Sabotage i Sandsjöbacka

• Trådstartare Trådstartare LOK
  • Start datum Start datum

LOK

Medlem
Sabotage i Sandsjöbacka
Hej!
I det här inlägget skriver jag som sittande på två stolar, dels via min yrkesroll, dels via mitt fritidsintresse. Jag är nybliven VD på Västkuststiftelsen som förvaltar 270 naturreservat i Västsverige. Samtidigt gillar jag cyklar, både på skogsstig och grusväg och cyklar en hel del.

Att jag lägger ut något beror på att jag vill hitta lösningar, inte syndabockar.

I helgen har någon sågat av de ledstänger som finns på en del spänger i Sandsjöbacka. Deras viktigaste funktion är att hjälpa de som har lite svårare att gå att ta sig upp en spång. Första steget upp kan vara vanskligt om det är halt på spången och därför har vi valt att sätta en stolpe i varje ända av den. De stolparna har som bieffekt gjort det svårare att cykla på dem. Någon skulle kanske till och med säga att det är omöjligt. Det innebär också att vi får mindre slitage i spångens ändar eftersom färre cyklar upp på spången och skapar den där förargliga gropen som fylls med vatten och lera när det är blött.

Nu har alltså någon sågat av stolparna. Jag kan förstå att man blir sur som cyklist om man uppfattar att någon saboterar för en i skogen, men man är ju inte ensam där. Man delar den med andra som vill uppleva naturen i sitt tempo. Genom att ta situationen i egna händer och såga skickar man signalen att man som cyklist är viktigare än andra. Det tycker jag inte är ok. Och det är faktiskt svårt att tro att någon annan än cyklist gjort detta.

När man sågar av något på det här sättet begår man faktiskt en brottslig handling, men det är inte dit jag vill komma. Jag vill att vi ska hitta sätt att kunna vara i skogen allihopa.

Så därför undrar jag - finns det några cyklister på Happy som cyklar mycket i Sandsjöbacka som vill sätta sig ner och diskutera hur vi löser frågan med fler vandrare, fler motionärer och fler cyklister inom samma område. Sedan tidigare pratar vi med arrangörerna av de större löptävlingarna och har hittat lösningar på flera problem. Vi har också lite kontakt med en av cykelklubbarna i området, men den stora mängden cyklister är ju du och jag som inte är föreningsanslutna.

Om du vill vara med och prata, skicka ett sms eller mail till mig. Om du vill diskutera frågan i forumet så gör det. Jag följer tråden med intresse!

Ha det gott - vi hörs!
Linus Kron
VD Västkuststiftelsen
linus.kron@vastkuststiftelsen.se
0761-109888

Bilagor

• Nära Oxsjön.jpg
    Nära Oxsjön.jpg
    354.4 KB · Besök: 171
Sabotage i Sandsjöbacka
Går det kanske att bredda spängerna en aning, och hålla ledstängernas höjd under en kortare cyklists normala styrhöjd? Om det bara gäller ändarna blir kanske inte kostnaden så stor?

Är själv inte skogscyklist, så jag vet inte om mitt förslag är rimligt.

Sabotage i Sandsjöbacka
men fan! vad trött man blir. Såga av de där. Ingen vettig stigcyklist skulle väl såga av de där, jag ser de som en kul utmaning. Man kommer lätt förbi om de inte sitter i en böj precis. Men det är väl det som är grejjen med stigcykling, att tackla hinder, annars kan man ju lika gärna nöta asfalt.

Sabotage i Sandsjöbacka
Hej!

Tack för att du skriver här!

Först och främst: Jag cyklar och vandrar regelbundet i hela Sandsjöbacka året runt och har gjort det några decennier. Jag tycker området är fantastiskt. Det stigunderhåll i form av nätade spänger som gjorts de senaste året är riktigt lyckat.

Jag har funderat över dessa stolpar sedan de kom upp och hur det påverkar. Flertalet cyklister verkar av spåren att döma välja att cykla bredvid spängerna; de är knepiga att ta sig förbi och upplevs av mig som ett medvetet cykelhinder - uppenbarligen korrekt. :) MEN jag förstår att de sitter där av en god anlednkng och jag har inga problem med att leda eller trixa mig upp på spängerna.

Frånsett själva handlingens dumhet är det att såga ned stolparna helt urbota korkat - det hade räckt att kapa 2-3 dm på dem så man kommer ”över” med styret.

När det gäller de förargliga groparna håller jag med, det märks när jag vandrar.
Det finns lösningar på problemet som jag sett på de ”utrikiska” stigbyggarsiterna - vanligen lägger man ett antal kullerstenar vid spångänden för att ”smeta ut” belastningen lite bättre. Man får inte göra en komplett stensättning för då flyttas bara gropen utanför.

Nummer ett att kontakta är nog Göteborgs Stigcyklister.

Själv känner jag området väl både som cyklist och vandrare. Jag tror mig kunna komma med bra synpunkter. Kanske främst på hur man utformar lösningar samt kommunikation till cyklister. Däremot vet jag fakiskt inte vad som upplevs som största problemen även om jag kan gissa ....

Sabotage i Sandsjöbacka
Trist med sabotage. MEN, det verkliga problemet i Sandsjöbacka är hur lederna är dragna. Istället för att gå över åsar/höjder, där det är torrt och vattnet rinner undan, verkar det som om man försökt hitta varenda surhål som finns och dragit leden där. Varför???
Det bästa vore att dra om leden istället för att bygga massa spänger.

Sabotage i Sandsjöbacka
Hej Linus,

Först och främst så vill jag säga att jag är tacksam för det arbete ni gör med att bygga nya och renovera gamla spångar.

Jag har sett dessa stolpar vid spångar både i Sandsjöbackaområdet och i Vättlefjällsområdet och jag kan hålla med i det geologen skriver. Om dessa stolpar hade varit något lägre så man kommer över med styret eller suttit längre ut så man hade haft en bättre chans att balansera sig förbi stolpen så hade det varit mycket bättre.

Med tanke på hur vissa av dessa stolpar är placerade så är det ibland som cyklist svårt att inte dra slutledningen till att de inte är där för att försämra för just cyklister. Det finns platser där vägen fram till spången är bra mycket knöligare än att komma upp på själva spången.

Precis som du säger så är vi cyklister inte ensamma i skogen så det gäller att bygga något som fungerar för alla och i det här fallet med stolparna så tycker jag att man offrat lite av cyklisternas möjligheter till förmån för andra brukargrupper. Det rättfärdigar såklart inte att gå ut och såga av dem.

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
Min gissning är att det är buldrare med skitstora tjockmattor som sågat av stolparna för att komma förbi... :)

Skämt åsido så skulle det inte göra något om stolparna var någon decimeter kortare, det skulle öka framkomligheten för cyklar avsevärt utan att det inskränker på ursprungsfunktionen.

Sen måste jag säga att det på många ställen känns lite konstigt med stolpar som hjälp för att komma upp för ett litet steg på nån decimeter när det krävs avsevärd mobil förmåga för att överhuvud taget lyckas ta sig till stället där spången befinner sig över sten och rötter.
Jag har för övrigt tidigare antagit att stolparna varit monterade som rena cykelstoppare.

[Om man är för långsam med att knappa mobil så hinner alla redan säga allt man har att tillföra]

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
Jag har också uppfattat stolparna som cykelhinder i första hand. De är högre än ledstänger och placerade på platser dit man ändå inte tar sig om steget upp på spången är ett problem. Eller som på bilden mitt i en innerkurva.

Jag är ganska säker på att det går att justera utformningen så att det inte upplevs så utan att tanken bakom går förlorad samtidigt som det blir mer cykelvänligt. Alternativet är ju att spången inte används med mer slitage som följd.

Sabotage i Sandsjöbacka
Bor inte där. Har aldrig cyklat där. Men om det nu skulle va stigcyklister som sågat och inte någon annan så borde man väl kanske först såga ändarna av styret om nu styret är för brett. Som man gjorde förr i tiden. Dagens 29or med åt helsike för breda styren är problemet så kära LOKet dra inte alla cykelister inför rätta här e du snäll. Vi som kör riktiga cyklar har inga som helst problem att balansera på barendsen.

Om nån nu minns vad det var för nånting...

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
Tjenare,
Har cyklat där lite till o från, och även om jag inte uppskattade stolparna ur ett cykelperspektiv så tycker jag det är förjävligt när vissa människor anser sig ha rätten att ta saken i egna händer. Dialog och kommunikation!

För egen del vinklar jag cykeln så styret går förbi/över, men kan förstå om man som ovan cyklist tycker det är svårt.
1dm lägre stolpar skulle göra väldigt stor skillnad samt om stolparna inte sicksackar mellan två närliggande (mindre än 2m) spångar.
Om man verkligen vill tänka till så vore placering konstant i "ytterkurva" att föredra, då är det helt naturligt att luta sig förbi.

Kan förstå att lergropen innan o efter spångarna är störande ur de gåendes perspektiv, har tyvärr inget bra förslag på lösning för det. Ska fundera.

För de som inte cyklat i området så är det många och långa spångar i området, så att kliva av och bära cykeln över varje spång skulle markant förstöra flytet i cyklingen.
Ps. Det är framför allt sträckan i direkt anslutning till oxsjön o sedan söder ut jag grundar mina åsikter på.

Som sagt, cyklar där endast lite sporadiskt (3-4ggr/år) så jag är nog inte rätt person att svara på beteende för cyklister i området.

Ps. Skulle det kunna vara tänkbart att man* byggde cykelpåfart till spångarna?
Alltså typ bred bräda som ansluter lite från sidan till spången?

Man= cyklister i området som utför arbetet, med tillåtelse av naturreservatförvaltningen att docka på spången

Vänliga hälsningar
/Kalle

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
26er sa:
Bor inte där. Har aldrig cyklat där. Men om det nu skulle va stigcyklister som sågat och inte någon annan så borde man väl kanske först såga ändarna av styret om nu styret är för brett. Som man gjorde förr i tiden. Dagens 29or med åt helsike för breda styren är problemet så kära LOKet dra inte alla cykelister inför rätta här e du snäll. Vi som kör riktiga cyklar har inga som helst problem att balansera på barendsen.

Förstår inte vad du menar. Har man riktiga cyklar så kommer ju styret ovanför stolparna, oavsett hur brett det är.
För varför skulle man vilja skaffa nånting nyare än det som en gång fungerat?
Screenshotfrom2018-03-1917-51-46.png

Sabotage i Sandsjöbacka
Lingon sa:
Trist med sabotage. MEN, det verkliga problemet i Sandsjöbacka är hur lederna är dragna. Istället för att gå över åsar/höjder, där det är torrt och vattnet rinner undan, verkar det som om man försökt hitta varenda surhål som finns och dragit leden där. Varför???
Det bästa vore att dra om leden istället för att bygga massa spänger.

Plus ett på den. Har inte lust att förstöra naturen med en jävla fatbike i framtiden så här kunde det definitivt behöva renoveras.

Förresten, Västkuststiftelsen, tänker ni fixa grusbacken strax efter Oxsjön mot Sisjön eller ska jag ta med mig en spade till sommaren?

Sabotage i Sandsjöbacka
Nu vet jag inte om det redan nämnts, men en lösning på problemet med gropar i ändarna, är ju att man använder 'ramper' som sluttar med mycket liten vinkel. Alltså att ändarna blir svagt sluttande. Ju närmare de flyter samman med marknivån desto bättre. Förstår att det finns praktiska och tekniska begränsningar i hur 'flackt' dessa kan konstrueras, men det går förslagsvis att kombinera med sånt som redan nämnts, typ en enklare stenläggning för att jämna ut nivåskillnader och samtidigt cementera in/avsteget bättre.

Sabotage i Sandsjöbacka
Linus,
Som stockholmare har jag ingen egen erfarenhet av området, men ditt inlägg väcker flera frågor.
Du skriver att cyklister inte är ensamma i området och att man måste dela på området, sedan skriver du att du förstår att stängerna är ett stort hinder för cyklister och dessutom att slitaget runt spängerna blivit mindre tack vare stängerna.
Men ledstängerna är ju ett uppenbart hinder för en brukargrupp, cyklister, det talar, som vanligt, för att cyklister betraktas som en mindre värd brukargrupp, en som helst inte ska vara där. Vilket kommentaren om det minskande slitaget ytterligare cementerar.

Om cyklister upplever att de inte kan cykla på spängerna väljer de vägar vid sidan, det kommer öka slitaget, med tydlig cyklist-profil, det kan öka ”brukar” (fotvandrar) tryck på cykelförbud.

Jag ser verkligen inte hur ledstänger av den typen, eller din inställning till ledbyggandet, kan betraktas som delande av området.

Sabotage i Sandsjöbacka
N_sandstrom sa:
26er sa:

Förstår inte vad du menar. Har man riktiga cyklar så kommer ju styret ovanför stolparna, oavsett hur brett det är.
För varför skulle man vilja skaffa nånting nyare än det som en gång fungerat?

Hahhahaha... nu var du rolig :D :D :D

Men visst har du rätt. 29ers och pennyfarthings ser typ lika inbred ut om man jämför med riktiga cyklar.

LOL

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
Jag skulle se det som en utmaning att komma upp på spången med den pinnen där, känslan när man klarar nått som känns omöjligt är ju riktigt fin.
men som andra sagt, går det inte att göra en extra påfart, en vinklad spång som ansluter efter ledstolpen eller några brädor bredare just vid stolparna?

Sabotage i Sandsjöbacka
Sambal Oelek sa:
men fan! vad trött man blir. Såga av de där. Ingen vettig stigcyklist skulle väl såga av de där, jag ser de som en kul utmaning. Man kommer lätt förbi om de inte sitter i en böj precis. Men det är väl det som är grejjen med stigcykling, att tackla hinder, annars kan man ju lika gärna nöta asfalt.

+1. Och passar det inte är det, som redan påpekats, betydligt bättre med dialog än att ta saken i egna händer (om det nu är någon cyklist som har sågat).

Sabotage i Sandsjöbacka
Tack för många bra synpunkter så här långt!

Ska kontakta Göteborgs Stigcyklister.

Ska fundera på bättre sätt att ”angöra spången” och sänka ledstolparna.

Ska bjuda in till diskussion IRL om ett tag.

Ska kolla in grusbacken som behöver åtgärdas.

Dessutom, när ledstolparna sattes upp var det ingen i organisationen som tänkte på konsekvenserna för cyklister. Det borde vi givetvis gjort.

Allt gott! /Linus

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
daikai1 sa:
Jag skulle se det som en utmaning att komma upp på spången med den pinnen där, känslan när man klarar nått som känns omöjligt är ju riktigt fin.
men som andra sagt, går det inte att göra en extra påfart, en vinklad spång som ansluter efter ledstolpen eller några brädor bredare just vid stolparna?

Misslyckas man är risken stor att bryta fingrarna.

Hade stolparna varit 200mm lägre hade problem aldrig uppstått.

Hade dessutom dom som bygger spänger tagit hänsyn till allas friluftsintresse så hade lerhål och annat vid sidan om spängerna minskat väldigt mycket.

Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:

Dessutom, när ledstolparna sattes upp var det ingen i organisationen som tänkte på konsekvenserna för cyklister. Det borde vi givetvis gjort.

Allt gott! /Linus

Bra där.

Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:

Allt gott! /Linus
Tumme upp!

Sabotage i Sandsjöbacka
26er sa:

Tänk att allt var bättre förr din gamle föredetting! ;)

Kul att det försöks tas fram en lösning. Kolla på strava vilka som brukar cykla där. Förmodligenr det någon som cyklar där ofta som har gjort det. Eller ja det måste inte vara en cyklist heller, såklart.

Gör dom sån stor nytta om det är långa spänger och stolparna bara är en i början och en i slutet? Helt fel väg att kapa dom oavsett.

Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:

Allt gott! /Linus

Superbra initiativ att posta dilemmat på happyride, och med så bra ton så borgar det för vettiga diskussioner och lösningar (och ibland kompromisser).
Stor tumme upp Linus!

Sabotage i Sandsjöbacka
Ja +1 på tonen och diskussionen. Om vi kunde hålla den här nivån i alla diskussioner, vore problemen i kommunikationen betydligt mindre!

Sabotage i Sandsjöbacka
Vilken mysig tråd, det här kommer lösa sig fint!

Också kul att det verkar finnas vandrare på stigarna i Sandsjöbacka nuförtiden! När jag cyklade där, fram tills för ca 10 år sedan, var det väldigt ovanligt att man mötte annat än cyklister! Bra jobbat Linus!

Sabotage i Sandsjöbacka
När de stolparna hade kommit upp trodde jag med 100% säkerhet de var uppsatta för att cyklister inte skulle komma upp på spängerna, som något slags väghinder. De har dock inte stoppat mig att försöka, ibland går det bra, ibland gör det ont och ibland blir det blött.

Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:

Allt gott! /Linus

Stort tack för att du skriver här, framför allt med bra med kontaktuppgifter om man har fler frågor. GSC är guldklimpar på att hjälpa till såna här gånger, blir toppen det här i slutändan!
Ses på stigarna!

Sabotage i Sandsjöbacka
Vilken del av Sandsjöbacka är detta? Cyklade där igår och såg inget konstigt. Däremot noterade jag att vissa stolpar är för nära spången och känns att man ska slå i med foten alt knäet och som vissa påpekat, vissa är så höga att det är precis att man kommer över med styret. Givetvis förstår jag att man kanske inte tänkt att cyklisterna ska vara där men vore kul med en lösning och se vad folk tänker.

Sabotage i Sandsjöbacka
kievY sa:
Vilken del av Sandsjöbacka är detta? Cyklade där igår och såg inget konstigt. Däremot noterade jag att vissa stolpar är för nära spången och känns att man ska slå i med foten alt knäet och som vissa påpekat, vissa är så höga att det är precis att man kommer över med styret. Givetvis förstår jag att man kanske inte tänkt att cyklisterna ska vara där men vore kul med en lösning och se vad folk tänker.

Sandsjöbackaleden fråm oxsjön och söderut antar jag.

Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:

Allt gott! /Linus

Hej Linus,

Grattis till det nya jobbet och riktigt bra att du tog upp problemen här direkt! Ni på västkusstiftelsen har verkligen gjort ett superjobb med att byta ut gamla spänger och restaurera naturreservaten här i västsverige. Något som i många fall verkligen behövs!

Med det sagt så måste jag också hålla med flera av de övriga här, det är svårt som cyklist att inte bli uppgiven när det här stolparna började dyka upp på våra stigar. Vi är en stor användargrupp och göteborgsterrängen är ofta tillräckligt utmananade som det är. Att som nybörjare både hantera "spångesten" och att ta sig upp på en spång är illa nog. Även jag som ganska duktig cyklist tycker att stolparna kan vara riktigt svåra/läskiga att ta sig runt. Med det sagt så är lösningen självklart inte att gå ut och såga ner stolpar!

Vi i GSC är mer än gärna med och diskuterar lösningar med er, vi har redan väl fungerande samarbeten med flera andra organisationer som underhåller naturområden runt omkring Göteborg. Jag slår dig en signal imorgon så ser vi hur vi kan ta samarbetet vidare!

Edvin Mellergård
Stigvårdsansvarig i Göteborgsstigcyklisters styrelse.

Sabotage i Sandsjöbacka
Visst kanske det behövs något att hålla i om steget upp på spången är högt men på denna bild känns det som stolpen enbart är där för att hindra att man cyklar på spången. Nackdelen blir då att man cyklar bredvid och stigen blir bredare och blötare. Om nu stolpen sitter där för att spången är hal är det väl bättre att man nätar spången så man inte halkar för när man väl kommit upp på spången är det ju flera meter att halka på tills nästa stolpe att hålla sig i.

Förutom stolpen så är spången på bilden väldigt bra byggd för cyklister, bred och med väldigt små springor mellan brädorna. Det gör att man inte fastnar med hjulen i springorna.

vattle_spang.png

Bild tagen från denna sidan, http://vastkuststiftelsen.se/nya-spanger/

Sabotage i Sandsjöbacka
pbeijer sa:
Visst kanske det behövs något att hålla i om steget upp på spången är högt men på denna bild känns det som stolpen enbart är där för att hindra att man cyklar på spången. Nackdelen blir då att man cyklar bredvid och stigen blir bredare och blötare. Om nu stolpen sitter där för att spången är hal är det väl bättre att man nätar spången så man inte halkar för när man väl kommit upp på spången är det ju flera meter att halka på tills nästa stolpe att hålla sig i.

Förutom stolpen så är spången på bilden väldigt bra byggd för cyklister, bred och med väldigt små springor mellan brädorna. Det gör att man inte fastnar med hjulen i springorna.

Det är alltså uppsättningen av stolparna som är sabotaget, inte nedsågningen?

Sabotage i Sandsjöbacka
ForesterGuy sa:
pbeijer sa:

Det är alltså uppsättningen av stolparna som är sabotaget, inte nedsågningen?
Har jag påstått det? Det jag skrev var att om stolpen inte satt där hade den varit bra byggd för cyklister. Jag har inte skrivit något om sabotaget. Det är ju bättre att bygga något som funkar för alla utövare så slipper man förhoppningsvis sabotage.

Sabotage i Sandsjöbacka
pbeijer sa:

Varför behöver man en ledstolpe upp på en 3cm hög spång? Eller i en väldigt väldigt svag kurva?
Det är ju enbart gjort för att hindra cyklister.

Tillbaka
Topp