Sambon vill också ha heldämpat!

Har cyklat premiärturen på top fuelen och ja, vägt den. Inga överraskningar där, 14.85kg utan pedaler :) Cykeln är som jag tänkte mig fast bättre, en slags microbeast. Smidig, väldigt lättrampad uppför med fint grepp över alla rötter sten etc. Har blivit överraskad några ggr över bristen på fjädringsväg eftersom den känns som om det finns mer än det gör, att fötterna liksom kan försvinna neråt. Mkt lätt att placera mellan alla träd, välbalanserad. Sen som en parantes är ju tubeless bara suveränt, har hållit emot i det längsta men jag får anse mig motsträvigt övertygad ;) Vilken mjukhet i däcken, dom hänger inte upp sig på ojämnheter på samma sätt.

Vikten - har inget problem med den alls själv men så känner jag inte till hur t ex xc funkar eller hur en 12kgs trailcykel känns.
Visa bilaga 709616
Även jag slog till på en sådan på rean och håller helt med i ditt omdöme.

Tung att lyfta, lätt att cykla.

Men med golfklubbor bor man slår emot saker, med cyklar inte.

Min stig-HT har nu 4,5 år. Enda skador är några kvadrat-mm lack bort här och där.

Har ett par Ben Hogan från -99, de är fortfarande bra på alla sätt. Tror inte det skulle gälla med en cykel.

Har ett par Ben Hogan från -99, de är fortfarande bra på alla sätt. Tror inte det skulle gälla med en cykel.

Min frus gamla MTB och min och min frus gamla lvgcyklar är från nästan samma år. Funkar alla fortfarande bra. MTB som sonens cykel till stan och landsvägscyklar i Nederländerna. Enda jag skulle ville ändra är sadeln på längre turm och hoodsen är för små till mina stora händer, men det har inte mycket med ålder att göra.

Min frus gamla MTB och min och min frus gamla lvgcyklar är från nästan samma år. Funkar alla fortfarande bra. MTB som sonens cykel till stan och landsvägscyklar i Nederländerna. Enda jag skulle ville ändra är sadeln på längre turm och hoodsen är för små till mina stora händer, men det har inte mycket med ålder att göra.

Landsväg håller helt klart bättre. Känns som det hänt väldigt mycket med MTB på 25 år. I varje fall om man kör heldämpat.

Landsväg håller helt klart bättre. Känns som det hänt väldigt mycket med MTB på 25 år. I varje fall om man kör heldämpat.

Om man bara tittar 10 år bakåt har mycket hänt med MTB. Men när jag tittar 10 år framåt ser jag inte att jag kommer att har behövet att byta mina två stigcyklar, förutom om jag skulle behöva en FS av nån anledning.

Mycket möjligt. Oavsett har jag precis som @Lotta B svårt att motivera en 100k cykel. Men jag vill ju också ha några olika för olika discipliner.

Men med golfklubbor bor man slår emot saker, med cyklar inte.

Min stig-HT har nu 4,5 år. Enda skador är några kvadrat-mm lack bort här och där.
Njae, slår inte direkt emot så mkt saker faktiskt, bara nån wedge kanske när jag hamnar dåligt till. Har haft set i 10 år utan problem, bara greppbyte. Befriande lite underhåll, bara av mig själv.

Det är ju bra det.

Njae, slår inte direkt emot så mkt saker faktiskt, bara nån wedge kanske när jag hamnar dåligt till. Har haft set i 10 år utan problem, bara greppbyte. Befriande lite underhåll, bara av mig själv.

Det är ju bra det.

Menade att man slår emot bollar.

Nu måste jag dock säga att alla cyklarna i familjen kräver väldigt lite underhåll. Gaffelservice är mest krävande (tur att jag mest kör helstel).

Detta är ju en vilt urspårad tråd, vilket jag gillar. Jag vill däremot fråga varifrån denna weight winne-hets kommer från? Tycker ni verkligen det spelar någon roll? Om jag jämför min Orange Five som vägde 13,5 kg och min YT Izzo som säkert väger 15,5 kg så känns Izzon lättare att cykla stig på. Hur cyklar ni egentligen om detta är så viktigt? Ska man klättra skidbackar med världseliten förstår jag att det är en grej, men om man bara ska sladda runt i skogen som en ursäkt för att stanna vid krogen på hemvägen känns det rätt sekundärt. Jag vill också påpeka hur bullshit lätta hjul är på en mtb. När man slänger på 1 kg gummi fyllt med en korv så blir de där fälgarna som väger 100 gram mindre rätt försumbara.

Detta är ju en vilt urspårad tråd, vilket jag gillar. Jag vill däremot fråga varifrån denna weight winne-hets kommer från? Tycker ni verkligen det spelar någon roll? Om jag jämför min Orange Five som vägde 13,5 kg och min YT Izzo som säkert väger 15,5 kg så känns Izzon lättare att cykla stig på. Hur cyklar ni egentligen om detta är så viktigt? Ska man klättra skidbackar med världseliten förstår jag att det är en grej, men om man bara ska sladda runt i skogen som en ursäkt för att stanna vid krogen på hemvägen känns det rätt sekundärt. Jag vill också påpeka hur bullshit lätta hjul är på en mtb. När man slänger på 1 kg gummi fyllt med en korv så blir de där fälgarna som väger 100 gram mindre rätt försumbara.
Det bara är så. Från tiden när allt var XC eller DH. En XC cykel ska vara så lätt som möjligt så är det bara. Men jag har cyklat Mtb i 36år så börjar fundera på att tumma lite på principen nu. Köpte en Scott Genius förra veckan. Säkert 2-3kg tyngre än min Scott Spark. Grova (Nobby 2,25) tungrullade däck har den också. Ska bli skitkul att testa den.

Fast 16 kg är ju tungt och det känns som fler trailcyklar hamnar där, särskilt de överkomliga modellerna i alu. Min Slash väger väl 16.5-17 med coil. Den är ju ett bojsänke. På en enduro så visst, men har svårt att trampa runt på en sådan cykel för jämnan. Absolut att en effektivare och mer kortslagig dämpning kommer göra sitt och mer lättrullade däck. Backar i Källviken som jag cyklade uppför med min Fuel Ex får jag pushbika med den här, det är liksom inte värt det att trampa.

fast 3-4 kg känner man ju knappt. slänger man ner stora reparationskitet, matsäck, vatten och regnkläder i ramväskan på 12-kiloscykeln är det snabbt 16-17. och med det cyklar man samma stigar som vanligt utan att det känns nån direkt skillnad.

Fast 16 kg är ju tungt och det känns som fler trailcyklar hamnar där, särskilt de överkomliga modellerna i alu. Min Slash väger väl 16.5-17 med coil. Den är ju ett bojsänke. På en enduro så visst, men har svårt att trampa runt på en sådan cykel för jämnan. Absolut att en effektivare och mer kortslagig dämpning kommer göra sitt och mer lättrullade däck. Backar i Källviken som jag cyklade uppför med min Fuel Ex får jag pushbika med den här, det är liksom inte värt det att trampa.
Det lär ju inte vara cykelns vikt som förklarar att du behöver putta i Källviken?

Fast helt ärligt. Ska man inte bara åka nedför eller tycker att platt och uppför är mest något man måste göra för att sedan åka nedför eller bara lallar runt i skogen för att få dricka en öl extra så gör vikten ganska mycket.

Har man på enduro/downhilldäcken istället för ett par stravadäck så spelar kanske inte den roterande vikten så stor roll, men med lätta däck känns det. Kanske blir man inte snabbare, men det är rejält mycket roligare.

Känslan när en lätt hoj liksom dansar under en, svarar rappt på varje tryck på pedalen och man känner sig som själva Rissved i skogen är lätt beroendeframkallande. Ur just det perspektivet är fortfarande min gamla 26” heldämpade XC-raket på 10,5 kg det roligaste jag åkt på. 10,5 kg är väl vad en vanlig gravel väger idag?

Att vikten ökar på alla ramar betyder väl bara en sak tror jag. Staten fyller dem med en massa teknik för att kontrollera våra hjärnor. Men mig ska de inte få, jag har kört med folie i hjälmen istället för mips sedan länge.

Men, men det beror lite på vad man är ute efter. Jag helgarderar nu med olika hojar för olika ändamål.

Appropå tråd som ballar ur. ?

Hur funkar det med 3kg reparationskit på en 16kg cykel?

Man kan hålla med lotta att det är en fin och rolig cykel och ändå undra var de extra 2kg kommer ifrån.

Bredare fälgar
Tyngre däck
Enklare komponenter i given prisklass
Pizza kassett

Om ramarna blivit tyngre är det speciellt intressant.

Man kan hålla med lotta att det är en fin och rolig cykel och ändå undra var de extra 2kg kommer ifrån.

Bredare fälgar
Tyngre däck
Pizza kassett

Det vill jag inte ens tänka på. Måste jag ha med mig hela verktygslådan?

Kanske har tillverkarna tröttnat på att skicka ut ersättningsramar i tid och otid.

Känns som e-mtb blir lättare o lättare och akustiska hojar tyngre.

Bredare fälgar
Tyngre däck
Pizza kassett

Allt har väl blivit tyngre för att stigarna har blivit tyngre. Ser man också på XC-hojar. Pinkbike vägde nyligen XC tävlingshojar i Val di Sole, genomsnittet var 10,66 kg. De var väl betydligt lättare innan?

Däck är en sak. Men ram har också blivit tyngre och jag gissar att lagarna har blivit större.

Och såklart hjälper Pizza kassett inte (nöjd att vi har bara har 11-delade tortilla-kassett i familjen).

Det vill jag inte ens tänka på. Måste jag ha med mig hela verktygslådan?

Kanske har tillverkarna tröttnat på att skicka ut ersättningsramar i tid och otid.

Känns som e-mtb blir lättare o lättare och akustiska hojar tyngre.
Jag funderar på att resan är längre travel => idioterna huckar och reklamerar => tyngre ramar.

Men jag vet inte om ramarna verkligen blivit tyngre. Borde gå att reda ut på tex Spark.

Jag vill också påpeka hur bullshit lätta hjul är på en mtb. När man slänger på 1 kg gummi fyllt med en korv så blir de där fälgarna som väger 100 gram mindre rätt försumbara.

Men frågan är varför man måste kasta på DH däck och stoppa i korv? Håller helt med om att det är larvigt att gnälla om obetydlig fälgvikt i ditt scenario, men förutsatt att man kör lätta fälgar + så lätta däck man kommer undan med gör det rätt mycket om inte annat för känslan.

Jag motsätter mig snarare hysterin med att det hela tiden ska vara extra allt, extra feta däck, extra korvar, extra ditten och datten.....

Och så jävla "rad" är inte de flesta att de behöver allt det där för att inte punka. Och skulle det vara så, då är dem ofta starka nog att också trampa runt med den extra vikten det innebär :)

En scale 925 väger enligt uppgift 11.7 idag. Ej genomgående premium.
Sixtens xxl scale vägde in på 12.58 och 10kg lättad. 12 000 på rea.

Ram 1240g. En ht xc ram väger nog fortfarande 1240g idag. Arc vägde 1300 ca tror jag

Edit. 12 000 idag kommer att väga 14+ men om man prisjustera för komponentpris så kan nog vikten stämma skapligt?

Men frågan är varför man måste kasta på DH däck och stoppa i korv? Håller helt med om att det är larvigt att gnälla om obetydlig fälgvikt i ditt scenario, men förutsatt att man kör lätta fälgar + så lätta däck man kommer undan med gör det rätt mycket om inte annat för känslan.

Jag motsätter mig snarare hysterin med att det hela tiden ska vara extra allt, extra feta däck, extra korvar, extra ditten och datten.....

Och så jävla "rad" är inte de flesta att de behöver allt det där för att inte punka. Och skulle det vara så, då är dem ofta starka nog att också trampa runt med den extra vikten det innebär :)

För många är nöjet att bomba utför och hucka, då är extra allt, till en viss gräns, bra. Men om man också tycker om teknisk platt och upförkörning är mindre vikt trevligt. Min helstel har lite tyngre hjul och 200 gram tyngre framdäck än min stig-HT, men med 1,2 kg lättare gaffel (och ingen frambroms) är det betydligt lättare och roligare att lyfta framhjulet uppför hinder.

Kring totalvikt minns jag att jag cyklade tillbaka från ett jobbmöte i Saltsjöbaden på blå med en ryggsäck med dator, skor och några kläder. Branta klättringen på blåa nära Erstavik var det värsta jag har varit med om, så några kg skillnad kan har en stor effekt. Sen förstår man inte hur barn kan cykla stig när de väger hälften av en vuxen men cyklar väger samma som vuxencyklar ...

För många är nöjet att bomba utför och hucka, då är extra allt, till en viss gräns, bra. Men om man också tycker om teknisk platt och upförkörning är mindre vikt trevligt. Min helstel har lite tyngre hjul och 200 gram tyngre framdäck än min stig-HT, men med 1,2 kg lättare gaffel (och ingen frambroms) är det betydligt lättare och roligare att lyfta framhjulet uppför hinder.

Kring totalvikt minns jag att jag cyklade tillbaka från ett jobbmöte i Saltsjöbaden på blå med en ryggsäck med dator, skor och några kläder. Branta klättringen på blåa nära Erstavik var det värsta jag har varit med om, så några kg skillnad kan har en stor effekt. Sen förstår man inte hur barn kan cykla stig när de väger hälften av en vuxen men cyklar väger samma som vuxencyklar ...

Barn går ju bara på vilja, inget förstånd. ?

Fast helt ärligt. Ska man inte bara åka nedför eller tycker att platt och uppför är mest något man måste göra för att sedan åka nedför eller bara lallar runt i skogen för att få dricka en öl extra så gör vikten ganska mycket.

Har man på enduro/downhilldäcken istället för ett par stravadäck så spelar kanske inte den roterande vikten så stor roll, men med lätta däck känns det. Kanske blir man inte snabbare, men det är rejält mycket roligare.

Känslan när en lätt hoj liksom dansar under en, svarar rappt på varje tryck på pedalen och man känner sig som själva Rissved i skogen är lätt beroendeframkallande. Ur just det perspektivet är fortfarande min gamla 26” heldämpade XC-raket på 10,5 kg det roligaste jag åkt på. 10,5 kg är väl vad en vanlig gravel väger idag?

Att vikten ökar på alla ramar betyder väl bara en sak tror jag. Staten fyller dem med en massa teknik för att kontrollera våra hjärnor. Men mig ska de inte få, jag har kört med folie i hjälmen istället för mips sedan länge.

Men, men det beror lite på vad man är ute efter. Jag helgarderar nu med olika hojar för olika ändamål.

Appropå tråd som ballar ur. ?
Jag menar inte att XC-däck och "enduro/downhilldäcken" skulle kännas lika. Det är enormt skillnad i rull och skillnaden i roterande massa blir mycket större jämfört med att byta till lättare hjul.

Jag argumenterar inte för DH-däck på stigcykel. På min Izzo använder jag vanliga Maxxis EXO-däck, dom väger 1 kg styck. Om jag inte stoppar in något i bakdäcket skulle jag behöva ett kralligare däck bak och jag förare EXO+korv för att det rullar bättre. Vill man köra lätta xc-däck så är det ju bara att man gör detta. Jag har försökt, men det blev väldigt mycket skrot av grejerna fort.

Går tillbaka till MTBUK:s testvinnare, Assegai i fram och DHRII I BAK, exo o exo+ casing iof men ändå, mycket däck. Det är klart att den här typen av vinnare sätter standarden för hur en trailhoj ska se ut och hur de ska specas.

Har en fundering där jag ger mig ut på ett lurigt område - gäller det här med kroppsvikten, var barn som cyklar på jämförelsevis tunga cyklar som fick mig att tänka på det. Hur stor roll spelar den för behovet(?) av fjädringsväg och lätt cykel? Märker själv att mina 64kg på 176cm inte direkt behöver supermkt slaglängd, men det är klart att den räddar en vid misstag. Med min jämförelsevis rättså låga kroppsvikt så brukar jag tänka att jag behöver lättare grejor för att orka driva cykeln aktivt i teknisk terräng. Men jag premierar styvhet och rätt vinklar för att jag gillar det. Väger man 85kg så kanske vikten är mer försumbar?

Nu blev det mkt på en gång :)

Även om man inte kör DH däck blir det lite skillnad mellan DHR II och Burt.
Happy är fullt av folk som säger sig cyklar grus och enklare stigar och ändå ligger på 1000-1200g per däck.

Ska man dödshucka en XC så kanske man kittar den annorlunda än om man ska cykla grus?

Har en fundering där jag ger mig ut på ett lurigt område - gäller det här med kroppsvikten, var barn som cyklar på jämförelsevis tunga cyklar som fick mig att tänka på det. Hur stor roll spelar den för behovet(?) av fjädringsväg och lätt cykel? Märker själv att mina 64kg på 176cm inte direkt behöver supermkt slaglängd, men det är klart att den räddar en vid misstag. Med min jämförelsevis rättså låga kroppsvikt så brukar jag tänka att jag behöver lättare grejor för att orka driva cykeln aktivt i teknisk terräng. Men jag premierar styvhet och rätt vinklar för att jag gillar det. Väger man 85kg så kanske vikten är mer försumbar?

Jag vet inte men det påstås att man vill ha vikten i ramen, inte i hjul och att dämpningen t.o.m fungerar bättre med lite mer vikt. Körde lite med en Trek Rail i park och den var väldigt grounded eller vad man ska säga.

Ram vs Kropp vet jag inte hur det påverkar dämpningen. Det kan vara svårt att få det att funka vid för lågt tryck men då pratar vi nog ner mot 50kg. Rebound blir långsamt osv

Jag vet att det känns stor skillnad att lasta 12kg jämfört med 15 på biltaket så lite skillnad gör det nog när man cyklat.

Tänker att geometri är viktigare för att inte göra en OTB än slaglängd (till en viss gräns). En stor och tung åkare borde rimligtvis behöva mer slag för att rädda upp en situation än en lite och lätt. Tänker också att en för stor och tung cykel blir svårhanterlig. Såg Lewis Buchanans test av nya slash. Med coil vägde den in över 18 k. Han tyckte det var på gränsen. Här pratar vi om en vältränad proffscyklist. Då tänker jag att en ung tjej eller kille som ska dra runt på 16 kilo trailcykel borde ju vara helt klart på gränsen. Eller om man är klen som jag.

Om du tittar på cykelns vikt som andel av hela systemet (cykel + cyklist) så blir det ju klart viktigare med lättare prylar när man väger mindre själv. Trenden är ju också att om man väger mindre så kan man producera mindre effekt, förutsatt att inte all extra vikt bara är ölmage på den tyngre cyklisten.

Jag vet inte men det påstås att man vill ha vikten i ramen, inte i hjul och att dämpningen t.o.m fungerar bättre med lite mer vikt. Körde lite med en Trek Rail i park och den var väldigt grounded eller vad man ska säga.

Generellt sett är det bättre med lägre ofjädrad vikt och högre ramvikt. Sen berör det mycket på cykelstil och slag. Med mycket slag kan man köra "rakt fram" när stöket inte är för stor. Men mindre slag rör cykeln sig mer. Tror att bättre dämpning, med lite mer slag, gör att moderna stigcyklar kan vara tyngre utan stora nackdelar.

Kraft och skicklighet spelar ett mycket större roll än kroppsvikt. Det är klart när man cyklar med barn. Hur stor barn är spelar inte en så stor roll, mycket viktigare är hur skicklig dom är och hur mycket de har tränat/cyklat. Jag märkte det själva när jag bytte till helstel singlespeed. Det var tuff i början, men efter ett halvt år hade jag lärt mig att slänga runt cykeln och framförallt hade mina ben blivit mycket starkare. Några kg på magen hit eller dit är försumbart jämfört med det.

Senast ändrad:

Ram vs Kropp vet jag inte hur det påverkar dämpningen. Det kan vara svårt att få det att funka vid för lågt tryck men då pratar vi nog ner mot 50kg. Rebound blir långsamt osv

Jag vet att det känns stor skillnad att lasta 12kg jämfört med 15 på biltaket så lite skillnad gör det nog när man cyklat.
Yes, ofjädrad vikt är ju bra. Har ibland varit lite knepigt att få till rätt rebound på vissa gafflar för mig, på andra är det noll problem. Är inte heller så förvånande att jag inte använder mkt kompressionsdämpning t ex. Men ett sidospår.

Väger man 85kg så kanske vikten är mer försumbar?
Just den vikten är ungefär min matchvikt efter semestern så den har jag lite koll på. Vikten på hoj och framför allt hjul/däck gör massor även här. Hur cykeln rör på sig under en själv är väldigt olika. Går det mycket fortare? Nej, men det går mycket roligare. ?

Som referens hade jag när jag hade en gör det allt hoj en extra uppsättning stravadäck/hjul, samma i övrigt. Känslan var väldigt anorlunda och man kan säga att det blev inga top tio placeringar på Strava med endurouppsättningen.

Skulle säga att roterande vikt är värst, ofjäfrad vikt jobbigt, fjädrad vikt (ram och kropp) minst dåligt. Sen har du ju ytterligare en dämpning mellan ram och kropp i form av muskler, men den dämpningen kostar ju energi. Så killgissar att du vill hellre ha ett kilo på ramen än på kroppen.
Slutsats: var ingen weight weenie utan hoppa över fredagsölen i stället. Besparing både ekonomiskt och tidsmässigt. Men det är roligare med dyr cykel och öl är gott.
Edit: men lätta hjul kan man lägga pengar på förstås

tack för edit. Min take away var just att dyra hjul är bättre än att banta
Puh, var orolig där ett tag för att trådens rekommendation och slutsats var att jag skulle säga åt sambon att banta. Ingen bra start på semestern…

Och åt det mer allvarliga hållet så är diskussionen om vikt klart intressant. Det jag i alla fall är ute efter är känslan av att cykeln är lätt och rapp, att den svarar bra. Det är väl såklart inte direkt avhängt vikten, men det finns ju ändå ett samband mellan att lättare cyklar åt XC-hållet både är lättare och upplevs rappare.

Puh, var orolig där ett tag för att trådens rekommendation och slutsats var att jag skulle säga åt sambon att banta. Ingen bra start på semestern…
Blir det någon cykel och i så fall blir det en XC eller en minienduro med 65 grader och 16 kg?

EDIT, Du orkar säkert inte läsa allt trams. Radon Skeen Trail 10 kan vara ett seriöst tips. Om jag förstod rätt så blev den t.o.m Jofa godkänd (?)

Skulle säga att roterande vikt är värst, ofjäfrad vikt jobbigt, fjädrad vikt (ram och kropp) minst dåligt. Sen har du ju ytterligare en dämpning mellan ram och kropp i form av muskler, men den dämpningen kostar ju energi.

Min slutsats är tvärtom: om man flyttar över stök då försöker man att hålla tyngdpunkten av kroppen ungefär på samma höjd medan cyklen rör sig över hinder, så en extra kilo är bättre på magen än på ramen.

EDIT: sen cyklar man inte hela dagen, så kanske är det ändå bättre med kilon på ramen i helbilden.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp