Sabla v-bromsar!

erik h

Aktiv medlem
Sabla v-bromsar!
De tar ju slut på direkten! Och då blir det hjulsvarv.

Sen ska man dit med nya klossar. Då måste man justera och ha sig. Klossar som vill allting jag inte vill. Och så måste man hålla på och ha raka, töntiga hjul. I höjdled också!

Skitdumt.

Jag ska aldrig mer ha v-bromsar.

Sabla v-bromsar!
Raka töntiga hjul? Det finns väl fördelar med raka runda hjul också va? Hehe, mm visst finns det nackdelar med V-broms men jag gillar mina. Ganska bra känsla i dom tycker jag. Inte samma aaaah känsla som i de skivor jag provat, iofs var dom antagligen uselt inställda, utan mer progressiv känsla i mina V...

Haha! Nej nu skojar jag väl allt?! Men tillsvidare får jag nöja mig med V-bromsar som faktiskt duger både till mjuka inbromsningar och till nosewheelies.

Sabla v-bromsar!
erik h: kan trösta dig med att mina M4:or käkar skivbromsbelägg...nästa gång blir det sintrade belägg. Provade XT resinbelägg, de håller ca tre veckor i Göteborgsleran kan jag meddela. Ett av beläggen tappade(!) bromsytan helt i lördags... :-( Sintrat für alle är väl nästan slogan...

/Leo

Sabla v-bromsar!
V-bromsar är så COOL !! Så lättskötta så'n koll, så basic ! Jag gillar mina V-bromsar och suktar alls inte efter skivor. Alla är vi olika.

//Skogling som kör med Koolstop och Ritchey red...

Sabla v-bromsar!
Jag längtar till den dag jag får byta till skivor, vilket blir ihop med hojbytet till nästa säsong tills dess får jag stå ut med V.isarna men dem är inte bra.

Bosse

Sabla v-bromsar!
erik h Skrev:
-------------------------------------------------------
> De tar ju slut på direkten! Och då blir det
> hjulsvarv.
>
> Sen ska man dit med nya klossar. Då måste man
> justera och ha sig. Klossar som vill allting jag
> inte vill. Och så måste man hålla på och ha raka,
> töntiga hjul. I höjdled också!
>
> Skitdumt.
>
> Jag ska aldrig mer ha v-bromsar.

Det finns forum för att uttrycka sin ilska.
http://www.hatet.se/phpbb/

Sabla v-bromsar!
Crossmax äger! Skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med Skogling, v-bromsar rules! Lätta,
> effektiva (iallafall mina XTR...:)) och snygga!

Ja eller hur ! Dom är ju så tekniskt fulländade i all sin enkelhet. Och snygga precis som du säger...

//Skogling

Sabla v-bromsar!
Johan_Olsson Skrev:
> Det finns forum för att uttrycka sin ilska. [www.hatet.se]

Se där! Allting finns på internet, såklart. Förut fanns det en bikt.se också som var skrämmande att läsa, men den verkar borta.

Parallell push-bromsar är antagligen bättre. Men eftersom det varit typ brittisk vinter senaste veckorna här, så saknar jag mina skivor mer än nånsin. Skraaaaap skraaaaap och så kör man en stund utan att bromsa, då har man inga bromsar sen för då har det kommit VATTEN på dem... Tur att det inte går så fort ändå med SS:en!

Sabla v-bromsar!
Skivor är bra för pendling i regn och slask, då spelar vikten ingen roll och jag slipper hålla cykeln ren. Har skaffat en Kona Dr.Dew -05 för ett par veckor sedan. Den har hydraliska skivor som fungerar perfekt trots att cykeln är riktigt grisig vid det här laget.

På en prestandacykel däremot hör, i mitt tycke, inte skivor hemma. Då får man ju dras både med tyngre hjul och att skivbromsarna i sig är tyngre. Jag har aldrig råkat ut för att mina v-bromsar (XTR) inte fått stopp på ekipaget och att byta belägg är väl ungefär på nivån byta glödlampa. Ur med det gamla, i med det nya, släpp lite på vajern, voila!

Sändningen från OS talade också sitt tydliga språk. Har för mig att det var en, möjligen två, på topp tio som hade skivor och detta trots att det säkert finns ett visst tryck från sponsorerna på att det skall promotas skivbromsar.

/C

Sabla v-bromsar!
När jag kör XC-lopp i OS ska jag köra v-bromsar. Det har ni mitt ord på!

Ja, det är nog ganska lätt att justera beläggen. Om inte fälg och däck(!) är charm-skeva i alla dimensioner.

Sabla v-bromsar!
XTR V-bromsen justerar man en gång sen allt eftersom belägget slits spänner man wiren. Sen är det bara att kasta in nya belägg och släppa på wiren. Mina sista belägg har gått över 30 timmar i toklerig teräng med mycket bromsande vilket jag tycker är ganska mycket.

//Ett finger räcker för att kontrollera världen//

Sabla v-bromsar!
Bromsjusteringsverktyg? Det finns då allt.. :)

Att det var många som körde med v-broms på OS var väl ingen högoddsare direkt? Torrare bana får man leta efter. Ta en kik på lite andra tävlingar som har andra förutsättningar så ser du att skivbromsar inte är så ovanliga..

T.ex.
Absalon, VM Les Gets 20004. V-broms under OS, skivbroms på VM..
DSC_0073.jpg

Sabla v-bromsar!
Jag har en gång i tiden åxå gått från skivbroms till v-broms. Från Cannondales codabromsar till några simpla v-bromsar och jag kan säga att v-bromsarna var mycket bättre.

Efter det har jag aldrig ens funderat på att köpa vare sig enkla eller billiga skivbromsar och satsar på bra skivbromsar istället.

Sabla v-bromsar!
kan inte hålla med om att det är jobbigt o ställa in V-bromsar vid gummibyte.. det ända man behöver göra är att skruva in varjerspänningsskruven o så dra av gummina från "skorna" o på med nya, men har man sådanna utan skor så blir det iofs jobbigt.. o dyrare.

sedan så värkar det vara på tok för mycket gnissel gnissel med Skivor och det orkar inte mitt tålamod med... o inte mitt tålamod i verkstan heller för den delen då det är där eventuellt gnissel skall försöka åtgärdas... så jag rullar vidare på mina V-bromsar ett tag till.

sedan är priset för skivbroms belägg äckligt mycket.

Senast redigerad av en moderator:
Sabla v-bromsar!
Om man är trött på att svarva fälgar, men inte har råd / lust att skaffa skivbromsar finns två lösningar:

1) skaffa ceramic-fälgar (+matchande bromsklossar). Håller i all evighet.
2) sluta bromsa ;)

/Dag, som snålt nog just gått tillbaka från ceramic till vanlig mjukmetall...

Sabla v-bromsar!
Jag gick också från skivor till V-Broms. De är helt enkelt mycket enklare och snabbare att meka med. Jag vet inte hur många gånger jag vart ilsk på mina skivbromsar då de legat på, fått luft i systemet mm

Det enda med V-bromsar är väl deras sämre effekt i blött och lerigt underlag. Annars tycker jag det är det bästa alternativet för XC-racing.
/M

Tillbaka
Topp