Santa Cruz Hightower - The tråd

Rattnalle

Aktiv medlem
Klavikel sa:
Tungt är ju iofs en fördel när du kör utför...
Njae. Jag köper inte riktigt det. Men en cykel med däck osv som är bra för att köra fort utför blir snabbt tung per automatik. Ramvikt som är fjädrad och centralt placerad gör kanske ingen större skada utför men knappast nytta heller.
 

AX3L

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Klavikel sa:
Tungt är ju iofs en fördel när du kör utför...
Njae. Jag köper inte riktigt det. Men en cykel med däck osv som är bra för att köra fort utför blir snabbt tung per automatik. Ramvikt som är fjädrad och centralt placerad gör kanske ingen större skada utför men knappast nytta heller.
Man har gjort en hel del tester med vikter på DH-cyklar (bland annat Orange ganska nyligen https://www.bikeradar.com/news/add-weight-go-faster-orange-bucks-the-lightness-trend/) och kommit fram till att det i många avseenden kan ha en fördel utför faktiskt. Sen kan man väl rent mekaniskt prata om lägesenergi osv, men det lär ju vara försumbart.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
AX3L sa:
Rattnalle sa:
Klavikel sa:
Tungt är ju iofs en fördel när du kör utför...
Njae. Jag köper inte riktigt det. Men en cykel med däck osv som är bra för att köra fort utför blir snabbt tung per automatik. Ramvikt som är fjädrad och centralt placerad gör kanske ingen större skada utför men knappast nytta heller.
Man har gjort en hel del tester med vikter på DH-cyklar (bland annat Orange ganska nyligen https://www.bikeradar.com/news/add-weight-go-faster-orange-bucks-the-lightness-trend/) och kommit fram till att det i många avseenden kan ha en fördel utför faktiskt. Sen kan man väl rent mekaniskt prata om lägesenergi osv, men det lär ju vara försumbart.
Är det någon annan än Orange som hakar på trenden då? Jag har sett att de erbjuder det men de står ju inte direkt för cutting edge teknologi i alla avseenden..
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Cyklister har länge fostras med att lägre vikt är bättre och dyrare. Det vore synd att ändra på det för märken. Men det ryktas att en del DH-åkare lägger extra vikt på sina ramar... jag är själv tveksam till att det skulle vara bra för nåt annat än DH körd på elitnivå!
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har ju iofs inte testat en för lätt dh att jämföra med. Kanske borde.. :) Men så är jag iofs inte elit-snabb heller..

Men på en Hightower, nä.
 
Senast ändrad:

Lzb

Ny medlem
Nu är det dags att sluta älta min aptunga ram, och istället fokusera på att sminka grisen.

Jag har haft som mål när jag köpte ramen att komma under 15 kg. En S-build Alu väger enligt SC 15,4 kg, S build C-carbon 14,3. Jag tog avstamp i Eventingstars Yeti-byggtråd och använde hans upplägg för komponenter. Jag har inte köpt en pryl än till cykeln, men i listan har jag antagit XT 8100 (vikter härifrån: https://bikerumor.com/2019/05/30/shimano-xt-m8100-and-slx-m7100-complete-price-spec-weight-lists/) och ett par ganska lätta aluhjul på 1800g. Enligt detta så skulle jag landa på 14380 g utan pedaler. Antingen har jag missat något viktigt (bromsarna ser ut att vara lätta, jag kanske saknar slangar) eller så har SC lyckats smäcka på bra mycket onödig vikt inte bara på ramen utan även på bygget.

Någon som ser nån uppenbar miss?

EDIT: Broms ska vara 301 g/styck, så det är ändrat. Kedjan ska inte väga 620 gram utan 278


ram, inkl bakdämpare 4400
gaffel, pike 1900
gruppset-
Bakväxel 287
vev 620
vevlager 82
shifter 120
kassett 470
kedja 278
bromsar 602
rotorer 254
styrlager 85
styre 260
stam 100
handtag 130
dropper 587
droppwire 100
dropremote 46
sadel 224
växelwire 100
topcap, starnut, spacers 50
fett 50
hjul 1800
däck 1800

pedaler 355
summa 14700
 
Senast ändrad:

PatrikHA

Medlem
14,7 för en alu låter mkt bra i mina öron, min xxl cc väger 14,5kg, jag får börja leta efter var någon satt de extra blyvikterna :-D
 

Lzb

Ny medlem
Lzb sa:
Nu är det dags att sluta älta min aptunga ram, och istället fokusera på att sminka grisen.

Jag har haft som mål när jag köpte ramen att komma under 15 kg. En S-build Alu väger enligt SC 15,4 kg, S build C-carbon 14,3. Jag tog avstamp i Eventingstars Yeti-byggtråd och använde hans upplägg för komponenter. Jag har inte köpt en pryl än till cykeln, men i listan har jag antagit XT 8100 (vikter härifrån: https://bikerumor.com/2019/05/30/shimano-xt-m8100-and-slx-m7100-complete-price-spec-weight-lists/) och ett par ganska lätta aluhjul på 1800g. Enligt detta så skulle jag landa på 14380 g utan pedaler. Antingen har jag missat något viktigt (bromsarna ser ut att vara lätta, jag kanske saknar slangar) eller så har SC lyckats smäcka på bra mycket onödig vikt inte bara på ramen utan även på bygget.

Någon som ser nån uppenbar miss?

EDIT: Broms ska vara 301 g/styck, så det är ändrat. Kedjan ska inte väga 620 gram utan 278


ram, inkl bakdämpare 4400
gaffel, pike 1900
gruppset-
Bakväxel 287
vev 620
vevlager 82
shifter 120
kassett 470
kedja 278
bromsar 602
rotorer 254
styrlager 85
styre 260
stam 100
handtag 130
dropper 587
droppwire 100
dropremote 46
sadel 224
växelwire 100
topcap, starnut, spacers 50
fett 50
hjul 1800
däck 1800

pedaler 355
summa 14700
Så, cykeln färdigbyggd för ett bra tag sen. Byggd med xt drivlina, slx bromsar med xt-skivor. Oneup dropper v2 180mm. Hjul blev xm481 med dt350 och däck fantasilösa DHR 2.4 wt. Jag äger ingen våg som kan ta hela cykeln, men i jämförelse med listan ovan så trillade hjulen in på 1850g, däcken på 2020g och styrstam på 170g. Så där har vi drygt 300g upp på kalkylen ovan. Sen ska ju som sagt lite vätska i däcken (har slang i nu.)
20191225_200232.jpg

20191225_180754.jpg
 

Leffe

Ny medlem
Lzb sa:
Lzb sa:
Nu är det dags att sluta älta min aptunga ram, och istället fokusera på att sminka grisen.

Jag har haft som mål när jag köpte ramen att komma under 15 kg. En S-build Alu väger enligt SC 15,4 kg, S build C-carbon 14,3. Jag tog avstamp i Eventingstars Yeti-byggtråd och använde hans upplägg för komponenter. Jag har inte köpt en pryl än till cykeln, men i listan har jag antagit XT 8100 (vikter härifrån: https://bikerumor.com/2019/05/30/shimano-xt-m8100-and-slx-m7100-complete-price-spec-weight-lists/) och ett par ganska lätta aluhjul på 1800g. Enligt detta så skulle jag landa på 14380 g utan pedaler. Antingen har jag missat något viktigt (bromsarna ser ut att vara lätta, jag kanske saknar slangar) eller så har SC lyckats smäcka på bra mycket onödig vikt inte bara på ramen utan även på bygget.

Någon som ser nån uppenbar miss?

EDIT: Broms ska vara 301 g/styck, så det är ändrat. Kedjan ska inte väga 620 gram utan 278


ram, inkl bakdämpare 4400
gaffel, pike 1900
gruppset-
Bakväxel 287
vev 620
vevlager 82
shifter 120
kassett 470
kedja 278
bromsar 602
rotorer 254
styrlager 85
styre 260
stam 100
handtag 130
dropper 587
droppwire 100
dropremote 46
sadel 224
växelwire 100
topcap, starnut, spacers 50
fett 50
hjul 1800
däck 1800

pedaler 355
summa 14700
Så, cykeln färdigbyggd för ett bra tag sen. Byggd med xt drivlina, slx bromsar med xt-skivor. Oneup dropper v2 180mm. Hjul blev xm481 med dt350 och däck fantasilösa DHR 2.4 wt. Jag äger ingen våg som kan ta hela cykeln, men i jämförelse med listan ovan så trillade hjulen in på 1850g, däcken på 2020g och styrstam på 170g. Så där har vi drygt 300g upp på kalkylen ovan. Sen ska ju som sagt lite vätska i däcken (har slang i nu.)
👌🏻
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer