Sadelproblem för tjejer?

Pman

Medlem
Sadelproblem för tjejer?
Jag har lyckats att få min sambo att testa det här med MTB, efter en hel del tjatande...
Jag ordnade fram en riktigt fin hojj, en Specialized FSR S-works med full XTR och Crossmax SL samt
annat "godis". På denna sitter en Specialized Body Geometri sadel, mediumbredden.
Problemet med provturen blev att hon fick så fruktansvärt ont i baken på denna sadel. Jag justerade
upp nosen lite samt provade lite olika höjder på sadelstolpen. Ingenting hjälpte. Det var nu inget gnäll bara för att hon egentligen inte ville prova MTB utan jag såg att hon hade ont. Det bör tillägas att jag har cyklat på denna sadel utan att få ont.

Vad kan göras?
Räcker det med att ordna riktiga cykelbyxor med vaddering eller måste jag skifta till hennes sadel från hennes citybike?

Sadelproblem för tjejer?
Jag fick oxå ont i rumpan efter ett par turer och köpte dessa oändligt fula cykelbrallor med vaddering/blöja. Känns som att man skitigt på sig med dom men dom funkar superbra mot ont i baken, så jag kryper till korset varje gång och kör med dom....

Sadelproblem för tjejer?
Funkar citybike sadeln?
Ta den till MTBn.
Försök hitta en sadel som är lik den och sätt den på citybiken.

Har hon hittat en sadelmodell som känns bra så är det en sån hon ska ha.

Sadelproblem för tjejer?
Det är ofta så att tjejer är bredare över bäckenet och därmed har längre avstånd mellan sittbenen. Detta gör att man kan behöva en sadel som är bredare än vad de flesta killar kräver. Det verkar dock som om du redan har koll på detta? Cykelbyxor med vaddering är att rekommendera för komfortens skull. Tycker ni att de är anskrämligt fula så kan man dra ett par andra byxor över eller köpa ett par shortsliknande cykelbyxor med en vadderad tight inuti. Sadel är ju ytterst idividuellt och det går numera att prova sig fram till vilken bredd man har mellan sittbenen och köpa sadel efter detta. De flesta större, välsorterade butiker kan bistå med detta. Just Specialized som du nämner har ju gjort sak av detta i sina marknadsföringskampanjer på senare år.

Så - cykelbyxor oxh stäm av att det är en korrekt sadel så ordnar det sig nog. Sedan så måste man ju faktiskt också bli sadelvan. I början så blir det obekvämt men man vänjer sig. OBS! det skall inte vara smärta i perineum (mellangården) utrymmet mellan framstjärt och bakstjärt för då är man illa ute! Där ligger nämligen en hel massa känsliga nervtrådar för känsel i underlivet... inte bra att förstöra...... det är där en bredare sadel kommer till nytta :)

Du hade säkerligen redan koll på detta... hoppas det funkar fint nu så att du får ut henne på den fina cykeln!

Lycka till!! / R

Sadelproblem för tjejer?
Ofta funkar det bättre att ha nosen en aning neråt för tjejer, jag brukar ha det eller horisontellt, aldrig uppåt. Ett sadeltips är SDG Bel Air, lagom bred, för breda sadlar är ett otyg ;)

Sadelproblem för tjejer?
Tackar för tipsen, jag ska försöka få henne till att trivas på hojjen.

Det som var riktigt surt att höra (för en pryltokig MTB cyklist) att om jag inte ordnade
med sadelproblemet så kunde det lika gärna vara. Det är som att säga: "Är inte Ferrarin
röd så kan det lika gärna vara."
(Jag anser att en MTB för 55 tusen som hon nu får cykla på håller "Ferrariklass" i MTB världen. Och ja, skulle jag köpa en Ferrari så skulle den vara röd men fick jag ett bra pris på en svart så kunde det också gå bra...)

Sadelproblem för tjejer?
Johan_Olsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, jag vill köpa en sadel till min fru. Vad
> skall jag ha? Hon är fulländad!

Vilken tur att hon inte är ändlös då..... hö hö

Det säkraste är nog att ta med henne till en bra cykelbutik så att hon får prova lite sadlar. Det blir lite lotteri annars.

Sadelproblem för tjejer?
En del butiker har en mojäng där man kan mäta hur brett man har mellan sittknölarna så att man kan köpa sadel med rätt teoretisk bredd.

Man kan mäta själv genom att sätta sig på en bit wellpapp som får deformeras men få tillverkare anger bredden.

Sadelproblem för tjejer?
Om du nu ändå skaffat en superhäftig cykel får du ju se till att hon får kanonfina cykelbyxor samt en sadel hon tycker om. Min fru tycker inte om följande sadlar, Flite, Arione Carbon, Gobi samt Specialized Body Geometry. Däremot verkar den Terry Women's Butterfly jag köpte på Cycleomponenets hyfsat bekväm. Tycker att Specialized's BG-sadel är sådär - använder den i och för sig varje dag på crossen till och från arbetet men kan förstå om hon inte tyckte om den.

Sadelproblem för tjejer?
En bild från provturen, man kan se hur mycket jag har lutat sadeln bakåt. Men jag ska prova med att luta den frammåt samt riktiga cykelbyxor...

Bilagor

• DSC03940.JPG
    DSC03940.JPG
    145.5 KB · Besök: 78
Sadelproblem för tjejer?
Denna sadel är en mycket bra sadel för tjejer ( men även för killar med ont i rumpan). Den översta är dam och den undre herr ( Verkar inte vara någon skillnad mer än färg). Detta är bara två av Specialized hela stora sortiment av bra sadlar. Dessa är ganska billiga och hamnar runt 3-400 spänn.

BG 2 Sport.

04SaddleBG2SportWomens_l.jpg

04SaddleBG2Sport_l.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Sadelproblem för tjejer?
Lotta B skrev:
> Ofta funkar det bättre att ha nosen en aning
> neråt för tjejer, jag brukar ha det eller
> horisontellt, aldrig uppåt. Ett sadeltips är SDG
> Bel Air, lagom bred, för breda sadlar är ett
> otyg ;)

Jag får lätt besvär med domningar där nere
men min nya SDG Bel-Air med ko-skinn (imit.)
är den hittills skönaste och snyggaste sadel jag haft.

http://www.borguddbros.com/shop/ind...152&category_id=&option=com_phpshop&Itemid=11

Det står angivet att den har Cromo-rör men det är
titanrör.
/Pär

Senast redigerad av en moderator:
Sadelproblem för tjejer?
Själv har jag röd plysch/vitt skinn, mmmm :) Helt OT så verkar det där vara en höjdarshop med kul grejer, borguddbros.com, har aldrig sett den förut...

Sadelproblem för tjejer?
Var detta den första riktiga turen på mtb för henne? Då tror jag att hon hade fått ont i röven oavsett sadel, och det hade inte hjälpt med redig cykelblöja heller. Kör några turer så hon får vänja sig, och har hon fortsatt ont är det nog läge att byta sadel.

Sadelproblem för tjejer?
Håller med, har man inte cyklat på ett bra tag får man nog ont oavsett sadel. "Hårdhet i dalen" tar lite tid att bygga upp.

Sadelproblem för tjejer?
Indurain skrev:
> Tjejen i det här klippet verkar ha hittat rätt
> sadel :)
>

Lysande! Vilken Bianchi-reklam sen då!

/C

Sadelproblem för tjejer?
cerberos skrev:
> Sedan så
> måste man ju faktiskt också bli sadelvan. I