Santa Cruz Tallboy vs Ibis Ripley

SkogsMTB

Aktiv medlem
Nya Santa Cruz Tallboy och Ibis Ripley är 2st drömcyklar.

Jag skall köpa en N+1 att ha som vardags cykel och har tittat på bla Cube men varför inte gå på en drömcykel när har fått ihop budgeten att kunna förverkliga en av dessa.

Kör mycket stökig stig, rötter och sten, det finns inte så mycket uppför och nedför men gillar tekniska klättringar och det roliga som kan komma efteråt.

Vill ha en rapp och smidig cykel som är mer än min 100/120 mm cykel, ser inte att jag har inget behov av mera slaglängd

Vilken skall man välja och varför?

Cykelkraft eller Komking ligger bäst till, tänker inte titta på UK butiker med Brexit runt hörnet.

Just nu kokar min hjärna lite... cykelpaus...

Om man får tro Pinkbiketestet så är Ripleyn kanske lite livligare i trampet medan Tallboyen vinner i stöket utför.

Egenskaper som jag är ute efter, typ på normal platt mark runt mälardalen, kunna köra fort som fan genom sten och rotmattor, rulla över nedfallna träd, trycka på uppför uppförsbackar där man måste ha full fokus för att komma upp för bland stenar och stök, sedan mata nedför dom backarna som är på andra sidan, hårt, brutalt och kul :)

Mina cyklar ligger runt 11,8 kg med pedaler o allt, skulle vilja komma runt 12,5 max 13 kg tror jag.

En till fråga Ripley har sina Ibis 942 Carbon hjul och Tallboy har Reserv hjulen, satsa fullt ut på dessa eller välja en billigare variant med enklare hjul, är dom så mycket bättre att det är värt priset eller är det mest i huvudet.

Dålig koll på ibis garantier men sc har ju livstid på ram, lager och reservhjulen

Tycker även tallboyen är snyggare än ripleyn

Om du ska köpa santa kolla in ltm racing i Madrid, har webbutik. Sjukt bra service där. Köpte själv därifrån sist

Tack för svar, jag var helt såld på Ripley tills nya Tallboy kom.

Ripley leder fortfarande men bara med knapp marginal då jag gillar Tallboy skarpt.

Mangla hjärnan o hjärtat lite till.

H. sa:
Om man får tro Pinkbiketestet så är Ripleyn kanske lite livligare i trampet medan Tallboyen vinner i stöket utför.

Stämmer nog ganska bra med tanke på att Tallboy har en grad slackare styrvinkel.
(Samtidigt testade de Ripley i Medium och Tallboy i Large, så det känns lite svårt att jämföra rakt av.)

Men mellan de reviews jag läst av båda så verkar den största skillnaden (utöver styrvinkeln) vara att Tallboy har lite mer progressivt länkage och tar hårda landningar lite bättre, medans Ripley har lite mer stöd tidigare i slaget och därmed lite rappare länkage.

Jag hade nog köpt en Ripley om jag skulle trampa mycket plattstig, å andra sidan så är Tallboy jäkligt snygg i den där mörklila färgen....

Lutar starkt åt en Ripley med 942 Carbon hjul, ringde o pratade med Cykelkraft, leveranstiderna ligger på ca 12 veckor vilket är lite sugit, medans en Tallboy S build verkar finnas i lager lite här o där i Europa.

SkogsMTB sa:
Lutar starkt åt en Ripley med 942 Carbon hjul, ringde o pratade med Cykelkraft, leveranstiderna ligger på ca 12 veckor vilket är lite sugit, medans en Tallboy S build verkar finnas i lager lite här o där i Europa.

Fast 12 veckor från CK är, minst, det dubbla... och glöm inte att gå igenom cykeln ordentligt innan du cyklar på den.

Tycker att det borde vara lågsäsong nu, och inte samma tryck försäljningen som på våren, men man kan tycka hur mycket som helst. :) Har sett hur leveranstiderna på Ripmos har varit grymma, men det kan vara värt att vänta.

SkogsMTB sa:

En ÅF jag pratade med sa leverans till ÅF från vecka 43 för nya Tallboy. Men det kan så klart skilja mellan olika builds. Jag frågade om Aluvarianterna.

Efter mycket funderande så är det nu klart. Har beställt en Ripley, känns riktigt bra, får se om den kommer i år ;)
Tack för allas åsikter o svar i tråden.

Efter mycket funderande så är det nu klart. Har beställt en Ripley, känns riktigt bra, får se om den kommer i år ;)
Tack för allas åsikter o svar i tråden.
Fått den och hunnit trampa något? Har nämligen exakt samma fundering som titeln på denna tråd. Men det är inte lätt att köpa dessa i Sverige liksom. Knappast en ÅF i varje gathörn ju...

Fått den och hunnit trampa något? Har nämligen exakt samma fundering som titeln på denna tråd. Men det är inte lätt att köpa dessa i Sverige liksom. Knappast en ÅF i varje gathörn ju...

Finns väl rätt många?
SC: Mtbstor i gbg, cykelcity och jarla cykel i sthm
Ibis: ontrack, rule 58 och boutique mtb för att nämna 3.

Jag har köpt min från LTM Racing i Madrid. Tror de fortfarande säljer online, men butiken är stängd nu under lockdown. Mitt tips är att mejla direkt till felix@bikecomp.com på engelska om du inte är spansktalande. Be om offert på den modell du vill ha. De är grymt bra att ha att göra med. Skulle gärna köpt i Sverige, men har inte råd att lägga 15000 extra på det tyvärr.

Finns väl rätt många?
SC: Mtbstor i gbg, cykelcity och jarla cykel i sthm
Ibis: ontrack, rule 58 och boutique mtb för att nämna 3.
Visste inte att CC i Stockholm sålde SC. Gjort för dålig research helt enkelt. Bikester har ju men de kan ju typ inte ens beställa en hoj (bara de som man centralt väljer att beställa in och lägga på deras egna laget går att antingen beställa hem eller till butiken vad det verkar...). Stort tack för bra tips. Får kolla med Jarla också. Ang Ibis har jag redan pratat med Rule 58 och ska försöka ta mig till butiken till veckan. Är dock lite orolig för obscena leveranstider oavsett om man vill ha en Ripley.

Jag har köpt min från LTM Racing i Madrid. Tror de fortfarande säljer online, men butiken är stängd nu under lockdown. Mitt tips är att mejla direkt till felix@bikecomp.com på engelska om du inte är spansktalande. Be om offert på den modell du vill ha. De är grymt bra att ha att göra med. Skulle gärna köpt i Sverige, men har inte råd att lägga 15000 extra på det tyvärr.
Tack för bra tips! Kollade lite av det de hade i sin (nedstängda) webbutik. Eftersom euro ligger sisådär verkar det bli dyrt oavsett. Skulle den vara 15000 billigare så är det ju oerhört intressant alltså...

Tack för bra tips! Kollade lite av det de hade i sin (nedstängda) webbutik. Eftersom euro ligger sisådär verkar det bli dyrt oavsett. Skulle den vara 15000 billigare så är det ju oerhört intressant alltså...
Fick nog ett bra pris, väldigt bra pris. Kanske inte går att få samma priser nu. Kan vara värt att fråga. Man behövde inte betala i förskott heller så det kändes väldigt bra allting (edit: utom 10% handpenning kom jag på). Nu är det ju plötsligt lite annorlunda så jag vet inte hur priser och leveranstider påverkas. Men kan bara säga att de höll leveranstider, priser, cykeln levererades exakt som överenskommet och var bra byggd och packad.

Fick nog ett bra pris, väldigt bra pris. Kanske inte går att få samma priser nu. Kan vara värt att fråga. Man behövde inte betala i förskott heller så det kändes väldigt bra allting (edit: utom 10% handpenning kom jag på). Nu är det ju plötsligt lite annorlunda så jag vet inte hur priser och leveranstider påverkas. Men kan bara säga att de höll leveranstider, priser, cykeln levererades exakt som överenskommet och var bra byggd och packad.
Allt det är väl skäl nog att överväga dem som försäljningskanal. ?

Absolut, mycket nöjd med mitt val, har kört ett par månader och detta är den bästa cykeln jag har haft hitintills, kör mest stökig teknisk stig med mycket stenar och rötter, lite hopp och dropp mm, kan inte jämföra med TB4 men med TB2 och det är ett klart steg upp och jag är nöjd att jag inte gick på TB4 då den verkar ha mera nedförsfokus vilket saknas häromkring. Lite roligt att det satt 170mm vevar på, vilket jag märkte av en händelse när jag tvättade :) kände ingen skillnad mot mina andra hojjar som har 175mm vevar. Samma med droppern, har haft 125mm förut, denna har 160mm vilket är ett fantastiskt lyft, trodde att den gamla 125mm var trasig när jag körde en sväng på den för att jämföra fram o tillbaka mellan cyklarna :)

Ltm är bra att handla av om man får prata med den engelskspråkiga delen av personalen. Dock sjönk dem när de vägra skaffa fram ersättningslager kostnadsfritt utan vill ha betalt trots att det ingår i Santas garantipolicy.

Tillbaka
Topp