Salsa's New Spearfish - The Bright Green Race Machine

jonte987

Aktiv medlem
Tilltalande. Vid en snabb genomläsning så är väl STA det mest negativa. Pinkbike verkar tveka kring det med men möjligen uppväger den extrema reachen gör min del. Blir svårt att veta vilken storlek man ska välja

1744526216119.webp

händer inte mycket med cykelgeometri nu. ganska lik en "gammal" fm936, men något högre vevparti. det var något jag önskade på min fm936, men upptäckten att korta vevar funkar lika bra som långa gör den uspen hos salsan lite förlegad.
20250413_090557.webp

Ja, intressant och snygg cykel. Jag missade STA när jag lästa artikeln. Vanligtvis mäter man STA vid stack höjd och blir effektiva STA mindre. Men jag mätte 78 grad vid sadeln på bilden från Salsa websidan! Ocyklingsbart för mig.

Alla nya tyska mtb från mindre tillverkare verkar dock har så branta STA.

Jag har nu en MTB med 76,5 grad STA vid sadeln och en sadel med lång skena som är max bakåt. Jag känner fortfarande att jag vill sitta några cm längre båkat. Jag får ser om känslan försvinner efter några månader.

Senast ändrad:
Ja, intressant och snygg cykel. Jag missade STA när jag lästa artikeln. Vanligtvis mäter man STA vid stack höjd och blir effektiva STA mindre. Men jag mätte 78 grad vid sadeln på bilden från Salsa websidan! Ocyklingsbart för mig.

Alla nya tyska mtb från mindre tillverkare verkar dock har så branta STA.

Jag har nu en MTB med 77 grad STA vid sadeln och en sadel med lång skena som är max bakåt. Jag känner fortfarande att jag vill sitta några cm längre båkat. Jag får ser om känslan försvinner efter några månader.
Den känslan har det jag gnäller om hela tiden. 75-76 grader räcker för mig.

Salsa har dock 20mm extra reach i medium så jag vet inte om det räcker

Det finns också dropper med setback.

Med sentier som referens så behövde jag 70mm stam på 428mm reach för att sitta bra med 74grader sta

Det finns också dropper med setback.

Med sentier som referens så behövde jag 70mm stam på 428mm reach för att sitta bra med 74grader sta

70 mm stam är inte bra. Du borde väl kunna tar medium, antar att du inte slammar stammen. Eller begränsar det dropperlängden för mycket.

Jag förstår inte hur jag kan mäta 78 grad STA på bilden när Salsa skriver 77 grad, antagligen vid stack höjd. Jag tycker själva också att den ser riktigt brant ut på bilden. Äkta vinkeln av sadelröret är brant.

PS: tog nu en bild på min egen cykel och mätte 76,5 grad på sadelhöjd. Jag trodde att jag hade tänkt mycket på det innan köp ;)

70 mm stam är inte bra. Du borde väl kunna tar medium, antar att du inte slammar stammen. Eller begränsar det dropperlängden för mycket.

Jag förstår inte hur jag kan mäta 78 grad STA på bilden när Salsa skriver 77 grad, antagligen vid stack höjd. Jag tycker själva också att den ser riktigt brant ut på bilden. Äkta vinkeln av sadelröret är brant.

PS: tog nu en bild på min egen cykel och mätte 76,5 grad på sadelhöjd. Jag trodde att jag hade tänkt mycket på det innan köp ;)
Jag hade m i sentier. Nu har jag 470 + 50mm i large. 150mm dropprr men det är en hög cykel om man är 176cm m korta ben.
2025 finns det lägre alternativ

Jag hade m i sentier. Nu har jag 470 + 50mm i large. 150mm dropprr men det är en hög cykel om man är 176cm m korta ben.
2025 finns det lägre alternativ

Jag har 494 reach och 35 stam på nyaste cykeln. Hade först 45 mm stam men det var klart får lång till mina 179 cm med lite kortare ben än genomsnittet. På min Scor begränsar dämparen under sadelröret droppeelängden. 185 mm dropper som kam med cykeln passar precis och har perfekta slaget för mig.

Tillbaka
Topp