Sämre dämpning på vintern?

Gurra D

Medlem
Är det normalt att dämparen blir sjukt stel bara för att det är kallt ute? Körde lite i skogen igår i kanske minus 5 grader och den var mycket stel.

jag har cykeln inomhus och när man tar ut den är är den jättehärlig som den ska va men sen stelnar den. Borde den inte kanske mjukas upp av att man rör den mycket?

Jag provade att vrida lite på den så det skulle bli mjukare men det var lika dant bara att den gick längre ner men knappt tillbaka.

Borde den inte vara lika stark åt båda hållen såattsäga?

alla stötdämpare jag haft förändrar karaktär rejält vid varierad väderlek.

Air såsom coil blir trögare, inte hårdare.

Jag tror att det är oljan som blir otroligt trögflytande vid temperaturer kring eller under nollsträcket.

en lösning kan vara att köra en tunnare vinterolja.

Det kan även vara så att olika detaljer krymper i kylan och stramar åt hårdare eller skapar friktion, men jag får känslan av att det är oljan som skapar problemet.

Testa för skojs skull att ställa en skvätt dämparolja i en kopp utomhus när det är kallt, och ha en kopp inomhus. När de fått stå någon timma kan du jämföra hur bra de rinner jämfört med varandra. Risken finns att man kan se skillnaden med bara ögat.

Detta varierar givetvis med vilken olja man valt att använda, men är nog ett universiellt fenomen.

//K

mamme1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Rock Shox Dart 3? I.s.f, stålfjadern blir kall o
> stel.

svar nej. Stålfjädern blir inte stel. Dartgafflarna levereras med ett fett vid packboxarna från fabrik som är sämre mot kyla än vanliga judy butter. Ta upp gaffeln, byt smörjolja i ytterbenen och rengör samt smörj packboxarna med nytt judy butter så löses problemet.

Att den blir liiite stelare vid kyla är dock hyfsat normalt, kommer alltid in lite fukt..

jag har lånat en hoj av en kompis med en manitou black 120mm's, den låste sig i bottenläget, i en sänka ett par sekunder. var galet närma krasch där kan jag säga... förövrigt en helt värdelös gaffel, men snygg i rött.

kebarb skrev:
> alla stötdämpare jag haft förändrar karaktär
> rejält vid varierad väderlek.
>
> Air såsom coil blir trögare, inte hårdare.
>
> Jag tror att det är oljan som blir otroligt
> trögflytande vid temperaturer kring eller under
> nollsträcket.
>
> en lösning kan vara att köra en tunnare
> vinterolja.
>
Är rätt övertygad om att det beror på att oljans viskositet ändra med temperaturer precis som du är inne på kebarb. Samma fenomen märker jag av också på mitt Rohloff nav.

Fin fantastiska FOX ändrade karaktär i skogen härom dagen. Den blev inte bättre precis. Det har inte hänt förr.

-Skogling

Det är en Rock shox dart 3 jag har ja. Att ta isär den verkar krångligt då jag precis fattat hur jag ska ta mej till för att meka bromsarna.

Det som rayy säger är altså att man ska smörja dem på nåt vis och itne helt tömma själva systemet?

rayy skrev:
> svar nej.
Det var ingen fråga.

Gurra D skrev:
> Det är en Rock shox dart 3 jag har ja. Att ta
> isär den verkar krångligt

Lev med att gaffeln är lite stelare i kyla, den minimala skillnaden som kan märkas med att byta till jordnötssmör är inte mödan värd, om man inte är lagd åt det analskådande petimeterhållet.

God tur!

Så här säger Rock Shox själva.

COLD/HOT WEATHER

COLD WEATHER RIDING:
As the temperature drops, your damping can be affected by the colder temperatures. When oil reaches temperatures below 35 degrees F, stock oil will thicken. This will slow down the rebound in your HYDRACOIL, HYDRA AIR, and PURE damping systems.

To improve the adverse affects of cold weather try using lighter weight fork oil.

HYDRACOIL:
2000-2002 JUDY C/XC/SL/Race: 2.5 wt fork oil
2001-2002 PSYLO C/XC 2.5 wt fork oil

HYDRA AIR:
2000-2001 SID XC/100: 10 wt RockShox fork oil
2003 PILOT RACE: 10 or 5wt fork oil
2002 DUKE C/XC/SL/Race: 5 or 2.5 wt fork oil
2003-2004 DUKE C/XC: 5 or 2.5 wt fork oil

PURE:
2001-2002 SID SL/RACE: 2.5 wt fork oil
2003-2004 SID RACE/TEAM/WORLD CUP: 2.5 wt fork oil
2001-2002 PSYLO SL/RACE: 2.5 wt fork oil

WET/MUDDY WEATHER:
As the rains fall, or the snow melts, your cleaning schedule increases! Your bike is covered in mud and wet sand. Your gears shift poorly, pedals are crunchy, and your suspension fork looks like it has been through battle. When you get home is the time to give your bike and your RockShox suspension fork some tender loving care.

A suspension fork, rear shock, and suspension seat post are mechanical devices that have moving parts. As with any product with moving parts, regular maintenance and cleaning will not only maintain consistent performance, but will increase its life. Special care must be taken not to damage external and internal parts. Keeping additional 'rinse' water out of the fork is important.

Lånar tråden lite,
Mina växlar blir helt sjuka när det är minsugrader, ska de va så?
dem typ växlar mitt i när man inte växlar o dem växlar flera växlar i taget och är allmännt sjuka sen på sommarn funkar dem perfekt ?!?! ska det verkligen va så?

Flippad_unge skrev:
> Lånar tråden lite,
> Mina växlar blir helt sjuka när det är
> minsugrader, ska de va så?
> dem typ växlar mitt i när man inte växlar o dem
> växlar flera växlar i taget och är allmännt
> sjuka sen på sommarn funkar dem perfekt ?!?! ska
> det verkligen va så?

smörj din wirer =)

Tillbaka