Sänka styre Canyon Ultimate

• Trådstartare Trådstartare r72
  • Start datum Start datum

r72

Aktiv medlem
Tänkte sänka styret genom att flytta några spacers på min Canyon Ultimate men körde fast direkt. På alla beskrivningar jag hittar på nätet, och som jag gjorde på min Diverge, finns en "toppskruv" som man lossar först. Inte på Ultimaten inte, här är det bara en liten plastplupp, ingen skruv inom synhåll. Så frågan är alltså, hur gör man här då?

Bilagor

• 20190901_184915.jpg
    20190901_184915.jpg
    120.3 KB · Besök: 42
  • 20190901_184841.jpg
    20190901_184841.jpg
    106.8 KB · Besök: 37
Vad skumt. Hur har man lyckats få till lagerspänningen? Styrröret sticker ju upp ovanför styrstammen. Eller har Canyon någon egen mojäng för det?

Kolla om expandern har släppt och åkt ner i styrröret.

Det är ett acros styrlager. Lagerspänningen fixar man med en insex som sitter närmast styrlagret. (Tidigare årsmodeller av Ultimate hade ett hål istället för täcklock, men av ngn anledning slutade de med det cirkus 2014-2015 års modell någonstans.)

Senast ändrad:
r72 sa:
MackanG sa:

Tackar!
Om jag bara ska flytta spacer borde jag väl kunna låta kompressionsringen vara kvar och bara skruva loss styrstammen, flytta lagom många spacers, och skruva fast styrstammen igen. Eller?

Det är så jag har gjort på min Ultimate. Jag ger inga garantier, men än så länge har jag inte störtat pga att styret har försvunnit under mig.

r72 sa:
Tänkte sänka styret genom att flytta några spacers på min Canyon Ultimate men körde fast direkt. På alla beskrivningar jag hittar på nätet, och som jag gjorde på min Diverge, finns en "toppskruv" som man lossar först. Inte på Ultimaten inte, här är det bara en liten plastplupp, ingen skruv inom synhåll. Så frågan är alltså, hur gör man här då?

Canyon har ett annorlunda sätt att spänna lagret med en väldigt liten insex skruv i den över lagerdelen (den fasade plastbiten under dina spacers) det går att googla på acros Ai-70 om du vill veta hur det fungerar.

För att sänka styret lättar du på styrstammen, ta bort de spacer som du vill och lätta på lagerspänningen montera tillbaks stammen och skruva åt och spänn lagret. Det som är lite trist är ju att det inte finns något direkt vettigt sätt att hålla reda på överskottsstumpen innan man kapar den annat är genom att montera en vanlig expander i röret, det bli ju dessutom en ganska otäck stans om man inte täcker röret.

Kan ju kolla med Canyon om dom forfarande säljer ombyggnadskittet Art.-Nr. A1035557. Då förspänner du lagret på samma sätt som andra cyklar. Det bygger även lite mindre i höjd, så det går att få ner styret lite mer.

Crocko sa:
r72 sa:

Canyon har ett annorlunda sätt att spänna lagret med en väldigt liten insex skruv i den över lagerdelen (den fasade plastbiten under dina spacers) det går att googla på acros Ai-70 om du vill veta hur det fungerar.

För att sänka styret lättar du på styrstammen, ta bort de spacer som du vill och lätta på lagerspänningen montera tillbaks stammen och skruva åt och spänn lagret. Det som är lite trist är ju att det inte finns något direkt vettigt sätt att hålla reda på överskottsstumpen innan man kapar den annat är genom att montera en vanlig expander i röret, det bli ju dessutom en ganska otäck stans om man inte täcker röret.

Toppen. Då förstår jag.

Tillbaka
Topp