Sadelväska till landsvägscykel

Tubolito ger väl högt rullmotstånd om jag inte missminner mig. Om man är ute efter effektoptimering är det väl latex som gäller.

Nedan är lite data från https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tubolito. Skillnaden i rullmotstånd mellan latexslangen och Tubolito S-Tubo Road är enligt mig marginell (0,5W) om däcken är ordentligt pumpade. Viktskillnaden är däremot betydligt större (58g per hjul). Tubolito håller dessutom luften bättre än latex. Det är skönt att slippa behöva pumpa däcken inför varje tur ?

RR.PNG

Har en Specialized Road Bandit monterad bak på sadeln, med grejerna packade i en Lezyne Caddy Sack.

IMG_0360.jpeg

1625843537116.png

Data från samma test om hur snabbt luften går ur. Cyklar man landsvägscykeln bara en gång i veckan som jag ofta gör (resten grus, eller en annan landsvägscykel) och är tryckperfektionist vill man nog pumpa den varje gång ändå. Fast kör man två dar i rad så slipper man nog pumpa dag två åtminstone, det gör man inte med latex.

Jag har en sån svindyr Silca Hiro Chuck på en schysst golvpump, rekommenderas om man har latexslang, man vill inte ha en tjorvande eller långsam chuck om man behöver använda pumpen ofta.

Så då har jag fått hem det jag behöver till min nya sahoo drypak! Har packat in stripes, däckjärn, ventiladapter, slang, multiduk, lezyne pocket drive, crankbrothers multitool.
Pumpen är på 14cm och det är precis så att den kan ligga raklång i väskan. Allt fick plats utan något bekymmer. Kan stoppa i några småsaker till om jag vill. Kommer nog att skaffa tubolito i framtiden för att få ännu mer plats. Nu känns det riktigt skönt att ha en färdigpackad "fixa-på-vägen" väska som jag kan ha på cykeln när jag är ute och tränar eller tar en kortare runda. Tack alla ni som kommit med råd och tips. Så jävla bra forum här?

Bilagor

• 20210719_135949.jpg
    20210719_135949.jpg
    592.5 KB · Besök: 134
  • 20210719_140738.jpg
    20210719_140738.jpg
    830.7 KB · Besök: 127
Min sadelväska ser aldrig vinden, det är en ända och ett par stora lår i vägen precis hela tiden. Jag har svårt att se hur den skulle påverka luftmotståndet öht faktiskt.
hal aldrig sett en sadelväska som inte ser vinden. mellan låren pressas luft i högre fart än cykelns fart. allt som finns där hindrar din framfart. i motvind är detta mer märkbart.

aerocoach verkar ha lite egna resultat. flaskor med vettig utformning i ramens huvudtriangel har tidigare visat sig minska luftmotståndet, inte öka det. det är alltså för vissa kombinationer av cyklar och flaskor bättre att ha sådana flaskor där än att inte ha dem.

medfört att vissa tävlat med nästan tomma flaskor,

hal aldrig sett en sadelväska som inte ser vinden. mellan låren pressas luft i högre fart än cykelns fart. allt som finns där hindrar din framfart. i motvind är detta mer märkbart.

aerocoach verkar ha lite egna resultat. flaskor med vettig utformning i ramens huvudtriangel har tidigare visat sig minska luftmotståndet, inte öka det. det är alltså för vissa kombinationer av cyklar och flaskor bättre att ha sådana flaskor där än att inte ha dem.

Återigen. Tittar man på tävlingar så är bakåtvinklade flaskhållare bakom sadeln väldigt vanligt. Troligen för att det är bra i verkligheten - få elitutövare ger bort fördelar i onödan.

Tror du att vi amatörer på riktigt känner någon skillnad? Jag tror det endast är eliten som märker någon skillnad om ens det.

Tror du att vi amatörer på riktigt känner någon skillnad? Jag tror det endast är eliten som märker någon skillnad om ens det.
även vi vardagscyklare drabbas av motvind, vilket effektivt sett ökar vår fart genom lufthavet. och då märks små skillnader relativt mer.

ja, jag har testat med och utan under sådana förhållanden och kommer efter det inte använda sadelväska mer.

det är dessutom fult:)

Jag har en liten sadelväska som gömmer sig ganska bra bakom sadelstolpen. Märker mer av drickaflaskorna än sadelväskan. Fungerar också som stänkskydd vid måttligt blöt vägbana.

C9A47864-BAA9-41F8-8C7A-67FF8E833DA5.jpeg

Ja ja, erkänn bara att det är töntstämpel på en liten funktionell sadelväska. Reparationsprylar skall ligga och skava i ryggfickan om man nu inte har följebil.
Kör man grusväg (gravel på svenska) bör man däremot ha en lång jävla strut till väska under sadeln. Har man problem att fylla den kan man ju alltid karva till en frigolitdummy och stoppa in. Ser coolt ut!

16F7A932-EE33-499E-89A4-CE0C7EC0D1AE.jpeg

En tubolitoslang, däckjärn, insexnyckel, kolsyrepatron och en kolsyrepump. Vad mer behövs liksom? Brukar fippla till stropparna så de inte hänger ner.

Väsktråd, jag hoppar in o ställer en fråga. En väska där det får plats gympabyxor, ett par gympaskor, en t shirts och ett par kalsonger. Tips på sån eller? Kan det rymmas i lämplig styrväska? Eller toprörsväska?

Väsktråd, jag hoppar in o ställer en fråga. En väska där det får plats gympabyxor, ett par gympaskor, en t shirts och ett par kalsonger. Tips på sån eller? Kan det rymmas i lämplig styrväska? Eller toprörsväska?
Skor låter som det kan vara knepigt att klämma in där. Jag hade satsat* på en sadelväska. Fast det finns säkert styrväskor som är tillräckligt stora.

* För att jag har en

Vet inte någon cykelväska som får plats för det men jag har med mig liknande grejer de dagar jag cyklar till och från jobbet och då använder jag en löparryggsäck. Köpte en Asics löparryggsäck för några år sen för ca 500kr och den funkar mycket bra. Slimmad design och sitter tajt mot kroppen.

Senast ändrad:
Vet inte någon cykelväska som får plats för det men jag har med mig liknande grejer de dagar jag cyklar till och från jobbet och då använder jag en löparryggsäck. Köpte en Asics löparryggsäck några år sen för ca 500k och den funkar mycket bra. Slimmad design och sitter tajt mot kroppen.
Vill helst undvika ryggsäck, kör det till jobb några mil vilket är ok. För 500k med övernattning hos vän tänker jag nån form av cykelväska är mer behagligt.

Vill helst undvika ryggsäck, kör det till jobb några mil vilket är ok. För 500k med övernattning hos vän tänker jag nån form av cykelväska är mer behagligt.

En tailfin, kanske? Ganska dyr, men om du cyklar 50 mil kanske du gör det fler gånger?

Vet inte någon cykelväska som får plats för det men jag har med mig liknande grejer de dagar jag cyklar till och från jobbet och då använder jag en löparryggsäck. Köpte en Asics löparryggsäck några år sen för ca 500k och den funkar mycket bra. Slimmad design och sitter tajt mot kroppen.
Får väl plats i vilken sadelväska som helst med en volym på 10 liter eller mera?

Får väl plats i vilken sadelväska som helst med en volym på 10 liter eller mera?
Det gör det säkert. Ville bara dela med mig av en annan lösning om TS inte hittar det han söker.

Jag har alltid en liten sadelväska på där jag har det jag behöver för att fixa eventuella fel så jag kan ta mig vidare hem. Ska jag ta med mig packning så vill jag inte hålla på att byta väska och flytta över verktyg mm så då tar jag hellre på mig en liten ryggsäck som inte fångar upp alltför mycket vind och den jag har är så bekväm att jag glömmer av att den sitter på ryggen.

Notera att anledningen till att cyklister på uci-landsvägslopp inte har ryggsäck är för att det inte är tillåtet, med rätt design sänker det luftmotståndet.
Med det sagt så får man plats med trådkaparens kläder, om skorna är nätta, i en ca 5 liters stor sadelväska, och det kan mycket väl vara bekvämare än med ryggsäck.

Edit: (4 liter) något i den här stilen:
Screenshot_20241005-090255~2.png

Senast ändrad:
Annars finns ju sadelväskor från Carradice. Då kan man, utöver skor och kläder även spänna fast större föremål som liggunderlag. Tror väskan jag har kan vecklas ut till att rymma 23 liter. Inte lika aero som de ”strutväskor” som är så moderna nuförtin.
IMG_1037.jpeg

En lite större sadelväska fungerar. Gäller dock att inte köpa större än nödvändigt och att montera den korrekt för att minska risken för gung. Jag har några stycken i olika storlekar från 17 liter och nedåt. Den på bilden är på 7 liter.

Bilagor

• IMG_8951.jpeg
    IMG_8951.jpeg
    2.1 MB · Besök: 56
En lite större sadelväska fungerar. Gäller dock att inte köpa större än nödvändigt och att montera den korrekt för att minska risken för gung. Jag har några stycken i olika storlekar från 17 liter och nedåt. Den på bilden är på 7 liter.

Det finns någon hållare för strutväskor, som gör att de sitter stadigare. Jag tror jag sett det bla på en av @Peth hojar.

Det finns någon hållare för strutväskor, som gör att de sitter stadigare. Jag tror jag sett det bla på en av @Peth hojar.
Visst är det så. Har en ”stabilizer” som gör att strutväskan sitter som gjuten och inte svänger en mm. Plus är att man kan fästa ett par extra flaskhållare och få med sig massor med vätska när man ska ut i obygden.

Edit: länk.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp