Sänka gaffel! RockShox[Nu med packboxfråga]

snoogans

Aktiv medlem
Tjena, har en RockShox Revelation RLT Ti 150mm.

Har dock kommit på att jag vill sänka den.

Var köper man dessa distanser och behöver man några specialverktyg för att göra själva operationen.

Har servat otaliga Motocrossgafflar, men är lite rudis på dessa.

Senast ändrad:
Ingen aning om den går att sänka smidigt men cyclecomponents.com har haft en hel del prylar för RS.

Om du har dual air så kan du prova att dra i lite extra luft i negativa kammaren så drar den ihop sig steglöst. Funkade bra på min och dämpning, fjädring och allt funkade perfekt. Satte den på 115mm och där höll den sig i ett år tills jag monterade av den (köpte en DT). Har den kvar ifall du känner för att äga två likadana :P

lite trådkapning, när man gör så, blir det inte lite segare att lyfta framhluet över hinder? Jag tänker mig attgaffeln fjädrar ut den sista biten när man lyfter framändan..?

Senast ändrad:
Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> lite trådkapning, när man gör så, blir det
> inte lite segare att lyfta framhluet över hinder?
> Jag tänker mig attgaffeln fjädrar ut den sista
> biten när man lyfter framändan..?

Det trodde jag med men så blev det inte. Det gick att dra ut gaffeln men det var inte utan att ta i. Blir ju slaglängd åt båda hållen så att säga, men definitivt inga problem med att den skulle vara "svampig/plush" åt fel håll.

Verkar ju relativt enkelt, hittade ett kit med distanser i Tyskland. Men frakten kostar mer än distanserna.

Nån som har måtten, kan ordna egna i nylon om jag bara har inner- och ytterdiameter!

Senast ändrad:
Jag har en 20mm distans över. Skänkes mot porto, skicka ett om i så fall.

Det behövs en insex och en skiftnyckel typ.

Mätte en Reba-distans, innerdiameter ca 9,5 mm, ytterdiameter typ 20,7 mm. Öppningen ca 9 mm på smalaste stället, längst in.

Räcker det med en distans? Isf så är det ju inget att krångla med, 130mm är ungefär vad jag siktat på. Jag hör av mig på PM!

Jag saknar också ett par distanser. Skulle behöva sänka min gamla Tora, så att grabben kan ha den utan att det blir götlaborgshardtail av den.
Kan hämta i Sthlm eller betala en slant plus porto.

Har själv ingen säker källa men läst flera gånger om påpekande om att man tar bort distanser när man sänker och sätter dit när man höjer

den som vill bli av med en eller flera distanser får gärna maila mig på john@ingemarson.com

Cyrox skrev:
> Har själv ingen säker källa men läst flera
> gånger om påpekande om att man tar bort
> distanser när man sänker och sätter dit när
> man höjer
>
> den som vill bli av med en eller flera distanser
> får gärna maila mig på john@ingemarson.com

Så enkelt är det tyvärr inte. Enligt manualen för min Tora 2006, så tar man bort distanser för att förlänga.
Tänk dig att varje distans sänker gaffeln med sin tjocklek och hindrar luftkammaren från att expandera.

Sänkte gaffeln i helgen, allt gick bra men jag blev lite sur när jag såg de kexiga "foam ringarna" som ska agera packningar. Finns det några vettiga kit med packboxar och skrapringar man kan köpa förutom Enduroforkseals?

SKF har kommit med fina kit till alla stora MX-gafflar, finns inte dessa till MTB?

Senast ändrad:
Ingen som vet?

Någon som vet hur RS resonerar, ska skrapringarna sköta jobbet som P-boxen gjort innan? Foamringen blir ju bara som en liten barriär och tätar ju inget nämnvärt.

Jo det är jag med på, men vad hindrar oljan ifrån att tränga ut, för inte måste gaffelbenen smörjas på utsidan genom "läckage", det låter ju urbota korkat!

snoogans skrev:
> Jo det är jag med på, men vad hindrar oljan
> ifrån att tränga ut, för inte måste
> gaffelbenen smörjas på utsidan genom "läckage",
> det låter ju urbota korkat!

Tanken är väl att skrapringen ska täta åt båda hållen. Den är nog inte för inte de rekommmenderar oljebyte var 30e timme.

blir väl lite mer stiction med en riktig packbo så det blev en kompromiss.

Tillbaka
Topp