Säckig byxa

bernfort

Ny medlem
Säckig byxa
Söker en byxa som håller vätan ute. Inte bara regn, utan också allt vatten och gegga som stänker upp.
Har långa ben i förh till midjemåttet så allt passar inte. Har nån nåt bra tips?
Nån som har erfarenhet av Endura eVent? Kan man ha dem närmast huden eller krävs det någon form av baslager?

Säckig byxa
CR1Falun skrev:
-------------------------------------------------------
> Sorry, cyklar gör man i tajts.

Självklart! Här är alla lika välkomna har jag förstått.

Säckig byxa
Jag har ett par Gore Bikewear i Gore tex, kostar ca 1890 SEK på Cykel City. Har inte hunnit testa dem så mycket, men de verkar vara vettiga.

Säckig byxa
Har letat med ljus o lykta efter byxor som är 100% täta i röv o korsrygg. Samt har stora ventileringar på framsidan.
Var håller produkt utveklarna hus. Sitter dom inne på sina torra kontors stolar eller??? >:(

Säckig byxa
mm köpte ett par nya långa vintertights. Gore Windstopper III mullebrallor. Längtar tills det blir några fjuttiga plus och man bara myser. Förespråkar annars windstoppertights och ett par hyfsat regntåliga baggyshorts över. Då håller du det mesta av vätan borta från de mest vitala delarna samtidigt som du får hygglig ventilation. Långa prasselbyxor är lika med dyngsur insida av svett.
Finns ju också Gore Tex shorts som funkar att kombinera med windstopper under. Blir vattentätt över rumpan samtidigt som du får hyfsad ventilation.

Säckig byxa
JTH skrev:
> Jag har ett par Gore Bikewear i Gore tex, kostar
> ca 1890 SEK på Cykel City. Har inte hunnit testa
> dem så mycket, men de verkar vara vettiga.

Jag har såna också, bra brallor ända tills man råkar nysa och de går sönder överallt.... typ! Mina har pajjat lite här och där så de håller knappast mer än en halv vintersäsong.

Säckig byxa
kalis skrev:
> JTH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ett par Gore Bikewear i Gore tex,
> kostar
> > ca 1890 SEK på Cykel City. Har inte hunnit
> testa
> > dem så mycket, men de verkar vara vettiga.
>
> Jag har såna också, bra brallor ända tills man
> råkar nysa och de går sönder överallt.... typ!
> Mina har pajjat lite här och där så de håller
> knappast mer än en halv vintersäsong.

Det där är byxor för kortare pendling och inget för skogen eller långa sadelgnetarpass i vintermökret. Grymt överskattat som sagt var men funkar som överdragsbyxor om man bara ska lite kortare sträckor.

Säckig byxa
Jag kört med Nofears Combat Pants från CRC, http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10948 som jag är mycket nöjd med. De här hyfsat vattentäta och har löstagbara ben. Man får plats med benskydd under byxan. Jag kört långa turer både med och utan underbenen, uten några problem som skav eller onödig svett.
Eftersom de är lite flaxiga nertill måste man sätt på någon knapp eller karborre för att hålla inne byxbenen. 2006 år modell har lite tjockt tyg. 2007:an skall tydligen vara lite tunnare, enligt Leo.
Jag har ett par tighta cykelbyxor under.

Säckig byxa
gunnar.westholm skrev:
> Jag måste bara få sagt: GoreTex ÄR INTE
> vattentätt när det magiska mebranet maseras mot
> en sadel med vattenmättad lera i mellan!

Så länge du inte kollar på bromsspåren i brallorna vet du dock inte om det är svett eller lervatten du badar i =)

Säckig byxa
glitch skrev:
> gunnar.westholm skrev:
> -----
> > Jag måste bara få sagt: GoreTex ÄR INTE
> > vattentätt när det magiska mebranet maseras
> mot
> > en sadel med vattenmättad lera i mellan!
>
> Så länge du inte kollar på bromsspåren i
> brallorna vet du dock inte om det är svett eller
> lervatten du badar i =)

Nu vet du inte vad du talar om! Det som kommer innifrån och ut är VARMT. Omvänt är KALLT :)

Säckig byxa
bernfort skrev:
> CR1Falun skrev:
> -----
> > Sorry, cyklar gör man i tajts.
>
>
> Självklart! Här är alla lika välkomna har jag
> förstått.

tror han tog illa upp

Säckig byxa
Sitter man på blöta GoreTex byxor så kondenserar svetten på insidan och blir kvar där. Likadant vid regn kring nollpunkten. Man skall vara rejält varm för att inte få kondens på insidan under sådan förhållanden. Men då är ju istället problemet att man svettas ännu intensivare och ändå får problem med fukttransporten.
Så nog är det vattentätt alltid. Det är det som är problemet :-)

Säckig byxa
Jag har ett par Mamout byxor, inköpta på Playground för ca 1000 kr, jag cyklade med dem hela förra vintern och planerar att köra med dem en vinter till, jaja hur som helst dom är mer i windstopper matrial och har hållt mig torra, har fåt nån reva som jag har tejpat men är riktigt sköna, har alltid annorak på vintern som skyddar korsrygg...

Bara för att jag har cykel behöver jag inte ha cykelbyxor...

Säckig byxa
Muts skrev:
> bernfort skrev:
> -----
> > CR1Falun skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sorry, cyklar gör man i tajts.
> >
> >
> > Självklart! Här är alla lika välkomna har
> jag
> > förstått.
>
>
> tror han tog illa upp

Vem? Jag??
Nejdå inte alls! Det är bara så att jag vägrade kalasbyxor som liten pojke. Hade inga sockyplast heller. Men jag har inga fördomar mot dom som har en annan... hrm preferens när det gäller beklädnad.

Säckig byxa
Adam7125 skrev:
> Tights är för svettos. Riktgia män cyklar i
> säckiga byxor. ;)
>
>
> /Adam

Sånt är jag för ny här för att få säga! ;)

Tillbaka
Topp