Sadel med stort hål i mitten

Md7dani2

Ny medlem
Letar efter en sadel med stort hål i men hittar mest smala hål i mitten. Nån som kan tipsa om sadlar med breda fina hål i mitten. Några sadlar jag har hittat som ser trevliga ut för mitt ändamål:

Selle Italia SLR Superflow Sadel L svart

Selle Italia Watt Superflow Kit Carbon U3 Sadel svart

Selle Italia SP-01 Boost Tekno Superflow Sadel svart

Har ni tips på billigare varianter med stort hål, dela gärna.

Pfaff

Aktiv medlem
152355918_461792381661195_3394710756411232567_n-scaled.jpg

Mycket hål för pengarna!
(Jag är övertygat om att hål i sadeln inte har med komfort att göra)

Makten

Aktiv medlem
(Jag är övertygat om att hål i sadeln inte har med komfort att göra)
Jag är övertygad om att hål i sadeln skulle kunna ge ökad komfort, om bara de totalpantade formgivarna insåg att man inte kan göra kanten till hålet vass och dessutom högre än ytan där sittbenen vilar. Helt sjukt att så många kan misslyckas med något så trivialt.

Berk

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att hål i sadeln skulle kunna ge ökad komfort, om bara de totalpantade formgivarna insåg att man inte kan göra kanten till hålet vass och dessutom högre än ytan där sittbenen vilar. Helt sjukt att så många kan misslyckas med något så trivialt.

Många verkar dock vara nöjd med sadeln. Och Selle Italia brukar vara bra på att utveckla sadlar. Men en sadel är mycket personlig. Från utseendet gissar jag att den inte skulle passa mig, men jag har aldrig provat. Originella SLR Flow (inte Superflow) är min favoritsadel, men gissar att vanliga SLR utan hål hade funkat lika bra för mig.

Selle_Italia_SLR_Flow_Sattel_wei_[1920x1920].jpg

Raemoe

Aktiv medlem
Seller Italia Diva Gel Flow har brett hål utan skarpa kanter runt hålet, den är fint avrundad. När jag desperat sökte en sadel som funkade dök denna upp som förslag gång på gång. Rekommenderas av många bikefitters för män som har problem med domningar, trots att det är en "damsadel".

NickPick

Aktiv medlem
Den där engelska bikefittern (vad heter han… James något?) påstår att stort hål är sämre då man sitter med samma vikt på annat vis. Han råder bikefit.

Md7dani2

Ny medlem
Jag kan nämna att hålet är för att avlasta pungen. Det har varit enormt påfrestande och oskönt för pungen med en vanlig sadel. Jag har dessutom nyligen gjort en akut operation där nere, så antingen sadel med stort hål eller sluta med långdistans. Då väljer jag det första alternativet.

Md7dani2

Ny medlem
Denna ser trevlig ut

Selle Italia SLR TM Superflow Saddle​

Nån som vet hur jag får reda på hur brett hålet är i mitten?

Jag har redan köpt en billig sadel som jag ska testa för en av mina elcyklar.
Dimensionen på hålet är 2,5cm och 3,5 för sänkan.

Senast ändrad:

minimalist

Aktiv medlem
Som andra har sagt så tror jag inte att hålets storlek är det bästa att gå på, även om målet är pungavlastning. Förutom att sadelns form som helhet är viktig så kan problemen kan lika gärna bero på dålig bikefit som på valet av sadel. Det bästa vore nog om du kan ta dig till en (duktig) bike fitter för att se över både position och komponentval. Befinner du dig i/nära Stockholm kan jag rekommendera Iain på Pain Free Power, i Göteborg så har du Adam på Art-V och i Kungälv har du Klas på Pro Bike Fit.

NickPick

Aktiv medlem
Här är lite hjälp. Tror dock att det inte är hålet som är grejen, men jag gör vad jag kan :)

Bilagor

• IMG_0223.png
    IMG_0223.png
    541.6 KB · Besök: 13

Pfaff

Aktiv medlem
Det är väl så att det här med sadlar, brallor och rövform i kombination är så individuellt att alla råd är djupt personliga och därför rätt värdelösa.
Tror vi varit överens om det tidigare.
Ett antal gånger till och med.

s

Aktiv medlem
Det är väl så att det här med sadlar, brallor och rövform i kombination är så individuellt att alla råd är djupt personliga och därför rätt värdelösa.
Snudd på varje gång.

Hittar man någon som kört samma sadel som en själv och fått ont av den på samma vis kan det vara värt ett försök att kopiera hens lösning då det finns en rimlig chans att man delar anatomi med den personen. Alla andras råd är mer eller mindre villospår.

simson

Aktiv medlem
Efter ha cyklat i drygt 45år så säger jag att det beror på hur hårt du trampar och hur stark du är .
När jag var ung och stark så kunde jag använda fakirsadlar i massa timmar utan problem och nu medelålders tjock och otränad så använder jag nåt med mycket mer stoppning men som sagt man får prova sig fram .

me.I.am

Aktiv medlem
Detta är faktiskt menat som ett seriöst inlägg.

Denna bilden sparade jag från en annan tråd för ett bra tag sedan. Kommer inte ihåg om denna bild var menat som ett skämt, eller om den faktiskt kan fungera.
Kommer inte heller ihåg vad den heter, eller vilken tråd det var, om den nu är en "riktig" sadel.

Kanske någon annan kan ge klarhet? Verkar som att TS har lite specialbehov?

no_noose.jpg

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Instämmer med att bara egna tester gäller. Jag körde länge på en Selle Italia SLR superflow (S3 tror jag är deras klassificering) och var nöjd. Efter att ett av stagen gått av köpte jag en Bontrager Aeolus efter tips från en bikefit. Med tiden visade den sig vara lite för bred mitt under grenen och "nöp" i insidan av låren.
Utifrån tips och recensioner gick det inte att gissa.
Trek var fantastiska - de gav mig pengarna tillbaka trots att jag kört med den i över ett halvår.

Md7dani2

Ny medlem
Detta är faktiskt menat som ett seriöst inlägg.

Denna bilden sparade jag från en annan tråd för ett bra tag sedan. Kommer inte ihåg om denna bild var menat som ett skämt, eller om den faktiskt kan fungera.
Kommer inte heller ihåg vad den heter, eller vilken tråd det var, om den nu är en "riktig" sadel.

Kanske någon annan kan ge klarhet? Verkar som att TS har lite specialbehov?

Visa bilaga 627925
Tycker egentligen den verkar fantastisk för det jag är ute efter men ursäkta språket, den är så jävla ful, den är groteskt ful. Sen undrar jag hur skön den att cykla på korta sträckor. Max 2 mil?

Den är seriöst ett av mina bästa alternativ just nu för min elcykel till jobbet.
ALDRIG att jag sätter den på min fantastiskt fina Bianchi. Det är som att svära i kyrkan eller skriva Ferrari på en fiat tipo.

Ange gärna vad modellen heter.

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Tycker egentligen den verkar fantastisk för det jag är ute efter men ursäkta språket, den är så jävla ful, den är groteskt ful. Sen undrar jag hur skön den att cykla på korta sträckor. Max 2 mil?

Den är seriöst ett av mina bästa alternativ just nu för min elcykel till jobbet.
ALDRIG att jag sätter den på min fantastiskt fina Bianchi. Det är som att svära i kyrkan eller skriva Ferrari på en fiat tipo.

Ange gärna vad modellen heter.

Verkar finnas lite olika märken som gör liknande, eller samma tillverkare genom olika kanaler. Ingen aning om det finns någon "original", eller olika kvalitéer.

Gör en bildsök med google med bilden jag postade så ser du diverse sadlar.

Md7dani2

Ny medlem
Mina önskesadlar i drömmarnas värld:

* Selle Italia SP-01 Boost Tekno Superflow Sadel svart (ser fantastiskt ergonomisk ut med snygg design, men galet dyr)

* Selle Italia SLR Superflow L (Stort hål i mitten, en billigare variant än ovan)

Har jag missat nån, lägg gärna till förslag.

Batavus

Aktiv medlem
Tror jag har den här - och har haft i flera cykel-generationer - och är supernöjd, men den finns nog inte längre att köpa. Man klarar några mil utan cykelbyxa, och bör inte ha för tjock padding ens vid längre turer, tycker jag.

Topp