Sachs torpedo vs Sturmey Archer Duomatic

Lingon

Aktiv medlem
Har en gammal minicykel med rasat baknav (2s kickväxel). Funderar på att köpa ett nytt Sturmey Archer baknav och transplantera in på gamla fälgen. Nåns om vet om det är kompatibelt? Hittar ingen spec på det gamla Sachs-navet. Nya:

Edit: Det var bara 28 ekrar på gamla navet, så det behövs ny fälg och ekrar oxå.

Senast ändrad:
Tjena!

Om du vill lätta plånboken på mycket pengar så har jag ett Torpedo Duomatic för 20" cykel liggandes. Helt oanvänt och antagligen stulet från fabriken då det var en gubbe på eBay som sålde en hel hög. Han bodde nån km ifrån fabriken så misstänker att jobbat där och plockat med sig hem, men det är nog preskriberat vid det här laget. 😁

Tjena!

Om du vill lätta plånboken på mycket pengar så har jag ett Torpedo Duomatic för 20" cykel liggandes. Helt oanvänt och antagligen stulet från fabriken då det var en gubbe på eBay som sålde en hel hög. Han bodde nån km ifrån fabriken så misstänker att jobbat där och plockat med sig hem, men det är nog preskriberat vid det här laget. 😁
Tack, men hittade ett beggat 28-håls torpedo på ebay som jag redan budat hem.

grattis! 28 ekrars kan vara svåra få tag i.

jag tycker duomatic är mer lättanvänt än motsvarande sturmey archer, som jag finner har för kort avstånd mellan 'nu växlar jag' och 'nu bromsar jag'

följden blir gärna en kort tvärbroms när man endast har som mål att växla.

grattis! 28 ekrars kan vara svåra få tag i.

jag tycker duomatic är mer lättanvänt än motsvarande sturmey archer, som jag finner har för kort avstånd mellan 'nu växlar jag' och 'nu bromsar jag'

följden blir gärna en kort tvärbroms när man endast har som mål att växla.

Tjena!

Jag renoverade en minicykel med NOS Duomatic och det betedde sig precis som SA. Det är helt enkelt en slitagefråga.

Ebaynavet monterat. 50 år gamla ekrar och nipplar gick att återanvända. Ibland är det bra med mässingsnipplar. :)
A680B6B6-2687-4520-8787-0FB2AC676B2C.webp
AE760C87-7146-4E19-A0BE-D2462C200D8F.webp

Tillbaka
Topp