sadlar och sittproblem

• Trådstartare Trådstartare aki
  • Start datum Start datum

aki

Aktiv medlem
sadlar och sittproblem
Hej!

Jag har lite problem vid långa cykelturer med träsmak i ändalykten och domningar i ädeldelarna. Håller på och sakta provar mig igenom olika Selle Italia-sadlar men har inte hittat någon som är helt problemfri.
Tittar just nu på Max Flite Gel Flow och SLR Superflow. Någon som har erfarenheter av någon av dessa eller andra bra tips?

/Erik

Senast ändrad:
sadlar och sittproblem
som du vet är ju sadlar helt individuellt, det som är skönt för en är pest för dig. Därför kan man egentligen inte rekommendera den och den modellen, utan det gäller att prova många olika. En sadel som jag har haft bra resultat av är Fizik Aliante. Gick till den från Flite, Flite TT och SLR som inte passade mig på längre turer.

Trenden är väl annars inom lvg att man skippat de smala stenhårda sadlarna och satsat på lite mer stoppning och smartare uppbyggnad.

sadlar och sittproblem
enklast är nog att leta rätt på en cykelaffär som har lånesadlar som man kan provcykla innan köp, så slipper du hålla på och köpa och sälja en massa sadlar.

sadlar och sittproblem
Jag skulle vilja rekommendera Specialized-sadlar. Dom kanske är hårda men dom låter inte ädeldelarna domna iallafall.

Sen kräver alla sadlar tillvänjning till viss del.

sadlar och sittproblem
Jag kör på en Specialized toupé team sadel, betydligt bättre än den SLR sadeln jag hade innan, då grät jag efter tre mil. Gå till en expert så mäter de sittbensbredden på dig och du kan därefter köpa en sadel som är mer anpassad för ditt arsle.

sadlar och sittproblem
Du kan oxå mäta sittbensbredden genom att sätta dig på en kartongbit och mäta mellan groparna.

Jag hade lite bredare än normalt och Aliente verkar funka bra, men jag tycker det är svårt att flytta runt på den. Man sitter där man sitter helt enkelt, åtminstone jämfört med min tidigare sadlar.

sadlar och sittproblem
Prova specialized Toupé, den är nästan perfekt för mig. Domningar i ädlare delar som jag tidigare hade problem med är borta. Den finns i olika bredder, jag har 143 mm. Det är bara ett litet irritationsmoment. Kanten på "vingarna" går en smula för långt fram, de irriterar liiite, liiite på insidan av låren.

Jag har testat mig fram, min lbs hade åtminstanne för några år sedan sadlar jag fick prova. Det finns många olika sorters rumpor, så man bör om möjligheten finns prova.

sadlar och sittproblem
Jag körde SLR i flera år och trodde det var bra för mig. Dom var bekväma först. Men det blev bara värre och värre. Hård och bred. Den skar in i låren…

Testade vanliga Fizik Arione och det var mycket bättre. Sedan testade jag av en slump Arione CX Braided (Kolfibervärsting som är hårdare än vanliga Arione). Nu har jag två dylika och funderar på en till. Funkar super bra för mig !

Den svarta är dessutom löjligt snygg:

CXBraided.JPG

sadlar och sittproblem
skier skrev:
-------------------------------------------------------
> enklast är nog att leta rätt på en cykelaffär
> som har lånesadlar som man kan provcykla innan
> köp, så slipper du hålla på och köpa och
> sälja en massa sadlar.

Var kan man göra det?
låter ju superbra!

Själv har jag en "damsadel", blev av bara farten, för här uppe i norr finns ingen som säljer de finare sorterna, av en slump fanns en, men en dammodell, jag köpte den, och den har funkat superbra.
Selle Italia Trans Am Lasdy Gel flow, lite bredare och då troligen lite mer komfort.
Kombinerat med USE RX stolpe blir det riktigt soft.

sadlar och sittproblem
Det är säkert bra att testa och mäta in så man inte får en sadel som är direkt skadlig för röven.

Men i slutändan är det nog trots allt så att det är din rompa som måste bli minst lika bra som sadeln. Styrka ger tålighet.

sadlar och sittproblem
Jag hoppas att ni inte tycker att jag kapar tråden med min fråga. Jag tycker mig se att många landsvägscyklister sitter väldigt långt fram på sadeln. I min något sjuka fantasi ser jag framför mig att spetsen på sadeln prickar, om inte bullseye så väldigt nära. Själv vill jag (även om jag inte tävlingscyklar) sitta på sittbensknölarna. Har jag missat något? Ska jag "glida fram" något för att hitta en skönare sittposition?

sadlar och sittproblem
Gubbcyklist skrev:
> Jag hoppas att ni inte tycker att jag kapar
> tråden med min fråga. Jag tycker mig se att
> många landsvägscyklister sitter väldigt långt
> fram på sadeln. I min något sjuka fantasi ser
> jag framför mig att spetsen på sadeln prickar,
> om inte bullseye så väldigt nära. Själv vill
> jag (även om jag inte tävlingscyklar) sitta på
> sittbensknölarna. Har jag missat något? Ska jag
> "glida fram" något för att hitta en skönare
> sittposition?

Det är helt enkelt så att när man tar i för kung och fosterland har benmusklerna en tendens att dra ihop sig och bli kortare. Vips har man glidit fram på sadeln. Men sittbenen är där man "ska" sitta.

sadlar och sittproblem
Hade också svårt att hitta en passande sadel. Efter jag hade gått igenom cc lånesadlar så hittade jag tillslut en bra.
För mig blev det en prolink ifrån selleitalia, riktigt skön tycker min ända.

Senast ändrad:
sadlar och sittproblem
Ok, många synpunkter - tack för det! Specialized och Fizik får många plus, ska kolla närmare på deras sadlar.

/Erik

sadlar och sittproblem
Jag kapar tråden lite här.. Har en sadel som jag innan varit mycket nöjd med. Men på sista tiden har jag börjat ligga i bocken mycket mer av tiden 80-90% . Jag får då vid körningar på 10 mil och mer domningar. Tror ni det hjälper att tippa sadelspetsen någon mm nedåt eller skall man göra tvärt om?
Kanske hjälper med bättre cykelbyxor här med?

sadlar och sittproblem
Beerfot skrev:
> Fundera även över om dina cykelbrallor ok, minst
> lika viktigt. Ett par osköna brallor kan sabba en
> skön sadel.

Ja. Rätt stor skillnad mellan mina olika cykelbyxor.
Dessutom är det en viss skillnad mellan mina brallor av exakt samma modell men där det skiljer ett år i användning.

sadlar och sittproblem
Tomaso skrev:
> Jag vet att cykloteket i Västerås har
> Specialized toupé team till salu för 600:-,
> prisvärt värre!

Dessutom som gjuten för min röv.
Otroligt glad att jag hittat rätt för så små pengar!
Dessutom ingår det en laddning styrlinda i priset.

a443b5c8478a04b8f0f5fa2a992f05c9.jpg

EDIT: Vill nämna det att jag fick mina sittben uppmätta och denna Toupe Team rekommenderad av Cykloteket i Västerås.

EDIT2: Bild på sitsen. Så ser den ut för 600 kr inkl styrlinda i samma mönster.
S:et i fören nöttes dock bort inom tio mil.

En riktig höjdare till sadel för min del. Visst funkade det inte till 100% på en gång, men det kändes rätt och med några mil så hade även min kropp mottagit den som en vän och nu är det hemma för min röv iaf.
(åker på 143 mm)

/Anton

Senast ändrad:
sadlar och sittproblem
Satt själv i samma sits som trådskaparen och det finns flera bra tips som kommer fram i tråden.

* Mäta sittbredden! Spelar ingen roll hur många sadlar du testar om de är för smala/breda för dina sittben!
* När du hittat rätt sittbredd, men först då, så är det bara börja testa och om du inte har möjlighet att låna av en handlare kanske någon i den lokala cykelklubben har ett par avlagda sadlar. Alternativt så handlar du och provar dig fram. Generellt sett brukar de som har problem med domningar bli hjälpta av sadlar med "hål i" eftersom de syftar till att öka blodflödet till genitalierna. Observeras bör att dina sittben förmodligen kommer klaga i början när du hittat "rätt" sadel - detta eftersom trycket fördelas just där och inte som idag överallt och ingenstans.
* Satsa på bra cykelbrallor! Själv ångrar jag inte sekund att jag investerat i några par Assos Mille...

sadlar och sittproblem
Agassi skrev:
> Observeras bör att dina sittben
> förmodligen kommer klaga i början när du hittat
> "rätt" sadel - detta eftersom trycket fördelas
> just där och inte som idag överallt och
> ingenstans.

+1. Jag bytte nyligen till en uppmätt Specialized Romin, som började kännas bra först efter ca 20 mil. Jag har också mindre problem med domningar i snorredorren och tårna. Tårna kan iofs också bero på nya skor och pedaler.

sadlar och sittproblem
som sagt bör man prova sin sadel ute på väg eller i skog. Och nu lite reklam ; )Vad jag vet är det bara Cykloteket som har öppet köp med användningsrätt dvs du får testa sadeln i 30 dar tror jag och sen skicka tillbaks om du inte är nöjd.

sadlar och sittproblem
Dirty_rider skrev:
> Finns det inte sadlar sim bygger på samma precip
> som att formgjuta skor ?

Jag håller på och provar en egen variant av det. En strippad selle italia som är varmluftpistolmoddad. Får se hur det kommer funka.

sadlar och sittproblem
mytomspunnen skrev:
-----------------------------------------------------
> Jag håller på och provar en egen variant av det.
> En strippad selle italia som är
> varmluftpistolmoddad. Får se hur det kommer
> funka.

Du glödgar röven med varmluften och sen sätter dig på sadeln?

sadlar och sittproblem
bjorre skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> ---
> > Jag håller på och provar en egen variant av
> det.
> > En strippad selle italia som är
> > varmluftpistolmoddad. Får se hur det kommer
> > funka.
>
> Du glödgar röven med varmluften och sen sätter
> dig på sadeln?

My ass is always smoking HOT!

sadlar och sittproblem
Kan bara plussa på assos cykelbyxorna, de är miltals bättre än de andra jag provat, bra brallor de med. Men, assos är nästan som en blöja med byxa, de andra är byxor med blöja. Så, inget konstigt där.

188 cm och 82 kg så sitter en large väldigt bra på mig. En medium blir för kort i överdelen, kör bara hängselbrallor.

sadlar och sittproblem
Då får man kosta på sig ett par Assos nästa gång då! finns det något bra ställe att köpa dem på? eller dom är lika dyra överallt =)

sadlar och sittproblem
bjorre skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> ---
> > Jag håller på och provar en egen variant av
> det.
> > En strippad selle italia som är
> > varmluftpistolmoddad. Får se hur det kommer
> > funka.
>
> Du glödgar röven med varmluften och sen sätter
> dig på sadeln?

Så här gjorde jag.

1. Bytte till mig en strippad sadel.
2. Provade sadeln och konstaterade att den kändes hård och för bred.
3. Mätte på sadeln och en väl inkörd brooks som jag har och bildade mig en uppfattning om var sadeln var felformad.
4. Värmde valda delar av sadeln med varmluftspickan och grovformade den mha ett rör (avdankad sadelstolpe).
5. Värmde sadeln tills den var nästan brännhet för handen och sedan begav jag mig ut för att cykla sittandes.

Provat sadeln en timma ikväll och den var rejält mycket skönare än förut iaf. Återstår att se om den funkar långa turer...

Bilagor

• 2011-08-21 19.39.26.jpg
    2011-08-21 19.39.26.jpg
    61.9 KB · Besök: 54
Senast ändrad:
sadlar och sittproblem
Jag vill på intet sätt uppmana dig att posta en bild. Men hallå mytis, hur ser din rumpa ut egentligen?

sadlar och sittproblem
jörn skrev:
> Då får man kosta på sig ett par Assos nästa
> gång då! finns det något bra ställe att köpa
> dem på? eller dom är lika dyra överallt =)

Din LBS kan mycket väl tänkas ha cykelkläder på rea såhär års när (hög)säsongen går mot sitt slut.
Annars finns ju postorder...

sadlar och sittproblem
s skrev:
> Jag vill på intet sätt uppmana dig att posta en
> bild. Men hallå mytis, hur ser din rumpa ut
> egentligen?

Det där närmast kameran är sadelns ursprungsform. Sedan ser du avtrycket från mina sittben/skinkor där framför. Föreställ dig och njut!

Här har du en bild på samma sorts sadel men stoppad. Som du ser är det inte så mkt i formen jag ändrat men det gjorde min ändalykt gladare!
Selle%20Italia%20SLR%20Saddle.jpg

Senast ändrad:
sadlar och sittproblem
Gick fran SelleItalia SL och SLR Team till Specialized Romin SL 143mm. Körde Vättern på den utan att ha ont alls =)
Med SLR:en stod jag och cyklade efter 1 timme i sadeln =) SL fungerade lite bättre då det var flow men Romin är helt underbar i jämförelse.

Gå til tex. cykelcity eller annan Specialized handlare. De hittar nog en bra sadel åt dig. Jag kommer inte att köra på annat än Specilized sadlar framöver helt enkelt.

sadlar och sittproblem
fredrikw skrev:
> seså, posta nu en bild på din röv nu mytis,
> gärna naken så vi ser ordentligt.

Det där är en betaltjänst, det borde väl du om nån vara medveten om fredrik!?

Tillbaka
Topp