säkerhet kring thule cykeltransport utomlands?

cubefritzz

Aktiv medlem
Funderar att ta med cykeln utomlands på bilen med en thule 925 velocompact 2, 2017. Idag går det att låsa fast cykeln osv men hur gör ni kring fastlåsning av MTB hjul med snabbfästen som går att öppna med 2 fingrar? Vill inte bli av med cykelns hjul som är lätta att få loss under resan och ej heller när jag når slutdestination osv. Tips? Tack på förhand.

Tjuvarna är tyvärr för ofta väldigt förslagna, uppfinningsrika och mycket snabba.
Utgå från att du blir av med cykeln och hjulen om du lämnar platsen mer än 30 sekunder.
Ha cykeln i bilen (och bilen ska vara larmad).
Ha cykeln på hotellrummet, i lägenheten eller var du nu bor.

Det ovanstående gäller i lika hög grad även i Sverige.

Hur gör du när du fraktar cyklarna i Sverige?
Tjuvarna är tyvärr för ofta väldigt förslagna, uppfinningsrika och mycket snabba.
Utgå från att du blir av med cykeln och hjulen om du lämnar platsen mer än 30 sekunder.
Ha cykeln i bilen (och bilen ska vara larmad).
Ha cykeln på hotellrummet, i lägenheten eller var du nu bor.

Det ovanstående gäller i lika hög grad även i Sverige.
Jag vet men om cykeln sitter fastlåst på en thule på färjan mellan Danmark och Tyskland. Hur säkert är det där nere för cykeln, där man inte får vara under just färd på 40-50 min? På 40-50 min kan mycket hända? Hotell biten har jag löst, kommer ha filmövervakad parkering med vakter osv. Betalar extra för denna tjänst. Jag är mest rädd för att någon nyper hjulen då de sitter med snabbfästen. Hur vet man om denna typ passar i fox 34 för att slippa snabbfästen under transport: https://www.bike-discount.de/en/rockshox-maxle-stealth-front-15x100mm-thru-axle ?

Glöm inte att ha en registerskyllt på cykelhållaren. I Sverige ser jag ofta att man inte har, fastän det är ett krav, men jag vet att i Tyskland och Nederländerna stoppar polisen bilen och får du böter för det.
I övrigt, utifrån erfarenhet, hålla jag helt med Velocipeden, ’Godkänd lås’ och bevis, alltså fotografera allting, men tar för givet att du inte kommer att få en öre från försäkringsbolaget.. vet allt om det, tyvärr.

Hur gör du när du fraktar cyklarna i Sverige?

Glöm inte att ha en registerskyllt på cykelhållaren. I Sverige ser jag ofta att man inte har, fastän det är ett krav, men jag vet att i Tyskland och Nederländerna stoppar polisen bilen och får du böter för det.
I övrigt, utifrån erfarenhet, hålla jag helt med Velocipeden, ’Godkänd lås’ och bevis, alltså fotografera allting, men tar för givet att du inte kommer att få en öre från försäkringsbolaget.. vet allt om det, tyvärr.
registreringskyllt har jag sedan flera år på cykelhållaren. Tack för tipsen. ??

Allt som sitter utanpå bilen brukar jag ha fastlåst med bygellås + kättingar som komplement. Har gått bra i Tyskland, Österrike och Schweiz.
Jag gör ungefär samma. Kör, förutom thules egna "lås" i klämman, fläskigt kättinglås genom ramen på alla hojar och ner till cykelhållaren, samt vajerlås till hjulen.

Är det ett krav numera? Sist jag hörde om detta (var nog ett par år sedan) så fick man inte lagligen ha regskylt på cykelhållaren eftersom regskylten endast ska (skulle) sitta på bilen och inget annat. Men eftersom man inte heller fick dölja regskylten på bilen var detta lite knepigt..

Kanske de nu reviderat regelverket. Jag har dock alltid kört regplåt på hållaren för det känns som hål i huvudet att inte få ha det.

Är det ett krav numera? Sist jag hörde om detta (var nog ett par år sedan) så fick man inte lagligen ha regskylt på cykelhållaren eftersom regskylten endast ska (skulle) sitta på bilen och inget annat. Men eftersom man inte heller fick dölja regskylten på bilen var detta lite knepigt..

Kanske de nu reviderat regelverket. Jag har dock alltid kört regplåt på hållaren för det känns som hål i huvudet att inte få ha det.
Det är numera okej.

Säkrast är att inte ha några lås alls, så att man inte lockas att lämna cyklarna obevakade en enda minut.
Det tar ändå bara 15 sekunder att forcera ett lås med en batteridriven vinkelslip.

Ett till förslag;
Jag har deras "lås" till stolpe, sadel, pedaler, stam, styre och framhjul. En nyckel i verktygspåsen som alltid är med och en hemma.

Det är numera okej.

Måste man ha regskylt på cykelhållare?​

Svaret är ja, om cykelhållaren skymmer bilens ordinarie registreringsskylt. För att fordonet ska vara lagligt och identifierbart under transport av cyklar är det obligatoriskt att montera en extra registreringsskylt på cykelhållaren.

• Lagkrav: Registreringsskylten måste vara synlig vid all tid. En extra skylt är nödvändig när den ordinarie skylten inte är synlig.
  • Ansvar: Fordonsägaren ansvarar för att fordonets registreringsskylt är synliga.
  • Beställning: Extra skylten beställs via Transportstyrelsens e-tjänst.

Lagstiftning och krav​

En ändring i Förordning (2019:383) om fordons registrering och användning har gjort det möjligt att använda en extra registreringsskylt. Denna möjlighet underlättar för fordonsägare att följa reglerna utan komplikationer.

• Förordning: Tydliggör tillåtelse för en extra registreringsskylt.
  • Krav: Extra skylten ska uppfylla samma standard som den ordinarie.
  • Belysning: Viktigt att även den extra skylten har korrekt belysning.

Jag gör ungefär samma. Kör, förutom thules egna "lås" i klämman, fläskigt kättinglås genom ramen på alla hojar och ner till cykelhållaren, samt vajerlås till hjulen.
Jag drar kättingen genom cykelhållaren och låser den i bogseringsögglan eller ögglan vid kroken där släpvagnar ska säkras med vajer. Litar inte riktigt på låset till själva hållaren.

Jag drar kättingen genom cykelhållaren och låser den i bogseringsögglan eller ögglan vid kroken där släpvagnar ska säkras med vajer. Litar inte riktigt på låset till själva hållaren.
Om man ändå hade en sån ögla vid kroken. Nåja, en cykelhållare med 3 cyklar på blir fasansfullt tung, om man nu skulle få loss den.

IMG_1008.jpeg

IMG_1009.jpeg

MC-kätting plus klass 3-kätting med lås från Biltema. Känns helt okej att lämna cyklarna med dessa två på platser där stöldrisken är låg som färjan eller hotellgarage.

Älskar Frankrike. Men de har fortfarande fler rödljuspirater vilket förklarar varför låsmekanismer i franska bilar fortfarande håller bakluckan låst längre när en bil stannar.
Va? Det är ju knappast rödljuspirater man är orolig för om man har cyklar där bak (förövrigt aldrig sett eller hört talas om under alla år jag bott och rest till Frankrike eller någon annanstans i Europa).

Visa bilaga 710448
Visa bilaga 710449

MC-kätting plus klass 3-kätting med lås från Biltema. Känns helt okej att lämna cyklarna med dessa två på platser där stöldrisken är låg som färjan eller hotellgarage.
Brukar göra samma, två kättingar med hänglås klass 3 och 2 godkända bygellås, sen så tar jag alltid loss kätting etc under färd för att undvika eventuellt skav. Och stannar jag över natten så brukar jag alltid försöka stå så nära receptionen som möjligt eller i hotellets garage / parkera cyklarna mot en vägg eller något man kan låsa fast dom mot.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp