Santa Cruz Sverige

JBogevik

Aktiv medlem
Santa Cruz Sverige
Efter alla budgetbyggen så är jag ute efter en ny mtb till mig själv, det är dags att byta ut min Spark 910 helt enkelt.
Min absoluta drömcykel är Yeti SB130, kanske lite väl mycket slag för min normala cykling men det är en otroligt läcker cykel och trampeffektiviteten gör att den ändå lockar, MEN! De är otroligt dyra.

Så därför har jag riktat blickarna åt dyra (men ändå lite mindre dyra) Santa Cruz och deras Tallboy eller Hightower, har dock svårt att bestämma mig för vilken av dem som är mest intressant. Så frågan lyder...

Finns det några återförsäljare av Santa Cruz i Sverige som har cyklar hemma eller någon som äger någon av dessa modeller i Stockholmsområdet så att man kan få kika på hur de ser ut i verkligheten?

Mayhem

Aktiv medlem
Santa Cruz Sverige
Inte varit där själv men hörde häromdagen att det i Bikesters butik/showroom i Sickla/Hammarby tydligen finns mycket Santa Cruz.

glitch

Aktiv medlem
Santa Cruz Sverige
Hightower är mer som en SB130, om du vill ha mer trampa är Tallboy 4 bra. Dock om du kommer från en Spark kommer du uppleva den som svampig i klättringarna.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Santa Cruz Sverige
Instämmer i ovanstående. Har en Hightower som är helt fantastisk i bröt men inte riktigt lika festlig vid transportcykling eller oteknisk stig. Funderar själv på att komplettera med en Tallboy... Cykelcity har SC och kan även beställa hem. Tråkigt nog finns ingen svensk eller skandinavisk generalagent varför vissa typer av reservdelsärenden kan ta lite tid.

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Santa Cruz Sverige
Cykelcity på Söder, Bikester i Sjöstan och Jarla i.. Nånstans i norra delen av människobyn har i alla fall sc.

JBogevik

Aktiv medlem
Santa Cruz Sverige
Hightower är mer som en SB130, om du vill ha mer trampa är Tallboy 4 bra. Dock om du kommer från en Spark kommer du uppleva den som svampig i klättringarna.

SB130 och Hightower är ju snarlika men just trampefektiviteten hos SB130 har väckt mitt intresse, blir Hightower något svampigare så känns Tallboy mer som min typ av cykel. Vill tillägga att min Spark är 120/120 och inte en RC om det var oklart.

Visst fasen vore det möjligt att slänga på en Fox 36 140 utan att det skulle förstöra Tallboy allt för mycket?

glitch

Aktiv medlem
Santa Cruz Sverige
SB130 och Hightower är ju snarlika men just trampefektiviteten hos SB130 har väckt mitt intresse, blir Hightower något svampigare så känns Tallboy mer som min typ av cykel. Vill tillägga att min Spark är 120/120 och inte en RC om det var oklart.

Visst fasen vore det möjligt att slänga på en Fox 36 140 utan att det skulle förstöra Tallboy allt för mycket?
Jag har haft en TB, jag har cyklat på Sparken.

Sparken klättrar avsevärt rappare, är så klart lättare och på grus / transport är den avsevärt snabbare, Tallboyen är köttigare i stök.
Den är som en mini Enduro.

Jag körde både 140 och 130 gaffel på TBn och tyckte den var som bäst med 130 gaffel.
140mm gav marginellt mer utförs men på plattstig / klättring blev cykeln mer välbalanserad och roligare med 130.
Finns folk som kör 36or och coil på Tallboy (jag testade själv coilgaffel) men då kan man lika gärna köpa en Hightower då vikten på ramarna är snarlik.

Eng

Medlem
Santa Cruz Sverige
Jag kör Hightower2 och tycker inte att den är särskilt svampig. Klart att det gungar om man ställer sig upp och bryter men jag är väldigt nöjd! Kör mest stig i norra sthlm men den var även fin-fin två dagar i Järvsö.

JBogevik

Aktiv medlem
Santa Cruz Sverige
Jag har haft en TB, jag har cyklat på Sparken.

Sparken klättrar avsevärt rappare, är så klart lättare och på grus / transport är den avsevärt snabbare, Tallboyen är köttigare i stök.
Den är som en mini Enduro.

Jag körde både 140 och 130 gaffel på TBn och tyckte den var som bäst med 130 gaffel.
140mm gav marginellt mer utförs men på plattstig / klättring blev cykeln mer välbalanserad och roligare med 130.
Finns folk som kör 36or och coil på Tallboy (jag testade själv coilgaffel) men då kan man lika gärna köpa en Hightower då vikten på ramarna är snarlik.

Du levererar ett drömsvar! 👍
Jag är väl mest intresserad av Tallboy i detta fall så tanken får bli att starta med den som standard och eventuellt uppgradera om det skulle kännas nödvändigt.

trailbiker

Aktiv medlem
Santa Cruz Sverige
Kör Hightower v2, inget gung vid tramp. Kompletterat med Megneg för bättre stöd högt upp slaget. Jarla Cykel på Rådmansgatan har flera modeller hemma.

etnica

Aktiv medlem
Santa Cruz Sverige
När kommer SC concept store till HammarbySjöstad? Santa Cruz är ju holländskt nu så kanske tillkommit lite mer europeisk marknadsföringspengar..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer