Ryggsäck med fuktavledning

johan99999

Medlem
Tänkte cykla runt Öland nu på semestern med mtb. Problemet med min ryggsäck är jag blir plaskblöt av svett på ryggen. Någon som har tips en på bra ryggsäck som släpper emellan luft på något sätt mellan ryggen och väskan. Packar ganska lätt så en "normalstor".

Tänkte cykla runt Öland nu på semestern med mtb. Problemet med min ryggsäck är jag blir plaskblöt av svett på ryggen. Någon som har tips en på bra ryggsäck som släpper emellan luft på något sätt mellan ryggen och väskan. Packar ganska lätt så en "normalstor".
Alla väskor med AirSpeed från Osprey, t.ex. denna:

Vätskeblåsa kan väl vara bra i vissa fall, men här är aldrig långt mellan "tankningsställena". Två stora vattenflaskor på ramen räcker långt (10 mil?), och då får du plats över till annat i ryggsäcken. Deuter heter min ryggsäck med luftspalt. Just min är dock liten, ty jag cyklar hellre än campar.

Varför ryggsäck?
Varför inte en bikepackingväska, tex en klassisk British Saddlebag

Typ så här
NLF1.jpg

Väskan kommer från https://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

Men i dessa bikepackingtider finns det förstås många alternativ.

Håller med Håkan: om sadelväska räcker så är det mycket skönare att cykla med. Jag tycker även att midjeväska är mycket bättre än ryggsäck om man måste ha nåt mer med sig.

Ryggsäck har stora fördelar när man, som till exempel Ölandsturist, kliver av sadeln för att se på fornminnen, gå på stan, hantera kameran, ta långrast vid stranden eller göra andra långraster.

Om man läser inlägget så ser man att det handlar om MTB och är det en modern hoj med t.ex. dropper så kan man glömma en Carradice med SQR. Ser heller inte att TS pratar något om vätskesystem.

Om 13 liter räcker så har Ortlieb en väska med QR anpassad för dropper-stolpar.

Hej, den liknar lite på min Vaude Bike Alpin, och e också grymt nöjd med den. ?
Finns i olika storlek, tror jag har 25+5 men vet inte säkert. Nätryggstöd (ventilated mesh back) så ryggsäck ligger inte på ryggen. Plats för vätskeblåsa. Och ryggsäcken kan utökas (5L) med dragkedja som är riktigt skönt när man t.ex köper för mycket mat/dricka.

Har den alltid med mig på långturer för grejer man vill ha med sig när man kliver av cykeln (mobil, kamera, pengar, pass, tickets, powerbank, laddare osv). Och för mat som inte går att ta med i bikepackingväskor (drybags som spännas dödligt fast) och för hjälm, paddel vid bikerafting mm.

Skulle ryggsäcken dö då skulle jag förmodligen köpa samma igen men en storlek större, typ 32+5. Man behöver ju inte använda hela volym (finns spännband för att dra allt mindre) men skönt att ha mycket space, framförallt på långa turer i Långtbortistan mm.

Jag har en Vaude Tremalzo 16, serien finns i fler storlekar och har generös luftspalt mellan rygg/ryggsäck ?

Tillbaka
Topp