Sammanstötningar med djur?

Körde över en rätt fet råtta efter skidtävlingen på Södermalm för nästan exakt ett år sedan.

Det hade just blivit mörkt när jag skulle upp på Swedenborgsgatan. Jag hann inte se när den kilade över cykelvägen men kände den desto bättre under mina 22mm-slicks. Den levde fortfarande och vankade runt och blödde, det var banne mig hemsk. Efter några minuter slocknade den och då lade jag den i ett buskage i närheten. Blodet på asfalten torkade in rejält och kunde ses flera veckor efteråt.

Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Grattis! Grymma bilder. De skall ju vara riktigt
> skygga de där gynnarna. Du mixade nog skicklighet
> med tur, ser fram emot bilder från teleobj.

Tack, ja, har också hört att de är skygga som attan. Dundrade fram i mitt vanliga osmidiga sätt när jag såg solnedgången över 'träsket' så jag klampade fram och skulle fota, det stod träd i vägen så jag nästlade mig igenom dom fram på en liten udde och det var först då jag noterade att det var något djur i vattnet som sakta simmade fram mot mig, funderade ett tag vad man skulle försvara sig med om den inte stannade på behörigt avstånd! =)

Efter ett tag så dök den andra bäver upp! Var nog tur att jag skrämde iväg dom tillslut annars hade jag väl stått där tills batterierna eller minneskortet tog slut!

Becket: Jag gjorde en liknade sak för några år sedan, kom åkande på en rätt smal cykelväg o såg en svart "elkabel" ligga över vägen, o det händer ju ibland att reparationsfolk lägger en elkabel över vägen. När jag är några cm från "elkabeln" inser jag att det är en ~1 m lång huggorm som lagt sig i sin fulla längd o solar på cykelnbanan, hinner inte göra något utan passerar över det och hör ett "väsande" innan den ringlar ner i diket...

Saknar tyvärr bilder från incidenten i fråga av naturliga skäl, men ifjol rammades 1 st ko i utförslöpa Billingen (ovanför ryds ängar för er som är orienterade i trakten).

Koskrället tog några kliv fram från ett hassel-snår, och bump så small jag in i sidan.

Jag har inget emot kor, och hyser inga fobier eller rädslor för dessa kreatur, men när det dyker upp 700 (?) kilo kött som man kör in i så är det på vippen att padden i brallan verkligen gör skäl för sitt alternativnamn/öknamn blöja!

Jag var nära att cykla in i ett utsträckt "jojo-koppel" mellan en hund å dess Husse. Snubben vägrade dra in hunden som gick å nosa på andra sidan vägen. Någon meter innan dessa två upptäckte killen mig å flyttade på sig et steg så jag kom förbi men med ruskigt reducerad hasighet :(

Ibland undrar man om folk är döva då dem inte reagerar på skrik, ringklokor å annat påhittigt man kan få för sig att göra för att varse personen om att jag kommer. Jojo-koppel kan ju typ vara 11m. Detta var inte långt ifrån. Kanske 7-8meter.

Andra som verkar höra dåligt:
-Fjortisar i grupp eller par.
-Äldre på damcyklar med tillhörande cykelkorg
-Hundägare med hund och koppel
-Medelåldersmän i kostym som pratar i telefon på cykelbanan.

Sedan det här med huggormar. Jag har aldrig stött på en huggorm i något spår eller väg någon gång. Kanske inte lika vanligt med huggisar i stockholm. Dock har jag sett huggormar men aldrig när jag har suttit på en cykel...

Myror, kryp å maskar har hänt men jag försöker undvika att medvetet köra över dessa varelser. Skulle jag köra över en ekorre skulle jag stanna till å begrava den :)

For fram som en oljad räv gåendes på tistlar på en lite bredare stig omgivet av högt gräs, såg något avlågt komma farande någon halvmeter framför cykeln som uppenbarligen inte var där tidigare. Tydligen insåg hjärnan att det var dåligt att köra över något sånt, så det blev ett bunnyhopp. Sjukt att man kan få sån reaktionstid. Kul att reptilhjärnan ännu kan reagera, i hoppet lyckades jag bränna in en tillräcklig bild i skallen för att identifiera den som en ~1m snok. Till reptilhjärnans försvar så var det inte direkt första gången den råkat ut för samma situation dock, så den vet nog hur den ska reagera. Tror det var på roslagsleden faktiskt.
Utöver det är det ju dom klassiska incidenterna med kaniner, rävar, grävlingar, katter och rådjur som får för sig att det bästa sättet att passera en stig är att springa allt dom kan precis innan en inte ont anande cyklist susar förbi.

Dom värsta 'livsformerna' är dock helt vanligt folk. Är det någon annan här som njuter av att cykla riktigt nära dom som går på cykelbanor för att skrämma upp dom lite extra? Av någon konstig anledning är det rätt skoj att höra dom skrika i förvåning/rädsla/panik. Sladda om dom är också effektivt, svårigheten är att få det att verka helt okontrollerat...

plattat till en stare för några år sen och skrämt ett rådjur nu i april som skuttade med full kareta in i ett stängsel på sidan av vägen.
Den fastnade med huvudet i staketet och stod säkert 10-15sek för att ta sig loss, satt kvar typ 1kg hår efteråt

Blev påsprungen av ett rådjur för ett par år sedan, visserligen i bil men det var ganska skumt ändå. Satt i baksätet och kollade ut genom rutan när jag plöstligt ser ett rådjurshuvud utanför följt av en *dunk*. Vi stannade men rådjuret hade försvunnit, det enda som fanns kvar var ett par repor i sidan av bilen. Polisen hade annat att göra så det blev inget eftersök heller.

SoSickOfNicks skrev:
-------------------------------------------------------

> Dom värsta 'livsformerna' är dock helt vanligt
> folk. Är det någon annan här som njuter av att
> cykla riktigt nära dom som går på cykelbanor
> för att skrämma upp dom lite extra? Av någon
> konstig anledning är det rätt skoj att höra dom
> skrika i förvåning/rädsla/panik. Sladda om dom
> är också effektivt, svårigheten är att få det
> att verka helt okontrollerat...

Det var nog det mest respektlösa jag hört på senare dagar. Hur vill du att "allmänheten" ska acceptera dig som cykelåkare ute på stigar i skogen om du inte ens kan ha hyfs nog att cykla förbi någon lugnt och fint inne i stan.

Att dom sedan gör fel som går på cykelvägarna hör inte hit. Två fel gör det inte rätt.

Dom som blir utsatta för det har inte gjort något oprovocerat, det är ju bara fel. Har inga problem med dom som tex går lugnt och fint på fel sida(men plinga inte, för då blir dom som irrationella hönor).
Jag kan väl inte vara den enda här som är rätt trött på alla idioter som springer rakt ut i cykelbanor och vägar utan att se sig för? När man sen tvärnitar för att undvika en krash så får man något arrogant kommentar efter sig att det är ens eget fel, för att dom inte ser sig för. Nu gör jag bara en kurskorrigering för att missa dom och inte en full sladd för att slippa riskera min egen hälsa på kuppen. Förhoppningsvis inser dom att det kunde gått betydligt om det var en bil. Visserligen har jag sett mängder av nära ögat incidenter med bilar också, även träffar med backspeglar.

För övrigt är jag väldigt trevlig ute i skogen och tar mer än gärna en omväg utanför stigen om det råkar vara någon på den, ofta även om det inte är någon på stigen.

För 4 år sedan kom jag på ett par i sikla skiftet som hade djur...........iska läten för sig på en filt. De märkte inte att jag susade förbi deras lilla soldränkta glänta med knappa 10 m på stigen ut mot gula.

Skumt, funderar fortfarande på vad de hade för sig..............

Tillbaka
Topp