Saknar vajerfästen på ramen

saffady

Ny medlem
Hej, är i farten med att konvertera min beachcruiser till elcykel. Har kommit så långt att de flesta delar är beställda samt ramen blästrad och grundmålad. Eftersom motorn kommer vara en navmotor sittandes i bakhjulet offrar jag den befintliga fotbromsen. Baktill ska det istället monteras skivbroms, har ett set Avid BB7 på väg i posten. Mitt problem är vajerdragning.

Jag kommer förmodligen måla ramen svart eller annan mörk färg, för att det är snyggt enligt mig men framförallt för att det döljer kablar och vajrar bättre. Även funderat på ljus färg men tror att alla kablar och vajrar kommer sabba helheten.

Finns det fästen att eftermontera? Optimalt vore att nita, skruva eller löda fast då jag helst vill slippa tejp, buntband och liknande. Hittade hyfsade retrofästen i en annan tråd som är en snyggare metallvariant av buntband, gick att beställa från England bl.a. men de kostar 40:- stycket. Även kollat lite på invändig dragning men det låter som ett projekt att få snyggt och praktiskt om man ska borra och slipa själv.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/866639/971876

Har googlat och skummat genom ebay utan någon större framgång, hittat dubbelhäftande från Jagwire som ser ok ut.

http://www.ebay.co.uk/itm/Jagwire-H...cycling_bikeparts_SR&var=&hash=item2ebcf6f5ad

Tips?

Senast ändrad:
Jag vet att Rose (www.rose.de) hade av motsvarande modell som de du länkar till på ebay förut men vet inte om de har dem kvar. Fanns iaf i deras katalog ifjol eller om det var i förfjol.

Tack för tipset. Hade glömt bort tråden lite. Det är skumt att man oftast ska behöva vända sig till England och Tyskland när man ska köpa delar. Jag köper de flesta cykeldelar därifrån, först är det bra mycket billigare och avsevärt bättre sortiment än de flesta svenska butiker.

Hejsan,

En fråga om ditt bygge, jag köpte en elcykel för ett tag sen men även om själva elcyklingen är väldigt trevlig och funkar bra så är övriga komponenter sådär och jag vill byta ut bromsarna mot hydraliska skivbromsar, men problemet är att bromshandtagen har inbyggda brytare för att stänga av elmotorn när man bromsar....

Är det något som du löser på något vis i ditt bygge?

Jag inbillar att det på något sett går att sätta dit någon microswitch på bromshandtagen men tänkte om du hade någon färdig snygg lösning på det?

http://ecoride.se/elcykel-ecoride-trend/171-elcykel-summit.html

Och Tyskland och England är svaret på många cykelfrågor.. :)

Gadgetmaster; Du kan nog modifiera om du köper nya men jag har personligen struntat i att använda de medföljande bromshandtagen. Min controller tillåter mig att välja om jag vill kunna cruisa eller inte, jag väljer att hålla tummen på gasen hela tiden. Har ett handtag med brytare monterat till v-bromsen fram för säkerhets skull, ifall motorn skulle skena, men funderar på att byta den då den är både ful och osmidig. Till skivbromsen bak använde jag bara valfritt handtag. Måste du verkligen ha hydrauliska? För min del känns det lite overkill för vanlig statskörning (utgår från att du kör stadstrafik). Jag kör mekaniska och det är definitivt nog med bromskraft. Samtidigt kan du behålla befintligt bromshandtag. Har ett bromsok och skiva till övers om du vill testa på, Avid BB7 med 160 rotor. Skulle monterat skiva även fram men hittar ingen stel 1" gaffel med fästen.

Twinspark; Tackar för tipset. Men alla dessa tusentals varianter av clips kräver att man har antingen befintliga fästen eller köper Jagwires fästen med dubbelhäftande tejp. Hittade snygga blanka retrofästen aning billigare dock, kanske blir ett set trots priset.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp