Sabotage i Sandsjöbacka

• Trådstartare Trådstartare LOK
  • Start datum Start datum
Sabotage i Sandsjöbacka
jonander sa:
Pajkastning och vem som har rätt eller fel i denna fråga leder inte nån vart. Det finns inga vinnare utan vi måste respektera varandras olika åsikter. Jag anser att alla har rätt att cykla, springa eller vandra runt i området. Jag kör fort ibland väldigt fort runt Torrekullaleden men möter jag någon så saktar jag givetvis in eller så stannar jag och visar hänsyn. Jag gissar att jag är en av de som har cyklat flest varv runt leden men har aldrig träffat någon som blivit sur eller grinig, tvärtom. Allt handlar om sunt förnuft och det gäller i synnerhet oss cyklister. Visa hänsyn och var trevlig så blir det inga problem.

Diskussion och samarbete i god ton däremot leder oftast till att bra saker händer. Hoppas och tror på mötet vi skall ha tillsammans med Västkuststiftelsen kommer leda till just detta!

/Jonander

+1

Sabotage i Sandsjöbacka
ForesterGuy sa:
oxr sa:
Det verkar ju som att det nu finns någon på stiftelsen som planerar att se över frågan, och dessutom vill ha dialog med GSC? Kanske dags att sluta hetsa upp sig och ge dem lite arbetsro?

Ja, det blev inte så lyckat. Men nu ska man göra om. Och kan göra det rätt. Låt det vara så och starta inga nya världskrig. Det är bara cyklisterna som kommer förlora på det.

Inga skyttegravar i skogen?
Klart det finns angränsar ju till militärtövningsområde, har själv grävt några i det området.

Sabotage i Sandsjöbacka
jonander sa:
Pajkastning och vem som har rätt eller fel i denna fråga leder inte nån vart. Det finns inga vinnare utan vi måste respektera varandras olika åsikter.
+1

jonander sa:
Diskussion och samarbete i god ton däremot leder oftast till att bra saker händer. Hoppas och tror på mötet vi skall ha tillsammans med Västkuststiftelsen kommer leda till just detta!
+1

I tråden har det framkommit en hel del vettiga åsikter, frågeställningar och förslag på olika lösningar som gör att spångarna kan fungera bra för alla. Dessa försöker vi ta med oss till mötet med Västkuststiftelsen nästa vecka.

Tramset lämnar vi kvar i tråden.

/Sverker
Del av Göteborgs Stigcyklisters stigvårdsgrupp

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
Sabotage i Sandsjöbacka
Fältprästen sa:
ForesterGuy sa:
Fältprästen sa:
Ola sa:
Längre gaffel löser detta problem ganska enkelt!
Ja, eller högre styre. Eller köra på bakhjulet.

Hur höga stolpar ska man sätta i vägrenen för att hålla landsvägscyklisterna borta? De har ju oftast bockstyre?
Stolparna påverkar inte landsvägscyklisterna, de cyklar i mitten av vägen.

Fast...där är ju vägrenen...

Bilagor

• DSC00277_1.JPG
    DSC00277_1.JPG
    307.2 KB · Besök: 72
Sabotage i Sandsjöbacka
Som mountainbike:are har det alltid varit i mitt intresse att vårda stigar och spångar/spänger. Man har lagat spänger, dränerat surhålor, flyttat stenar till rätt ställe, lagt halknät på stångbrädor, sågat bort nedfallna träd från stigen. Tror många mtb-cyklister gör det samma. Det märks efter en storm att nedfallna trän snart är röjda. Det framkommer inte riktigt i i debatten att vi faktiskt fixar och donar i skogen. En favoritstig är ett kärt barn för terrängcyklisten. Varje förstörd meter av favoritstigen är naturligtvis smått traumatiskt för terrängcyklisten.

Sabotage i Sandsjöbacka
Obed sa:
Som mountainbike:are har det alltid varit i mitt intresse att vårda stigar och spångar/spänger. Man har lagat spänger, dränerat surhålor, flyttat stenar till rätt ställe, lagt halknät på stångbrädor, sågat bort nedfallna träd från stigen. Tror många mtb-cyklister gör det samma. Det märks efter en storm att nedfallna trän snart är röjda. Det framkommer inte riktigt i i debatten att vi faktiskt fixar och donar i skogen. En favoritstig är ett kärt barn för terrängcyklisten. Varje förstörd meter av favoritstigen är naturligtvis smått traumatiskt för terrängcyklisten.
Du ska nog vara glad att det inte framkommer i debatten eftersom det du gör inte ingår i allemansrätten, utan är ett brott (skadegörelse). Skogsägaren vill naturligtvis själv ta reda på sina vindfällen, så att timmer och massaved apteras i rätt längder, osv. Om nån varit där och kapat av så att det blir helt fel, så är det i princip bara att vraka hela stammen, än värre om det är gjort på flera vindfällen på ett skifte. I princip som att ta bagarens plåt med nybakta bullar och vräka ut på golvet.

Sabotage i Sandsjöbacka
ooms sa:
Obed sa:
Du ska nog vara glad att det inte framkommer i debatten eftersom det du gör inte ingår i allemansrätten, utan är ett brott (skadegörelse). Skogsägaren vill naturligtvis själv ta reda på sina vindfällen, så att timmer och massaved apteras i rätt längder, osv. Om nån varit där och kapat av så att det blir helt fel, så är det i princip bara att vraka hela stammen, än värre om det är gjort på flera vindfällen på ett skifte. I princip som att ta bagarens plåt med nybakta bullar och vräka ut på golvet.

Du jobbar aktivt med att missförstå verkar det som. Har läst några av dina inlägg och börjar undra vad du har för agenda egentligen.
Varför är du här? Vad driver dig att posta de inlägg du gör?

Sabotage i Sandsjöbacka
plumse sa:
ooms sa:
Obed sa:

Du jobbar aktivt med att missförstå verkar det som. Har läst några av dina inlägg och börjar undra vad du har för agenda egentligen.
Varför är du här? Vad driver dig att posta de inlägg du gör?
Förklara gärna vad missförståndet är. Jag tycker mig ofta här se inlägg som tyder på missbruk av allemansrätten, och då är det bra att upplysa vad som gäller. Ofta är det okunskap som ligger bakom, man tror att man får göra mer i skogen än vad man får, alt att "det är ju bara ett träd som är i vägen, det är ju bara bra om jag tar bort det", och vet inte att det är någons egendom och/eller levebröd man gör skada på. Så ja, jag kommer att fortsätta säga till när jag ser inlägg som berättar om och/eller uppmuntrar till missbruk av allemansrätten. Se det som folkbildning! Ditt inlägg om något visar att det behövs.

Sabotage i Sandsjöbacka
Att kapa träd på annans mark är kanske inte det smartaste man kan göra om man vill ha markägaren på sin sida.
Att överhuvudtaget ändra på något på annans mark är dumt, i alla fall utan tillstånd.

Sabotage i Sandsjöbacka
Skogsägare som tar hand om vindfällen? Hur vanligt är det egentligen? I min hemmaskog är det cyklister som har tagit bort det mesta och skogsägarna kanske inget alls. Vindfällen utnanför stigar är det ingen som gör något med.

I min mest kända skog i Stockholm hängde det två stora träd över stigen i flera år innan ett ramlade ned och det enna togs ned av någon.

Sabotage i Sandsjöbacka
görveln sa:
Skogsägare som tar hand om vindfällen? Hur vanligt är det egentligen? I min hemmaskog är det cyklister som har tagit bort det mesta och skogsägarna kanske inget alls. Vindfällen utnanför stigar är det ingen som gör något med.

I min mest kända skog i Stockholm hängde det två stora träd över stigen i flera år innan ett ramlade ned och det enna togs ned av någon.
Det är väldigt vanligt bland små privata skogsägare som bryr sig om sin skog, kanske framförallt ute på landsbygden. Hur det ser ut kring större städer vet jag inte och bryr mig inte heller, då dessa "skogar" ju oftast är rena vallfartslederna och mest känns deprimerande att vistas i (när man vet hur riktig natur och skog ska kännas).

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
Ok, det är din åsikt angående lokala skogar. Jag har en annan.

I många skogar tror jag att det är problem fritt och positivt för alla om man tar hand om vindfällen trots att det inte är helt lagligt.

Men jag har ju läst många av dina inlägg och du står ju alltid på skogsägarens sida, till och med när de har lagen imot sig, så det är inte förvånande att du har överdriven tro på dem.

Sabotage i Sandsjöbacka
En uppdatering från Västkuststiftelsen.
I helgen har någon valt att fortsätta att såga ner fler stolpar i Sandsjöbacka. Det tycker jag är väldigt synd.

Efter att ha funderat lite och tagit några djupa andetag har vi kommit fram till följande.

1. Vi fortsätter gärna att ha dialog med Göteborgs Stigcyklister och Göteborgs Cykelklubb. Vi vill verkligen få till bra lösningar i Sandsjöbacka. Vi ser fram mot det möte vi har med föreningarna idag.

2. Vi har polisanmält de avsågade stolparna och kommer att driva den frågan. I det här fallet handlar det om stolpar som många cyklister inte gillar (och därför kanske rättfärdigar att det blev gjort), men säg att nästa sabotage innefattar en självstängande grind som för någon stoppar flowet i cyklingen. Det skulle kunna leda till att betesdjur kan rymma från en hage och komma till skada. Vi tycker inte det är OK att avgöra själv vad som är bäst på allmän mark oavsett om det var rätt eller fel att sätta upp stolparna från början. Vi kan inte acceptera att enskilda individer ger sig på allmän egendom om vi inte har kommit överens om det först.

Allt gott!

Linus Kron
VD Västkuststiftelsen

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
Ett tips för att hjälpa både vandrare och cyklister dock. Nita fast hönsnät på spången. Allt blir lättare om spången inte är hal (vilket den gärna blir när den blir blöt).

Sabotage i Sandsjöbacka
AX3L sa:
Ett tips för att hjälpa både vandrare och cyklister dock. Nita fast hönsnät på spången. Allt blir lättare om spången inte är hal (vilket den gärna blir när den blir blöt).

Nätade spångar är väldigt bra men undvik hönsnätet. Det är för klent och håller inte i längden.
Bättre att använda putsnät som är grövre, håller bättre och ger bättre grepp.
2000022891.jpg

Edit:
Med putsnät så kan man dessutom välja om man vill ha bäst grepp i sidled eller längdled beroende på hur man vänder nätet.

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
Oj då, fel av mig att bry mig om vindfällen till sly. Jag hoppas markägaren inte blir allt för upprörd över stigrensningen.

Sabotage i Sandsjöbacka
AX3L sa:
Alla nyare spänger i Sandsjöbackaområdet har det nätet. Är superbra.

Sabotage i Sandsjöbacka
+1 för putsnät. Håller bra mycket bättre än hönsnät (för övrigt det samma i Vättlefjäll)

@LOK: Jag hoppas ingen stolle sabbar viltgrindarna! Det vore ju ett övertramp som heter duga.

Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:
I helgen har någon valt att fortsätta att såga ner fler stolpar i Sandsjöbacka. Det tycker jag är väldigt synd.

Då tror jag inte att personen i fråga läser här på Happy, annars så måste hen vara rätt korkad.

Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:

Efter att ha funderat lite och tagit några djupa andetag har vi kommit fram till följande.

1. Vi fortsätter gärna att ha dialog med Göteborgs Stigcyklister och Göteborgs Cykelklubb. Vi vill verkligen få till bra lösningar i Sandsjöbacka. Vi ser fram mot det möte vi har med föreningarna idag.

2. Vi har polisanmält de avsågade stolparna och kommer att driva den frågan. I det här fallet handlar det om stolpar som många cyklister inte gillar (och därför kanske rättfärdigar att det blev gjort), men säg att nästa sabotage innefattar en självstängande grind som för någon stoppar flowet i cyklingen. Det skulle kunna leda till att betesdjur kan rymma från en hage och komma till skada. Vi tycker inte det är OK att avgöra själv vad som är bäst på allmän mark oavsett om det var rätt eller fel att sätta upp stolparna från början. Vi kan inte acceptera att enskilda individer ger sig på allmän egendom om vi inte har kommit överens om det först.

Allt gott!

Linus Kron
VD Västkuststiftelsen

Tips gällande passerande av stänsel är att göra en övergång iställetför en grind som kan haverera, trilla av, kärva, fastna i en komocka etc är att göra en trappa över på bägge sidor. Det blir i princip helt underhållsfritt, failar aldrig och hjälper både cyklister och fotgängare är att passera stängsel utan att förstöra kläder. Dessutom är det ett väldigt kul hinder att passera som cyklist.

Viktigt vid utformningen är:
Gallersteg med Ca 45 graders ramper
Mellanplatå i galvat galler min ca 60cm längd
Räcke bara på en sida
Bredd ca 60cm, 90 om det ska vara räcke på bägge sidor.

Sabotage i Sandsjöbacka
görveln sa:

En vanlig sak är väl dock att alla som går/cyklar förbi fallna träd bara svär och knyter näven i fickan, hur många säger egentligen till skogsägaren?

Skogen där jag bor ägs av kommunen (Norrköping) och när jag sett träd som ser ut att kunna ramla ner på stigar eller som redan gjort det har jag anmält det på kommunens hemsida och då har dom varit och tagit hand om det inom några veckor. Har som test väntat med att anmäla för att se om nån annan gör det men det verkar som att jag är den enda som orkar bry sig trots att det är välanvända stigar.

Sabotage i Sandsjöbacka
Kevin sa:
görveln sa:

En vanlig sak är väl dock att alla som går/cyklar förbi fallna träd bara svär och knyter näven i fickan, hur många säger egentligen till skogsägaren?

Beror på, är träden 40-60cm i diameter så är det OK för mig då jag kommer över dessa på cykel och lägger dom sig att man kan köra bredvid så blir det bara några nya svängar som gör stigen uppdaterad. Gillar man inte utmaning så kan man lika gärna köra på gruset.

Sabotage i Sandsjöbacka
BjornR sa:
Kevin sa:
görveln sa:

Beror på, är träden 40-60cm i diameter så är det OK för mig då jag kommer över dessa på cykel och lägger dom sig att man kan köra bredvid så blir det bara några nya svängar som gör stigen uppdaterad. Gillar man inte utmaning så kan man lika gärna köra på gruset.

+1

Sabotage i Sandsjöbacka
BjornR sa:
Kevin sa:
görveln sa:

Lite konstigt svar när det handlade om att träd som är i vägen eller riskerar att ramla ner inte tas bort av markägaren utan görs av cyklister, det jag ville poängtera är att markägaren kanske inte vet om att det ligger träd över vandrings- och cykel-leder.

Sen kan väl ett träd som är 10cm i diameter vara lika mycket i vägen som ett som är 1m, alla träd ligger inte på marken. Tror inte heller att alla gladeligen hoppar/kliver över ett 60cm träd även om det ligger på marken.

Sabotage i Sandsjöbacka
Antingen klagar man eller så anpassar man sig. Jag väljer det som gör att jag blir duktigare, dvs anpassar mig. Precis som att jag klagade på att folk genar så har jag insett att stigar utvecklas och förändras.

Jag föredrar att stigarna läggs om och blir nytt snarare än att köra på samma körda stig exakt likadant varje gång. Alltid kul att köra på autopilot och sedan panik för att stigen ändrat på sig.

Hur svårt är det att köra runt träd?

Sabotage i Sandsjöbacka
Någon som passerade före mej hade tydligen såg med sej, men sågade inte mer än nödvändigt...
Lycka till att "cykla runt", för övrigt. ;-)
Det här är vad som är kvar av en bit gammal landsväg. Man rätade ut den sen dynamiten uppfunnits...

Bilagor

• DSC00667.JPG
    DSC00667.JPG
    487.4 KB · Besök: 78
  • DSC00664.JPG
    DSC00664.JPG
    484.3 KB · Besök: 78
Sabotage i Sandsjöbacka
Ser man det här ekipaget i Sandsjöbacka kan man ana något lurt är på gång. :)

Kul med samarbete mellan Västkuststiftelsen och GSC. Med rätt inställning får alla plats!

Bilagor

• mtb_chainsaw.jpg
    mtb_chainsaw.jpg
    323.9 KB · Besök: 66
Sabotage i Sandsjöbacka
ForesterGuy sa:
Någon som passerade före mej hade tydligen såg med sej, men sågade inte mer än nödvändigt...
Det här är vad som är kvar av en bit gammal landsväg. Man rätade ut den sen dynamiten uppfunnits...
Det är trevligt att utforska såna där gamla landsvägar. Och har man riktig tur (har hänt mig flera ggr) kan man stöta på ett rostigt och charmigt gammalt skogsvrak i form av en gammal SIMCA eller annat. :-)

Sabotage i Sandsjöbacka
JTF sa:
ForesterGuy sa:
Det är trevligt att utforska såna där gamla landsvägar. Och har man riktig tur (har hänt mig flera ggr) kan man stöta på ett rostigt och charmigt gammalt skogsvrak i form av en gammal SIMCA eller annat. :-)

...eller nåt.

Bilagor

• DSC01216.JPG
    DSC01216.JPG
    267.2 KB · Besök: 67
Sabotage i Sandsjöbacka
Hej allihopa,
Nu i eftermiddags hade vi möte mellan Västkuststiftelsen, Göteborgs Stigcyklister och Göteborgs Cykelklubb ang sabotaget och hur vi kan utforma spängerna så att de kan fungera för alla grupper.

Under mötet förklarade Västkustiftelsen att stolparna sattes upp både som stöd för främst äldre och som fartsänkare för cyklister efter flertalet klagomål från gående. De hade pratat med en cykelklubb om utformingen i samband med att de först sattes upp utan att något negativt hade framförts om designen. Nu när det ändå visat sig att de kunde vara bättre är Västkuststiftelsen helt klart villiga att ändra designen för att underlätta för cyklister. Vi diskuterade både att sänka höjden, flytta ut dem någon dm från spången och placera dem i ytterkurvor där det är möjligt. Exakt utformning ska vi titta på senare när tjälen har gått ur marken och nya kan monteras.

MEN, för att vara realistiska. Som cyklister har vi ögonen på oss just nu. Ska vi bibehålla Västkusstiftelsens förtroende och goda inställning till att fixa stolparna och fortsätta samarbete om andra frågor i framtiden så krävs en sak. Sabotaget måste upphöra. Nu!

Vi har också lovat att hjälpa till att både fixa de kapade stolparna och bygga om de kvarvarande. Det är mycket material som behöver fraktas ut i skogen och på många ställen så kommer man inte åt med 4-hjuling. Vi kommer därför tillsammans ordna en eller flera bygg- och bärardagar framöver där vi hjälper till att forsla ut materialet i skogen. Mer info kommer!

Edvin Mellergård
Stigvårdsansvarig i styrelsen i Göteborgs Stigcyklister

Sabotage i Sandsjöbacka
edvin_m sa:
Hej allihopa,
Nu i eftermiddags hade vi möte mellan Västkuststiftelsen, Göteborgs Stigcyklister och Göteborgs Cykelklubb ang sabotaget och hur vi kan utforma spängerna så att de kan fungera för alla grupper.

Under mötet förklarade Västkustiftelsen att stolparna sattes upp både som stöd för främst äldre och som fartsänkare för cyklister efter flertalet klagomål från gående. De hade pratat med en cykelklubb om utformingen i samband med att de först sattes upp utan att något negativt hade framförts om designen. Nu när det ändå visat sig att de kunde vara bättre är Västkuststiftelsen helt klart villiga att ändra designen för att underlätta för cyklister. Vi diskuterade både att sänka höjden, flytta ut dem någon dm från spången och placera dem i ytterkurvor där det är möjligt. Exakt utformning ska vi titta på senare när tjälen har gått ur marken och nya kan monteras.

MEN, för att vara realistiska. Som cyklister har vi ögonen på oss just nu. Ska vi bibehålla Västkusstiftelsens förtroende och goda inställning till att fixa stolparna och fortsätta samarbete om andra frågor i framtiden så krävs en sak. Sabotaget måste upphöra. Nu!

Vi har också lovat att hjälpa till att både fixa de kapade stolparna och bygga om de kvarvarande. Det är mycket material som behöver fraktas ut i skogen och på många ställen så kommer man inte åt med 4-hjuling. Vi kommer därför tillsammans ordna en eller flera bygg- och bärardagar framöver där vi hjälper till att forsla ut materialet i skogen. Mer info kommer!

Edvin Mellergård
Stigvårdsansvarig i styrelsen i Göteborgs Stigcyklister

Hojta gärna till någon vecka i förväg så skall jag försöka få in det i livspusslet.

Sabotage i Sandsjöbacka
Borde det inte finnas ett antal stolpar i lämplig längd liggande i närheten av de ställen där det tidigare suttit för långa stolpar?
Eller är det så att sabotage-sågaren tagit hem stolparna och byggt en hundkoja av dem?

Sabotage i Sandsjöbacka
Bra att ni fått till ett möte. Med lite framförhållning ska det nog inte vara några problem att vara med och bära lite.

Jag hoppas verkligen inte att det är någon här som har sågat.

Sabotage i Sandsjöbacka
Då är det alltså konstaterat att vi har beständig konflikt mellan vandrar och cyklister som bäst löses med farthinder på spängerna. Hur många personer skall klaga för att man skall vidta åtgärder, så som farthinder?
Om nu de vårdslösa cyklisterna fortsätter att irritera vandrare, skall vi förvänta oss fler farthinder längs stigarna?

Sabotage i Sandsjöbacka
Hur ska man lösa problemen med irrationella vandrare som står och skriker på cyklister helt utan mening?

Eller de som går i bredd? Huvva!

Sabotage i Sandsjöbacka
Robert sa:
Då är det alltså konstaterat att vi har beständig konflikt mellan vandrar och cyklister som bäst löses med farthinder på spängerna. Hur många personer skall klaga för att man skall vidta åtgärder, så som farthinder?
Om nu de vårdslösa cyklisterna fortsätter att irritera vandrare, skall vi förvänta oss fler farthinder längs stigarna?

Det är säkert såna där schlemma emtb som varit i farten, det vet man ju hur de är.

Sabotage i Sandsjöbacka
ForesterGuy sa:
marr sa:
Hur ska man lösa problemen med irrationella vandrare som står och skriker på cyklister helt utan mening?

Eller de som går i bredd? Huvva!

Ringklocka?

Ahh, du har aldrig råkat ut för dem som äger stigen och inte ska släppa fram någon? Då hjälper inte ringklockan något vidare. Som tur är, så är de ganska ovanliga på mina hemmastigar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp