Sadlar med hål osv

Troende

Ny medlem
Sadlar med hål osv
Har varvat mellan två cyklar och sadlar (Power och Pro Stealth) under cirka sex månader och funderar om fler har liknande upplevelse. Mina tidigare sadlar har aldrig skapat problem under varken träning, race eller flerdagars 10h+ men jag tycker att bonusen av båda ovan är att det är bekvämare att ligga i bocken/flatback längre tid då perineum får lägre tryck på sig.

Men, jag upplever att jag får skav där man sjunker ner i hålet och bibsen likaså. Vet inte riktigt om det går att hjälpa eller finns det någon poäng om att testa en med bredare/smalare skåra? Tittar lite på SQlabs ergowave ( https://www.bikester.se/sqlab-612-ergowave-active-sadel-s-tube-svart-495215.html ) eller Selle Italia SLR Boost ( https://www.bikester.se/selle-italia-slr-boost-tm-saddle-black-1056515.html ) som inte riktigt har samma design som Power och Stealth.

Hörde för övrigt nyss i en Trainerroad (tror jag det var) att det där med att perineumtryckets åverkan på innanmätet/blodtryck etc uppmätts var minimalt så det är egentligen bara smaksak.

Sadlar med hål osv
Man kan ju alltid prova sig fram. Har du rätt sadelhöjd?
Ett stort hål i sadeln gör ju att trycket fördelas på andra ställen, inte försvinner dom vissa tror. Jag tyckte att modellen power var kass och inte ens snygg s för mig blev den kortvarig. Ibland vill man dock tro ?

Sadlar med hål osv
Rätt sadelhöjd är ju ganska flexibelt men har testat justera åt de flesta håll och tycker inte det löser skav. Jag tror egentligen inte att det är trycket nedåt som är ett problem utan mer att dyna/kropp rör sig mot varandra i urgröpningen – är väl också ett tryck men inte riktigt samma. Borde kanske kombinera med ett hål i sittdynan också…

Sadlar med hål osv
Slutade med skurna sadlar 2016, har inte ens haft cykelbyxor med dyna i år. Längsta dagstur runt 300km, eventuellt skav motverkas med Assoskräm.
Cyklar mest med Ideale 90 och Giles Berthoud Solour

Senast ändrad:
Sadlar med hål osv
Svårt med tips då det är så individuellt.

Jag har t.ex. gått från Brooks med utskärning till just Pro Stealth och upplevt en enorm förbättring. "Hammockkänslan" i Brooks-sadeln fungerade inte alls för mig när jag var mer framåtlutad men med Pro-sadeln har jag inte ens haft antydan till problem efter 60 och 100-milare.

De sadlar du listat samt kanske Specialized Power Mimic låter som vettiga varianter att prova.

Sadlar med hål osv
Ja, Mimic verkar ju rätt intressant med typ lätt support i den regionen, kanske värt ett försök. Gillar nog mer Stealth-sadelns nos fast kan stå ut med vilken som. Angående infitiny så verkar det ju vågat, men det blir ju än mer hud i kläm även om tryckpunkterna för sittben minskar – fast omöjligt att veta utan att testa så…

””However, for many women, the hard edge of the cut-out can present a problem, with soft tissue chafing or even being ‘sucked into’ the hole. To add some graphic imagery, the popularised term among women’s cycling circles for this is ‘flapmash’. Nice.” https://www.cyclingweekly.com/revie.../specialized-power-mimic-expert-womens-saddle

4dtapvqg.jpg

Screenshot-2018-10-05-15.50.08.png

Sadlar med hål osv
ett förekommande problem är att folk av oklara närmast religiösa skäl tror att sadeln i alla situationer ska monteras plant. när man har drop på styret och framåtlutad position resulterar det i att man sitter på blygdbenet i stället för sittknölarna.

den polstring som erbjuds där framme är vederbörandes könsorgan. man försöker kompensera med blöja.

enligt mig bättre att vinkla fram sadeln:)

Sadlar med hål osv
kais01 sa:
ett förekommande problem är att folk av oklara närmast religiösa skäl tror att sadeln i alla situationer ska monteras plant. när man har drop på styret och framåtlutad position resulterar det i att man sitter på blygdbenet i stället för sittknölarna.

den polstring som erbjuds där framme är vederbörandes könsorgan. man försöker kompensera med blöja.

Sadeln ska sitta rakt så att du inte kassar framåt och sitter på sadeln näsa och får tryck av det istället, samt behöver hålla emot med armarna.

Du behöver träna på att kröka ryggen mer.

Sadlar med hål osv

Bilagor

• SLR Boost.png
    SLR Boost.png
    195.4 KB · Besök: 316
  • 190725_Selle_SLR_Boost_Ti_L3.jpg
    190725_Selle_SLR_Boost_Ti_L3.jpg
    98.2 KB · Besök: 209
  • 191017_SLR_Ti.jpg
    191017_SLR_Ti.jpg
    130.2 KB · Besök: 247
Senast ändrad:
Sadlar med hål osv
Spacekitty sa:
kais01 sa:

Sadeln ska sitta rakt så att du inte kassar framåt och sitter på sadeln näsa och får tryck av det istället, samt behöver hålla emot med armarna.

Du behöver träna på att kröka ryggen mer.

det är just dessa två var för sig obehagliga upplägg som är värda att undvika.

Sadlar med hål osv
kais01 sa:

Världens vad jag vet alla uttalade bikefitters säger att sadeln alltid ska vara plan utom i ett par sällsynta särfall.
Sen att en envis farbror i Östersund kör med sadeln som kulhavy gör det ju inte till fakta.
Ridefit, bikefitjames, Steve hoggs osv bör du kunna kolla upp själv.

Det finns ju en anledning att kanske 1 av 200 kör med kraftigt lutande sadel. Måste vara jobbigt för händerna ??.

Sadlar med hål osv
De flesta trivs med plan sadel, men har man besvär är det ju rätt enkelt att prova att vinkla om någon grad. Varför inte testa?
Det är billigare än att byta sadel eller annat.
Jag tycker många verkar byta styre, styrstam, sadel etc långt före de testat att justera de grejer de redan har alldeles gratis.

Sadlar med hål osv
kais01 sa:
Raggamuffin sa:
Vinklar jag fram sadeln får jag ont i händerna som ett brev från den gamla posten när det var en riktig post.

när jag cyklar drar jag i armarna för att få fart. trycket på armarna påverkas inte av sadelvinkeln.

Trycket på armarna påverkas i allra högsta grad av sadelvinkeln, jag kör själv med sadeln vinklad framåt ibland.
Jag drar också i styret för att få kraft ibland, men inte konstant under t ex 40 mil, då behöver jag en balanserad sittställning.

Kör man XCO så spelar komforten ingen roll och att optimera för uppförsbackar som Kulhavy gör är snarare märkligt att inte fler gör, han har den inte alls så vinklad på CE t ex eller sin linjecykel. Leo på Pole tänker likadant men de flesta av oss cyklar även platt och ibland långt.

Sadlar med hål osv
Lejon sa:
De flesta trivs med plan sadel, men har man besvär är det ju rätt enkelt att prova att vinkla om någon grad. Varför inte testa?
Det är billigare än att byta sadel eller annat.
Jag tycker många verkar byta styre, styrstam, sadel etc långt före de testat att justera de grejer de redan har alldeles gratis.
Minns jag rätt handlar kais01 vinkling inte om någon grad utan rätt många grader.

Dock inga invändningar mot att testa att justera saker istället för att köpa andra.

Senast ändrad:
Sadlar med hål osv
Klart man ska testa, på min HT vill jag ha nosen lite uppåt t ex

Säger inte att det är fel, men jag tror att de flesta inte trivs med den sadelvinkel Kais kör med.

image2.jpg

Men allt är väl värt att testa.

Sadlar med hål osv
Sixten Fors sa:
kais01 sa:
när jag cyklar drar jag i armarna för att få fart. trycket på armarna påverkas inte av sadelvinkeln.
När jag cyklar trycker jag med benen för att få fart. Tänker jag fel?

jo man kan ju hålla emot med låsta pedaler, men annars lyfter man närmast ur cykeln om man trampar hårt utan att hålla emot med armarna.

vid rull nedför skulle man trycka med armarna en del, men luftdraget motverkar kanske detta som på motorcyklar. hursomhelst knappast ett problem. det är ju i tid sammanlagt mycket mer cykling plant och uppför.

vid inbromsning trycker man förstås mot handtagen, men den belastningen kan ju svårligen påverkas av sadelvinkeln...

Sadlar med hål osv
kais01 sa:
Sixten Fors sa:
kais01 sa:
När jag cyklar trycker jag med benen för att få fart. Tänker jag fel?

jo man kan ju hålla emot med låsta pedaler, men annars lyfter man närmast ur cykeln om man trampar hårt utan att hålla emot med armarna.
Har sett proffs ligga i täten av klungan med underarmarna på styret trampandes i en fart jag inte tror jag kan komma upp i och det utan att lyfta från sadeln.

Sadlar med hål osv
det finns en viss distorsion i bilden strax ovan som ger viss överdrift. här är samma cykel sett mera rent från sidan.

förstås en radikal vinkel, men den som råkar passa min underdel. kan inte rå för att mina sittknölar är förhållandevis små. har förstås prövat plan sadel och alla vinklar däremellan. sitter skönt, har aldrig blöja, och aldrig domning i paketet.

min tes är att man ska prova ut vad som passar i det enskilda fallet och sedan stå för det, och inte gå på det evangelium som plan sadel till varje pris faktiskt är.

ts kunde gärna pröva olika vinklar innan han försöker hälla pengar på problemet med en ny sadel. med sannolikt samma problem.
.

Bilagor

• 4A026677-11AA-43B0-B235-53FDADB6985C.jpeg
    4A026677-11AA-43B0-B235-53FDADB6985C.jpeg
    673.8 KB · Besök: 208
Sadlar med hål osv
Spacekitty sa:
Sixten Fors sa:
Spacekitty sa:
Cyklar du verkligen på riktigt eller är du bara internetcyklist?
Syftning? DU vem?
Inlägget precis ovan. Behöver det förklaras eller tycker du det känns som att alla här bara internetcyklar?
Det kan t.ex. hända att någon klämmer in ett inlägg medan du skriver, vilket ändrar ordningsföljden. Självklart kan man/jag analysera tidsstämpeln och räkna sannolikhet. Enklast är dock att man är tydlig redan när man syftar, alltså nick istället för ordet du.

Vilka du anser internetcykla och mindre värda än dig har jag ingen aning om. Därför är det bra om du tydlig när du adresserar ditt skitsnack.

Sadlar med hål osv
Sixten Fors sa:
Vilka du anser internetcykla och mindre värda än dig har jag ingen aning om. Därför är det bra om du tydlig när du adresserar ditt skitsnack.

Att du tycker kais01 är mindre värd får stå för dig. kais01 ger ett intryck av att aldrig ha cyklat mer än velodromlopp med dom enorma krafter där han lyfter från sadeln konstant och måste hålla i sig ordentligt.

Sadlar med hål osv
tar gärna en runda irl med ditt gäng spacekitty.

och när jag berättar om mina erfarenheter är det också irl. hade en gång också uppfattningen att plan sadel nog var bra, men sen märkte jag att med en mer förutsättningslös inställning fanns förbättringar att göra.

mer irl och mindre internet om du så vill.

Sadlar med hål osv
kais01 sa:
ts kunde gärna pröva olika vinklar innan han försöker hälla pengar på problemet med en ny sadel. med sannolikt samma problem.

Om du läst vad jag skrev så har jag finjusterat rätt mycket under dessa månader, och för att du ska slippa undra, även lägger tid för att ordentligt se vad som fungerar (sex månader är cirka 250h+ av det som är loggat). Och att en ny sadel skulle ge samma problem håller jag inte riktigt med om, även om jag ställer mig vänlig till grundtanken.

Som det ser ut nu så är SQlab lovande pga en annan design av urgröpningen, Mimic kanske jag kan testa av butik eller annan cyklist. Den största delen av tugga-linda-säsongen är ändå över och grushojens vinklar eller användning är inte riktigt samma så Stealth-sadeln får hänga kvar ett tag till. Höstens/off season tyngdlyftning brukar också bidra till att öppna upp höften bättre så får utvärdera eftersom.

Sadlar med hål osv
kais01 sadel blir väl nästan horisontell med lite sag i bakfjädringen.
Men handtagen ser ut att sloka neråt. Perspektivet? Väldigt obekvämt för mig.
Jag är sugen på en SQ Lab sadel men blir lite tveksam om man blir låst till en position längst bak på sadeln .

Sadlar med hål osv
var nyss ute en landsvägsrunda några mil, och kan glädja kitty, ts och andra irl-cyklister med att sadeln var för brant.

varför det då? ja dels är har sadelstolpen jag har, en titanhistoria från kina, en tendens att gradvis släppa, så man får efterjustera någon gång årligen oavsett. och dels tyvärr slet jag foten för tre veckor sedan mitt itu så den hängde ihop med senor och hud. kan därför inte använda cleat på vänsterfoten utan belastar bakre fotvalvet istället. det blir liksom inte samma kraft, och det känns bättre med planare sadel.

här är bilder före justeringen. samma vinkel på båda bilder, endast distorsionen i kameran skiljer. har den en alltså nu en aning planare en tid.

Bilagor

• 0C4A754E-5867-4907-8657-6930C2DF0521.jpeg
    0C4A754E-5867-4907-8657-6930C2DF0521.jpeg
    405.1 KB · Besök: 230
  • 0D4F5182-74ED-4FB4-9503-9492F9D9BE92.jpeg
    0D4F5182-74ED-4FB4-9503-9492F9D9BE92.jpeg
    427.6 KB · Besök: 211
Sadlar med hål osv
Kais, blanda gärna inte in mig i den diskussionen då jag helt enkelt inte bryr mig speciellt mycket om vad som fungerar för dig på den extremen, men bra att den gör det likväl. Sedan så är det väl inte så konstigt att (micro)justera sadelstolpe samt sadelns placering och vinklar flera gånger per år – kroppen förändras ju hela tiden.

Senast ändrad:
Sadlar med hål osv
så du vill avgränsa din tråd till att handla om en ny sadel snarare än inställningar för att lösa problemet. inga problem från min sida.

tips på bra sadel är selle italia trans am x0. den är anpassad för relativt större avstånd mellan sittknölarna, finns i skinn, plastyta och galon, både med och utan skåra. känner därvidlag ingen stor skillnad, annat än att det är svettigare i varm väderlek utan skåra. den är relativt tung 250-300g, men du kan spara mer på att hoppa blöjan eftersom den är såpass bekväm.

Sadlar med hål osv
kais01 sa:
så du vill avgränsa din tråd till att handla om en ny sadel snarare än inställningar för att lösa problemet. inga problem från min sida.

tips på bra sadel är selle italia trans am x0. den är anpassad för relativt större avstånd mellan sittknölarna, finns i skinn, plastyta och galon, både med och utan skåra. känner därvidlag ingen stor skillnad, annat än att det är svettigare i varm väderlek utan skåra. den är relativt tung 250-300g, men du kan spara mer på att hoppa blöjan eftersom den är såpass bekväm.

Tror inte jag orkar skriva så mycket mer med dig då du inte läser speciellt bra. Jag har behandlat den första av dina paragrafer, och den andra missar poängen (som andra i tråden lyckats plocka upp). Men för att utveckla någorlunda: 1) jag vill behålla mina bibs som fungerar utmärkt på (1.1 Det är träningskläder gjorda för sitt ändamål som jag inte ser någon anledning att skippa – vilken sittdyna väger 250-300gram? Eller har du tänkt att man ska cykla i lättviktsjeans eller så?). 2) har inga problem med tryckpunkter/hotspots 3) det handlar om utformningen av själva skåra/urholkningen för att kunna ligga bekvämt länge i bocken (du behöver inte komma tillbaka med allehanda övriga råd om att ligga i bocken). Tack ändå.

Tillbaka
Topp