Sadelstolpe racer

toshiba

Aktiv medlem
Sadelstolpe racer
Eftersom jag är lat så undrar jag om nån kan peka med hela handen och berätta vilken sadelstolpe jag ska köp och var. Min fina plastracer matchas inte alls av den nuvarande sadelstolpen som väger nästan tre hekto. Önskemål:

* Lätt
* Kolfiber av estetiska skäl
* 31.6 mm
* ca 300 mm (behöver 200 mm "utstick")
* Max SEK 1500
* Normal setback för racer, dvs 15-30 mm.

För säkerhets skull vill jag påpeka att jag är fullt medveten om att jag inte blir det minsta snabbare av att lätta hojen ett hekto.

Sadelstolpe racer
toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> Very interesting! Svårt att avgöra på webben
> hur det funkar med sadelposition, men man kan ju
> åka till butiken och kolla in den IRL.

Kolla bara att den finns hemma innan du åker dit. Pedalogerna är en grymt bra liten butik men de har ett väldigt begränsat sortiment i eget lager.

Sadelstolpe racer
Tänkte tipsat om New Ultimates med lite setback men de var visst några hundra kronor för dyra. Grymt fin annars. Måste du ha setback? Annars är ju Token givet om du vill ha kolfiber

Sadelstolpe racer
http://velocitebikes.blogspot.com/2010/06/velocite-tlcs31-seatpost-final-puzzle.html kommer kosta runt 1500 eller strax under tror jag. med titanskruv så blire nog ner under 160 gram. allt i kolfiber förutom skruvarna. kremsykkel tar hem dem till norden.
velocite-tlcs31-007_thumb4.jpg ht=531

velocite-tlcs31-and-scs-041_thumb3.jpg ht=394

Senast redigerad av en moderator:
Sadelstolpe racer
Jensen skrev:
> http://velocitebikes.blogspot.com/2010/06/velocite
> -tlcs31-seatpost-final-puzzle.html kommer kosta
> runt 1500 eller strax under tror jag. med
> titanskruv så blire nog ner under 160 gram.

Vad är diametern på skruvarna?
Med titanskruvar bör det vara (minst) M8 för att man skall vara säker på att de håller.
Eller går gramjagandet före allt annat?

/Håkan

Sadelstolpe racer
håkanC: M8? Vilket årtioende lever du på? M6 som KCNC kör med fungerar ju utmärkt och New Ultimates M5 (?) håller ju bra med, Token kör även de pyttesmå skruvar.

Edit: Skrev fel skruvstorlek, tänkte bara på huvudet

Sadelstolpe racer
HåkanC: Litar du inte på mig och tillverkarna att det håller även om skruvarna är mindre? Extralite har t.ex. en maxvikt på 95kg om jag minns rätt och vet inte om KCNC ens har någon även om de flexar en del när man kommer upp i vikt. Aldrig sett en skruv gå av på en KCNC, New Ultimate eller Extralitestolpe, har däremot sett ett par New Ultimatestolpar som gått sönder

Sadelstolpe racer
M5 eller vad det nu är på KCNC håller alldeles utmärkt, och har så gjort ett par år, jag väger +80kg och cykeln körs i skogar med mycket sten och rötter.

Sadelstolpe racer
Denna kanske?http://cgi.ebay.com/Brand-New-Carbon-Road-Bike-MTB-Seatpost-300mm-200g-/270591692418?cmd=ViewItem&pt=Cycling_Parts_Accessories&hash=item3f00858e82

Sadelstolpe racer
cerro skrev:
> Tänkte tipsat om New Ultimates med lite setback
> men de var visst några hundra kronor för dyra.
> Grymt fin annars. Måste du ha setback? Annars är
> ju Token givet om du vill ha kolfiber

Har du länk på den? Ska mäta lite på sadelposition och se om det går utan setback. Tack alla andra.

Sadelstolpe racer
Vart tog alla platta aerostolpar vägen som fans på alla racercyklar förr. Nu ser man såna möjligtvis på tempohojar. Det ska vara aero på allt utom stolpen nuförtiden, dessutom extra tjocka stolpar.

Sadelstolpe racer
Obed skrev:
> Vart tog alla platta aerostolpar vägen som fans
> på alla racercyklar förr. Nu ser man såna
> möjligtvis på tempohojar. Det ska vara aero på
> allt utom stolpen nuförtiden, dessutom extra
> tjocka stolpar.

Vill man ha lätt och styvt med kolfiber måste man öka dimensionen, eftersom ramarna ska vara styva så ökas dimensionen på sadelröret och självfallet även sadelstolpen. Att vingformad adelstolpe blir styv på fel ledd och därför väldigt okomfortabel gör att få vill cykla på med en sån, att det dessutom är mer aerodynamiskt med lätta högprofilshjul gör att snart varenda landsvägscyklist åker runt med hjul i prisklassen som proffsen kör med... :-) T

Sadelstolpe racer
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://velocitebikes.blogspot.com/2010/06/velocite
>
> > -tlcs31-seatpost-final-puzzle.html kommer kosta
> > runt 1500 eller strax under tror jag. med
> > titanskruv så blire nog ner under 160 gram.
>
> Vad är diametern på skruvarna?
> Med titanskruvar bör det vara (minst) M8 för att
> man skall vara säker på att de håller.
> Eller går gramjagandet före allt annat?
>
>
> /Håkan

vet inte, har inte en själv. men om tillverkaren själv skickar med titan skruv o står för garanti, så tror jag inte att det ä nå problem i detta fall. har själv kört med m6 titanskruv (eller vare är på kcnc) till sadelstolpen senaste 6 åren, utan problem. sen får du väll analysera det hur du vill. så nej, gramjagandet går inte före allt, då hade det väll varit nylonskruv eller alu skruv o inte titan :D man bör väll dock inte dra åt skruvarna för hårt, men det ska man ju aldrig göra.

vet i alla fall att det inte är nå viktgräns på den där stolpen, alltså ingen max vikt.

Tillbaka
Topp