Säfsen, bra eller anus?

J o n a s

Medlem
Säfsen, bra eller anus?
Åker kanske med några XC kompisar till Säfsen. Om man läser på Säfsens, inte helt klockrena hemsida (safsen.se), så kan man läsa att det fins en, citat "Freerideslinga" (som slutar i en bmx bana). Är det någon som har set den och som kan tipsa om det är värt att ta med en FR-hoj om man åker dit? (Till saken hör att jag är värsta askackiga-fegis-tvåbarnsfarsan, så jag behöver lixom inget värsting spår för att hålla mej sysselsatt ett slag).

Superhyggligt om någon kan komma med tips!

Givetviss även kul att höra om någon har XC-erfarenheter ifrån stället, (eller ev tips på annat ställe på ca samma avstånd från sthlm som har, framförallt XC, men även lite FR).

Tack på förhand.

mvh
J o n a s

Säfsen, bra eller anus?
Hej.
Vi var ett gäng i Säfsen för 2 helger sedan, vi körde alla på xc, 2 av oss hade fs, 2 st hardtail och ett är säkert, du behöver exakt NOLL fr-hoj där.
(förutsatt att du inte har tänkt dig att köra pushbike i den tämligen lilla skidbacken)
"MTB"-lederna består av 70% grusväg, 20% f.d. banvall, 10% lätt stig. (Låt dig inte luras av att det står "svår backe", lutningen är knapp märkbar)

Vandringslederna är något mer utmanande, men tyvärr består den största utmaningen i att förstå hur dom som har skyltat/ritat kartan har tänkt. Det är inte alldeles glasklart i alla lägen. (bl.a hela två (2) färger på spåren, röd eller svart?)

Bmx-banan är cirka 70(?)meter, 2 st små berms, 6st små hopp.

Kartan som säljs för 30:- i hyttan är ett måste, tänk dock på att den tål fukt ungefär lika bra som en spettekaka.

Om du har en galen fr-lust & drar medium i cykelstorlek så kan du testa/låna schyssta Trek-hojar i sportshopen, det var öppet till 20.00 alla dagar när vi var där.

Om man ger sig tid att leta, står ut med bitvis dåligt röjda spår och har lite fantasi så finns det faktiskt en del rolig, teknisk stigcykling där.

Om man gillar grusvägs-xc så är det nog nära på ett paradis.

Grillbuffén på fredagkvällen var inte mycket att hänga i julgranen, bättre då att satsa på a´la carte.

Lycka till!

Säfsen, bra eller anus?
Om jag var arbetslös skulle jag nog försöka få igång sommarlift i Säfsen, de har ju stollift och satsar redan på cykling. Antar att de som driver cykeldelen av Säfsen är rena XC-svetton.

Säfsen, bra eller anus?
Tack för as-snabbt svar, och fin-fin info!

Blir det Säfsen skall jag göra mitt bästa för att ta någon bild på stället och lägga upp här då deras webb-slöjdare missat den lilla detaljen med just bilder (om man bortser från närbilden på fräcka-killen som kör genom stänkande vatten, och det kristan paret med frigolit hjälmar som står och tittar på en karta - tillsynse överlyckliga över att vara villse). Till hemsidans försvar: dom har faktiskt en webbkamera, hum ... en liten detalj bara; den visar kioskens minigolfbana.

mvh
J o n a s

Tillbaka
Topp