Ryggskydd för spinkiga

skjivert

Aktiv medlem
Ryggskydd för spinkiga
Hej Happy,

Jag lider av kronisk spinkighet. Det är inget som påverkar min vardag nämnvärt. Dock har det orsakat vissa problem när jag har försökt införskaffa ryggskydd/body armour.
Jag är 193 cm lång och väger in på blotta 70 kg en bra dag. Detta skapar vissa problem när man skall försöka passa in i tillverkarnas storleksmodeller.

Är det några andra spinkiga som hittat något som funkar? Just kombinationen med tillräcklig långt skydd samt tight passform är det som ställer till det.
POC's slim modeller hänger som en säck på kroppen.

Ryggskydd för spinkiga
Jag är lite kortare men lika tjock, och för mig funkar POCs VPD system utmärkt. Där går ju dessutom att kombinera skyddet i L med midjerem i S om man vill det eftersom allt är modulärt. Jag har ca 76 cm runt midjan och 88 runt bröstet som referens.

Ryggskydd för spinkiga
Jag är lite kortare men lika tjock, och för mig funkar POCs VPD system utmärkt. Där går ju dessutom att kombinera skyddet i L med midjerem i S om man vill det eftersom allt är modulärt. Jag har ca 76 cm runt midjan och 88 runt bröstet som referens.
Provade ett vpd air skydd och funderade på just den lösningen. Dock upplevde jag att bröstremmen och axelbanden också var för lösa även om man körde med liten midjerem. Dom övre remmarna var också sydda så det var inte bara att dra ut och byta eller korta dem. Ett alternativ hade kanske varit att sprätta upp och korta remmarna som hänger med. Dock köper jag hellre ett skydd som passar från början.

Ryggskydd för spinkiga
Provade ett vpd air skydd och funderade på just den lösningen. Dock upplevde jag att bröstremmen och axelbanden också var för lösa även om man körde med liten midjerem. Dom övre remmarna var också sydda så det var inte bara att dra ut och byta eller korta dem. Ett alternativ hade kanske varit att sprätta upp och korta remmarna som hänger med. Dock köper jag hellre ett skydd som passar från början.
Detta alltså. Jag upplever att det finns rätt gott om justermån kvar inåt både med midjeremmen och bröstplattan. Alla remmar går att lossa, flytta och greja med.

Bilagor

• Screenshot_20210602-114540.png
    Screenshot_20210602-114540.png
    420.4 KB · Besök: 65
Ryggskydd för spinkiga

Kom inte du fram till att du var lätt, men tung för din vikt? :)

Ryggskydd för spinkiga
Vet någon som sytt på lite extra mjuk kardborre midjebandet på den som Rattnalle rekommenderar ovan så kan man spänna den lite till. Det finns just nu ett helt nytt sånt ryggskydd på köpsälj i storlek large *wink wink*

Ryggskydd för spinkiga
@Rattnalle
Du har inte möjlighet att mäta längden på ditt ryggskydd?
Jag har klickat hem en medium och det är precis pågränsen att den är för kort. Den mäter iallafall 50,5 cm
Min ryggplatta är också en M, jag hade säkert kunnat ha en L lika gärna men tycker den sitter rätt bra. Men jag har rätt långa ben i förhållande till min kroppslängd. Har för mig att jag provade L också när jag köpte, eftersom jag köpte i butik, men inte helt säker.

Ryggskydd för spinkiga
Jag har ett poc vpd, är 190cm lång utan tempomage, väger in på ca 85 kg och midjebältet är på gränsen till för stort för mig på ett skydd i L. Jag hade gärna haft längre kardborre för att kunna dra åt mer.

Ryggskydd för spinkiga
Kan slå ett slag för Alpinestars Paragon Plus väst
Rätt tight passform, själv 191cm/82kg men den sitter rätt tight. Kör storlek M själv

Ryggskydd för spinkiga
Jag har ett poc vpd, är 190cm lång utan tempomage, väger in på ca 85 kg och midjebältet är på gränsen till för stort för mig på ett skydd i L. Jag hade gärna haft längre kardborre för att kunna dra åt mer.
Jag köpte remmen i S till mitt, eftersom jag köpte skyddet med bröstplatta först. När jag provade konstaterade jag också att remmen var för lång till M och L.

Tillbaka
Topp