Sammanstötningar med djur?

Becket

Ny medlem
Körde över min första huggorm i förrgår. Ovetande och allmänt nöjd med livet låg han (eller hon) och solade sig bakom ett krön. Frågan är vem som blev mest rädd, jag eller ormen. Lyckligtvis ringlade djuret vidare ner i skogen efter sammanstötningen. Skulle ni se en orm med Racing Ralph mönster över ryggen (går inte att ta fel på) kanske ni kan säga förlåt från mig?

Hur är det med er? Har ni haft några otrevliga/ovanliga möten på cykel?

/H-zon Larsson

Senast redigerad av en moderator:
Bisvärm. Jag krockade en gång (för många herrans år sedan) med svärmande bin.
Otäckt när de smattrade i hjälmen, ont i händerna efter vurpan (räser + bra fart + klossar => handvolt med cykel => trasiga handflator lääänge...).

Men inga bistick. :)

För ca 2,5 år sen en solig höstdag kom jag uppför en gräsbeväxt traktorväg, mitt i ett tramptag ser jag på en sten en orm med ett omisskännligt zickzackmönster på ryggen, jag hinner inte stoppa tramptaget så trampan o foten passerar med ca 10 cm tillgodo från ormen.

För ca 13 år sedan var jag ute o hojade lite söder om Brovallen motorstadion(Masarnas hemvist) då helt plötsligt 3 älgar står mitt på stigen, jag tvärstannar o väljer en annan väg(här har jag tydligen på en fest för ca 13 år sedan påstått att jag nästan cyklade in i dessa älgar, vilket jag här vill dementera å det starkaste:-))Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt, eller hur?*s*

Kom på en sak nu... Nyss påväg hem från hockeykväll med svärfar höll jag på att krocka med tre fjortisar som gick i bredd på cykelvägen. Men det kanske inte räknas? Höll på att bli en redig SPD-vurpa, för jag trodde de skulle flytta på sig vilket de inte gjorde

Idag var det ju ett omväxlande väder vilket tydligen orsakade att de spanska skogssniglarna hade beslutat byta dike just där jag passerade. Ljudet av min passage genom(sic!) denna snigeltrupp påminde mig om vad jag hade för däck på cykeln:

"slick, slick slick"

Tyvärr hade jag inga stänkskärmar på cykeln. Därför ligger alla kläder i tvättmanskinen nu...jag tror visst jag spyr snart :(

varit jääävligt nära att kollidera med en Anka en gång... cyklade på en mörk liten jävla stig... helt plötsligt så står det en anka på vägen... lyckades väja i sista sekund. Och just det, en gång så kom en småfågel likt en Kamikaze-pilot rakt mot mig... hon äjde uppåt i sista sekund och allt som syndes var lite skratsår på hjälmen efter ett par klor... =o)

En för mig okänd insekt sammanstötte i dag med min gom(i munnen) och fortsatte
ner i magen... urrk.
Fick dra i mig en hel flaska maxim.

He he, på 08xc 2002 strax efter dommarudden silar ljuset i mellan träden
tillräckligt mycket för att se en insekt 10m bort komma emot mig , hinner
inte tänka "stäng munnen" förrän flygfäet är i halsen och kräkreflexen
kommer som ett brev på posten , var på den senaste timmens sportdryck
och energibars hamnar på hela höger armvärmare , allt händer vid
en klunga på ett 20tal åskådare...
Tar upp flaskan och drar i mig ett par klunkar och fortsätter tillsynes obehindrat.

Ett tips: håll munnen stängd... =)

Har kört över en gräsand, tack och lov med Bulliten, för den kvackade bara till och flög sin väg efter överkörningen. Lång fram- och bakdämpning räddade nog livet på den, så tänk på det när ni väljer cykel, långslagiga freeridecyklar är snällare mot djur på vägen... ;-)

/Leo

En styck tax. Passerade i mycket god fart en man som plockade blåbär 5-6 meter in vid sidan av "stigen" längs Mälaren i höjd med Bredäng. Ganska omedelbart efter passage av bärplockare har jag en styck ylande tax med tillhörande blått sånt där "handtag" med långt snöre på i släptåg. "Handtaget" är en aning snabbare än taxen och efter att ha gått i bitar kör resterna om mig och punkterar framhjulet innan jag hinner stanna. Av döma av urinspåren ända till stopp stod taxen och pinkade mot en tall när jag kom farande medan plockaren hade kopplet tvärs över stigen. Han sa inte ett ljud, taxen skällde sig hes och jag fixade min punka. Total idyll...

:)

Hmm, glömde ju den gången då jag i mörker var ute o plötsligt hörde ett strupljud från nån slags hund......ägaren såg väl att det kom nån mellan sig o hunden, drog i kopplet varvid detta ljud uppstod från husdjuret i fråga....eller den gången jag glad i hågen tog mig fram på ett övergivet motionsspår, och vad jag först tror är någon jag känner som sen visar sig vara ett stycke irriterad löpare eller skidåkare:-) som anser att denne har total äganderätt till spåret(ånä, har fått klartecken från en i skidsektionen att cyklister har fullt tillträde) som springer rätt på mig o slår i armbåge mot armbåge trots att jag vid tillfället styrde ut en bit på en myr....(flyttade mig säkert 1,5 meter åt sidan för att ordna en smidig passage trots att den delen består av en väg som är minst 3 meter i bredd.)
Inte att förglömma när jag var ute på en långrunda(Avesta-Ängelsberg-Virsbo-Västerfärnebo-Brovallen-Avesta) först hejar på ett gäng med cyklister för att strax efter får tvärnita för en katt som sätter i klorna i asfalten strax utanför Virsbo så att jag hör hur det kasar på asfalten.....vi klarade oss bra båda två, men båda hade nog hjärtat i halsgropen ett tag:-)

Jag har tyvärr en Gräsand på mitt samvete.
Pendlade hem i mörkret över Delsjöstigarna och han låg och sussade i en vattenpöl mitt på stigen.
Hann inte ens nudda bromsen och han lämnade in direkt.
Kändes jävla obehagligt. Fick skäll av en joggare oxå som tydligen trodde att jag smugit mig på Anden och med vett och vilje kastat cykeln på den. (Runners high?)

//Jubel

Hojjar ganska ofta med en björn. Som förövrigt hänger på forumet.

JA!, jag vet att den var låg som få,.....men det är tidigt.

Ännu inga djur, men att döma av tidigare inlägg är det väl inte så konstigt. Finns väl inga kvar snart!?

Eller jo förresten, ett par parande hundar och ett par fjortisar (i förstadiet) har jag stött på... :)

En sammanstötning med djur: Jag fick familjens kappgreyhound i bakhjulet på grabbens 24". Hunden skrek till och haltade några minuter efteråt. Bakhjulet på cykeln gick inte att dra runt i ramen. Händelsen var mitt fel. Hunden kom ångande bakifrån och jag svängde undan och bromsade. Hunden hann helt enkelt inte sänka farten.

Få se nu... Det jag kan komma på så här på rak arm:

2 st grodor/paddor (vet inte vilket, de låter likadant).
1 miljon (tumme-pekfinger) mördarsniglar hittills, börjar nästan tro att de förlänger däckens livslängd.
1 st packad finne som just vinglat av finlandsfärjan (dock ingen större fara, hans revben tog upp smällen av vänster barend).
1 st rådjur (råbock t o m, rejäla horn), nästan i alla fall, det var en nära miss.
4 harar (hittills) om vi som sagt räknar med nära missar.
1 rabiat chiahuahua som slet sig med koppel och allt från sin tant och jagade efter mig.

Och listan lär nog växa, vi är ju fortfarande bara i maj!

Det värsta jag vart med om var när jag var på väg hem från en tur i skogen och låg på en lång grusvägsback ner. Helt plötsligt kom en humla och flög rätt in innan för min cykeltröja. Det var inte trevligt. Mina kompisar undrade lite smått varför jag körde så konstiga "moves" i backen kan jag lova.

Har dessutom varit nära att krocka med en älg (enligt dom som låg bakom mig) men jag såg den inte ens :S

En dag när jag var på väg hem från skolan så kubba en lite ekorre ut precis framför cykeln. Hann inte ens bromsa, men missade den precis med framhjulet. Men precis när han undkommit framhjulet så vänder den lille rackaren tillbaka igen och denna gången är han bara en decimeter från bakhjulet. Snacka om att kilen hade flyt ;-).

swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> ...hinner inte tänka "stäng munnen" förrän flygfäet är i
> halsen och kräkreflexen kommer som ett brev på posten...

/topic Uppstötningar med djur

Själv var jag centimeter ifrån att braka in i bredsidan på en 8-taggare.Dock var det väl mer mitt fel än älgens, kom cyklande längst min byväg från skogen ut på ett hygge när jag ser älgen stå och beta på den sidan som gränsar mot havet saktar ner, älgen blir lite orolig och börjar skritta(heter det det när älgar gör det ja ni kanske förstår senariot om jag använder lite hästtermer)jag ökar till samma tempo, älgen ökar till trav jag har lite lätt nerför så inga problem att hänga med men älgen börjar närma sig vägen där jag cyklar. Jag tänker att min neongula cykeljacka måste han väl ändå se. Nä nu börjar det gå undan för Helge har kommit upp i galopp men jag ger mig inte så lätt i med tyngsta växeln och upp till mjölksyratröskeln i uppåt 40 knyck sida vid sida som på en elitloppshelg störtar vi fram men Helge har fått en längs ledning och vad gör tokfan kastar 90 grader mitt framför mig. Jag låser både fram och bakhjul och ser helges bakklöv på cirka 50cm avstånd (den såg väldigt hård ut) stannar och ser helge fortsätta in in i skogen tittar ner på "polaren"(pulsklockan stockholmare inget annat) och ser min egen puls 190 och det var inte av ansträngningen kan jag säga.
Har några episoder till från skogarna utanför övik men det får bli någon annan gång.
MVH Conka

smurfrox skrev:
> 1 st packad finne som just vinglat av
> finlandsfärjan (dock ingen större fara, hans
> revben tog upp smällen av vänster barend).

Om finnar är godkända har jag en till. I texten nedan (Från ett annat inlägg) står inget om att han var finne men som han tok-svor på finska så var han språkgeni i annat fall:

"Jag har bara brutit en tävling av fysiska skäl. Efter ett halvt varv vid en tävling i Södertälje vinglade en alkis med en flaska i näven ut ur en buske rakt framför oss mellan kanalen och ridhuset (För dom som vet var det är.). Jag satte hojen i 35-40 knyck i magen på honom och hjulade sen ett par varv framlänges innan cykel vred knät ett halvt varv fel. Ett varv senare plockade dom av mig för man skulle nog inte oja sig så när man cyklade enligt tävlingsledningen. Hur det gick med alkisen vet jag inte då han bara försvann. Blev lite goa sprutor på sjukan och några veckors träningspaus sen."

:D

Har bara krockat med "hund-i-långkoppel" en gång. Såg en fotgängare (utan reflexer) på en oupplyst grusväg. Cyklade förbi honom och upptäckte att något "tog emot" och sedan blev det ett himla liv. Vare sig hund eller koppel hade reflex, och hunden gick på andra sidan vägen jämfört med husse.

Sniglar är otäcka. Har ett "snigelbo" på en asfaltssträcka som jag förut använde som uppvärmningssträcka. Efter ha haft snigelmos precis överallt så har jag slutat cykla där.

Ränkas bussar som djur, det var förvisso han som körde på mig...

Annars har jag klarat mig bra, har en nära rådjurupplevelse från förra sommaren/hösten när vi trampade på en stig nära golfbanan när några skrämmda rådjur fick för sig att korsa vår stig mellan mig och killen framför.

Vet att Tramsus hamnade öga mot öga med en förvånad älg på mastslingen en dag...

Hundar!!!

Först en lös Stövare med mc:n en mörk kväll. Korsande svarta spår efter pareringarna innan hunden gick i backen.
Hunden reste sig och linkade iväg åt det håll den kommit ifrån.
Hojen tog tid att tvätta och kallingarna gick inte att tvätta.

Sen för ett par år sen en Irländsk Setter med MTB. Hunden vände sig och skällde käckt efter den framför mig och hamnade i mitt spår,
tvärbroms med fett framhjulsåk som tog slut precis när jag touchade hunden och fortsatte över styret ner i diket bland nässlorna.
Oj, sa den hundägaren och fortsatte. Jag hade bara 4mil hem och skrubbsår.

Sen tog polaren livet av en färgglad fågel med ekrarna. Det var fräckt. Nåt flög upp, sen en fjäderkastad. Game over.

Har sett en väldig massa djur när jag varit ute och cyklat, vilket jag tycker är en av tjusningarna med sporten (se recension av Torrekullaleden). När det gäller krockar har jag ett par mindre minnesvärda upplevelser (sniglar och insekter räknas ej då man krockar med dessa i stort sett varje gång man är ute):

1. Körde rätt över en stackars bronsfärgad snok på en tajt single track. Såg efteråt att snoken försökte slå knut på sig själv i sina plågor, så jag blev tvungen att slå ihjäl den.

2. Körde över en liten näbbmus som dog på fläcken. Min djurälskande sambo som låg hack i häl utnämnde mig utan krusiduller till "mördare".

3. På en cykelbana körde jag förbi en grävling. Denna blev antagligen rädd och började kuta iväg. Problemet var att den kutade åt exakt samma håll som jag cyklade... i exakt samma fart... I ett tjugotal meter sprang den där ca 1 meter till vänster om mig och gjorde konstiga grymtande ljud. Lite otäckt faktiskt, men någon egentlig krock blev det aldrig. Tillslut vek grävlingen av in i skogen och jag utsåg mig själv till segrare i detta ”chicken-race”.

4. Glömde nästan en liten snoris radiostyrda bil (för det är väl ett djur?). Cyklade lungt och försiktigt på en cyklebana när det plötsligt dyker upp ett svart föremål i luckan mellan fram- och bakhjul. Krasch! Sedan hade ungen två bilar. Jag blev aldrig klok på om han körde in den där på flit eller om han bara var väldigt klantig.

Har vid ett antal tillfällen nästan kört in i vildsvin. Det finns allldeles för många av dem i Kristianstadstrakten.

En gång stod suggan med sina kultingar runt ett tvärt krön. Blev så paff/rädd så jag bromsade mig själv över styret tio meter från dem varpå suggan började lunka/halvspringa aggressivt mot mig. Har nog aldrig tidigare varit så snabb upp på cykeln och i väg....

Har ju hört historier om hur farliga de är när kultingarna är små och att de kan toppa 60 km/h på korta sträckor...

//Patrik

Är MC OK så...:

Tre dagar efter lyckad uppkörning för lätt MC fann jag mig den 14 juni -82 flyktad från mörka Dalsland till det MC-mässiga paradiset Skåne. Skåne är bra men tyvärr finns där kaniner. Fem sådana små självmördare har jag tagit av daga medels motorcykel. Kanin Deus 3 var hårigast, bokstavligt menat. Jag "puttrar" alltså på min Honda 125:a med god, men laglig, fart på en mindre asfaltväg i augusti -82 när en kanin-fan beslutar sig för att via självmordsattack oskadliggöra mig. Det skulle inte förvåna mig om pälshögen hade sånt där kamikaze-pannband på sig t o m. Odjuret materialiserar sig alltså mitt framför framhjulet, blir naturligtvis överkörd omedelbart men fastnar sen på nåt vis framför bakhjulet och börjar rotera MYCKET fort under ivrigt finfördelande. Finfördela låter kanske lite överdrivet men det är exakt vad den gjorde. När jag fått stopp på den toksladdande hojen så var den och jag totalt insmetad med kaninrester och ett långt spår av blod, kött och päls ledde till Point Zero. Efter en liten stund anländer givetvis också två småtjejer på cykel som högljutt deklamerar att dom inte direkt gillar vad jag gjort med kräket, och börjar skälla som f-n på mig för att jag har mördat "Stampe". Ett halvt kaninhuvud tittande fram vid svingarmen gjorde dom dock lite spaka så dom gav sig av. När jag kom hem försökte jag tvätta hojen men det blev aldrig riktigt rent från rester och den luktade rätt illa ett bra tag efteråt. Säsongen -83 luktade den bättre men jag fick nog ihop ca 15% kanin som kröp fram ur diverse skrymslen under säsongen. Grannarnas katter gillade dock att gå och nosa på Hondan...

:D

edit: Stavfel

Här är ett litet kryp som sammanstötte med min cykel 2003;

030813%201553%20DCP_8010__scaled_800.jpg

Jag misstänker att den hamnade där när jag köre över en nyslagen åker några dagar tidigare. Den satt fast som fan på diagonalröret!? Följde väl med framhjulet upp, stackaren.

Ett par bilder till;

030813%201553%20DCP_8009__scaled_800.jpg

030813%201552%20DCP_8007__scaled_800.jpg

Och ja; Det ÄR snyggt med barends på riser! Så det så!

the_TnT skrev:
> Här är ett litet kryp som sammanstötte med min
> cykel 2003;

Det där var bäst hittills. Absurd humor antar jag... :D

kevlar skrev:
> Är det en liten groda eller vad är det. Oavsett
> vad så ser den liten och rutten ut.

Jag var rätt säker på att det var en gräshoppa och således rätt stor. Såå många dagar satt den inte där, tror jag :)

Becket skrev:
> Körde över min första huggorm i förrgår. Ovetande
> och allmänt nöjd med livet låg han (eller hon) och
> solade sig bakom ett krön. Frågan är vem som blev
> mest rädd, jag eller ormen. Lyckligtvis ringlade
> djuret vidare ner i skogen efter sammanstötningen.
> Skulle ni se en orm med Racing Ralph mönster över
> ryggen (går inte att ta fel på) kanske ni kan säga
> förlåt från mig?
>
> Hur är det med er? Har ni haft några
> otrevliga/ovanliga möten på cykel?
>
> /H-zon Larsson
Matte w:
> Förra året när älg korna hade kalvar vart jag "attakerad av en mycket sur ko.frustade och krafsade med klövarna.
dom är bra stora på 2metes avstånd...
mw. >
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-05-08
> 00:05 av Becket.

Med mtb har det bara varit nära med X-antal lösa hundar som jagat efter och sprungit ivägen men ingen riktig krock ännu tack och lov. Skulle aldrig komma på tanken att väja för en orm, bara att köra över och se glad ut (nej jag tycker inte om ormar, man kan nog säga att det rör sig om ett hat) vet att vissa är fridlysta men det gäller inte i samband med olyckor.

Med MC enduro däremot så var det ruskigt nära kollision med en älgko som stod mitt på stigen efter en skymd kurva, tvärnitade och stannade med någon meter tillgodo och då såg hon väldigt stor ut. Blev lite fundersam när hon inte flyttade sig trots ivrigt varvande av motorn, tillslut började hon sparka med framlövarna och verkade stirra på något bakom mig, kollade över axeln och upptäckte hennes kalv ca 5 meter bakom mig. Enligt kunnigt folk så är det den sämsta situation man kan hamna i med en älg så jag fick i en växel och gav järnet, stigen jag körde på fanns inte innan men det hann jag inte fundera på förrän efteråt, hade jag haft en pulsklocka så hade den säkerligen gått i taket då ;-)

Med båt har jag dock krockat med några mindre flygfän och småfåglar, det känns ganska bra när man träffar ett föremål i lite hlgre farter, har kört öppen båt (styrpulpetare) oftast i sund eller andra strandnära omdåden. En gång var jag nära att köra över en simmade råbock, men tack vare bra solglasögon så såg jag den trots lågt stående motsol och glittrigt vatten, som tur var så var farten ganska låg så jag hann väja undan.

Har även sett simmande älgko med kalv men då på håll, dem simmar väldigt bra för att vara så stora!

Bosse

själv hamna ja i konflikt me ett gäng B-24/flying fortress/kanadagäss.. krocka me en å blev utsatt för ett ihärdigt bombanfall av resten (klara mig dock undan med cirka 5 träffar)

Tillbaka
Topp