Säkerhet Å sånt

teabag

Medlem
Säkerhet Å sånt
Sitter här och begrundar mitt grymma öde.
Ödet efter kraschen.
Nu har det slutat göra ont.
Då räckte inte ens 3 morfinsprutor mycket för att dämpa smärtan.

Är´e bara jag som kraschar och bryter något både här och där - nä det va inte så farligt bara några spruckna revben och ett par fingrar som vred sig lite ur led.

Men ändå - nu är det portförbud från fru och barn på att hojja i skogen.
Och här sitter jag och växer - på bredden.

Vad göra och vad gör ni andra för att höja säkerheten i skogen ?

Från en helstel men dämpad ex tuffing

Säkerhet Å sånt
AJAJAJ det låter inget vidare, vet hur ont det gör att bryta revben (bröt 6 st för massor med år sedan) men ett gott råd är att ge det tid att läka ordentligt, var inte för hurtig och börja härja för snart. Sorgligt nog tar det 8-10 veckor innan det läkt ihop ordentligt :-(

Kanske dags att skaffa en uppsättning skydd, mer än bara hjälm alltså hela kitet, det kanske blidkar frugan så du får lov att ge dig ut i skogen igen, samt en trovärdig försäkran om att du ska ta det försiktigt!! Även om vi ju vet att man inte gör det när det är kul, men det låter bra iaf ;-) .

Hoppas du kryar på dig snart och att du kan börja cykla så snart som möjligt.

Bosse, också på sjuklistan

Säkerhet Å sånt
Jag tar det lugnt när det börjar bli farligt, har vurpat några gånger dock inte med några allvarliga skador, cyklar mest för att inte växa på bredden och då är det ok att ta det lite försiktigare ibland, ökar på sträckan om jag kör svårt.
Krya på dig!

Säkerhet Å sånt
Själv kom jag hem från karolinska i kväll med stödkrage.
Fraktur på första halskotan blev diagnosen :-(
Vart prejad av ett ärkepucko till bilist som dessutom smet fast han såg att jag for av vägen.
Sex veckors sjukskrivning och en fin stålram som blev skrot.
Utförligare reportage o bilder kommer sen, men nu blir det värktabletter och sängläge/Gonatt.
(Utan hjälmen hade jag troligen dött)

Säkerhet Å sånt
S. Andrée Skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv kom jag hem från karolinska i kväll med
> stödkrage.
> Fraktur på första halskotan blev diagnosen :-(
> Vart prejad av ett ärkepucko till bilist som
> dessutom smet fast han såg att jag for av vägen.
> Sex veckors sjukskrivning och en fin stålram som
> blev skrot.
> Utförligare reportage o bilder kommer sen, men nu
> blir det värktabletter och sängläge/Gonatt.
> (Utan hjälmen hade jag troligen dött)

Ojoj, du har vår (min) empati, hoppas du kan cykla snart igen.

Säkerhet Å sånt
HUA mig: jag ryser vid tanken på vad som hade kunnat hända, dras ju själv med en fraktur på nacken fast lite längre ned mellan 6.e & 7.e som ska opereras så snart som möjligt. Hoppas du fick reg numret så dem kan sätta dit den typen, att smita från en olycksplats när man är vållande är ett grovt brott.

Se till att få en ordentlig röntgen och inte bara en "vanlig" utan helst en magnetröntgen eller ev. datortomografi med kontrast!! Har du fått en fraktur så måste du väl opereras också eller?

Vad sa polisen när du anmälde? för du har väl gjort anmälan dit!!

Bosse

Säkerhet Å sånt
teabag Skrev:
----------------------------------------
>Sitter här och begrundar mitt grymma öde.
>Ödet efter kraschen.
>Nu har det slutat göra ont.
>Då räckte inte ens 3 morfinsprutor mycket för att dämpa smärtan.

>Är´e bara jag som kraschar och bryter något både här och där - nä det va inte så farligt bara några >spruckna revben och ett par fingrar som vred sig lite ur led.

>Men ändå - nu är det portförbud från fru och barn på att hojja i skogen.
>Och här sitter jag och växer - på bredden.

>Vad göra och vad gör ni andra för att höja säkerheten i skogen ?

>Från en helstel men dämpad ex tuffing

Det är säkrare att cykla i skogen än på vägar det har vi ju bevis på här bara att visa för frugan teabag.
Krya på er och börja cykla så snabbt som möjligt igen.
Man kan inte skydda sig från allt farligt i världen om man inte slår sig när man har kul så gör man det garanterat på ett annat mycket fånigare sätt ändå.

Säkerhet Å sånt
Ta inte onödiga risker, det är väl det man kan säga... Att bara köra säkert hela tiden är inte särskilt roligt, för man måste ju pressa sig lite extra både nu och då. Men att ta onödiga risker i samband med sådant är bara dumt. Jag kan tänka mig att ta lite risker nu och då, men då beror det väldigt mycket på konsekvenserna. Är konsekvensen att kan kanske blir liggande i skogen 3 mil hemifrån utan mobiltäckning, då låter jag nog bli, även om det är ett roligt parti.

"Kontrollerade" risker med minimal konsekvens, då är det bara att blåsa på :)

Säkerhet Å sånt
slagit ut 3 tänder, IGENOM överläppen. läppen kom mellan tänderna o asfalten :D tänderna gick igenom o gick av, så bitar satt kvar i läppen. 17 stygn, 4 på hakan (djupt :D), 5 på insidan av läppen o 8 på utsidan. 3 år sen, satt på hojjen 2 dagar senare.

Säkerhet Å sånt
> FREAK skrev:
>
> slagit ut 3 tänder, IGENOM överläppen. läppen kom mellan tänderna o asfalten :D
> tänderna gick igenom o gick av, så bitar satt kvar i läppen.
> 17 stygn, 4 på hakan (djupt :D), 5 på insidan av läppen o 8 på utsidan. 3 år sen,
> satt på hojjen 2 dagar senare.

Nä fybövulen!!! Finns detta på bild?!?

"tänderna gick igenom o gick av, så bitar satt kvar i läppen"

Uuuuääääääähh! Va läskigt. :(

Säkerhet Å sånt
Har väl klarat mig väldigt lindrigt i sammanhanget. Dock gjorde jag faktiskt två vurpor idag i samband med en tur på Fornstigen. Båda i låg hastighet, den första i skogen. Framhjulet "fastnade" framför en sten och jag for över styret i slowmotion och landade så jag slog upp höger knä. Den andra var extremt klantig och onödig, skedde efter avslutad tur, på väg hemåt, vid infarten till parkeringen vid Drottningholms slott. Jag lyfte framhjulet över trottoarkanten och av någon anledning höll jag på frambromsen så när hjulet tog mark igen for jag ju över styret igen och ner i asfalten... Skrapade vänster knä och axel lite grann. Vet inte vad jag höll på med, får skylla på att jag var trött eller något.

Borde kanske investera i knäskydd...

Säkerhet Å sånt
Börja köra med ryggskydd och benskydd. detta är inget man märker av när man kör.
Men det ska vara kul att cykla också. Jag tycker inte det är så kul när man har typ skydd från topp till tå så man knappt kan röra sig. Man får helt enkelt se till att inte vurpa (i alla fall inte på asfallt) =).

Säkerhet Å sånt
Visst "bör" man ha erfordliga skydd på sig, t.ex. knä-, armbågs- och ryggskydd, när man är ute och cyklar lite mer extremt i alla fall. Till vardags kan det kanske kännas lite jobbigt att släpa på alla skydd, men det är bara man själv som lägger ribban för hur mycket man vill skydda sig.
Andra bra saker att ha med sig på turen är sällskap och/eller mobiltelefon OM olyckan trots allt är framme.

Själv så har jag vurpat (med MC) och fick frakturer och brott på hela vänstra halvan av bröstkorgen, 3-4 blodkärl sprack/slets av vid olyckan trots alla tänkbara skydd. 6 dagar på sjukhus, 3-4 veckor sovandes sittande (pga revbenen), 2 månader utan större aktiviteter än promenader runt kvarteret. Vid olyckstillfället höll jag en fart av ca 30 km/h och den farten är ju inga problem att komma upp i med en cykel heller.
Farten kanske inte alltid spelar sååå stor roll, utan det är med på var och hur man landar. Lvg-cyklister ka ju vurpa i 50-60 km/h och sedan "bara" borsta av sig och fortsäta trampa, t.ex. elitåkarna i Tour De France. För en MTB-åkare så ser ju oftast diken, stenar och träd till att det tar stopp lite snabbare och därav den större risken för allvarligare skador.

Idag är det "bara" en strulande axel, tumme och "strandraggarärret" som påminner om olyckan.
dragkedja_mini.JPG

Säkerhet Å sånt
Så här dagen efter man kommit hem från sjukan och har kunnat gå omkring i Flottsbro i solen så är
jag glad att jag lever iallafall, det kunde gått riktigt illa.
Så här ledsen var cykeln efter kraschen: http://img.photobucket.com/albums/v476/Staffan/P8070346.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v476/Staffan/P8070347.jpg

Och så här såg hjälmen ut, notera sprickan i framkant på lufthålet: http://img.photobucket.com/albums/v476/Staffan/P8070348.jpg

Och så här glad var jag när jag kom hem igårkväll: http://img.photobucket.com/albums/v476/Staffan/P8070349.jpg

I efterhand så fattar jag vilken otrolig tur jag hade som "bara" fick en spricka i översta nackkotan, läkarna sa dessutom att det är ovanligt oftast brukar det bli mycket mer skador på ligament o sånt.
Man kan skydda sig mot det mesta men blådårar är det svårt med, men där är HJÄLMEN det sista o viktigaste
skyddet.
Så lova mig det alla ni som cyklar och läser det här; Använd ALLTID hjälm var ni än ska på cykeln.

Nu tar jag mig en Whisky och skålar för livet o Happy.
Vi ses på Järfälla XC imorgon!
/MVH Envis.

Säkerhet Å sånt
S. Andrée <<---- Är det vi som ska sätta skräck i folk så att de inte vågar cykla??? *S*

HappyMTB är snart ett minne blott. OOAJAJAJ-MTB blir kanske nästa namn!?!?!? *GARVAR*

Säkerhet Å sånt
Nej gör inte det, det är bara sunt med en säkerhets diskusion så att vi cyklister tänker på att vara uppmärksamma och tar vara på oss, speciellt när vi är ihop med bilister. När vi kör på näbben i skogen så är det oftast självförvållat och då får man ta smällen, men i trafiken är det annorlunda så läs Johans inlägg Krock!! Ett bra exempel på hur man kan lösa en knepig situation.

Bosse

Säkerhet Å sånt
cal: hehe! hehe, så mycket njöt jag inte av det att jag tyckte det var värt att dokumentera.

Lonewolf: har aldrig tänkt på det :D första tanken var vad min mor skulle tycka, hon är ju tandläkare.

så här efter känns det väll tråkigt att nått permanent skulle gå sönder, nått som inte läker. samtidigt är jag överlycklig att jag inte fick nå skader alls på huvudet elelr nacken eller liknande. kunde ha slutat MYCKET illa.

det som oroar mig mest nu är att jag samtidigt håller på me tandreglering, när man drar en tand som lever me tandställning växer den alltid fast där man drar den till. en död tand därmot (var tvungen att rotfylla 2 tänder), när den växt fast så sitter den sådär, o drar man i den igen så äre inte säkert att den växer fast igen. bästa vore kanske ändå titanskruv o porslintänder. har även störts en del över att det blir en hård ärrvävnad i läppen som en klump, dne har dock blivit mjukare med åren. sen så hade jag inte nån känsel i överläppen första året, denna har dock kommit tillbaka, nerverna har väll växt runt. kroppen är en otrolig skapelse.

men till alla som cyklar utan hjälm, sluta med det. den räddar liv. några kanske har hört om tjejen som blev påkörd av bilist förra fredagen (rena vansinesfärden från bilisten, mejjade ner 6 personer). hon cyklade, hade hon haft hjälm hade hon inte legat på neuvrointensiven i koma nu med troliga hjärnskador.

Tillbaka
Topp