sadlar och sittproblem

• Trådstartare Trådstartare aki
  • Start datum Start datum
sadlar och sittproblem
Pastor Hannes: Har samma problem med Toupén. Sitter bekvämt utan domningar och smärta, men har ett visst skav på insidan lår. Efter en långsittning igår var det plötsligt ett betydande skav...

Kanske någon av Specializeds andra modeller är smalare "mellan" benen? Ska kollas.

sadlar och sittproblem
Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Pastor Hannes: Har samma problem med Toupén.
> Sitter bekvämt utan domningar och smärta, men
> har ett visst skav på insidan lår. Efter en
> långsittning igår var det plötsligt ett
> betydande skav...
>
> Kanske någon av Specializeds andra modeller är
> smalare "mellan" benen? Ska kollas.

Om du hittar en som verkar bättre i det avseendet så vore det toppen. Jag har inte tittat på sadlar de senaste 3-4 åren, så det kanske kommit något nytt? Allt som behövs är egentligen att vingarna rundade av lite.

För min del är det inget större problem. Jag har aldrig fått skav eller så, men jag märker att något är där. En perfekt sadel ska man inte märka av. Värt att notera är att jag har spinkiga lår, med tempolår kanske det upplevs jobbigare.

(Jag har kört in min ändalykt hyffsat efter sadeln, ca 600 mil, så det rör sig alltså inte att jag bör köra in sadeln.)

sadlar och sittproblem
Tille skrev:
> Klurat på den kommentaren i två veckor?

He he...

Nä, läste just tråden. Tyckte att det var konstigt att ingen hade slängt ut den tidigare...
Nå väl, ursäkta min dåliga humor.. =)

sadlar och sittproblem
Kan bara stämm ain med dem som rekommenderar Specialized. Jag har en Specialized Enduro på min Pitch, den är klockren. Men jag har inte sett den till salu någonstans, min satt på som orginalsadel. Antagligen kan Specialized Conceptstore ta hem/ha hemma. Den är gjord för måntänbajkåkning och flexar lite mer i mitten än många andra sadlar för att dämpa när man studsar fram på rötter och stenar.

sadlar och sittproblem
Jag rekommenderar också Specializedsadlarna. Specialized Romin Expert 143mm tar numera hand om min bak när jag cyklar lvg. Bytte från Specialized Toupé Gel som började bli sliten. Gillar Romin bättre med sin S-form i horisontalplanet. Toupén är helt plan.

Något som däremot har slagit mig är den nästan totala avsaknaden av Specializedsadlar på protouren. Vad beror det på? Specialized förser ju flera av de största lagen med cyklar. Ändå är det Fizik och Selle som dominerar (domningarna) där.

/K

sadlar och sittproblem
nismo skrev:
> Sitter ni ner och cyklar?
>
> Då tar ni i för lite.. ;)

Tillbaka
Topp