Saknar ringklocka, vad ropa?

Snuten

Aktiv medlem
Idag körde jag till jobbet på en cykel utan ringklocka. Vanligtvis brukar jag ropa "hej!" eller ibland "hallå!" när jag behöver "plinga" på en mottrafikant och saknar ringklocka.

Av någon anledning ropade jag "hoppla!" idag när nöden krävde det.

Vet inte var det kom ifrån, men det kändes lite töntigt.

Vad är de effektivaste utropen då man tex behöver uppmärksamma en fotgängare på att han/hon går mitt på en väg när man kommer cyklande? Bör utropet anpassas efter graden av idioti i beteendet hos den man "plingar" på?

MickeS

Ny medlem
"Tut-tut" funkar i de flesta lägen, de flesta blir generat glada då man tutar på dem.

och sen "MEN FÖR I H*VETE!!!" när "tut-tut" inte funkar...

InlineOla

Aktiv medlem
HÅÅÅLLLL HÖÖÖÖÖGER!!!!!!! är väl vedertaget bland dom som cyklar runt sjön.

Jag brukar köra med tut-tut, håller med MickeS där, folk blir ganska glada av ett tut-tut.

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Testa "Hej, vet du var man köper en ringklocka?"

Men, det tänkte ju jag skriva.

Pigmachine

Ny medlem
Alltid 'pling pling' (och i 90% av fallen beror 'plingandet' på fula nyblivna mammor, som går bevid varandra med sina bastarder i vagnen, på hela cykelvägen.)

Tajmar fula väninnor att bli gravida samtidigt, bara för att ha någon att gå runt med, som är fulare än dem själva?

selstam

Aktiv medlem
Pigmachine skrev:
> fula nyblivna mammor, som går
> bevid varandra med sina bastarder i vagnen, på
> hela cykelvägen.)

Hallå där, de har i varje fall hjul på sina grejor! :) Och fula - I beg to differ! :)

42Hz

Aktiv medlem
Finns ingen anledning att cykla utan klocka!

MKS%20Titanium%20Bell.jpg

mmmrrrr

Aktiv medlem
Cyklade över Golden Gatebron in till San Fransisco i somras, trottoaren/cykelbanan på ena sidan var avstängd så det var ganska proppat på den sidan som gick att åka på. Ringklocka hjälpte inte. Men de mer vana cyklisterna där skrek för fulla lungor "TO YOUR LEFT" för att uppmärksamma om att någonting är på väg förbi på vänster sida. Det funkade faktiskt rätt bra!

Snuten

Aktiv medlem
Tja ringklocka är ju att föredra, samt pensionsförsäkring, samt att man ringer sina gamla päron minst en gång i veckan, samt att man har reflexväst, samt att man är snäll mot barnen även när de driver en till vanvett, samt att man aldrig svär, samt att man alltid vattnar blommorna innan de slokar, samt att alltid plockar upp efter hunden även om man saknar påse, samt att man aldrig glömmer bröllopsdagen eller någon bekants födelsedag, samt...

Snuten

Aktiv medlem
staine skrev:
> Menvafan du glömmer väl inte bröllopsdagen?
> Herregud!

Jo tyvärr. Fast det gör frun också så det kan kanske kvitta?

fastforward

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om var man får tag i en ringklocka som passar på racerstyre? Kravet är att den inte får låta "av sig själv" när man kör över ett gupp eller liknande.

Tills dess ropar jag:
* pling-pling - till fotgängare och cyklister på bred cykelbana
* kommer vänster - när jag kör om cykel på smal cykelbana

MDR

Aktiv medlem
ur spår ? se upp i backen annars blir det sju hål i nacken ? det senare körde vi med i pulkabacken när vi var små
men annars skaffa dig en plingklocka !! Billig livförsäkring (för de mammorna med barnvagn...)

Tille

Aktiv medlem

niglas

Ny medlem
mmmrrrr skrev:
> Cyklade över Golden Gatebron in till San
> Fransisco i somras, trottoaren/cykelbanan på ena
> sidan var avstängd så det var ganska proppat på
> den sidan som gick att åka på. Ringklocka
> hjälpte inte. Men de mer vana cyklisterna där
> skrek för fulla lungor "TO YOUR LEFT" för att
> uppmärksamma om att någonting är på väg
> förbi på vänster sida. Det funkade faktiskt
> rätt bra!

ON your left! Funkar ännu bättre. I varje fall uppe i Seattle. På västkustskt vis sådära.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
fastforward skrev:
> Någon som kan tipsa om var man får tag i en
> ringklocka som passar på racerstyre? Kravet är
> att den inte får låta "av sig själv" när man
> kör över ett gupp eller liknande.

Jag köpte en ytte-pytte klocka från BBB hos min lbs. Den väger nästan inget alls. Jag monterade den under styrstammen på racern, den syns nästan inte alls. Den låter inte av sig självt, men när man aktiverar den låter det pling! ;-)

Jag köpte den mest för att jag cyklar förbi polisstationen på väg till jobbet...

Annars funkar ett glatt Hoj-hoj!

Senast ändrad:

mmmrrrr

Aktiv medlem
niglas skrev:
> mmmrrrr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cyklade över Golden Gatebron in till San
> > Fransisco i somras, trottoaren/cykelbanan på
> ena
> > sidan var avstängd så det var ganska proppat
> på
> > den sidan som gick att åka på. Ringklocka
> > hjälpte inte. Men de mer vana cyklisterna där
> > skrek för fulla lungor "TO YOUR LEFT" för att
> > uppmärksamma om att någonting är på väg
> > förbi på vänster sida. Det funkade faktiskt
> > rätt bra!
>
> ON your left! Funkar ännu bättre. I varje fall
> uppe i Seattle. På västkustskt vis sådära.

Ja just det något sådant. De hade vanan inne att skrika riktigt högt också.

vingelstyret

Ny medlem
He he, cyklade på cx på cykelbanan Norr Mälarstrand då två mammor gick i bredd och pratade totalt ignorerade mitt ihärdiga plingande! Fick använda gräsmattan bredvid för att komma förbi. När jag var c:a 2 meter framför dem la jag en riktig brakare!
Deras reaktion: Åh fy fan vad äckligt!

Greup

Ny medlem
Varför ropa? Jag kör med Campa Centaur och behöver bara trampa bakåt lite så hör fotgängaren mej alldeles utmärkt. :)

lleberg

Aktiv medlem
Jag brukar runda dom i tysthet om det finns plats att göra det säkert, går inte det så kör jag på "Oj!" och dom flesta brukar fatta.

Många platser i umeå där gångbanan är plattor och cykelvägen asfalterad, ofta med trotoarkant mellan, Man kan ju tro att det är bra, synd bara att dom stackars promenörerna inte fattar det..

NLC

Aktiv medlem
Äsch vad ni är tramsiga. Har man för vana att cykla i trafik och bland vimsande flanlrer/barnvagnsmammor är det väl bara att knäppa på en liten BBB-klocka som säger PLING! (och använda den)

Fick igår en utskällning å cykelkollektivets vägnar av en tant som jag och sonen mötte när vi cyklade till våra dagis. Eftersom tanten hade hund stannade vi ett tiotal meter innan mötet varpå hon springer fram till mig och skriker: "Har verkligen inga sånna där tävlingscyklar ringklocka! Ingår det inte i köpet?"

Jag visade min ringklockas placering och funktion samtidigt som jag noterade att hunden sprang okopplad och knappt verkade reagera på hennes kommandon och tillsägelser. Det tyckte jag var kul i nästan en hel dag.

Snuten

Aktiv medlem
Tille skrev:
> Känslan av cyklisters tro på att de har
> "företräde" framför gångtrafikanter är
> bedövande.

Jag vet inte vad lagen säger, men om jag cyklar på en tydligt markerad cykelbana och en fotgängare plötsligt och utan förvarning kliver ut rakt framför mig, blir jag lite irriterad. Jag har naturligtvis inte rätt att cykla på vederbörande, men även om man bortser från lagen och bara ser till förnuftet, så inser man att fotgängaren har ett stort ansvar i en sådan situation.

Fast inte hjälper det att ropa "Idiot!", kanske skall man snarare ropa ett högt och tydligt "Hoppsan!".

Det är förresten konstigt detta beteende som vi kan ha då vi är fotgängare. Vår respekt för cykelvägar är ofta väldigt låg, trots att det kan göra väldigt ont att bli påkörd av en cykel. Jag tror att det delvis beror på att man ofta markerar skillnaden mellan gångväg och cykelväg på ett ganska dåligt sätt. Få knallar ut i bilvägen hur som helst, men då det gäller cykelvägen är det annorlunda.

PerryE

Aktiv medlem
Brukar vissla en liten trudelutt. I skogen när jag träffar på folk som rider brukar jag antingen vissla en melodi eller sjunga något - brukar uppskattas oftast ;). Har förstått att hästar är lite dumma och tror att cyklister är någon typ av konstigt djur på hjul - men om man sjunger något förstår de bättre

Topp