Ryggskydd på göteborgsstigar

Jacob86

Medlem
Hej,
Har börjat få lite påtryckningar hemifrån angående ryggskydd. Jag cyklar stig, mest i Delsjö-området. Har väl på senare tid börjat våga mig ner lite mer utmanande drop, branter och raviner. Min tjej har nu börjat påtala att hon tycker att jag borde ha ryggskydd. Jag är nog mest emot för att jag tror att det skulle kännas i vägen. Vad är eran erfarenhet? Är det bekvämt, ivägen eller nödvändigt??

Har haft 3 olika typer, ett typ nätväst med "mjuka" skydd över rygg/njurar, tror det var till för hästsport egentligen. Funkade utmärkt,tills jag ramlade, tog säkert värsta smällen men kunde lika gärna vart utan.
Nästa blev ett av mc stuk,hård platta med njurband och hängslen, det var mest bara varmt och hårt.

Sista provet blev ett för snowboard,bäst hittills.
Men dock såldes det oxå, mest för att jag blev äldre och insåg att det gör ont att ramla iaf, så jag cyklar mindre djärvt istället =p

Hade en gång en rygga med hårt skal,mins ej märket dock,den va nog bäst egentligen,gick tvärt av på mitten efter en kraftvurpa rakt på en hööög trottoarkant.ryggen hade mått riktigt dåligt utan den gången..
Men till skillnad från ryggskydden så använde jag den,varje dag,varje cykeltur..därav va den nog bäst för mig.

Behövs?det kan nog vara du avgöra,men för fridens skull hemma kanske det är det? ;)

Behövs hjälm? Nästan alla andra delar du kan knäcka och krossa kan du ersätta men inte knäckt ryggrad o krossad skalle. Har du flickvän som i diitt fall, eller om ni andra har barn eller någon annan som bryr er om er så var snäll mot dom och använd skydd så de slipper ta hand om ett vårdpaket.

Jag använder ryggskydd när jag åker skidor. När jag cyklar finns det betydligt otrevligare saker att ramla på nästan konstant. Förvisso går cyklingen lite långsammare och risken att bli påkörd är väl betydligt lägre men jag har ändå dragit slutsatsen att det är klokt att cykla med ryggskydd. Köpte en poc-rygga med inbyggt ryggskydd och har inget annat sätt att få med mig saker när jag cyklar, alltså blir jag "tvungen" att ha skyddet när jag ska ut, oavsett om det är i gbg eller fjällen. I bikepark kör jag med ryggskyddet jag har när jag åker skidor.

Jag har ändå ryggsäck så då är det lika bra att ha skydd i den, märks ingen skillnad.

Av de skydd jag haft glädje av under cykling så är handskarna i topp. Räddat handflatorna många gånger.

Knäskydden är också kraschtestade ett par gånger. Provat en gång utan också, kunde inte böja knät på två veckor ..

Landat på ryggsäcken rätt hårt en gång, plattan vet jag inte hur stor skillnad den gjorde men utan rygga hade nog rötterna gjort rätt ont.

Hjälmen däremot har jag nog aldrig haft glädje av. Mer än att käkbågen på fullfacen räddat mitt ansikte en eller två gånger när jag kört utför. Och cykeln har landat ovanpå mig en gång, hade nog fått en bula utan hjälm. Men konsekvenserna av att inte ha den den dagen den behövs är lite väl stora för att vara utan.

Jag har ett dainese ryggskydd med plats för vätskeblåsa. Det går även att sätta dit en del så att det blir en liten ryggsäck. Det är absolut inte i vägen när man cyklar men det blir förstås varmare än utan. Jag använder alltid ryggskyddet/väskan när jag cyklar. Personligen tycker jag att ryggskydd skulle vara kravet precis som hjälm för xc och enduro. I motocross blev det ett krav 1991.

Jag kör med EVOC, ryggsäck med inbyggt skydd, kanske inte lika bra som ett löst, men tänker helt ok.
I bikeparks har jag ett löst, samma som jag har vid skidåkning.

Det finns så luftiga och smidiga skydd numera så jag ser ingen anledning att inte använda dem. Jag har alltid ett POC VPD AIR ryggskydd. Är väl bara de allra varmaste sommardagarna jag märker av att jag har det på. Lyssna på din förståndiga tjej!

PatrikHA sa:
Rattnalle sa:
Evocens skydd är engångs, kan bara bra att ha i bakhuvudet. Men annars funkar det säkert bra.
Engångs som i har jag ramlat på ryggen hårt är det kört?
Åldras det illa då också?

Engångs som i samma engångs för hjälm skulle jag tro. Det finns en struktur som är tänkt att ge med sig för att absorbera rörelseenergin istället för att den överförs till ryggen, eller huvudet i hjälmen. Det blir en bestående deformation invändigt som inte alltid syns men kraftigt påverkar funktionen vid nästa krasch.

andjo024 sa:
PatrikHA sa:
Rattnalle sa:
Evocens skydd är engångs, kan bara bra att ha i bakhuvudet. Men annars funkar det säkert bra.
Engångs som i har jag ramlat på ryggen hårt är det kört?
Åldras det illa då också?

Engångs som i samma engångs för hjälm skulle jag tro. Det finns en struktur som är tänkt att ge med sig för att absorbera rörelseenergin istället för att den överförs till ryggen, eller huvudet i hjälmen. Det blir en bestående deformation invändigt som inte alltid syns men kraftigt påverkar funktionen vid nästa krasch.
Precis. I USA finns ett utbytesprogram. Vet inte om det finns här också.

marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Nya evoc neo ryggorna med ryggskydd av högsta kvalisort.

Tänkte själv köpa en och byta ut min evoc av äldre modell.

https://www.rosebikes.com/evoc-neo-16l-protector-backpack-2675271
Det ser ut som en väldig förbättring mot tidigare. Kul att de kommer ikapp.

Japp, riktigt sugen, men den är ganska dyr.
Det är väl ett plus i kanten snarare än ett hinder för en prylnisse? ;-)

Har en evoc enduro fr rygga som jag alltid kör med. Varmt på sommaren, men det blir det med vanliga skydd också antar jag.

Annars Fox launch Pro knäskydd, race face armbågsskydd och en Bell super 2r med hakskydd på.

Har kraschtestat knäskydden och hjälmen hittills.

marr sa:
Nya evoc neo ryggorna med ryggskydd av högsta kvalisort.

Tänkte själv köpa en och byta ut min evoc av äldre modell.

https://www.rosebikes.com/evoc-neo-16l-protector-backpack-2675271

Är på jakt efter cykeltyggsäck med lite ruggskydd i. Har fram tills nu använt min osprey skidrygga, men den är för hög och blir jobbigt om man har luva då hjälmen tar i.

Den däringa evoc neo verkar perfekt, men tycker den ser ut att sitta högt på ryggen.
Hur är det med evoc?

Bumpar tråden. Jag jollrar mest runt i Änggårdsbergen och tar aldrig bilen till stigen så det blir ofta rygga, och då kan jag väl lika gärna ha en med ryggplatta tänker jag. Är Evoc FR Enduro the way to go? Fördel att kunna ta ut platta om man är på vandring, och jag antar att jag kan köra med tom rygga och endast nyttja skyddsfunktionen vid sviiinvarma dagar på Vallåsen. Gillar även Neon som det länkats till, inte minst för att den är snygg, men lite saftig prislapp så den går nog bort. Tack på förhand :)

Kollade KUDU 20, verkar smutt.. men 1,5kg vs dryga kilot på Evoc känns som en rätt stor skillnad i sammanhanget?

Ja den är tung. Finns en review där han säger att det är värt det och att den sitter bäst av alla han testat inkl de utan skydd. Själv har jag inte testat evoc så kan inte jämföra

Fun fact är att i ett test provade man tillsammans med ryggskydd en vanlig ryggsäck med en hopknölad tröja i som galant klarade kravet för level 1. Wellpapp är nästan i överkant då :)

Grejen är att jag villhöver en rejäl cykelrygga, ett ryggskydd, och en dagstursrygga som även är stabil nog för att packa ombyten och annat bös i när jag tänkte springa jämtlandstriangeln över tre dagar till sommaren. Nu känns det som att KUDO 20 tar hem poäng på samtliga, även om det såklart vore bättre med dedikerad utrustning..

Kudo är level 2, POCen lvl 1. Oklart hur viktigt det är. Många skydd som verkar bra är lvl 1.

För mig avgjorde det att den går att plocka av för park och går som rygga och vätsksystem i skogen. När jag väl köpt andra skydd för park är det kanske annorlunda

Tillbaka
Topp