Sammanstötningar med djur?

Cyklade vid Norrviken för några år sedan när jag fick stanna för en lös schäfer.
Hunden tittade lömskt på mig för att sedan hugga sönder mitt nya Python backdäck. Den
mumsbiten kostade ägaren 500 spänn...

Träffade på några vildsvin med ungar en sommar och det höll på att ta en ände med förskräckelse. Mamma
vildsvin klev ut på stigen och tyckte att jag bråkade med hennes ungar. Det blev till att vända hojen
illa kvickt och trampa fort, fort, fort!

/Fredrik

När jag började med MTB hade jag förmånen att bo i småland. Där fanns, och finns säkert ännu, lagom kuperad terräng. Och med den en seg skitbacke. Uppför kom jag flåsandes som en flodhäst spurtande efter ett marathon i sahara. Trodde inte fanns en levande själ i hela socknen som inte hört mig, och flytt. Irriterad över min egen brist på kondis, och den rinnande svetten i pannan, ställer jag mig upp och trampar till ett par varv innan jag sätter mig ner och kollar höger bakom granan. Samtidigt kollade rådjuret bakåt, och hoppade djuriskt mycket grasiösare bort mellan buskarna, än gjorde ner på marken.

Det var en markant mäktigare upplevelse att hitta två älgar längre fram på stigen en disig morgon. När man tittade upp stog de där i silluett mot himlen.

Frågade ett par jägare på jobbet om de här två insidenterna, och de menar på att om jag gått ett par meter hade jag i bästa fall hittat skiten efter dem. Men då cyklar inte ger något för dem bekant varningsljud så bryr de sig inte. Och kan de se en komma är de mest brydda över vad det kan vara.

Säkert lura de mig. Någon som vet?

the_TnT: Den fläker ut sig väldigt mycket med benen! Nästan som den sov eller solade.

Ps. Jag har cyklat mtb-vättern med riser och barends, det funkade alldeles utmärkt! Ds.

Edit: Tillägg

Senast redigerad av en moderator:
Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------
> Med MC enduro däremot så var det ruskigt nära
> kollision med en älgko som stod mitt på stigen
> efter en skymd kurva, tvärnitade och stannade med
> någon meter tillgodo och då såg hon väldigt stor
> ut.

Har gjort ungefär samma sak (Fast tjur) men den vände och jag kom på den lysande idén att se hur snabb den var. Kan meddela att en älg har bättre väghållning på grusväg än en Honda CB500 så behöver ingen annan testa. Jag hann ikapp på en raka och den gjorde f ö lite knappt 80 knyck när den tröttnade och brakade ut i skogen.

På Gustav Vasas tid var det förbjudet för allmogen i Jämtland och Dalarna att inneha älg för dom rejsade lätt ifrån snutens slöa hästar. Uthålliga är dom där fulingarna också.

Brorsan (Mest svägerskan som fick sköta den...) hade en kort period en älg som husdjur. Han jobbade då på Nya Wermlandstidningen i Dals Ed och då nån ringer om en ensam nästan nyfödd kalv med överkörd mamma så kommer geniet istället för att bara fotografera den givetvis dragande hem med ett av de sämsta husdjur som finns. Älgar är otroligt klipska (Men "rätt" envisa). Att få Lisa som den döptes till (Hette först Nisse, men den satte sig och pinkade...) att gå fot (Togs med kopplad på skolavslutningen...), rumsren (En utskällning efter "olycka", lystra på namn, komma kutande som f-n när man skramlade med vällingkastrullen och allmänt uppföra sig ordentligt gick löjligt fort jämfört med en hund. Tyvärr växer älgar enormt snabbt så efter sommaren när Lisa hade växt sig ett par decimeter högre än brorsans ungar och lekte lite väl brutalt, och dessutom inte längre passade nåt vidare vid sovplatsen under köksbordet, var dom tvungna att lämna bort henne till en kille i Småland som hade en lite yngre älgtjurskalv. Det gick först inte så bra för när dom släppte in Lisa till tjurkalven gav hon honom ordentligt med pisk för hon hade ju knappt sett en älg förut och tyckte troligen att den var en otäck en. Hon vande sig rätt snabbt dock.

:)

två st smått galna greyhoundliknande hundar på ursviksspåret som fick jaktinstinkt på mina ben - lyckades fräsa till en av dom i baken med sköna conti dubbar. dom satte full fart vilket jag också gjorde, en på varje sida....tackar gudarna för att deras krafter tog slut strax innan långbacken:)

För ca 3 veckor sen så var jag i min hemstad Ludvika.
Uppe vid Ljungåsen så körde min träningskompis på en huggorm så den höll på att fladdra in i vevpartiet
Det var på en grusväg i en rejäl nedförsbacke så vi låg nog i 30-40km/h.
När vi vände om för att kolla hur det gick så låg ormen i attackställning med huvudet högt ovanför marken.... ormen såg ut att må bra inga synliga skador, den ringlade iväg efter ett litet tag.
Jag hade förväntat mig att den skulle ligga i 2 delar.

Har även fått en galen kråka som klöste mig i håret och försökte landa på huvudet, det var för länge sen innan jag hade hjälm.

Lonewolf skrev:
> Med båt har jag dock krockat med några mindre
> flygfän och småfåglar, det känns ganska bra när
> man träffar ett föremål i lite hlgre farter, har
> kört öppen båt (styrpulpetare) oftast i sund eller
> andra strandnära omdåden. En gång var jag nära att
> köra över en simmade råbock, men tack vare bra
> solglasögon så såg jag den trots lågt stående
> motsol och glittrigt vatten, som tur var så var
> farten ganska låg så jag hann väja undan.

En gång när jag satt med handen på gasreglaget på en sån här: http://www.4minkriflj.mil.se/photo.php?id=90590&aid=13129

så höll vi på att köra över ett gäng simmande såna här: http://www.k4.mil.se/images/local/batfard3.jpg

Som tur är går det rätt bra att tvärnita de där båtarna.

//A

Ni skulle ha sett när jag körde över en katt för ett par år sedan.
Laddade fullt ner för en backe hoppa i ett hop.
När jag har kommit ner halva backen, bokstavligen slänger sig en katt ut från en buske snurrar runt mellan framhjul och drev innan den slutligen kommer fri och kan springa in i skogen.
Det var typ som om katten ville förstöra för mig.

Tog ungefär en kvart att skriva det här efersom nån idiot har flyttat om bokstäverna på skrivbordet.

/Adam

Adam7125 skrev:
> Ni skulle ha sett när jag körde över en katt för
> ett par år sedan.
> Laddade fullt ner för en backe hoppa i ett hop.
> När jag har kommit ner halva backen, bokstavligen
> slänger sig en katt ut från en buske snurrar runt
> mellan framhjul och drev innan den slutligen
> kommer fri och kan springa in i skogen.
> Det var typ som om katten ville förstöra för mig.

Den hade säkert kamikazepannband den också :D

Katter kan ju få såna där ryck. Jag blev "lätt" road när grannens Chingo (Slaktarkatt from Hell...) blev rätt upphetsad av ett gäng skräniga nynassar och resolut attackerade en av dom brutalt. Han hoppade upp ur ett dike, satte alla klorna i ena benet på nassen och bet honom i knävecket stenhårt. Där hängde han kvar några sekunder innan han landade sig snyggt på gångvägen och trippade tillbaka till sin favoritplats...

:D

Polaren fick en ekorre injagad i framhjulet av en annan ekorre, den snurrade med runt i ekrarna och daskade i gaffelbenen ganska många varv innan den flög ut ur hjulet i en vid båge. Den dog troligen direkt. Trots att det inte fanns en chans att väja så kände han sig lite illa till mods i alla fall.

Själv fick jag en snigel i växeltrissan en gång. Inget dramatiskt, men det blev lite roligt, för minuterna innan hade jag beklagat mig över att kedjan gnisslade och var snustorr. Sedan blir det helt plötsligt tyst och fint. Tänkte inte på det förräns efter ett tag, tittar ner på växeln och ser en snigel ligga fastmosad i trissan och på så sätt portionerar den ut smörjmedel gradvis på kedjan. Ni som har sett en Scott-oiler mekanick till mc vet vad jag menar. Naturens eget smörjmedel. Lite klibbigt och smutstilldragande dock.
Kompisen berättade senare att för hundratals år sedan samlade man t.o.m. in sniglar som man krossade i stora tunnor och använde för att smörja läderdrivremmar till vattenkraftdrivna maskiner, typ kvarnar, hammare etc.

OT då det hände i/med min bil...

I onsdags kör jag till jobbet som vanligt. Kommer ifatt en långtradare med släp och lägger mig rätt nära för jag vet att det kommer en bra omkörningsraka en kort bit längre fram.

Plötsligt får jag se att det är förbannat mycket blod på den redan våta vägen mellan mig och tradaren, någon måste ha klippt ett rådjur tidigare på morgonen konstaterar jag.

Kör vidare och inser plötsligt hur vindrutan börjar fläckas röd, lastbilen framför skvätter upp en massa blod från vägbanan. Niiice...

10h senare (efter jobbet) står jag och gnor som fan med biltvätt #3 på samma session och försöker avgöra om det är rost eller intorkat blod/inälvor jag gnuggar på med svampen...

Hela fronten, huven och vindrutan helt nerstänkta. Bitvis nerstänkt på högersidan av bilen och några vilsna fläckar på taket. Nice. Mer än 50% av kofångaren var röd-brun istället för vit.

Än idag kan man se blodfläckarna på asfalten på den aktuella platsen (och huven då tvätten gick "så där").

the_TnT: Din bil var väl inte direkt "lackbehandlad" när jag såg den i Västerhaninge ;) Antar att blodet och gegget absorberades rätt så bra av lacken?

JLarsson skrev:
> the_TnT: Din bil var väl inte direkt
> "lackbehandlad" när jag såg den i Västerhaninge ;)

Varför vaxa rost?

> Antar att blodet och gegget absorberades rätt så
> bra av lacken?

Mhm. Gangstamobil! ;)

JLarsson skrev:
> På tal om fordon... sköna lirare i Ludvika?

Mmm... Han körde runt inne på ABB med en truck senare. Lastad med en bärbar dator.

F'resten, han som hade cannabisolja i cheescaken flydde till grannorten Grängesberg ;)

När jag och Leo Camille och nån mer Ola? var ute och körde en Hapyy Ride i vintras runt härlandakärn så smet en mus (eller något i den stilen) över motionsvägen, mellan Leos fram- och bakjul. Detta tycker jag är ganska märkligt.

Varför jag tycker det är:
1. Sover inte de små djuren på vintern?
2. Det var riktigt kallt och va' katten skulle den ut och springa sent på kvällen för?
3. Varför siktade han mellan Leos hjul? =)

Sen råkade jag i sommras köra på en kopparödla. den överlevde. Men medan vi stod och tittade på den så släppte den bakre delen på svansen.

Grävling, idag, Lunsen

Idag när vi cyklade in i Lunsen (Uppsala) så prasslade det till i buskarna strax till höger om stigen. Plötsligt kommer det en grävling farande rakt emot oss. Det missar Jörgen som cyklar framför mig (och hade antagligen missat mig också om jag fortsatt trampa, men reflexmässigt så stannar man till) och drar rak in i mitt bakhjul. Jag antog att den skulle bli förbannad och väntade på ett hugg i vaden (man har ju hört hur de brukar göra) men ser i nästa ögonblick hur den fortsätter åt vänster ut i skogen till synes oberörd.

Som tur vad träffade den inga vitala delar, typ bakväxel, och vi kunde glada cykla vidare med en schysst histora rikare.

Calle F skrev:
> Han sa
> inte ett ljud, taxen skällde sig hes och jag
> fixade min punka. Total idyll...

LOL ;)

Elisabeth åkte väldigt nära en huggorm i lunsen en gång men inga sammanstötningar hittills. Mer orolig för djur på vägen när man kör bil. Nyligen på en liten ringlande väg i Roslagen, såg vi vad vi först trodde var två hästar på en hage och hann tänka att det var lustigt att de inte var inhängnade innan vi insåg att det var två älgar som stod en bit från vägen, och uppenbarligen hade sällskap med en räv, för en sådan kilade över vägen när vi närmades oss.

Per

lave skrev:
> Grävling, idag, Lunsen

Kom på en Grävling på stigen i lördags här hemma i Ludvika och stannade 4-5 meter ifrån den. 27 år har jag varit i skog och mark men aldrig sett en tidigare. Den vände sig om, blåste upp sig och fräste. Sen sprang den iväg. Hann aldrig få upp kameran i tid men har en suddig bild på skogen där den försvann :)

Vackra djur!

Edit: Grävling, inte Grävlign

Var ute och tränade med räsern i onsdags. Partempo på en enslig lätt slingrig väg. Ligger på rulle och vi hade väl kommit en sisådär 1,5 mil när jag i ögonvrån ser en liten hund med en mankhöjd strax under navhöjd komma springandes på sidan av vägen i motsatt riktning. Några sekunder senare så girar hundeländet ut i vägen för att hälsa på den främre cyklisten. Hon lyckas väja varpå byrackan ser besviken ut tills den, en hundradels sekund senare, istället får syn på mig och verkar tänka: "Åhhh! Han vill nog prata med mig i stället....". Kollisionen är ett faktum och det enda jag hinner tänka är "klipp den i 90-graders vinkel och håll hårt i styret, det kan gå!". Framhjulet kom över men med våldsamt vobbel i styret och med en snabbt roterande, liten tjutande hund under bakhjulet är bakhjulssladden svår att häva. Min integration med asfalten i 37 km/h var ett faktum.
Hunden sprang därifrån och gömde sig. Ägaren fick en uppläxning om att hålla sina djur kopplade eller under uppsikt av en blodig cyklist och sedan fortsatte vi vårt partempo. Hoppas hunden klarade sig.

För några veckor sedan var det en liten sparv som inte verkade ha kontakt med sitt flygledartorn i nedförsbacken vid bergsjön. Flög rakt in i hjälmen. Jag vann, den förlorade.

Lyckades köra över en grävling för några år sedan med racer!
Cycklade i +30 km/h när en grävling i diket korsade vägen 15 meter framför mig för att sedan vända och springa tillbaka! lyckades lyfta framhjulet (36 ekrat Mavic GP4 ceramic med högflänsat campy nav)och drog upp benen för att slippa krossade benpipor. Både jag cykeln och grävlingen överlevde!

En kompis var på cykelläger Mallis och blev evigt känd i klubben för att ha klippt en höna i högsta fart med framhjulet!

Hörde om en kille som cyklade MTB och fick syn på en huggorm som han med vett och vilja körde över! Men det skulle han inte ha gjort! ormen åker upp på framhjulet, kastas upp i luften för att sedan landa på styret! Killen släpper styret kastar sig bakåt och vurpar!

Med risk för att ingen kommer att tro på mig...

När jag bodde i Härjedalen var det en man i grannbyn som cuklade på en Björnunge.
Gubben hade tokflax då mamma björn inte var i närheten.

P.S. SEMESTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! D.S.

I obehaglighetsordning ( läskigast sist )

1. Thomas Di Leva vid kärret vid Tuppstugan. Snuddade bara vid särken
2. Rådjur eller Hjort. Vid nedförsbacken vid Eriksbergstorpet i Erstavik. Dunkade till i axel. Kallsvett efteråt.
3. Huggorm i Riddarhyttan. Ringlande under cykelskon. Hoppade en meter upp i luften.
4. Älg vid Nackamasterna. Påväg uppför mot masterna från Saltis. Tittar upp. 6-8 meter fram står en älg med två avkommor och stirrar och frustar. Tvärnit och en väntan bakom cykeln som kändes som en evighet innan de lunkade iväg
5. Uggla i Lill-Jans skogen. Sent i november, kväll regn, pannlampa. Kommer till en parkbänk. Det sitter nån på parkbänken i kolmörkret. Skumt, Ingen sund människa sitter i skogen i november med regn! Vågar inte riktigt låta ljuskäglan svepa över personen på bänken. Sneglar. Konstigt det ser ut, bara ett huvud!? Måste kolla, ljuskäglan på "huvudet". Två gula ögon kollar tillbaka. Mer skräckfilm blir det inte på en hoj.

Utan ranking lite hundar. Alla gånger utan koppel och utan Husse eller Matte inom synhåll. Sen funderar jag lite över Johrn. Han har jag sammanstött med ungefär 15 gånger de senaste åren.

martho skrev:
> 1. Thomas Di Leva vid kärret vid Tuppstugan. Snuddade bara vid särken

Hmm, det hände händelsevis inte i slutet av förra sommaren eller början av hösten? En kompis lyckades med nästan exakt samma sak på samma ställe vid det tillfället. (Vilket innebär att man kan undra vad Di Leva numera har för syn på cyklister i allmänhet och stigcyklister i synnerhet.)

smurfrox skrev:
> martho skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1. Thomas Di Leva vid kärret vid Tuppstugan.
> Snuddade bara vid särken
>
> Hmm, det hände händelsevis inte i slutet av
> förra sommaren eller början av hösten? En
> kompis lyckades med nästan exakt samma sak på
> samma ställe vid det tillfället. (Vilket
> innebär att man kan undra vad Di Leva numera har
> för syn på cyklister i allmänhet och
> stigcyklister i synnerhet.)

Det var längre sen, typ 2 år sen. Men jag har sett honom där flera gånger så jag kallar det Di Levas kärr

på min förra skolan så va en lärare sjukskriven i en vecka. gissa vad som hade hänt!? han hade en disig morgon på väg till skolan råkat cykla på en älg i ganska hög fart. älgen klarade sig bra, fast han fick ett par skrubbsår och va allmänt chockad. sen måste jag också nämna att en kille i min förra klass cykla in i en parkerad VIT!?!skåpsbil när han va på väg till skolan, kan fortfarande inte låta bli att skratta åt det! själv har jag dock inte cyklat in i några djur om man bortser från mina apliknade kompisar som nitbromsar helt utan förvarningar.

SzMooD skrev:
> älgen klarade sig bra, fast han fick ett par
> skrubbsår och va allmänt chockad.

Hoppas han la älgen varmt och i framåtstupa lördagsläge. Chock är inget att leka med, inte ens för älgar. Ett Bamse-plåster på skrubbsåret om det var en älgkalv?

Ingen kollision men nära. Någon annan hade hunnit före...

huggsnok.jpg ht=587

För ungefär två år sen när jag lungt kom cyklandes hem från skolan ser jag att någonting fallande. Jag hinner precis bromsa i tid för att se en gräsand krasha ner i asfalten precis framför mig.

Vet inte om den trillade ner från ett hustak eller om den dog i flykten, men det är den märkligadste djurincident jag varit med om.

Thunen skrev:
> För ungefär två år sen när jag lungt kom
> cyklandes hem från skolan ser jag att någonting
> fallande. Jag hinner precis bromsa i tid för att
> se en gräsand krasha ner i asfalten precis
> framför mig.

Tittade du efter något meddelande skrivet på den? Låter ju precis som Con Air...

:D

Di Leva... :-D

Hur kör du egentligen Martin?

På Utsidan har jag för mig att det är en snubbe som berättar om när han krockade med en åsna. Det är kul tycker jag.

Jag har bara lyckats få en geting innanför solglajjerna, ett stick på ögonlocket och sen så låg jag i diket å skrek. Måste varit en syn för gudarna!

Stalle

Snok och diverse insekter är mitt facit så här långt. Insekter av större sort kan vara lite läskiga så det gäller att ha glasögon på. Min bror fick vid ett tillfälle in en humla genom ventilationen på hjälmen i hög fart på racern... inte så kul tydligen.

När jag körde racer ner för en backe i Vemdalen nyligen (över 75 km/h) tänkte jag tanken att en ren skulle kunna kliva upp på vägen. Renar är dumma och flyttar sig inte och ofta kan det finnas renar kvar i dessa områden även på sommaren. Hade inte varit någon kul smäll. Ett litet gupp i vägen fick mig i alla fall att inse att jag inte skulle försöka köra snabbare...

/A

Två djur incidenter...

Krockade med ett rådjur för två år sedan... Han hoppade ut på vägen och blev nog vettskrämd (ungefär som jag alltså) när det kom en cyklist i nerförsbacke i full fart (det ca. 60km/h). Som tur var så vände rådjuret och sprang i färdriktningen så vi gick sida mot sida... Jag höll mej upprätt och rådjuret svängde av och sprang tillbaka till skogen....

Andra incidenten var när jag var ute på en runda med frun (också hon är tävlingscyklist)... Hon fick trippel punka och vi hade slut på slangar... så jag lovade att köra tempo tillbaka till bilen och komma tillbaka och hämta henne. När jag ligger där och vevar på så mycket som det går så hör jag en hund skälla lite bakom mej... tänkte inte mer på det förrän jag hör att den skäller igen och nu mycket närmare.. Vände på huvudet och där ser jag en grey hound som gladeligen har gett så på jakt! Vad sjutton såg jag ut som?! En hare?! Jag är en riktigt dålig spurtade, men då fick jag till det. Efter några hundra meter så gav hunden upp och lunkade hem igen... Bra sätta att mäta maxpuls på för övrigt! :-)

I sverige bara fåglar som kommit nära. Men i Australien höll jag på att köra in i tre Wallabies, små kägurus, som kom hoppande ut från skogen ut i nerförsbacken där jag kom i full fart. Som tur var så hoppade de ganska fort, så jag behövde inte bromsa så hårt. Tror det hade känts att köra på en.

Ifjol cyklade jag hem från en kompis som bor ute i skogen. Via en drygt 5 km lång grusväg utanför stan tar jag mig hem i godan ro med musik i öronen. Av någon anledning hade jag inga cykellysen och cyklade därmed inte speciellt fort.

Efter ett par minuter börjar tycks jag höra att basen i hörlurarna inte riktigt stämmer överens musiken jag lyssnar på och blir lite irriterad. Jag börjar sakta ned för att undersöka saken och sneglar i samband med detta åt höger varpå jag får syn på till synes fet älg som stampar ("älgar" :-) )förbi 3-4 m bredvid mig. Pulsen går upp i max och jag nyper i panik i allt som skulle kunna få stopp på cykeln, i detta fall fotbroms och handbroms fram, varav den senare snäppet vassare vilket resulterar i att jag är cm ifrån att göra en full revolution över styret och landa pladask på rygg.

Jag står kvar på stället och lyssnar efter besten i säkert fem minuter innan jag sätter mig på cykeln igen utan musik i lurarna för att hålla en hastighet på drygt 15 km/h resten av vägen hem.

/ Jonas.

Var ute på en skön cykeltur runt Järvafältet i morse o lyssnade på Hellacopters. Tyckte jag hörde ngt konstigt i låten som just börjat som jag inte hört förut. Försökte lyssna efter vad det var jag uppenbarligen missat tidigare. Plötsligt insåg jag att ljudet inte kom från mina hörlurar utan världen utanför. Höll på att landa i en flock med nyrakade highlandkossor. (De såg nyklippta ut i alla fall). De var inte så sugna på att flytta på sig. De bara stod där och glodde och och malde med käkarna. Kände mig ganska uttittad. Försökte med arga leken men jag var chanslös.

Ingen sammastötning nu heller men lyckades åter skrämma älgar, den här gången en ko med kalv! Man blir lite paff själv innan man registrerar vad det är för grå massa som älgar iväg. =)

Lyckades även fota bäver första gången någonsin, glad att man hade systemkameran med sig, ännu gladare om man hade haft mer än 70mm att leka med men som tur var kom de rätt nära! Först var det bara en som simmade emot mig sakta men säkert, sedan helt plötsligt var de två stycken. =)

bÃver0jpg.jpg ht=529

Här båda på bild

bÃver.jpg ht=565

Bästa jag fick till med 70mm och PS.

bÃver2jpg.jpg ht=536

Stod säkert 10minuter och fotade, tillslut lyckades jag väl att göra någon för hastig rörelse och de försvann med ett rejält plask!! Jag stod helt öppet bara ett antal meter ifrån, troligtvis har de inte alltför skarp syn?

Skall nog smyga dit med ett 300mm objektiv och stativ nån morgon så man slipper motljuset. =)

Grattis! Grymma bilder. De skall ju vara riktigt skygga de där gynnarna. Du mixade nog skicklighet med tur, ser fram emot bilder från teleobj.

Jag var ute och skulle bada på djurgården för några år sedan, på vägen ditt som såklart var på cykel, så passerade jag några kandagäss, en av dom fick för sig att flyga efter mig och picka mig i ryggen...det tycker jag var riktigt omoget bara för att jag kan cykla...

Jag var på väg hem från Delsjö-området här om dagen då jag kom strax efter korsningen Delsjövägen/Welandergatan och det kom ett gäng rådjur hoppandes över cykel-vägen några meter framför mig.

Tillbaka
Topp