Sambon vill också ha heldämpat!

Puh, var orolig där ett tag för att trådens rekommendation och slutsats var att jag skulle säga åt sambon att banta. Ingen bra start på semestern…

Och åt det mer allvarliga hållet så är diskussionen om vikt klart intressant. Det jag i alla fall är ute efter är känslan av att cykeln är lätt och rapp, att den svarar bra. Det är väl såklart inte direkt avhängt vikten, men det finns ju ändå ett samband mellan att lättare cyklar åt XC-hållet både är lättare och upplevs rappare.
Haha, nej det kanske inte är den bästa starten :) Sen är ju optimering kul men ja...

Det andra stycket är väl vad jag kan fundera över. Att en rapp känsla kan fås av en 15-kilos cykel med rätt ram. Men samma hoj på 12kg hade ju varit ännu bättre, om det nu går att åstadkomma med bibehållen styvhet. Fast om den cykeln kostat 120' så hade det inte känts bra för mig. Men det är ju jag det.

Det sammanfattar väl det hela. En bra ram blir så klart bättre med bättre/lättare komponenter men duger säkert bra som den är också.

Om man tror ramarna är likvärdiga så är så klart vikten intressant - inte minst i relation till priset - och framför allt vill jag veta VARFÖR den är tyngre.

Jag hade nog också valt Top Fuel till ovan pris över Lux och Skeen 10. Det är delvis utseende och geo-fåfänga men ännu mer nu när alla intygar att den är rapp.

Sen är det en meninglös diskussion innan alla cyklar är vägda med samma däck.

Senast ändrad:
Lätta hjul är väl oftast (IMO) det roligaste att lägga pengar på, då det ger en aha-effekt.

Jag ska för sakens skull gå och väga mina finhjul vs bröthjulen och återkoppla. Är skillnaden för liten blir jag ledsen... ??

Lätta hjul är väl oftast (IMO) det roligaste att lägga pengar på, då det ger en aha-effekt.

Jag ska för sakens skull gå och väga mina finhjul vs bröthjulen och återkoppla. Är skillnaden för liten blir jag ledsen... ??
Detta är en klassisk happysanning. Det är ju svårt att kapa jättemycket vikt på mtbhjul. Den skillnaden jämfört med skillnaden från att från ett köttigt däck till någon xc-ost är ytterst marginell.

Ja, men vikten sitter väl i däck och inserts?
Det skiljer ca ~700 g på blanka hjulparet. Newmen sl EG 30 vs advanced x a 30.

Sen skivor, kassetten etc är olika. Det skiljer 1250 gram komplett. Jag kör 29x2,4 porcupine på lätta hjulen och dhr/dhf på bröt.

Sen om man tycker det är värt pengarna ?. Jag tycker det är värt att ha dubbla uppsättningar och kan byta snabbt. Och terrängen här kräver oftast inte mer än att jag klarar mig med Onzan tyvärr..

Senast ändrad:
Detta är en klassisk happysanning. Det är ju svårt att kapa jättemycket vikt på mtbhjul. Den skillnaden jämfört med skillnaden från att från ett köttigt däck till någon xc-ost är ytterst marginell.
Nja, mina ”endurohjul” väger runt 2 kg och mina stravahjul väger under 1,5 kg. Sedan vet jag inte var vikten skiljer mest, om det är nav eller fälgar alltså. Dvs det kan göra en del även i hjulen.

Sedan 800 g vs drygt 1000 g per däck. Då är det inte jättekärts XC-däck ändå.

Dvs visst går det kapa vikt på hjul/däck.

Om man pratar roterande massa som man ska minska är ju naven inte så intressant eftersom dom sitter så nära rotationcentrum. Däcken sitter längst ut och skiljer jättemycket i vikt. Skillnaden i vikt mellan olika fälgar är mycket minder jämfört mellan viktskillnaden mellan olika däck.

Om man pratar roterande massa som man ska minska är ju naven inte så intressant eftersom dom sitter så nära rotationcentrum. Däcken sitter längst ut och skiljer jättemycket i vikt. Skillnaden i vikt mellan olika fälgar är mycket minder jämfört mellan viktskillnaden mellan olika däck.
230g/fälg på mina, vill man överdriva och jämföra DD mot xc-däck kan det väl diffa 600g/däck.

Mina diffar ca 200g/däck om jag kör som vanligt. 1000g vs 800g

230g/fälg på mina, vill man överdriva och jämföra DD mot xc-däck kan det väl diffa 600g/däck.

Mina diffar ca 200g/däck om jag kör som vanligt. 1000g vs 800g
Och då, vad är skillnaden i pris mellan fälgar respektive däck? Däcken sitter ju också längre ut från rotationscentrum, samtidigt som lättare rullar mycket bättre.

Och då, vad är skillnaden i pris mellan fälgar respektive däck? Däcken sitter ju också längre ut från rotationscentrum, samtidigt som lättare rullar mycket bättre.
Det är stor skillnad, och jag har väl aldrig påstått något annat vad jag vet. Det finns alltid ett antal enkla gram att kapa, ju längre ner du kommer ju dyrare blir det.

Byt däck=1000:- kapa 400 gram, byt till slanglöst 150 gram 200:-, har du tagit dom enkla grammen så kostar nästa steg, hjul (mina 14 000:-) 700 gram till osv..

Nödvändigt, antagligen inte men jag tycker det är kul ?

Edit: aha-upplevelsen är väl lite skarvad. Jag får den när jag byter mellan hjulparen, men det är ju inte enbart hjulens förtjänst.

Senast ändrad:
Nu har det kokat ner till antingen en Orbea Oiz H10 eller en Radon Skeen Trail 10. Om man ser till den cykling vi har nära in på knuten så lutar jag i alla fall åt att det är Skeen Trail som passar bäst, den är väl lite mer trail än Oiz:en. Känns som att den är roligare specad också, även om jag (eller kanske sambon då…) behöver utöka min range av mek-kunskaper med Sram, Magura och Rockshox.

Sen är det ju det där med storlekar också. Men känns som att en M Oiz eller en Skeen Trail 18” är det som gäller för 171 cm med 79 cm grenmått. Lite svårt att hitta fullständig spec på geon från Radon dock, någon som har en sida som visar mer mått än de som framgår på Bike-Discount?

Nu har det kokat ner till antingen en Orbea Oiz H10 eller en Radon Skeen Trail 10. Om man ser till den cykling vi har nära in på knuten så lutar jag i alla fall åt att det är Skeen Trail som passar bäst, den är väl lite mer trail än Oiz:en. Känns som att den är roligare specad också, även om jag (eller kanske sambon då…) behöver utöka min range av mek-kunskaper med Sram, Magura och Rockshox.

Sen är det ju det där med storlekar också. Men känns som att en M Oiz eller en Skeen Trail 18” är det som gäller för 171 cm med 79 cm grenmått. Lite svårt att hitta fullständig spec på geon från Radon dock, någon som har en sida som visar mer mått än de som framgår på Bike-Discount?

Har du tittat på radon-bikes.de? Alle geo-info finns där.

Skeen kolfiber ram är relativt tung och inte särskilt styv. Vikten av cykeln är helt ok pga lätta och bra komponenter. Styvheten av ramen borde räcka till en genomsnittlig kvinna.

Enda komponent som kankse är lite problematiskt är MT Trail Sport "Custom" bromsar. Jag tycker att Magura MT Trail Sport är en av de bästa bromskombos som finns, men gissar att "Custom" betyder bromshandtag i plast, som är flexiga. I så fall skulle jag rekommendera att byta handtag till (korta) HC i alu.

BD har dessutom blandat ihop geo med skeen HD. Jag tror detta borde stämma

Jag tycker faktiskt att det är en fördel att ha samma grejor på alla cyklar hemma men har man mycket idéer o tankar så blir det dyrt också

Jag har en Skeen Trail AL som andrahoj. Kan säga att för det man får för priset (betalade 1700euro för min) så är det jävligt bra. Den används mest av sambon numera, men är nog lite på gränsen för stor.

Jag har kört allt från platt XC till brant gnar och hoppleder med den. Tycker geon funkar perfa som en stighoj i svenska skogar.
Det enda negativa är det böjda sadelröret. Det går inte att få in en längre dropper och få så lite instick som möjligt (iaf på 18").

IMG_7186.jpeg

NBD!

Cykeln uppackad och snabbjusterad. Sambo och cykel är nu försvunna ut i skogen…

Storleken verkar vara bra direkt ur lådan. Blir nog bra det här!

Tillbaka
Topp