Så kom den då till sist [Bilder]

Abbesnabb

Medlem
För er som legat sömnlösa och undrat vad som hände med den här tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/164409/164450#msg-164450

Ja ... efter sju sorger och åtta bedrövelser så kom då cykeln till sist. Först kort om H & S Bike Discount (http://www.bike-discount.de). E-postkontakten fungerade helt smärtfritt med dem. Herr Hans Härtel svarade utförligt, trevligt och kunnigt på alla frågor. Den fjärde april beställde jag en Radon ZR Team Only för €999. Två veckor går, jag hör ingenting, så jag skriver till Herr Härtel som återkommer och berättar att den där cykeln förstår du, den har vi inte i lager så vi väntar på leverans. Fyra veckor senare skriver jag till Herr Härtel igen och undrar när cykeln kan tänkas komma. Han svarar att de själva gärna skulle vilja ha reda på det och efter någon dag och ytterligare frågor från mig så kommer det fram att ramen är i Asien och blir lackad. Det låter ju inte så bra menar jag och frågar hur lång tid det kan tänkas ta då ... tja, en tre-fyra veckor till, minst ... Nu härsknar jag till och undrar om de kan skicka pengarna tillbaka eller om de kan tänka sig att jag får byta modell. Båda alternativen går bra och Herr Härtel räknar upp några cyklar som faktiskt finns på lager. Jag kan ju inte med att byta ner mig, så jag fastnar för en cykel för €1450 istället och frågar vad han kan göra för pris på den. Några timmar senare återkommer Herr Härtel och har då prutat €200 så jag slår till. Förra torsdagen fick jag besked om att cykeln äntligen skickats.

I dag, åtta veckor efter min första beställning så kom då äntligen cykeln. I kväll, efter varsamt ihopskruvande och en kort provtur så är all väntan glömd och all brist på information från Tyskland förlåten. Min Cube Reaction Hayes Reba är här och ligger nu och väntar på helgens äventyr.

Paketöppning:
1.jpg

Skruva ihop:
2.jpg

Cube, helt klart:
3.jpg

Funkar utomhus också:
4.jpg

I kväll sover den brevid trotjänaren Marin, ser ut som de trivs:
5.jpg

Allt är alltså frid och fröjd. Dock upptäckte jag att växlarna gick åt precis motsatt håll mot för vad jag är van vid. Tummen växlar upp och pekfingret ner, är det så nuförtiden, när ändrades det? Syns det tydligt hur gammal och mossig jag är när jag frågar så?

Det beror väl på om det är fram eller bakväxeln du pratar om bak växlar ner med tummen och fram tvärs om!!

Grattis till nyhojen ska man ju säga också ;-)

EDIT: Glömma bortson slog till igen!

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Kee.. Antingen har jag blivit virrigare än vanligt eller så går din bakväxel bakfram!!

Visst ska väl bakväxeln växla ner (lättare/starkare växlar) med tummen, ofta kan man ju snabbt växla ner tre (3) steg i taget och det gör man ju med tummen?!?!

Hoppas någon kan räta ut detta annars får jag gå och kolla!

Bosse

Kan det inte vara så att dom blandat RapidRise växel med vanliga reglage eller tvärt om? Då får man den effekten...

Visst blir det virrigt. Kan ju tänka er hur det kändes att cykla iväg. Skulle klicka i några växlar lite nonchalant och rätt vad det är så har jag knappt trampmotstånd. Jaha, Rapid Rise säger du, vad behöver jag för att komma till bukt med detta otyg?

Pust vilken tur att det kom en förklaring, jag började nästan tvivla på mitt sunda förnuft ;-)

Förstår att du blev frustrerad när det blev så, lite samma feeling som nar jag märkte att bromsarna satt bakfram när jag började med mtb!!

Bosse

Man kan köpa en Shimano bakväxel som inte har rapid rise, säljs fortfarande. Men kanske en onödig utgift om man lär sig det omvända snabbt.

Snygg hoj det blev! Jag tror du kommer gilla Reban, jag är riktigt nöjd med min.

Ang RaipidRise: funktionen sitter i själva bakväxeln, man kan således använda samma reglage till bägge typer av shimano-växlar.

Ett tips: du kan korta av vajer och höje till remote lockouten. Då blir hojen ännu snyggare!
/Erik

Såg ruskigt trevlig och fin ut :)

Abbesnabb skrev:
-------------------------------------------------------
Han svarar att ramen är i Asien och blir
> lackad. Det låter ju inte så bra menar jag och
> frågar hur lång tid det kan tänkas ta då...
>
> I dag, åtta veckor efter min första beställning så
> kom då äntligen cykeln.

Ajdå de där lät inge vidare då jag själv väntar på en "tysk fulram"...
iofs så kanske inte Cube räknas längre som "tyska fulramar"...

hur som helst grattis till din nya fina cykel... hoppas ni får många trevliga turer...

Jahaja, verkar som jag fått tjusigare grejer än jag förstod mig på. Nåja, får väl växla bort mig och lära mig den hårda vägen. Trassel, trassel, aj då, fel växel mitt i uppförsbacken. Extra lustigt när det går åt andra hållet på andra cykeln som används till vardags.

Tackar tackar, tyskarna påstår att den väger 10,9 kilo. Har inte vägt den själv, men jag antar att vågen visar några gram mer i verkligheten.

Ooh, ser mycket bra ut den där...

H&S: Jag köpte en Radon ZR Team ram med en Manitou Skereb åt tjejen. Den kom väldigt snabbt, men antar att det berodde på att det var utförsäljning av gamla hyllvärmare.... Har beställt från H&S tre ggr nu, och det har inte fallerat en enda gång.

Angående rapid rise, eller som Shimano numera kallar det, "low normal", så finns bägge XT-varianterna att köpa. 75x="normal", 76x=Rapid Rise. Jag lixom Bruse valde old school, har dock legat bakom RR-cyklister när det börjr gå uppför och det verkar funka verkligen bra.

/Jonas

Fint! Den är snygg! Verkar som ett bra bemötande om man glömmer bort de där veckorna och att de inte talade om att det skulle ta så lång tid (fast de kanske inte själva visste), men en riktigt bra prutning där, på en cykel med redan bra pris!

Congrats'!

Härligt
En Marin stålhoj och en Tysk aluminiumhoj.
Tycker jag känner igen det:-)

ha det
Jan

Abbesnabb skrev:
> För er som legat sömnlösa och undrat vad som hände
> med den här tråden:
>
> Ja ... efter sju sorger och åtta bedrövelser så
> kom då cykeln till sist. Först kort om H & S
> Bike Discount (). E-postkontakten fungerade helt
> smärtfritt med dem. Herr Hans Härtel svarade
> utförligt, trevligt och kunnigt på alla frågor.
> Den fjärde april beställde jag en Radon ZR Team
> Only för €999. Två veckor går, jag hör ingenting,
> så jag skriver till Herr Härtel som återkommer och
> berättar att den där cykeln förstår du, den har vi
> inte i lager så vi väntar på leverans. Fyra veckor
> senare skriver jag till Herr Härtel igen och
> undrar när cykeln kan tänkas komma. Han svarar att
> de själva gärna skulle vilja ha reda på det och
> efter någon dag och ytterligare frågor från mig så
> kommer det fram att ramen är i Asien och blir
> lackad. Det låter ju inte så bra menar jag och
> frågar hur lång tid det kan tänkas ta då ... tja,
> en tre-fyra veckor till, minst ... Nu härsknar jag
> till och undrar om de kan skicka pengarna tillbaka
> eller om de kan tänka sig att jag får byta modell.
> Båda alternativen går bra och Herr Härtel räknar
> upp några cyklar som faktiskt finns på lager. Jag
> kan ju inte med att byta ner mig, så jag fastnar
> för en cykel för €1450 istället och frågar vad han
> kan göra för pris på den. Några timmar senare
> återkommer Herr Härtel och har då prutat €200 så
> jag slår till. Förra torsdagen fick jag besked om
> att cykeln äntligen skickats.
>
> I dag, åtta veckor efter min första beställning så
> kom då äntligen cykeln. I kväll, efter varsamt
> ihopskruvande och en kort provtur så är all väntan
> glömd och all brist på information från Tyskland
> förlåten. Min Cube Reaction Hayes Reba är här och
> ligger nu och väntar på helgens äventyr.
>
> Paketöppning:
>
>
> Skruva ihop:
>
>
> Cube, helt klart:
>
>
> Funkar utomhus också:
>
>
> I kväll sover den brevid trotjänaren Marin, ser ut
> som de trivs:
>
>
> Allt är alltså frid och fröjd. Dock upptäckte jag
> att växlarna gick åt precis motsatt håll mot för
> vad jag är van vid. Tummen växlar upp och
> pekfingret ner, är det så nuförtiden, när ändrades
> det? Syns det tydligt hur gammal och mossig jag är
> när jag frågar så?

2,25 är det nog, det ser ut att vara Bike-Discount´s "standardhjul" som sitter på. Och inget ont om dem, de bara rullar på

// Andreas, som istället köpt en Cube Ltd5 därifrån

Lonewolf skrev:
> Kee.. Antingen har jag blivit virrigare än vanligt
> eller så går din bakväxel bakfram!!
>
> Visst ska väl bakväxeln växla ner
> (lättare/starkare växlar) med tummen, ofta kan man
> ju snabbt växla ner tre (3) steg i taget och det
> gör man ju med tummen?!?!
>
> Hoppas någon kan räta ut detta annars får jag gå
> och kolla!
>
>
> Bosse
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"
>
> Kör så det ryker.

Man vänjer sig men visst ökar förvirringen när vardagscykeln är av den gamla hederliga växelvarianten. Det känns dock rätt logiskt att tummarna gör samma sak för växlingen.

Aj, oj! Jag vill också ha!! Usch nu blir jag avundsjuk. Reban verkar ju var lite av RS räddning då den har fått ganska bra kritik. Förresten så byggde ju bruse upp en ny hoj med den gamla bakväxeln. Om du inte vill ha Rapid Rise ("felvänd" växling) så kan du ju sälja den du har och köpa en av den gamla typen då de fortfarande säljs. Men jag skulle nog vänja mig vid Rapid Rise då det verkar snabbare vid överraskande klättringar. Men det kanske är en smaksak.

Tillbaka
Topp