Säfsen!

Rackans

Ny medlem
Säfsen!
Har planer på att åka upp till Säfsen och testa en vecka eller helg.

Vet ni vilka veckor eller helger som är bäst att besöka Säfsen?
Tyvärr fick jag inte de semester veckorna som jag ville ha, jobbet tyckte något helt annat om just den punkten.. Så hur är det veckorna 26-29?

Med tanke på att det är så populärt att åka upp dit =)
Fast det kanske är jämnt mycket folk där uppe!

Säfsen!
Ledsen men pröva att kolla med dom på/i säfsen...det som kommer nedanför kommer från deras sida...!

Säfsen är idag ett etablerat centrum för MTB. Med över 300 kilometer mountainbikeleder, en populär weekendverksamhet, en omfattande cykeluthyrning och specialarrangemang av olika slag fortsätter vi nu utveckla MTB-konceptet.

MTB i SÄfsen ska passa alla oavsett nivå. Här snjuter du av att cykla om du så är motionär eller etablerad elitcyklist.

Nytt för i sommar är nya, roliga och lite kortare leder som ligger nära Hyttan och så uppdaterar vi kartmaterialet. Förra årets nyhet, BMX-banan, är förstås populär i år också, inte minst bland barn och ungdomar.
895:- p.p, torsdag-söndag, med fyra personer i varje stuga.

Ge både kroppen och cykeln vad den tål på 300 kilometer mountainbikeleder.

Böljande berg, milsvida skogar och trolska sjöar borgar för en naturupplevelse utöver det vanliga.

I vår MTB-helg ingår tre övernattningar i mysig timmerstuga med linne, två middagar och MTB-karta. Priset gäller tors-sön med fyra personer i varje stuga. (1 195 kr p.p. med MTB-cykel).

Gäller vecka 18-27 och 32-42 under 2005.

ÖVRIGA PRISER
1 195:- per person (2 pers/stuga)
1 395:- per person (4 pers/stuga) inkl hyra av MTB cykel
1 695:- per person (2 pers/stuga) inkl hyra av MTB cykel

Säfsen!
thanx men det läste jag...
Tanken som jag hade var om ni hade varit där innan och kört?
Det finns väl ändå vissa som bor i trakterna runt omkring =) och mer har koll på vad som händer..

Säfsen!
Jag var där maj 2004.
Lederna är fint uppmärkta, vilket är ett plus att slippa kartläsande så långt
det går. Mycket stor del av MTB-lederna är grusväg, som kan vara utmanande nog
när det går uppför (t ex lokala skidbacken, Råberget).
Utför på grusväg i nära 60 km/h och lätt sladd är ju ganska kul det med.
Stigarna är fina men lite för få. Fina spångar, utan mellanrum för cykelhjulet,
tackar man för också. Stugan var fin och trevlig.

Säfsen!
Dom har en hel del leder uppmärkta. Testa att fråga killarna och tjejerna som jobbar där för tips om bra stigar. Det finns hur mycket som helst i skogarna där. Har dom tid följer dom nog med ut.

Det brukar torka upp lagom till Kristi Himmelsfärd, om jag inte missminner mig. Innan dess kan det vara blött bitvis.

Jag skall upp dit någon helg i sommar. Skall bli riktigt kul.

Säfsen!
Fäger skrev:
-------------------------------------------------------
> Hökensås eller Säfsen?
>
> Hökensås 80% stigar 20% grusväg - Säfsen 20% stig
> 80% grusväg
>

Det är min erfarenhet också. SKall ni till Säfsen är det bättre att undvika "MTB-lederna" (=grusväg) och kolla in vandringslederna i stället. Det finns fin singletrack i området bara man letar lite. Ang. Hökensås så är västravätternleden mycket fin att hoja.

Fredrik

Säfsen!
bng skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket stor del av MTB-lederna är grusväg

> Fina spångar, utan mellanrum för cykelhjulet

Jag bor bara 56 km från Säfsen och ovanstående är anledningen att jag aldrig varit dit med cykeln. I helgen ska jag köra åt ett helt annat håll och testa en vandringsled på fyra mil.

Säfsen!
Hepp! Har tänkt ta en sväng till Säfsen innan de stänger och undrar därför:
Utöver DH-släden är det 29er HT eller 26 AM som gäller i skogarna. Är det mest grus eller? Har hört mest grus, men frågar nån som vet. //Larsa

Säfsen!
Kör du de lättare MTb stigarna är det mycket grus och asfalt, då är det bäst att ta 29an.

Om du kör de svårare MTb lederna och kompletterar med vandringstigar så går det sy ihop riktigt fin am körning.

Så allt handlar om vad DU vill köra.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Tillbaka
Topp