen vet jag inte i de mindre versionerna. Jag har dock en liten mindre väska utöver den bortplockbara småpåsen i min messengerbag på insidan som ger ett större datorfack.

Bilagor

• 16739599802381377874542510348097.jpg
    16739599802381377874542510348097.jpg
    363.4 KB · Besök: 95
  • 16739599931862576171965338664731.jpg
    16739599931862576171965338664731.jpg
    224.1 KB · Besök: 118
Jag kör 22 km enkel väg med en Ospray Daylite plus. Datorfack för en 16,5" Apple, plats för matlåda, smörgåslåda, lättare ombyte. Två separata ytterfack för småprylar och en expanderdel för t ex regnställ när det skall med. Sitter tight och bra utan att bilda en "bulle" på ryggen. Luftspalt mot ryggen, men inte helt vattentät.
Man kan med fördel byta plats på dator och annat för att få en mer komfortabel form mot ryggen.

När jag ställde frågan om ryggsäck för allmänt bruk här häromåret dök Osprey Talon 33 upp som förslag. Den har använts till lite allt möjligt men också senaste 2 åren till daglig pendling på bockstyre-cykel också. Även om det inte är en renodlad cykelryggsäck tycker jag den fungerar utmärkt till uppgiften och det är väldigt praktiskt med alla små fack och remmar för småsaker, spänna paket med toapapper utanpå när jag handlat på vägen hem eller liknande. Dessutom är 33 l en perfekt volym för kompletteringshandling eftersom det precis går att packa ner en lagom full kundkorg av standardmodell.

Enda egentliga begränsningen är väl att om man ar en dator närmast ryggen och packar den helt proppfull så känner man att ryggen är ganska tunn om man som jag inte har så mycket kroppslig stoppning på ryggraden.

Hittat en som inte kostar skjortan och som faktiskt håller tätt och där dragkedjan inte går sönder.

Inte haft den i ösregn än, men har haft laptopen i laptopfacket när jag cyklat när det snöar och den har varit helt torr.

30l låter litet, men förvånad över hur mycket den sväljer.

Drybag med axelremmar. Så lätt som möjligt med lämplig storlek. Jag har länge kört med en gammal NorthFace på 35L och på 500g. Numera inte helt tät tyvärr men jäklars vad bra den har varit.

Bilagor

• 9F836871-DD4D-4860-BF5A-D54958ECAAC6.jpeg
    9F836871-DD4D-4860-BF5A-D54958ECAAC6.jpeg
    18.8 KB · Besök: 165
Ska börja pendla mer frekvent där det kommer bli en blandning av kommunalt och elscooter alt. Cykel. Själva cyklingen ca 1,5 mil per dag.

Till detta känner jag att det vore bra att uppdatera sig med en ny ryggsäck. Jag har försökt tänka till vad jag skulle behöva, men jag gissar att ni rutinerade rävar som hänger här har fler tips och trix att dela med er av:).

Jag vill i ryggsäcken få med följande:
-matlåda, mellanmål, shakes.
-dator 15,6”
-regnatäll
-ev. Ombyte, handskar, mössa.

Med packningen ovan gissar jag att det krävs ca 20 liters ryggsäck om man inte vill knyckla ihop allt. Vad tror ni om det?
Bröstrem/midjerem så den sitter stadigt.
Ett eget datorfack som klarar av 15,6”, gissar att det blir svårt att få igenom.
Vattentät alt. Regnskydd.
Jag har själv kikat på Osprey syncro 20. Den verkar bra på alla sätt med bra luftning för ryggen, men det kanske blir tajt med dator?

En annan är deuter trans alpine 30. Känns kanske i största laget men samtidigt gillar jag att vara ute i naturen, tälta osv, så den kanske kunde fylla den funktionen också. Spännbanden på sidorna kanske gör att det ändå går att få den tajt även om jag inte fyller ut den helt?

Som sagt, lite funderingar som ni gärna får hjälpa mig med så att jag får rätsida på mitt kommande köp:)

Väl mött!

Jag kör med Osprey Escapist 25, den rymmer utan problem matlåda, ett stort vajerlås jag borde plocka ur, ombyte (underkläder, byxor skjorta), och det finns plats för mer. Hade min 15"-laptop och en tröja förra måndagen utan problem, även om jag helst lämnar datorn på kontoret pga vikten.

Min gamla ryggsäck tror jag var 18 liter, smidigare förstås men kändes betydligt mer begränsad.

(Slang, pump, verktyg, deo, vindväst och diverse annat skräp åker också med.)

Är det 24 eller 30 du använder? Känns som 24 blir tajt på bredden gällande dator. 30 kanske blir för stor till ändamålet? Svårt att uppskatta via bilder så tar tacksamt emot ditt inspel:).
Jag och frun har varsin 30, och sedan har jag en 28. Tror jag. En äldre modell som nog inte finns längre. Men jag har inte upplevt att 30 på något sätt skulle vara otymplig eller onödigt stor.

Senast ändrad:
Jag och frun har varsin 30 och sedan har jag en 28. Tror jag. En äldre modell som nog inte finns längre. Men jag har inte upplevt att 30 på något sätt skulle vara otymplig eller onödigt stor.
Tittade på den som heter Orrliden Messenger bag rolltop. Verkar vara 39 liter. Men måtten verkar vara samma. Antar det är när den är ihoprullad, då kanske det inte är något nackdel att den sväljer mer?

Kan rekommendera Savotta jääkäri.
Väskan tillverkas antingen i Finland eller i Estland.
Med andra ord inget skräp som fraktas över haven från andra sidan jordklotet.

Har också en Escapist 30l, den är bra som rygga men inte optimal som pendlarrygga. Den rymmer mycket osv. men just laptopen tycker jag far runt mer än man önskar. Finns ju någon variant med laptopfack också från Osprey Radial, kanske kam vara något.

Jag skaffade nyligen en Ortlieb vario PS som jag är riktigt nöjd med. Vattentät och går att konvertera mellan ryggsäck och pannier på 10 sekunder. Bra med utrymme samt hård botten så man kan ställa ner den utan att den välter. Laptopfack som sväljer två 15.6 tummare utan problem.
Den här hade jag missat, ser ut som den skulle passa mig och gillar Ortlieb.

Är den skön att använda som ryggsäck? Den tidigare Vario-modellen fick kritik för att den var obekväm att bära på ryggen.

Undrar om det finns något sätt att sätta fast hjälmen på väskan? Min Osprey-rygga har ju ett genialiskt hjälm-fäste, Lidlock, men gillar inte att cykla med ryggsäck på ryggen.

Lidlock är kanon, tills dess att gummistroppen lossnar på ena sidan.....vete fasiken hur jag ska få igenom den igen.....
Vet inte om den a länkats:

Har utöver nämnda Escapist också en Osprey Transporter Roll. Den har mest varit kontorsrygga men inte cyklat så mycket med den. Ersatte en Chrome som var snygg men rätt svettig och framförallt svintung redan utan packning. Ospreyen är rätt bra men jag önskar ibland mer plats. Man ska inte underskatta lite flexibilitet och töjbarhet.

Den brukar laddas med laptop, kläder, termos, lunchlåda och mellislåda och då blir det snabbt fullt. Midjebältet är så där.
Gillar inte riktigt hur de här kantiga väskorna sitter på ryggen när man cyklar, känns som världens vindfång. Svettigare än Escapisten också.

MEN en sak jag saknat på alla ryggor, förmågan att kunna stå upprätt av sig själv.
Speciellt på rolltops. Där *tror* jag att tidigare nämnda Radial ska vara bättre.

Kan rekommendera Savotta jääkäri.
Väskan tillverkas antingen i Finland eller i Estland.
Med andra ord inget skräp som fraktas över haven från andra sidan jordklotet.
Varför inte gå ännu mer hardcore och köpa din ryggsäck hos din lokala hantverkare, gjord nästgårds och fraktad till fots. Bättre kvalitet än så kan du väl inte få och ditt samvete mår ännu bättre då den inte fraktas över något hav överhuvudtaget.

man ser ju rätt ofta stackarna med en bred hög ryggsäck. och bara för att lägga sten på börda buren högst upp på ryggen så den hamnar mitt i fartvinden. gärna med lidlock för en extra stor bromsande effekt.

har man inte motvind kan man ju skaffa sig:)

Lidlock är kanon, tills dess att gummistroppen lossnar på ena sidan.....vete fasiken hur jag ska få igenom den igen.....
Ja sant när den går sönder är den väl inte mycket värd, min höll dock i de 2 år jag körde med den ryggsäcken. Kanske värt ett försök att be lokala skomakaren fixa en lösning på ditt problem om man inte vill försöka själv?

Nu börjar min pannier-väska att ge upp efter 2.5 år så letar lite efter något nytt. Promenerar varje dag en sträcka med väskan utan att sitta på cykeln så ett bra hjälmfäste vore ett stort plus.

Edit: föredrar pannier-väska för mindre svett på ryggen. Har så pass kort pendling att dusch varje dag blir opraktiskt. Ryggsäck gör det betydligt mera svettigt för mig. Föredrar pannier/ryggsäck framför sadelväska då jag tycker matlåda, verktyg, ombyte, extra underställ och regnkläder tar en hel del plats och blir en del vikt.

Senast ändrad:
Den här hade jag missat, ser ut som den skulle passa mig och gillar Ortlieb.

Är den skön att använda som ryggsäck? Den tidigare Vario-modellen fick kritik för att den var obekväm att bära på ryggen.

Undrar om det finns något sätt att sätta fast hjälmen på väskan? Min Osprey-rygga har ju ett genialiskt hjälm-fäste, Lidlock, men gillar inte att cykla med ryggsäck på ryggen.
Jag tycker den är okej skön. Använder den sällan som ryggsäck längre än några hundra meter då jag ska till spårvagnen eller från cykelrummet till kontoret. Finns inget bra sätt att fästa en cykelhjälm tyvärr. Jag ville komma ifrån axelremmarna som jag tycker är riktigt obekväma på de flesta panniers när de är tungt lastade.

Jag tycker den är okej skön. Använder den sällan som ryggsäck längre än några hundra meter då jag ska till spårvagnen eller från cykelrummet till kontoret. Finns inget bra sätt att fästa en cykelhjälm tyvärr. Jag ville komma ifrån axelremmarna som jag tycker är riktigt obekväma på de flesta panniers när de är tungt lastade.
Såg att den väger 2,5 kg. Det är som min, med dator och matlåda då.

Såg att den väger 2,5 kg. Det är som min, med dator och matlåda då.
Verkligen ingen lättviktare då den är gjord av ortliebs tjocka väv och sedan har både remmar och ortliebs standard pannierinfästning. Jobbigt om den skall nyttjas som ryggsäck mycket men som pannier tycker jag man sällan tänker på vikten.

Tillbaka
Topp