Såga sönder ett vevlager som sitter fast?

Makkaboo

Medlem
Okej, jag har givit mig själv ett litet onödigt problem.... En kompis fick se sin vevarm lossna på vägen uppför Västerbron för någon månad sedan, och såg det som ett utmärkt tillfälle att med gott samvete köpa en ny cykel och skrota sin Jake the snake. Jag tycker att den är för fin för att skrotas, och eftersom jag precis bytt mitt första vevlager (ett dura ace på min S3:a) tänkte att jag skulle ta över cykeln och helt enkelt skaffa nytt vevlager och vevparti till den.

Ena skålen på lagret lossnade med hjälp av verktyget för Hollowtech samt några lätta slag med en gummihammare. Den andra däremot... den är helt fast. Jag har testat allt, sprayat in 5-56, kokande vatten, använt verktyget med ett stålrör som hävarm. Men när man får till tillräckligt med kraft så går istället själva skålen sönder, det är snart inget mönster kvar att fästa verktyget i. Testade med en rörtång men inte ens den får fäste. Vevlagret i fråga är MegaExo, med ett FSA-vevparti.

(Och ja, jag drar åt rätt håll! :) )

Jag har läst på några andra ställen om en som sågade sönder vevlagret, och en annan som tipsade om det som en utväg. Någon som gjort detta, eller har något annat tips? Det är alltså OK om vevlagret går sönder, det är ändå demolerat och var slutkört. Men gängorna i ramen får förstås inte skadas!

Om inte en rörtång vänd åt rätt håll får fäste nog går det inte få loss.
En rörtång vänd åt rätt håll får fäste nog.

I några trådar tipsas om att spänna lagret i skruvstäd och vrida ramen istället.

Såga , ta det lugnt , använd fintandat blad och sen spräck det som sitter fast innan du sågat ner i gängan (även om det inte är hela världen).

Kul idé med skruvstädet! Funkade dock inte, det gled runt. Jag ville inte dra åt så hårt att jag riskerade att göra det hela ovalt.

Återstår att såga. Ska det helt enkelt sågas rakt på, tills man nästan når ramen?

Aldrig vart me om sånt så jag skulle såga i hålet horisontellt o akta gängorna.Lust lägga upp en bild :)

Har gjort det. Räcker ju att såga nästan helt igenom lagret på två ställen med ca 1cm mellan och sen ta en platt skruvmejsel och slå till på 1cm-biten från utsidan (håll mejseln emot biten och slå till den med en hammare)

image.jpeg
Så här ser lagret ut nu.

ostrand sa:
Har gjort det. Räcker ju att såga nästan helt igenom lagret på två ställen med ca 1cm mellan och sen ta en platt skruvmejsel och slå till på 1cm-biten från utsidan (håll mejseln emot biten och slå till den med en hammare)

Tack för instruktionen! Bara så att jag är helt med... Är det att spräcka lagerskålen man åstadkommer med att slå med hammare och mejsel?

Har du svets? Lr nån bekant med svets

Isf kan du svetsa på något långt som du kan dra i lr en grej som inte vrider sig i skruvstädet och använda ramen som hävarm.

Det där ser ju helt sjukt ut. Måtte ha monterats snustorrt och sen ärgat fast utav helvete. Fast jag förstår inte hur en rörtång inte kan hjälpa:-S
Kylsprej på lagerkoppen och värme på ramen kanske vore nåt? Fast då måste du vara snabb eftersom fogen säkert leder värme rätt bra.

Är du HELT säker på att du drar åt rätt håll? ;-)

Makkaboo sa:
mikipedia_ sa:
Har du svets? Lr nån bekant med svets

Isf kan du svetsa på något långt som du kan dra i lr en grej som inte vrider sig i skruvstädet och använda ramen som hävarm.

Tyvärr ingen svets! Däremot en finfin bågfil. :)

Ja det fixar ju biffen, men är fan i ge ro,igt å såga i lager! Dom gånger jag tvingats till lager demolering har jag gjort 3 snitt nästan igenom (så man inte skadar sätet/gängorna) sen vikt ihop lagret in mot centrum.

Lycka till.

Jag är helt säker på att jag drar åt rätt håll! Ska testa såga imorgon tror jag. Gällande rörtången så fick jag helt enkelt inte tillräckligt med kraft för att dra, nog höll den fast alltid. Så en större rörtång eller starkare mekaniker hade kanske kunnat fixa det.

Jag drar åt samma håll som man trampar, dvs framåt. Med cykeln upprätt, och verktyget pekandes framåt, så drar jag det nedåt. Eftersom jag är nybörjare så har jag satt i den andra hela lagerskålen 100 ggr för att se så att jag verkligen drar åt rätt håll.

Det finns rätt många filmer som visar hur man tar ut ett vevlager, ett exempel som visar samma lager som jag försöker få ut är den här:

Men om någon tror att detta är fel, säg till! :)

Makkaboo sa:
Jag drar åt samma håll som man trampar, dvs framåt. Med cykeln upprätt, och verktyget pekandes framåt, så drar jag det nedåt. Eftersom jag är nybörjare så har jag satt i den andra hela lagerskålen 100 ggr för att se så att jag verkligen drar åt rätt håll.

Det finns rätt många filmer som visar hur man tar ut ett vevlager, ett exempel som visar samma lager som jag försöker få ut är den här:

Du drar åt fel håll.

Makkaboo sa:

Du drar åt fel håll.
Alternativt trampar du baklänges.

Makkaboo sa:
jag satt i den andra hela lagerskålen 100 ggr för att se så att jag verkligen drar åt rätt håll
Och dom går åt olika håll.

[Edit: Osså knackar du ur lagret innan du sågar och knackar bort en flis i lagerskålen och sen knackar du i lagret när du ska vrida igen.]

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Du drar åt fel håll.
Alternativt trampar du baklänges.

Menar du alltså att för just det här lagret så ska skålarna dras åt olika håll? De andra lagren jag kollat på dras åt samma håll (dvs i cykelns riktning, så det ena blir motsols och ena medsols rent skruvmässigt).

Bara så att jag och alla är med: På bilden ovan så står det tydligt tighten åt samma håll (nedåt) dvs ena sidan är vänster- och en högergängad. Dvs en skruvar man i motsols och en medsols. Och i mina ögon betyder det att man riktningsmässigt skruvar ur båda sidorna åt samma håll, dvs antingen framåt eller bakåt i cykelns riktning. Jag har testat DA-skålen i jake-ramen, och den passar på samma sätt som i min Cerveloram.

Då gängorna är samma på DA-lagret som på FSA-lagret, får man väl utgå ifrån att även pilarna stämmer?

Det verkar konstigt med dina lager.
I min värld är det fruktansvärt konstigt att lossa något i färdriktiningen som verkligen ska sitta och inte vibrera loss, tex ett vevlager!

Makkaboo, du har rätt.
Knacka ur lagerbanan ur koppen först, sen sågar du.
2 snitt och knacka ur mellanbiten mha hammare och mejsel, som redan har beskrivits.

mikipedia_ sa:
Det verkar konstigt med dina lager.
I min värld är det fruktansvärt konstigt att lossa något i färdriktiningen som verkligen ska sitta och inte vibrera loss, tex ett vevlager!
Visst är det så men tänk då på att det sitter ett lager med kulor mellan axeln och skålen som får vridningen att "byta riktning". Skissa lite med papper och penna så fattar du!

Tack Mange! Ska såga under tvååringens lunchsov.

(Jag har fyra lager hemma, två nya och två gamla, och alla är gängade på samma sätt. Så det kan ju inte vara bara mina som är konstiga!)

Varför skulle en standardcykel som kona köra med någo udda standard? TS har rätt och koll. Vet tyvärr inte vad man ska göra. Risken är stor att själva skruvdelen sitter kvar i vevlagerhuset om man sågar av och sitter lika hårt.

Om man ska komma med tips (ex angående gängriktning) får man väl se till att vara påläst så det blir rätt. Det här påminner om livlinan "fråga publiken" i postkodmiljonären när 70% svarar fel. Jamen så tryck inte på den j_vla mentometerknappen om du inte är säker på svaret!

Jag tror värme är vägen att gå. Helst vill du värma ramen, men jag skulle inte våga värma en aluram allt för mycket. Dessutom kommer du då sabba lacken. Om du får ur kulorna så du kan värma direkt på lagrets gängade gods så kan du med lite tur få låsningen att släppa.

Får han bara spräckt lagerdelen å bort med den så kan det med lite tur bara vara å skruva ur gängdelen .

InlineOla sa:
Om man ska komma med tips (ex angående gängriktning) får man väl se till att vara påläst så det blir rätt. Det här påminner om livlinan "fråga publiken" i postkodmiljonären när 70% svarar fel. Jamen så tryck inte på den j_vla mentometerknappen om du inte är säker på svaret!

Om du tänker på mitt inlägg så skrev jag att det var konstigt, inte något annat.
Ja jag hade fel och har precis fått lära mig att det finns båda varianterna, och som bsandborg skrev är det lite logiskt så här efteråt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp