Sällskap nybörjare Delsjön Göteborg

Larsss

Medlem
Har fastnat för mtb och cyklat själv på stigarna runt härlanda tjärn/delsjön sedan slutet av sommaren. Och nu tycker jag att det vore kul att cykla tillsammans med folk som ligger på liknande nivå.
Hörde att happy easy i Göteborg kräver rejält med kondis (?) och blev lite avskräckt. Men happy easyeasy med fika vore något!

Svårt att förklara sin nivå men jag tar mig runt mtb-slingan i makligt tempo med fotnedsättningar i de mer tekniska uppförsbackarna. Fegar hellre än att köra adrenalinstint nedför...

Cyklar dagtid och helger nu när det är mörkt ute. Vardagskvällar får vänta tills det blir ljust igen.

Skriv om du vill med på en tur i skatås/delsjöarna om du känner dig träffad - eller ge gärna tips på happyrides som passar nybörjare.
//

Happy easy har väl ändrat karaktär lite det sista (de sista åren...) =) Men tempot beror till stor del på vem/vilka som dyker upp, vilket gör att det kan skilja en hel del från tur till tur (och med årstid). Alla är fortfarande välkomna och man stannar (ofta) och väntar tills den som ligger sist har kommit i kapp och fått vila.

Jag skulle nog inte säga att det krävs att man har "rejält med kondis". Dock kan stigarna vara lite krävande ibland och det kan underlätta om man har hyfsad teknik men det låter det som att du har om du tar dig runt mtb-slingan. Det brukar det vara en runda på 2-2.5h (sträckan beror på deltagare) så det bör man ju så klart orka att vara ute och trampa =)

Hoppas vi ses i skogen!

Saknar man kondis och/eller teknik får man nog ha lite pannben istället, inte tycka det är tråkigt eller känna sig för dålig av att ligga och släpa lite t ex. Men ingen annan kommer att tycka att det är ett problem. Dyk upp och prova så vet du hur det känns. Man utvecklas mycket av att cykla med folk som är snabbare och duktigare.

Kan hålla med om att steget från nybörjare till happyride i vissa fall kan kännas lite!

Men om inga nybörjare själva styr upp turer så lär det inte bli några:/

Jag kan tänka mig en helg/ fika tur absolut! ligger på en stabilt låg nivå konditionsmässigt särskilt nu på vintern

Specialized Concept Store, MTBStore och Sportson kör turer.
I facebookgruppen "Cykelgubbar" läggs det upp turer också.
Kan ju nämna att ett gäng ska köra i Vättlefjäll på Lördag och sen avsluta kvällen på Biljardpalatset.

Tack för svar och pm om sällskap på stigarna. Om fler känner sig träffade och vill cykla i mindre sällskap är det bara att PM:a mig så styr vi upp en tur.
Tänker att jag hakar på någon happy easy framåt mars-april när det blivit isfritt och lite torrare i skogen. Inser att jag inte är helt hopplöst ute när det kommer till distanser och tid, blir oftast omkring 2h och distansen blir väl 15-21km beroende på vägval... Värsta som kan hända är ju trots allt att man är sist hela tiden eller väljer att hoppa av turen;)
Tack för alla svar i tråden!

Senast ändrad:
Bra initiativ! Jag hakar gärna på några turer och bygger upp lite kondis och hittar nya stigar i området!

Finns det någon inplanerad tur ännu, i tanken om inte annat? :)

Stryos sa:
Bra initiativ! Jag hakar gärna på några turer och bygger upp lite kondis och hittar nya stigar i området!

Finns det någon inplanerad tur ännu, i tanken om inte annat? :)

Det verkar ju vara några som gärna följer med på en tur med lugnare tempo så det är bara att styra upp;) Jag hänger med om det är ljust och helg. Men posta här så det inte missas!
Om ingen annan styr upp så tar jag initiativ under våren.

Jag är en tjock gammal gubbe med alldeles för bra cykel som också skulle vilja komma igång. Konditionen är sämre än någonsin så en riktigt mjuk start är önskvärt. Kanske inte förrän framåt vårkanten om det ska vara vardagkvällar (tänker på orutin och skogskörning i mörker...) annars
är jag också ledig på helgerna och flexibel med tider. Jag lär hålla koll här och se om jag kan tänkas hänga på någon gång. Om någon känner att denne skulle vara ett riktigt "bojsänke" så kan jag följa med som tröst. :D

Alright. Då tar jag väl mig an att dra ihop något! -För oss som inte är rädda att halka runt lite på isen om det kommer till det ;)

Jag tänker mig som så att vi inväntar i några dagar för att se hur många av oss som kan och sedan lägger jag upp det i kalendern när vi hittat något som verkar funka helt okej.

Ursäktar mig i förväg- Är helt upptagen i denna veckan samt att jag jobbar lite oregelbundna tider.

Nedan är dagar som jag gärna hade kört en tur, kan dock köra nästan vilken tid som helst dessa dagar så föreslå gärna egna tider så ser vi vad som passar de flesta och kör på det! :) Spontant tänker jag att vi träffas vid Franssons och kör i kanske 2-3 timmar i Skatås beroende på hur det känns för alla.

Torsdag den 15:e - Dagsljus är såklart trevligt; men hellre fler som hakar på än att det är tidigt på dagen!
Söndag den 18:e - Förslagsvis i dagsljus!

Senast ändrad:
Jag lägger min röst på sön 18:e. Ej beskaffad med belysning och vore teåkigt med skallgångskedja tänker jag. Kanske fler som är inne på samma linje? Bra initiativ!

Morrisen sa:
Jag lägger min röst på sön 18:e. Ej beskaffad med belysning och vore teåkigt med skallgångskedja tänker jag. Kanske fler som är inne på samma linje? Bra initiativ!

Alright, det är nog fler som tänker så, av diverse anledningar. (både helg och dagsljus)

Så då tar vi väl och spikar in den 18:e, i fråga om tid så säger en snabb googling att vi kan räkna med något slags ljus tills ca 17:30 - så då vill man nog planera att vara klara vid 17 senast. Dvs börjar man i min mening senast kl 14, men för min del gärna runt ca 12 om det passar för de flesta?

Så som jag tänkt det så har vi lite pratstund medans vi samlas och väljer sen tillsammans stigar lite på känn medans man är ute på tur, så folk inte väntar sig en färdig rutt! Det känns bäst så, som minst i början innan någon av oss riktigt vet vad vi ska vänta oss :) -Självklart ser vi tillsammans till att ingen halkar efter och lämnas i skogen.

-Ha gärna förslag på roliga/knixiga stigar man vill dela med sig av i området!

Alla tankar & förslag är välkomna! -Både nu och då

Senast ändrad:
Edit: På eftertanke kanske Skatås motioncentral är perfekt, så har man pumptracken att löjla sig lite på om man kommer tidigt!

Senast ändrad:
Tyvärr är stigcykeln utslagen och på verkstad i några dagar :/ Så tyvärr måste jag hoppa över söndag, flyttar fram det till nästa söndag för de som vill komma.

Om någon känner att de vill köra nu den 18:e ändå så är det ju skitbra! Lägger nog upp i kalendern inför söndagen efter!

Bra att du uppdaterade oss om läget!
Det skrevs på forumet om att det var extremt halt igår så det är nog lika bra;)
Är borta nästa helg så det får bli en annan gång för mig.

https://happyride.se/kalender/2762/

Beskrivning:
Vi kör en runda i skatåsområdet på ca 2-3 timmar i det tempo som passar deltagarna. Man får vara redo att flåsa lite men självklart ska ingen lämnas- eller halta bakom i skogen. Vi väntar in på passande platser för att samla upp gruppen och ser tillsammans om varandra så att ingen åker fel/vilse. Mer fokus på teknik, gött häng och att ha kul tillsammans än att snabbast komma ner (eller upp) för berget!

Vid försening/problem att hitta ring mig på 0707993913 :)

Skriv här om ni kommer samt om ni får förhinder!

Larsss sa:
Är borta nästa helg så det får bli en annan gång för mig.

Okej synd! Om det blir ett okej gäng så kör jag nog söndagen efter också, :)

Senast ändrad:
Tänkte köra lite snöåka i någon timme eller två på fredag 18:00 precis utanför delsjögrillen. Köra i skogen är verkligen en kamp nu och då är det roligare att svänga, och droppa lite sedan putta upp igen. Finns lite roliga svängar å sådant och improvisera dropp går också.

Senast ändrad:
Verkar som att jag ska dra lärdom ur visdomen av er som har varit i skogen den senaste veckan och kör kanske ett pass med lekcykeln på asfalt istället på söndag, så fort skogarna känns alls rimliga att köra utan dubb så drar jag ihop ett nytt initiativ.

Om någon hemskt gärna vill utforska skogarna ändå kan jag möjligtvis övertalas :)

Tänkte kolla om det fortfarande finns något intresse för en "Happy Easyeasy" i Delsjön för oss som är ganska nya på MTB. Rutinerade är ju självklart välkomna också om de vill agera guide och mentor =)

toppen ju! jag har det lite tajt denna vecka och helgen, och det ser ut att bli regnigt. Ska vi fundera på nästa vecka?

edit: alternativt någon kväll i veckan runt 18 kanske funkar

Senast ändrad:
Gött att det blev mycket pers!

Söndag em/kväll typ 18.00 kan funka OK för mig, men tar hellre typ måndag/tisdag 18.00 om det passar er

Senast ändrad:
Emil76 sa:
För en novis gällande Delsjö-området, hur hittar man dit och var är närmaste lämplig parkering?

Lättast parkering är nog härlanda tjärns badplats! Därifrån är det längs grusvägen bort från härlanda tjärn och förbi Svarttjärn (åk alltså inte ner mot badplatsen). Man cyklar rakt fram och åker längs långsidan för att sen ta vänster längs svarttjärns 'kortsida' - Sen håller man utkik åt vänster efter uppförsbacken efter en stig & skylt som säger något i stil med hindås/härryda eller dylikt. Sen klättrar man ?

Bra initiativ! Hade gärna hakat men jobbar tyvärr, nästa gång!

Senast ändrad:
Kul att några hänger med!

Om du kommer med bil och är osäker på vart geteryggen ligger kan du parkera vid enedalsvägen så ses vi där 17:40

Jag är gärna på men beror lite på väder och hur jag mår, jobbar hela helgen fram tills 16 imorgon.

Om jag nu orkar hänga med imorgon så hade jag hellre träffats vid Härlanda tjärns parkering :)

Tillbaka
Topp