Rynkeby Helsingborg fixar egna teamcyklar

Mr Cannondale

Ny medlem
Då den orginalspecade Rynkebyhojen inte riktigt levde upp till förväntningarna så har Team Rynkeby Helsingborg via Bianchi och div importörer slutit egna sponsoravtal som vid en extrabetalning på 20.000kr ger en helt annan spec på årets Rynkebycyklar.

Ram: Bianch Alu (inte mycket att göra här)
Styre: FSA K-force karbon compact K-wing
Styrstam: FSA K-force karbon
Stolpe: FSA K-force Karbon
Växlar+reglage: Red 2013
Bromsar: TRP R979 EQ
Vevparti: Quarq Powermeter
Hjul: Lightweight Meilenstein Clincher

Bilagor

• rynkeby.JPG
    rynkeby.JPG
    104.5 KB · Besök: 662
Jag har ju hjälpt ett helt gäng av dom i stockholm att skruva på original specade cyklar. Dom är verkligen inget att hurra för men var inte det där lite overkill att utrusta en Bianchi med topkomponenter?

Är detta på riktigt? Inte för att jag missunnar någon att cykla omkring på fina grejer, men gör man det i ett uttryckligen välgörenhetssyfte är det svårt att inte fundera på om resurserna används på rätt sätt.

Cyklar bekostas av varje deltagare privat, vi betalar även boende på resan kläder osv ur egen fick, alla insamlade pengar går oavkortat till Barncancerfonden. Helsingborgslaget har idag över 1,5 miljon insamlat

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ju hjälpt ett helt gäng av dom i
> stockholm att skruva på original specade cyklar.
> Dom är verkligen inget att hurra för men var
> inte det där lite overkill att utrusta en Bianchi
> med topkomponenter?

... och dessutom fota hojjen med kedjan på lillklingan?!

Nu tycker jag vi lägger locket på här, det Team Rynkeby och dess deltagare gör är för en seriös och god sak. Sen är det upp till var och en vad man lägger på sin cykel...

Så med respekt för saken så låt inte detta nu spåra ur till vanlig tråkig tråd om etik o moral osv.
Snälla....

Senast ändrad:
Ja vad ska man säga... att försöka göra sig rolig på bekostnad av ett gäng människor som på sin fritid samlar in pengar för att hjälpa cancersjuka barn... hur dum i huvudet är man inte om man hånar detta??

LW hjul eller kinahjul påverkar väl knappast cancersjuka barn... tycker det e tragiskt att man kan skämta om detta.

Trådan handlar om en cykel..

Ta er tid att läsa denna artikel, och det gäller ALLA som läser här, det är nyttigt för alla men i synnerhet dom som tycker det är kul att skämta om cancer.

Denna artikel fick mig att vilja göra en insats, att kunna vara med att göra det lättare för dom som drabbas, och bidra till att forskning får mer resurser

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115826-sebbe-visste-att-han-snart-skulle-do

Ni kan även se lite om Rynkeby här för att förstå lite mer om slutmålet.

Nja dom har sett likadana ut 2012 och 2013, innan dess vet jag inte men där är några i vårt lag som körde 2012 och som väljer att köra med samma cykel 2013

Jag satte upp mig på kö-listan i vintras och hoppas kunna bidra någon gång i framtiden. Som det redan förtydligats i tråden så bekostas cyklarna och alla prylar och resor av deltagarna själva...

Jag har en bekant som dog i cancer för 3 veckor sedan. En annan nära bekant till mina föräldrar som ligger för döden. O.s.v...

Tycker bara att man inte behöver bygga ännu en skrythoj för att få in pengar till barncancerfonden. Det är ingen tävling. Det handlar om engagemang och för detta räcker gott Bianchicyklarna som ni cykar med. Det är väl mest en social grej där det är vanliga motionärer som cyklar för dn goda sakens skull. För det är väl inte så att ni skall snitta 39 i bergen?

Kämpa på ni alla som engagerar er. Ni är fantastiska fast ni har "jättedåliga" cyklar.

Mr Cannondale skrev:
> Cyklar bekostas av varje deltagare privat, vi
> betalar även boende på resan kläder osv ur egen
> fick, alla insamlade pengar går oavkortat till
> Barncancerfonden. Helsingborgslaget har idag över
> 1,5 miljon insamlat

Hur mycket kommer ni lägga på cyklar, mat och logi? Bara så vi får rätt på proportionerna här.

Nu är jag inte så insatt i hela Rynkeby-gejen. Så rätta mig om jag har fel, men det krävs väl inga "förkunskaper" för att få komma med teamet? Känns som att när folk börjar komma med sjukt specade cyklar så höjs tröskeln för vanliga motionärer att ta steget att följa med. Det är väl tänkt att alla ska känna att de kan vara med och bidra?

I övrigt är all engagemang bra engagemang så ingen skugga över de i Rynkeby. Ingen här som hånar de som lägger sin tid på att hjälpa andra, all heder till de...dock kan man ju ifrågasätta meningen med att ha en toppspecad hoj med wattmätare och LW hjul för en gemensam(?) tur där vissa verkar vara totala nybörjare...

Har skruvat på förra årets cyklar och även på årets cyklar och årets är lite sämre monterade men jag har svårt att förstå varför man behöver denna uppgradering.
Det är inte precis en tävling som ska genomföras. Det det handlar om är att samla in pengar till Barncancerfonden. De flesta som är med i TR är glada motionärer och inte elittävlare.

Alla som är med i TR betalar för allt ur egen ficka.

Det luktar mest avund från vissa inlägg här. Deltagarna bekostar sina cyklar själva tillsammans med Bianchi. Vad är problemet?

Problemet är väl att de 20' extra per cykel som betalas för meningslösa uppgraderingar hade gjort sig bättre på barncancerfondens konto..

Halderot skrev:
> Det luktar mest avund från vissa inlägg här.
> Deltagarna bekostar sina cyklar själva
> tillsammans med Bianchi. Vad är problemet?

Menar du allvar?

mattel skrev:
> Problemet är väl att de 20' extra per cykel som
> betalas för meningslösa uppgraderingar hade
> gjort sig bättre på barncancerfondens konto..

+1

ska själv cykla med TR nästa år och inte faan är ja beredd på att lägga 20000 extra för att få den uppdateringen på min TR cykel då ja inte kommer ha kvar den. ja kommer att sälja den och pengarna som ja får för den kommer gå oavkortat till Barncancerfonden. det räcker med att hela kalaset kommer gå på runt 25000 och inte behöver man såna prylar på en cykel för att cykla med till Paris en gång. visst skulle de få in mer pengar om ja sålde hojen med den uppdateringen men ja nöjer mig med standard utförande :-)

Nä men precis. Det vore mer gentilt att donera dom där pengarna direkt. Mr Cannondale lider ju ingen brist på värstinghojar precis. ;)

Halderot skrev:

Cykeln har definitivt komponenter jag gärna sett på min egen cykel och tycker den hade passat i t.ex. "Visa din cykel inför 2013"-tråden, men som reklam för team Rynkeby tycker jag det känns lite kontraproduktivt...

Senast ändrad:
mattel skrev:

Hur fan kan det ens behöva påpekas?

Jag missunnar ingen en dyr cykel eller att skryta om den på happy. Men om man rättfärdigar det med att det hjälper cancersjuka så får man kanske räkna med att bli ifrågasatt.
Att då spela kortet "ni är bara avis" är ju mer än lite tramsigt. Stå för att man gjort så mycket man har lust med för "saken" och lägger resten va stålarna på cykel istället. Jag tror ingen skulle säga något om det.

Dessutom är det något som är lurt. "Alla står för allt själva" upprepas flera gånger. Men i första inlägget står det ju att man uppgraderar tack vare att man "slutit egna sponsoravtal"? Hur går det ihop. Ni betalar fullpris och sponsorn bidrar till insamlingen, eller vad det nu är som är syftet?

mattel skrev:

Hur mycket har du själv skänkt till Barncancerfonden? Vad har ni ens för anledning att kritisera privatpersoners investeringar i cyklarna. Det är inte direkt så att deltagarna har tagit de insamlade pengarna, som skulle gå till cancersjuka barn, och lagt dem på cykelkomponenter. Det här är helt andra kassor.

Så alla ni som klagar på Team Rynkeby, varför har inte ni lagt era privata pengar till årets uppgraderingar på Barncancerfonden istället? Där hade de ju (enligt ert eget resonemang) gjort mycket större nytta.

Jag fattar. Ni cyklar för att ge uppmärksamhet åt barn med cancer, och på så vis skaka fram lite mer pengar till forskning. Bra så. Men på vilket sätt skulle jag bli mer sugen på att skänka pengar till Barncancerfonden för att ni cyklar på en cool cykel?

Halderot skrev:

+1 på den. Nu får ju Team Rynkeby lite extra reklam med. Om man lägger en massa pengar på cykel eller en massa pengar på välgörenhet är upp till var och en. Kan diskuteras om vad som är bäst men det är upp till var och en och prioritera.

Jag kom på en lysande idé .
Ni som klagar kan sälja alla era cyklar till förmån för barncancerfonden.

Detta var bra av de och Bianchi.
Ska nån ha en superhjälte-bra cykel så är det dessa herrar och damer .

Skogling skrev:
> De cancersjuka barnen blir snart friska när
> någon i Rynkeby kör på LW.

-1000.000

Har man överskott i den privata kassan så kan man ju göra vad man vill med de pengarna. Man kan sätta in dem på något slags välgörenhetskonto, man kan unna sig feta hjul etc.

Det viktiga är väl, som alltid, att man inte försöker ljuga för sig själv om vad det är som driver en till de val man gör.

Jag ser inget problem med detta. Om jag skulle cykla 200 mil till Paris så skulle jag också vilja ha bra grejor. Det är trots allt pengar som läggs ur egen ficka.
Själv cyklar jag Ride of Hope med egen cykel och där är det ingen som bryr sig om vad det är för cykel.
Ni som klagar kan väl ta en eller ett par etapper i Ride of Hope, bidra lite och kanske cykla fixie...;)

Tråden startades som ett skämt om en överspecad hoj, dom flesta med lite koll på vad Quarq wattmätare, LW 2013, red o FSA prylar kostar förstår säkert att det är omöjligt att få denna spec för 20k... och att dessa fabrikat skulle sponsra motionärer när dom inte ens sponsorer en svenska elitcyklist är en utopi.

Detta är min privat toköverspecade hoj, dom flesta andra i laget har nöjt sig med att byta hjul och lite andra småsaker.

Rynkeby består av alla olika sorters människor, till Helsingborgslaget var det ca 150 pers som sökte och laget på drygt 40 pers togs ut efter vad man trodde tillförde mest, vissa är grymma på att jaga in sponsorer medan andra är bättre på att arrangera tex föreläsningar och vissa har uppdrag att hålla träning osv. Det ingår även ett serviceteam med mekaniker, kock, MC-föråkare osv

Vi tränar 3 dagar i veckan inför Paris och har gjort det sedan oktober. förra veckan körde vi 28mil på dessa 3 dagar med ett snitt runt 30km/h så dom som är uttagna i laget har en hyfsad grundkondition även om bara ca hälften har cyklat tidigare så har nog alla en idrottbakgrund med en hel del träning i bagaget. Vi ska cykla till Paris på 7 dagar och kommer köra första o sista dagen ca 10mil och där i mellan 5 dagar med 20-25mil om dagen, vissa dagar blir över 2500 höjdmeter.

Jag brukar leda ett extra träningspass varje vecka så för min del innebär det ofta 4st cykelpass i veckan där dom innehåller en del intervall o liknande och är man van att köra på div teamcykar från dom senaste åren är det för mig naturligt att man även denna säsong vill köra på något likvärdigt, därav specen.

Med detta sagt hoppas jag skapa förståelse för att Rynkeby inte är söndagscykling med kaffekorg men ändå inte snabbare än att vem som helst med vilja ska kunna följa med.

Tillbaka
Topp