Med mtb har det bara varit nära med X-antal lösa hundar som jagat efter och sprungit ivägen men ingen riktig krock ännu tack och lov. Skulle aldrig komma på tanken att väja för en orm, bara att köra över och se glad ut (nej jag tycker inte om ormar, man kan nog säga att det rör sig om ett hat) vet att vissa är fridlysta men det gäller inte i samband med olyckor.
Med MC enduro däremot så var det ruskigt nära kollision med en älgko som stod mitt på stigen efter en skymd kurva, tvärnitade och stannade med någon meter tillgodo och då såg hon väldigt stor ut. Blev lite fundersam när hon inte flyttade sig trots ivrigt varvande av motorn, tillslut började hon sparka med framlövarna och verkade stirra på något bakom mig, kollade över axeln och upptäckte hennes kalv ca 5 meter bakom mig. Enligt kunnigt folk så är det den sämsta situation man kan hamna i med en älg så jag fick i en växel och gav järnet, stigen jag körde på fanns inte innan men det hann jag inte fundera på förrän efteråt, hade jag haft en pulsklocka så hade den säkerligen gått i taket då ;-)
Med båt har jag dock krockat med några mindre flygfän och småfåglar, det känns ganska bra när man träffar ett föremål i lite hlgre farter, har kört öppen båt (styrpulpetare) oftast i sund eller andra strandnära omdåden. En gång var jag nära att köra över en simmade råbock, men tack vare bra solglasögon så såg jag den trots lågt stående motsol och glittrigt vatten, som tur var så var farten ganska låg så jag hann väja undan.
Har även sett simmande älgko med kalv men då på håll, dem simmar väldigt bra för att vara så stora!
Bosse