Saalbach och Sölden Bike republic med barn?

Max Fischer

Medlem
Hej igen,
Om (eller när) Corona släpper vill man gärna dra till Österrike och nämligen till Saalbach och Sölden Bike republic med 7 (blir 8 då) och 12 åring, frun ska med såklart ;-)
Har aldrig varit där varken med cyklar eller barn.
Har någon av er varit där med barn? Några tips kanske vad ska man tänka på?
Fins det några andra trevliga cykelställen i Österrike som man kan besöka på vägen?

Tackar för alla tips!

Saalbach har några riktigt bra leder som X-Trail och Hacklberg-trail. Men på det stora hela är cykelområdet väldigt utspritt på fyra olika liftområden med några få leder på varje, och dom enklare lederna är inga höjdare alls tyvärr. Jag hade inte valt det som familjeställe med barn. Om inte barnet heter typ Vali Höll då förstås, hon är ju därifrån.

I så fall är nog Leogang bättre eftersom dom har en mer traditionell bike park med bland annat en gigantisk pumptrack i asfalt och en ok mix på lederna.

Sölden har jag personligen ingen erfarenhet av mer än på vintern. Dom satsar ju hårt på cykling nu så det vore konstigt om dom missat kidsen. Däremot är byn där rätt trist.

Annars kanske Lenzerheide kan vara ett alternativ, dom har också en ”vanlig” bike park. Rätt fin by också.

Det är vi ute efter är långa blåa flow trails för barn, pumptrack underhåller de bara max 10min :-( och vuxna får testa allt möjligt.
Saalbach ligger ganska nära Leogang så man kan prova båda kanske,
Lenzerheide Bike Park i Schweiz ligger lite långt från våran rutt men tack för tipset.
Vad menas ”vanlig” bike park ?

Vad menas ”vanlig” bike park ?
Ungefär det du beskriver att ni är ute efter helt enkelt ?

Du kan cykla mellan Saalbach och Leogang men det är inget jag skulle rekommendera med kids, det är ganska tung cykling den vägen. Men det tar bara en halvtimme att köra bil mellan orterna så då kan man ju testa bägge, det hade jag gjort.

Om ni vill bo lite extra genuint i Saalbach kan jag rekommendera Spielberghaus. Stället drivs av Vali Hölls föräldrar (blivande världsmästare i DH för damer, garanterat) och har allt man som cyklist behöver. Grymt läge uppe på berget också med en magisk utsikt och en mysig restaurang. https://www.spielberghaus.at/en/summer

IMG_3861.jpeg

IMG_3940.jpeg
IMG_3929.jpeg
IMG_3860.jpeg
IMG_3910.jpeg
IMG_3870.jpeg

Strålande! TackFör tipset, precis vad vi ute efter! Ska definitivt kolla detta då det börjar bli dax att börja boka nåt.

Tillbaka
Topp