Sadelstolpe i aluminium + carbon ram =fast

Hej,

Jag har en gravel som tyvärr blivit hängandes på väggen på tok för länge. Kände att det var dags att ta tag i cyklingen på nytt och märkte att det inte gick att justera sadelhöjden. Efter lite research insåg jag att det troligen handlar om galvanisk korrosion? Jag köpte cykeln för några år sedan och har inte tänkt på detta förens nu.

Nu till varför jag startar en ny tråd, hur i hela friden får jag upp så att jag kan justera sadeln?

Enligt AI var det bara köra ner ammoniak eller slå med en slaggborr på sadelstolpen (känns lite crazy) så tips mottages mer än gärna!

Enligt AI - verkar som vettiga råd..

Step-by-Step Removal Process
  • Initial Prep: Remove the seat binder bolt, or remove it entirely to create more space.
  • Lubrication: Apply penetrating oil, ammonia, or Coca-Cola around the seatpost gap and let it soak for several hours, perhaps even days, reapplying as necessary.
    • Här hade jag testat att hänga cykeln uppochner och fylla på underifrån med vätskan. Cola eller ammoniak då, eller ev olja (vanlig motorolja borde funka eller ev diesel)
  • Thermal Expansion (Hot Water): Pour boiling water over the outside of the carbon seat tube. The aluminium post inside should break free due to the different expansion rates of metal and carbon.
  • Thermal Contraction (Freezing): Use a CO2 extinguisher or dry ice placed inside the seatpost to shrink it, then attempt to twist it out with a pipe wrench.
  • Leverage: If the saddle is still attached, use it to twist the post back and forth. If not, clamp a seatpost-diameter tool in a vise and use the frame as leverage.
  • Cutting (Last Resort): If all else fails, use a hacksaw blade to cut the seatpost from the inside, being extremely careful not to cut into the carbon frame.

Cola tror jag inte på de de tagit bort fosforsyran ur blasket, socker, färg och vatten löser nog alu dåligt.
Inte enligt de själva:

Ingredienser

Kolsyrat vatten, socker, färgämne (sockerkulör E150d), surhetsreglerande medel (E338), naturliga aromer, koffeinarom.

E338 är alltså fosforsyra.

Inte enligt de själva:

Ingredienser

Kolsyrat vatten, socker, färgämne (sockerkulör E150d), surhetsreglerande medel (E338), naturliga aromer, koffeinarom.

E338 är alltså fosforsyra.
Sorry, då hade jag fel om det. Har själv provat att lösa saker med cola och det funkade inte alls, så med fosforsyra och beprövad erfarenhet.

Tillbaka
Topp