Sadelhöjd?

Freahl

Ny medlem
Sadelhöjd?
Hej.

Efter att ha köpt racer nyligen så tänkte jag kolla upp lite anngående sadelhöjd.

På min gamla mtb så har jag sadelhöjd X kan vi säga. Tycker att jag sitter bra och skulle gärna börja på samma höjd igen på racern. Men på mtb:n är det 175 vevar, racern 172,5. Detta måste ju ha nån inverkan. Likaså att pedalsystemet till racer är mkt större/högre(bipositionen).

Ska jag helt enkelt bara mäta C-vevlager-Högsta höjd sadel och få sadelhöjd X på racern också?

Eller ska jag mäta från klossannläggningsytan på pedalen-Högsta höjd sadel och få samma Y-värde som mtb:n har?

Eller ännu värre, ska jag i så fall ta loss klossen från skon, sätta fast den i pedalen och mäta detta nya Z-mått som jag har på mtb:n?

För jag tänker att det bästa måttet måste vara att man kan mäta från Fotsulan-Högsta höjd sadel, eller är jag fel ute?

Tacksam för svar.
/Fredrik

Sadelhöjd?
om du mäter sadelhöjd från pedal i nedesta läget och sedan provar så känner du hur det känns. nån lite justering kanske måste till.. olika cyklar som sagt

Sadelhöjd?
Var ute förut och tog lite mått från mtb:n och sonika översatte till racern, så nu är den nästan precis som mtb.

Dock är racern kortare från sadelspetsen till centrum styre på racern, men jag tänkte att det är bättre att fuska där, än att flytta bak sadeln och då få att knät är bakom lodlinjen. Det stämmer väl?

Med mina mätningar så får jag faktiskt samma avstånd från pedalen till sadeln på båda cyklarna.

Vet ni(eller någon annan) om det finns några bra hemsidor/böcker som förklarar det här med sittställningen och där man får värdefulla tips?

Svar tas tacksamt emot

/Fredrik

Sadelhöjd?
Har nyligen köpt en ny mtb, cyklade landsväg som ungdom och har nu bestämt mig för att satsa på mtb (skog och stig) som motionsform. Men det är lite frågor som dyker upp, bland annat tips och ideer om sittställning och sadelhöjd. Så om någon har tips och ideer eller länkar så tipsa gärna mig.

Vinterkörning är också något som jag är nyfiken och intresserad av att läsa mer om liksom om cykelvård.

Underbart forum btw =D

/Håkan

Sadelhöjd?
Det går väl inte jämföra sittposition mellan MTB och racer? På MTBn måste man ha en lägre sittställning. Man kompromissar ju även där med variabeln "brötig terräng" vilket man inte behöver göra med landsvägscykel där man ju enbart ställer in sadeln för maximal kraft.

Sadelhöjd?
Kör med samma mått sadel-vevlagercentrum på både racer och MTB.
Lite vingligt i starten (bara ena tåspetsen i backen) på MTB´n då den dessutom är en FS och därmed lite hög när man ska stiga på, men sen går det desto bättre.
Kör med 175 mm vevarmar på båda men max moment på veven måste ju komma vid samma punkt (horsontella) oavsett vevarmslängd, så sadelhöjden borde vara opåverkad av denna faktor.

Mvh / Lars

Sadelhöjd?
Kul med gamla trådar som plockas fram vid behov nu och då.

I klippet från Kadens läste jag något som fick mig att le lite framför datorn.

Be din medhjälpare att hålla en stor bok, placerad med ryggen så långt upp i grenen som möjligt. Mät sedan din benlängd från golvet till grenen. Man får jobba lite för att efterlikna sadeltrycket,

"boken ska i allmännhet längre upp än vad många tror är möjligt."

Sadelhöjd?
Läste ni pratbubblorna som skall återspegla konversationen med medhjälparen vid benmätningen?

Citat från kadens Nr1:2006

Medhjälpare: "Sitter boken så högt upp som det går nu?"
Cyklist: "Ja jag kommer lätt upp i höga C.....!"
Medhjälpare: "Ok, lite till då!"

Stefan Larsén har uppenbarligen lite småsjuk humor:)!

I vilket fall som helst så är det än av de bättre artiklarna som hanterar sittställning på svenska.

Sadelhöjd?
Man får nog bäst resultat med "Alla tiders HUSKURER" men jag föredrar "Stora familjeläkarboken".

Bok.jpg ht=725

Tillbaka
Topp